کد خبر 1369608
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
رویت هلال ماه

اگر در عربستان و چند کشور دیگر عید اعلام شود، نخستین پرسشی که ممکن است برای مردم ما پیش بیاید، ‌این است که دور تا دور شما، همه کشورها اعلام کردند اول یا پایان رمضان است!

به گزارش مشرق، یک باور نادرستی بین برخی از مردم و از سال‌های دور هست که می‌گویند اگر امروز عربستان عید بوده، فردا ایران عید است!

در همین باره، «سیدمحسن قاضی‌میرسعید»، رکورد دار استهلال در دنیا و صاحب سبک در این باره گفت: در عربستان برای اثبات رویت هلال ماه نو، دو شاهد عادل کافی است. آنجا اعلام می‌کنند که مردم بروند برای رویت و هر دو نفری که به متصدی محلشان بگویند ماه را دیده‌اند و او هم این مسأله را گزارش کند، از نظر عربستان مورد پذیرش است!

بیشتر بخوانید:

چرا هلال شوال ۱۴۴۳ ﻫ.ق. در ایران رؤیت نشد؟

وی افزود: در سال ۷۶ که به عربستان سفر کرده بودم، با یکی از شیعیان عربستان که عضو شورای هلال ماه عربستان بود، صحبت کردم و می‌گفت که زورش به جایی نمی‌رسد و او هم معتقد بود به اشتباهاتی که در آنجا دارند.

قاضی میرسعید ادامه داد: این مسأله را مقایسه کنید با کشورمان که که حدود ۱۵۰ گروه رصدی ورزیده و مجهز به تلسکوپ دوچشمی، برای استهلال تشکیل می‌شود و به نقاط صعب‌العبور می‌روند و در کشورهای دیگر مثل عربستان سعودی فقط هفت گروه علمی برای رصد اقدام می‌کنند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله طالقانی، خاطره‌ جالبی دارند از همین بحث رویت هلال در عربستان: «سال ۱۳۳۳ یا ۱۳۳۲،‌ وقتی می‌رفتم برای تشرف به حج، با رئیس کاروان بحث کردیم که شما چرا می‌گویید فردا اول ذی‌الحجه است؟ اول ماه، دو روز دیگر است. آنها گفتند نه فردا است. گفتم بسم‌الله؛ همین امروز برای رصد ماه می‌رویم. رفتیم و هوا هم خوب بود و هلال ماه را هم ندیدیم. طرف مقابل دید که اوضاع خیلی خراب است، به ما گفت: حالا شما بیایید و یک روز تخفیف بدهید! یک روز هم ما... و قضیه را تمام کنیم!» جالب اینجاست که پس فردا هم که رفتند اصلا هلالی دیده نشده بود. بعداً که رفته بودند، یک هلالی را ـ که خیلی واضح هم نبود ـ دیده بودند.

این عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب افزود: گمان می‌کنم سال ۷۳ یا ۷۴ بود، درست در زمانی که داشتند نماز عید فطر انجام می‌دادند کسوف شده بود! اصلا نماز برگشت داده شد به نماز آیات. دو سال پیش هم، پس از اینکه در عربستان اعلام شد که هلال ماه رؤیت شده، مقارنه شد! یعنی در وقتی که اعلام رویت شده بود، ماه، هنوز در چرخش به دور زمین، به شرق خورشید نرسیده بود تا ماه جدیدی شکل بگیرد.

قاضی میرسعید ادامه داد: اگر در عربستان و چند کشور دیگر عید اعلام شود، نخستین پرسشی برای مردم ما ممکن است پیش بیاید، ‌این است که دور تا دور شما، همه کشورها اعلام کردند اول یا پایان رمضان است! ایران چه مزیتی دارد که در خاکش ماه را نمی‌بینید و بقیه می‌بینند؟

در این باره باید توضیح بدهیم که اگر یک نفر از چراغ قرمز رد شد، ۵۰ نفر دیگر هم رد شدند، آیا این ۵۰ نفر هم خلاف نکردند فقط یک نفر اول خلاف کرده؟ این ۵۰ نفر هم خلاف کردند دیگر!

رکورددار استهلال در دنیا خاطرنشان کرد: عربستان در بین کشورهای اهل تسنن، به عنوان کشور «ام‌القراء» به شمار می‌آید و در تقویمش هر تغییری انجام دهد، ۲۰ یا ۳۰ کشور طبق همان عمل می‌کنند. مثلا یک بار در یک کنفرانس علمی، طرف بلند شد و محکم زد روی میز که آقا وقتی در مکه هلال ماه را دیدند، باید همه جای دنیا قبول کنند! مکه را باید ام‌القرا قرار دهیم! وقتی ماه را شروع کرد باید شروع بکنیم، تمام کرد باید تمام بکنیم!

وی در پایان گفت: خوب، اگر هلال را در مکه ببیند، ممکن است بشود این را برای مراکش هم معتبر دانست (از نظر علمی)، چون مختصات ماه این طوری اقتضا می‌کند، ولی اگر در اندونزی و مالزی ماه را ببینند، در مکه که رویت نمی‌شود، چه؟ مگر روزه گرفتن در روز عید فطر حرام نیست؟ ما از این گرفتاری‌ها در جهان اسلام داریم... پس بنابراین، به قطعیت می توانم اعلام کنم با توجه به ظرافت های علمی و نجومی که ستاد استهلال در ایران مد نظر دارد، نظر این ستاد همیشه قطعی بوده که حال ممکن است چنان که گفته شد یک سال با عربستان ـ با همان شیوه ابتدایی استهلال خودشان ـ هماهنگ شود و یک سال نه.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    7 0
    پاره ای توضیحات برای دوستانی که خیلی به جزئیات میپردازند و گاها به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا از دوربین یا نجوم استفاده نمی شود مطالب زیر را خدمشان عرض میکنم. تا متوجه باشند که اتفاقا استهلال هلال ماه در ایران برخلاف خیلی از کشورها با تجهیزات صورت میگیرد. اما از روش شرعی گزارش میشود. با تشکیل ستاد استهلال ماه در سالهای اخیر روند رویت ماه با تجهیزات صورت میگیرد ولی با یکسری موارد اضافه که در ادامه می آید: 1- انجمن نجوم ایران مختصات زاویه ای دقیق (درجه زاویه و دقیقه زاویه و ثانیه زاویه ) رویت هلال ماه و زمان دقیق آن را در شهرهای مختلف محاسبه میکند. 2- در هر شهری ستاد استهلال ماه متشکل از حداقل دو الی سه نفر شامل یک نفر روحانی و یک نفر استاد فیزیک یا نجوم و یک نفر متخصص دوربین به نقطه ای که مشرف به سطح افق است، رفته و به مختصات موردنظر نشانه میروند. 3- در زمان معین با دوربین های نجومی ( چشم مسلح)به مختصات مورد نظر نگاه میکنند. 4- در صورت مشاهده هلال ماه با چشم مسلح، چون طول مدت رویت کوتاه است، بلافاصله با چشم غیر مسلح به همان نقطه نگاه میکنند. 5- چون حجت دیدن ماه در مسایل شرعی با چشم غیر مسلح است، چنانچه با چشم غیر مسلح نیز ماه رویت شد و روحانی حاضر در صحنه آنرا تایید کرد، گزارش آنرا به ستاد مرکزی مخابره میکنند. 6- با تعدد رخداد این گزارشات حجت بر مرجع تقلید حادث شده و عید را اعلام میدارند. 7- بر همین اساس است که گاها ممکن است یکی از مراجع تقلید بزرگوار که مثلا در غرب کشور هستند، مشاهده ماه در شرق کشور و یا بالعکس را به لحاظ شرعی(چون کفاره روزه داران در روز "عید" و یا روزه خواری در روز "غیرعید" بر عهده مرجع است) برای عیدبودن نپذیرند. تذکر- ممکن است در سالهای آینده بر اساس احکام ثانویه عمل نموده و صرفا رصد چشم مسلح را نیز به عنوان حجت بپذیرند. که فعلا اینگونه نیست. باتشکر و آرزوی قبولی طاعات.التماس دعا
  • یاسین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 18
    چرا هلال ماه و رویتش شیعه سنی شده خدایی همه از یه کشور تبعیت کنند مگه میشه افغانستان شرق ایران یکشنبه عید باشه کل خاورمیانه دوشنبه و ایران وسط سه شنبه عید باشه به خدا اسلام در خطر است
    • SE ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      20 0
      آیا شما باور می کنید وقتی طبق محاسبات نحومی حتی احتمال رویت ماه با تلسکوپ هم نبوده، در افغانستان آن را چشم عادی دیده باشند؟ آیا آن شهود را عادل می دانید؟ فقط ایران است که دارد کار صحیح و علمی را انجام می دهد.
    • سعید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      18 0
      همسایه سمت راست خواست بپره تو چاه همسایه چپی هم خواست بپره تو چاه ما هم باید بپریم؟؟
  • SE ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    9 0
    قابل توجه کسانی که قصد اعتراض دارند، عید فطر مثل اذان نماز است. یک دقیقه قبل از اذان نماز خواندن هم نمازش باطل است. وقتی حتی با تلسکوپ های قوی هلال ماه رویت نشده، طبق نظر همه فقها عید نیست. البته حتی با محاسبات نجومی هم مشخص بود که امشب امکان دیدن هلال ماه بسیار ضعیف است. با این وجود بعضی کشورها حتی بدون آنکه هلال ماه رویت شود دوشنبه و حتی بعضی یکشنبه را عید اعلام کردند. اما دست بردن در احکام اسلام افتخار نیست.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 0
      اونهایی که یکشنبه رو عید اعلام کردند احتمالا هلال روز بیست و نهم رو دیدن و اشتباها فکر کردن هلال اول شوال هست . با این حساب احتمالا روز بعد از عید نه تنها هلال رشد نکرده بلکه محو شده
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 34
    دیدن هلال ماه ابزاری برای بازی دادن مردم و کسب پول مفت شده است
    • SE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      11 0
      از رفتن سفر آنتالیا و پاتایا و دوبی کمتر خرج دارد. خونت به اندازه کافی کثیف هست. کثیفترش نکن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس