هلال ماه شوال در تهران

از نقشه به دست می‌آید که هلال شوال، در مکه و مدینه و غرب یمن، و همچنین در عراق، شرق عربستان و اروپا به چشم رصدگران یا با دوربین دوچشمی قابل رؤیت خواهد بود.

سرویس دیدگاه مشرق - امیر اهوارکی | رصدگران در ۲۳ استان کشور به دلیل شرایط جوی نامساعد، موفق به دیدن هلال نشدند. یعنی عملاً ابری بودن هوا یا غبارآلود بودن آن، امکان رؤیت را فراهم نکرد. مضافاً به اینکه مشخصات رصدی هلال نیز بسیار ضعیف بود و فقط با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی قوی، احتمال رؤیت داده می‌شد.

اشاره: هلال ماه شوال ۱۴۴۳ هجری قمری، یکی از آن هلال‌های بُحرانی بود که به دلیل شرایط جوی و همچنین ضعیف بودن مشخصات هلال، عملاً رؤیت نشد. این یادداشت به زبان ساده، به این موضوع پرداخته است.

*******

چرا هلال شوال در ایران رویت نشد؟

در تقویم رسمی کشور، کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده بودند که هـلال ماه شوال در غـروب روز یکشنبه در شرایط جوی بسیار مساعد، با چشم مسلح به‌سختی احتمال رؤیت دارد.  لکن با توجه به نامساعد بودن هوا در بیشتر استان‌ها و نیز ضعیف بودن مشخصات اصلی این هلال، گروه‌های رصدی موفق به رویت هلال شوال نشدند. بنابراین ماه رمضان ۳۰ روزه است و غرّة ماه شوال (عید سعید فطر) روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه خواهد بود. (بخش استهلال، سایت رهبر معظم انقلاب)

 گزارش سایت رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که رصدگران در ۲۳ استان کشور به دلیل شرایط جوی نامساعد، موفق به دیدن هلال نشدند. یعنی عملاً ابری بودن هوا یا غبارآلود بودن آن، امکان رؤیت را فراهم نکرد. مضافاً به اینکه مشخصات رصدی هلال نیز بسیار ضعیف بود و فقط با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی قوی، احتمال رؤیت داده می‌شد.

اوضاع جوی کشور در غروب یکشنبه، مطابق نقشۀ ذیل بود. همانطور که دیده می‌شود، اغلب مناطق کشور، هوای ابری یا غبارآلود داشتند.

مشخصات آن هلال که رؤیت نشد!

رؤیت‌پذیری هلال شوال در غروب یکشنبه ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ هجری، برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و مطابق با اول ماه مه ۲۰۲۲ میلادی، را در نقشه‌های ذیل می‌توان دید.

مشخصات رصدی برای افق تهران:

۱. مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۰۰:۵۷ دقیقه بامداد یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (به ساعت رسمی ایران) برابر با  ۲۰:۲۷ دقیقه ‌شنبه ۳۰ آوریل ۲۰۲۲، به ساعت جهانی (گرینویچ)

۲. غروب خورشید در تهران: ساعت ۱۹:۵۱ دقیقه

۳. ارتفاع ماه (در لحظۀ غروب خورشید) : ۴۱ر۶ درجه

۴. سنّ ماه (در لحظۀ غروب خورشید) : ۱۸ ساعت و ۵۷ دقیقه (۷۹ر۰ روز)

۵. مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۰ دقیقه

۶. جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید: ۸ درجه و ۵۵ دقیقه


مشخصات رصدی برای شهرهای مهم ایران و جهان را در سایت مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی (وابسته به دفتر آیت الله سیستانی) ببینید.

رنگ‌بندی نقشه:

A. سبز تیره: هلال به سادگی، با چشم دیده می‌شود

B. سبز مایل به زرد: هلال تحت شرایط جوّی مناسب، با چشم دیده می‌شود

C. سبز مغزپسته‌ای: رؤیت هلال ممکن است نیاز به ابزار و چشم مسلّح داشته ‌باشد. به عبارت دیگر، پس از یافتن با ابزار و کشف مکان هلال، می‌توان آن را با چشم در آسمان دید

D. زرد: هلال فقط با چشم مسلّح دیده می‌شود

E. قرمز آجری: با تلسکوپ‌های رایج دیده نمی‌شود

خطوط مورب سفید بیانگر سن ماه، از لحظۀ مقارنه هستند

همچنین در یک نقشۀ دیگر، پیش‌بینی پذیری هلال شوال ۱۴۴۳ در شامگاه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ (اول مه ۲۰۲۲)، اینطور ترسیم شده است:

https://www.moonsighting.com/۱۴۴۳shw.html

تحلیل نقشه‌های فوق در رؤیت هلال شوال ۱۴۴۳ هجری

به شرط صاف بودن هوا و نبودن غبار محلی، هلال ممکن بود که در غرب و جنوب غربی کشور، با دوربین‌های قوی یا تلسکوپ، دیده شود. اما شرایط جوی نامساعد، شرایط رؤیت‌پذیری را به صفر رساند.

از نقشه به دست می‌آید که هلال شوال، در مکه و مدینه و غرب یمن، و همچنین در عراق، شرق عربستان و اروپا به چشم رصدگران یا با دوربین دوچشمی قابل رؤیت خواهد بود.

          سن ماه در این نقشه، با خطوط مورب سفید، مشخص شده. به طور کلی، اگر حدود ۱۷ ساعت از لحظۀ مقارنه بگذرد، ماه را می‌توان با دوربین‌های دوچشمی دید. برای رؤیت با چشم، سن ماه باید در حدود ۲۱ ساعت باشد. در هلال شوال، سن ماه در افق تهران نزدیک به ۱۹ ساعت است لذا با چشم قابل رؤیت نیست.

          نظر منجمان و متخصصان استهلال، بر این است که رصد ماه شوال ۱۴۴۳، مشابه با هلال شوال ۱۴۴۲ هجری و بلکه سخت‌تر از آن است؛ هم به دلیل مشخصات رصدی هلال و هم به سبب ابری بودن هوا (شرایط جوی). سال گذشته از یکصد گروه رصدی، فقط سه گروه در خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی موفق شدند هلال را با ابزار نجومی رؤیت کنند. تصاویر برخی از آنها در بخش استهلال سایت رهبر معظم انقلاب وجود دارد.

چرا هلال شوال ۱۴۴۳ ﻫ.ق. در ایران رؤیت نشد؟

[هلال شوال ۱۴۴۲ هجری در خراسان]

نقشۀ رؤیت هلال شوال در غروب دوشنبه ۱۲ اردیبهشت

طول هر ماه قمری، حدود ۵ر۲۹ روز است. لذا هر ماه، یا ۲۹ روزه است یا ۳۰ روزه. وقتی که ماه در غروب روز بیست و نهم دیده نشد، نیازی به رصد در روز بعد نیست. با این حال، نقشۀ رؤیت‌پذیری هلال شوال در غروب دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ برابر با دوم مه ۲۰۲۲ به این شکل خواهد بود. در ایران سن ماه حدود ۴۴ ساعت است و به راحتی با چشم عادی قابل امکان رؤیت دارد.

         

لذا پیشنهاد می‌شود که مردم عزیز کشورمان این هلال زیبا را که با چشم رؤیت می‌شود، رصد کنند.

دو شعر کوتاه در وصف عید فطر

شاید معروف‌ترین بیت، در وصف رؤیت هلال، از حافظ شیرازی باشد:

مزرع سبز فلک دیدم و داسِ مهِ نو

یادم از کِشتۀ خویش آمد و هنگام درو

سخن را با شعری از مسعود سعد سلمان، شاهر قرن پنجم هجری در خوشامد عید فطر و حسرت رمضان المبارک به پایان می‌بریم:

رسید عید و ز ما، ماه روزه کرد گذر

وداع باید کردش که کرد رأی سفر

به ما مقدمه عید فر خجسته رسید

براند روزه فرخنده ساقه لشکر

برفت زود ز نزدیک ما و نیست شگفت

که زودتر رَود آن چیز کو گرامی‌تر

مه صیام درختی است بار او رحمت

به آب زهد توان خورد هم ز شاخش بر

بزرگوار مها و خجسته ایاما

چه گفت خواهی از ما به خالق اکبر

نداشتیم تو را آنچنان که واجب بود

شدی و ماند حقت خلق را به گردن بر

حقت شناخت که داند چنانکه هست روا

به سرت برد که داند چنان که برد به سر...»



منابع:

https://www.irimo.ir/far/index.php

https://farsi.nojumi.org/WebPages/

https://webspace.science.uu.nl/~gent۰۱۱۳/islam/islam_lunvis.htm

https://webspace.science.uu.nl/~gent۰۱۱۳/islam/۱۴۴۳/۱۴۴۳g_۱۰b.pdf

https://www.moonsighting.com/visibility.html

https://www.moonsighting.com/۱۴۴۳shw.html

https://www.leader.ir/fa/book/

https://aasemaan۲۵.blog.ir/post/Helal-Shawwal-۱۴۴۳

http://www.parssky.com/view/FA/۱۸۳۳۵۷.aspx

https://uastro.ir/astro-events/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 128
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    86 73
    ستاد استهلال این همه بودجه میگیره که چهار تا دوربین ببره تو کویر بعد آخرش بگه ما میدونستیم که دیده نمیشه ولی یه ساعتی سعی مون رو کردیم؟
    • محسن IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      32 10
      خب با همین دوربینها نگاه کردن که گفتن ندیدیم. از نظر شرعی ماه باید دیده بشه، با محاسبه نجومی و ... نمیشه رویت ماه رو تایید کرد. استهلال شرعی خودش قواعدی داره.
    • حسام زاهدی IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      11 10
      از کجا بودجه میگیره شما که در موردش تحقیق نکردی نظر ندهید ستاد استهلال مال دفتر رهبریه و از بیت المال تامین نمی شود و اگر هم بشود برای همین مردم کار می‌کنند 100گروه رصدی با متخصصان نجوم میرن رصد آیا کاری کوچک انجام می‌دهند اگر می‌خواهید یک دوربین بردارید بروید روی پشت بام شکار ماه التماس دعای مخصوص
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      22 12
      خیلی هم دستشان درد نکند. البته محاسبات نحومی نشان می داد رویت هلال در ایران ( واصلا کل خاورمیانه) بسیار مشکل است اما نمی گفت صد درصد محال است. هیچ وقت این محاسبات قطعیت ندارد و دارای سطح خطای محاسباتی قابل توجهی است. مواردی نظیر تغییر فصلها، تغییرات ضریب شکست هوا، زاویه ممیل ماه و زمین نسبت به دائره البروج و.. دهها متغییر دیگر این وسط دخلیند. فقط یک بی سواد می تواند به محاسبات دارای عدم قطعیت بیش از رویت قطعی اعتماد کند.
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      5 4
      این همه یعنی چقدر؟
    • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 8
      چی چی میگی؟ اول که دروغ میگی،کی گفتند دیده نمیشه بلکه گفتند احتمالش کمه دوما آدم عاقل وظیفشه میره نگاه کنه که اگه تو همون احتمال پایین شد و رویت شد کوتاهی نکرده باشه
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 19
      ستاد استهلال جمع شود منجمان استخدام شوند
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      5 5
      تو از کجا میدونی تو کویر نرفتن؟ قم و کاشان که نزدیک کویر هستند
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      9 8
      اگر مسلمانیم که باید تابع اسلام باشیم. اگر مقلدیم باید طبق نظر مراجع عمل کنیم. الان عید باشه روزه بگیریم هم گناهی بر گردن ما نخواهد بود. پس روزه میگیریم
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      8 5
      اگر مسلمانیم که باید تابع اسلام باشیم. اگر مقلدیم باید طبق نظر مراجع عمل کنیم. الان عید باشه روزه بگیریم هم گناهی بر گردن ما نخواهد بود. پس روزه میگیریم
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      11 9
      این همه بودجه میگیره که احتمال روزه گرفتن روز عید فطر که حرام رو صفر کنه امثال شماها جز گرفتن ایراد کاری هم از دسستون برمیاد فکر کنم شماها جز همونایین که توخونه یکی باید لیوان اب هم دسستون بده
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      14 4
      خداوند برخی را برای فقط غر زدن و ایراد گیری آفریده و هنر دیگری ندارند
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      10 6
      خدا وکیلی چقدر فکر کردی تا این نظر را داداش. اتفاقا یکی از دلایلی که اونا با دستگاه و تشکیلات علمی این کار را دنبال می کنند اینه که تا دهن آدم های دنبال فتنه را ببندند
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      1 3
      ناشکری نکن
    • خادم IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      9 4
      پاره ای توضیحات برای دوستانی که خیلی به جزئیات میپردازند و گاها به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا از دوربین یا نجوم استفاده نمی شود مطالب زیر را خدمشان عرض میکنم. تا متوجه باشند که اتفاقا استهلال هلال ماه در ایران برخلاف خیلی از کشورها با تجهیزات صورت میگیرد. اما از روش شرعی گزارش میشود. با تشکیل ستاد استهلال ماه در سالهای اخیر روند رویت ماه با تجهیزات صورت میگیرد ولی با یکسری موارد اضافه که در ادامه می آید: 1- انجمن نجوم ایران مختصات زاویه ای دقیق (درجه زاویه و دقیقه زاویه و ثانیه زاویه ) رویت هلال ماه و زمان دقیق آن را در شهرهای مختلف محاسبه میکند. 2- در هر شهری ستاد استهلال ماه متشکل از حداقل دو الی سه نفر شامل یک نفر روحانی و یک نفر استاد فیزیک یا نجوم و یک نفر متخصص دوربین به نقطه ای که مشرف به سطح افق است، رفته و به مختصات موردنظر نشانه میروند. 3- در زمان معین با دوربین های نجومی ( چشم مسلح)به مختصات مورد نظر نگاه میکنند. 4- در صورت مشاهده هلال ماه با چشم مسلح، چون طول مدت رویت کوتاه است، بلافاصله با چشم غیر مسلح به همان نقطه نگاه میکنند. 5- چون حجت دیدن ماه در مسایل شرعی با چشم غیر مسلح است، چنانچه با چشم غیر مسلح نیز ماه رویت شد و روحانی حاضر در صحنه آنرا تایید کرد، گزارش آنرا به ستاد مرکزی مخابره میکنند. 6- با تعدد رخداد این گزارشات حجت بر مرجع تقلید حادث شده و عید را اعلام میدارند. 7- بر همین اساس است که گاها ممکن است یکی از مراجع تقلید بزرگوار که مثلا در غرب کشور هستند، مشاهده ماه در شرق کشور و یا بالعکس را به لحاظ شرعی(چون کفاره روزه داران در روز "عید" و یا روزه خواری در روز "غیرعید" بر عهده مرجع است) برای عیدبودن نپذیرند. تذکر- ممکن است در سالهای آینده بر اساس احکام ثانویه عمل نموده و صرفا رصد چشم مسلح را نیز به عنوان حجت بپذیرند. که فعلا اینگونه نیست. باتشکر و آرزوی قبولی طاعات.التماس دعا
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 5
      تا چشم روزه خوارانی مثل شما در بیاد
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 2
      یکی از کارشناسان استهلال عربستان در تلویزیون خودشون مصاحبه می کرد می گفت در محدوده 60 سال گذشته، در مدت 30 سال، از نظر نجومی به هیچ وجه امکان رویت هلال ماه در عربستان وجود نداشته ولی عربستان عید اعلام کرده.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 9
      افرادی که خیلی اصرار به روزه خواری دارند، بروند یک مسافرت کوتاه که روزه شان را که می خورند حداقل برایش کفاره ندهند. اما اینکه خیال کرده اند بزور کامنت و فضای مجازی می شود حکم شرعی را تغییر داد و خدا را گول زد و آن معیاری که رسول اله قرار داده را دگرگون کرد، سخت در اشتباهند.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 4
      بعضیا ظاهرا 29 روز روزه بودن بعد این قدر راحت تهمت میزنن! برای شما از همون روز اول عید فطر بوده، راحت باشین. طرف دب اکبر رو از دب اصغر تشخیص نمیده بعد میاد نظر کارشناسی در زمینه رؤیت هلال میده. ای کاش یاد بگیریم به اندازه سوادمون حرف بزنیم.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 3
      خطاب به ۰۸:۳۱: چجوری از"اگر مقلدیم باید طبق نظر مراجع عمل کنیم" نتیجه گرفته ای"الان عید باشه روزه بگیریم هم گناهی بر گردن ما نخواهد بود"؟مگر مراجع تقلید گفته اند که روزه در روز عید مجاز هست؟ در سایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) آمده است: "تعیین و تبیین راه‌های شناسایی اول ماه از شؤون مرجع تقلید است، لیکن تشخیص موضوع و این که آیا اول ماه شده است یا نه امر تقلیدی نیست بلکه بر عهده شخص مکلف است که آن را از راه‌های بیان شده توسط مجتهد معلوم می‌کند." متوجه شدی؟ راههای رسیدن به یقین آغاز ماه را مرجع تقلید مشخص می کند اما یقین یافتن از آغاز ماه بر عهده خود مقلداست
    • امیرانی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 0
      ستاد استهلال که بودجه نداره. رصدگران در سطح کشور، خودجوش کار می کنند.
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    60 8
    سبحان رب السماوات والارض
    • محمد IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      14 5
      سبحان الله
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      20 4
      چه قدر حقیرند برخی آدمها !! که به تسبح الهی هم منفی می دهند
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 6
      روزه خورها چه معرکه ای گرفتند!!!!!!!! انها که مدعی تعیین علمی عید هستند هر موقع عللللللللم دوربین و تلسکوپی ساخت که ماه را از پشت غبار و ابر قابل رویت کرد مشکل حل میشود والا همان خدایی که روزه را واجب فرمود دستور داد غروب روز 29 اگر ماه را دیدی فردا عیده اگر به هر دلیلی ندیدی عید نیست و تحت هر شرایطی هم روز 31 ام عیده و ماه 31 روزه نداریم حالا ماه میخواهد امشب وسط اسمان باشد یا گوشه اسمان مهم اینکه دیشب پایان روز 29 کسی در ایران ان را ندیده حالا یا ابری بوده یا کم رمق بوده هرچی
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 1
      بهترین کار را من کردم. دقیقا یک دقیقه مانده به اذان روزه را شکستم.
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    49 9
    سبحان الله والحمدلله ولااله الاالله والله اکبر
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    99 25
    این لطف خداست که سفره ضیافتش رو یک روز بیشتر برای ما بنده ها برقرار نگه میداره. قدر این فرصت رو بدونیم و سعی کنیم از این یک روز باقیمانده استفاده لازم رو ببریم. شاید ماه رمضان بعدی نباشیم.
    • شهاب IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      11 23
      جمع کن بابا خودتووو
    • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 20
      از اون طرف اگر وتقعا عید باشه و روزه بری معصیت کردی
    • مصطفی IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 9
      در صورتیکه ساعت 12 ظهر نگن اقا عید فطره
    • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 20
      روزه عید فطر حرام است و به لحاظ علمی امروز عید فطر است و نیازی به صرف هزینه های گزاف و راه انداختن تشکیلات غیرعلمی نیست. مگر امروز با شتر از طهران به مشهد میروید که ماه را هم باید با چشم رویت کنید؟؟
    • علی IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 22
      عزیز دل برادر روزه در عید فطر حرام است .فرداشب یه ماه دو سه روزه توی اسمون میبینیم و متوجه میشیم که امروز روزه گرفتنمون درست نبوده
    • علی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 4
      الان بهد از ظهر میگن ماه دیده شد روزه رو باز کنید...
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 4
      این چ حرفیه
    • به ۰۵:۴۸ SE ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      28 4
      به لحاط علمی یعنی چه؟ شرط آغاز ماه شرعی را علم تعیین می کند یا شرع؟ آیا در قدیم هوا ابری نمی شده؟ آیا آن زمان منجم نبوده که عید را پیش بینی کند؟
    • SE ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      18 4
      امروز قطعا عید نیست. اما حضراتی که روزه خواری کردند خودشان بروند کفاره اش را بدهند.
    • SE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      25 4
      مشرق بس است سانسور. به چه مجوزی پاسخ های شرعی را نصف و سانسور می کنی؟ چه دردی داری؟
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 0
      توی این محاسبات اگر حتی یک درجه ، حتی یک ثانیه، این ور اون ور بشه،، سر از یه کهکشان و کره دیگه در میاریم،اونوخت خر بیار و نخود لوبیا بار کن
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 2
      دقیقا
  • CA ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 11
    چون آلودگی هوا بالاست هلال ندیدن وگرنه اطراف ایران همه جا عید هست نمیشه فقط ماه تو ایران قابل روئیت نباشه اما همسایگان شرقی،غربی ، و جنوبی ما عید اعلام کنن
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 2
      چرا می شود. وقتی از اساس ماه قابل رویت نیست. سعودی ادعا کند و بقیه کورکورانه اطاعت کند. و.الا طبق سایت معتبر Moonsighting از اندونزی تا لیبی ماه هیج جا دیده نشده.
    • بیگ IN ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 2
      دادا پاکستان هم گفته سه شنبه عیده
  • شهاب IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    7 9
    بخاطر سیاست اعلام نشد وگرنه اصفهان و زاهدان ماه رو دیدن
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      9 6
      از اصفهان خبر می دهم که همین الان کوه صفه را هم از شدت گرد و خاک به زحمت می شود دید. حالا ماه را دیده اند؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 5
      یک خبر دروغ شنیدید هی تکرار می کنید شما اونجا بودید دیدید؟ البته بر شماها ایرادی وارد نیست شما امروز عید کنید ما روزه آخر ماه رمضونم میگیریم
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      1 0
      عمرآ. دیروز در هیچ نرم افزار نجومی ماه طلوع نکرده بوده.
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 4
    ستاد استهلال اصفهان که اعلام کرد هلال ماه رؤیت شد؟! پس چرا رسما اعلام نمیکنند؟
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 4
      ستاد استهلال اصفهان چه صیغه ای است؟ هر دروغی روی شبکه مجازی بنویسد را باور می کنی؟ من الان اصفهان هستم. از کوه سید محمد نمی شود کوه صفه را دید! از شدت آلودگی و گرد و خاک معلق در هوا
  • کریم IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 5
    اولا فرض را براین بگیریم که خودمان تنها در یک شهر زندگی میکنیم ومانند گذشتگان ابزار قوی در دسترس نیست باید هلال ماه را ببینیم ،دوم اینکه کسانی که 29روز را روزه بودند یک روز دیگه هم روزه داری میکنند متاسفانه در جامعه ما کسانی که اصلا روزه نمیگیرند بیشتر روی این مساله حساسن بعد همه جا بر ضد عربستان موضع میگیرن موقع هلال ماه میگن عربستان فلان کارا درست انجام داد
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      5 2
      تازه از نظر علمی هم احتمال ذویت هلال بسیار ضعیف بود. حتی با تلسکوپ.
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 26
    یعنی هر وقت ابری باشه هلالو نمیبینن این چه مشکلیه دیگه... بیاین فردارم ماه رمضان اعلام کنین چون امشبم ابریه. من که نگرفتم چون با زور و خرافات مشکل دارم .
    • SE ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      16 1
      شما روزهای قبل هم لابد روزه نگرفته اید چون کسی که 29 روز روزه گرفته یکی دیگر را هم راحت می گیرد. متن را هم نخواندید اساسا ماه با تلسکوپ حتی با هوای صاف به به راحتی قابل رویت نبوده است. بنابراین اگر مسلمان باشید باید برای امروز و هر روز که عمدا روزه خواری کرده اید 61 روز روزه بگیرید و یا 60 فقیر را طبق دستور شرعی غذا بدهید و یک روز هم قضا.
    • سعید IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      17 5
      بی سواد. ماه بیشتر از سی روز نمیشه. هوا ابری باشه هم فردا عیده. بی سوااااااد.
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 26
    توی قرن ۲۱ هستیم
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 6
    در همه چیز مضحکه جهان شدیم پس این موسسات علمی کشور چه به درد میخورن؟؟
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      16 4
      همن موسسات علمی گفتند احتمال رویت هلال بسیار ضعیف است. حتی با تلسکوپ. حالا یک عده کوردل عکسهای سالهای قبل را می گذارند و تعدادی نادان هم باور می کنند.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    12 4
    برا اونا که روزه نمیگیرن هیچ فرقی نمیکنه و برا اونا که میگیرنم باز فرقی نداره پس زیاد خودتونو اذیت نکنین
    • رز IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 6
      بندرعباس و اصفهان با تلسکوپ رویت شد قبول نکردن
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 0
      آره.
  • سیدمرتضی IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    17 5
    هرکی بخواط بگه عیده بزار بگه!! ما در شرع دو راه داریم یا این که خودمون درس بخونیم و فقیه بشیم یا از یک فقیه مؤمن وعادل در ضمینه مسائل شرعی تقلید کنیم، اگراین که این دوشنبه عید نشد و نظر شما این که عید بود یک لطفی به خودتون بکنید برید سالهای مورد نیاز تا فقیه شید را در حوزه درس بخونید بد بر طبق تحقیق و فتوای خودتان عمل کنید اشتباه هم بکنید باز هم ثواب داره روایته این، نشان از ارزش تحقیق در اسلام هست که انقدر مهمه
    • سعید IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 1
      سید جان. قسمت جالب ماجرا اینجاس که یارو 29 روز مثل مرد روزشو خورده حالا نگران عید بودن یا نبون امروز شده. الله اکبر. خخخخ
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 4
    نیاز است رسانه ملی درباره مطالب فوق برای مردم روشنگری کند. بدلیل تمرکز رسانه های معاند که از پرواز مگس در هوا پروژه براندازی طراحی می کنند لازم است مردم تاحدی نجوم را بدانند.
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 6
    واقعا مسخره است دست بردارید
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    8 2
    شکرخدا که یه روز دیگه سفره نعمت خدا برامون بازه
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    9 2
    الحمد لله رب العالمین
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 0
    چرا آسمون ریسمون می‌بافید؟!
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 2
    ما مقلد و تابع هستیم
  • US ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 2
    رویت هلال مربوط به زمانهای گذشته است
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 3
    الان یعنی اون ماهی که تو عمان هست با ماهی که تو ایرانه فرق می‌کنه ؟
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 4
      نه. اما عمانی ها جواب دهند وقتی از رو شنبه کلا ماه زیر افق بوده و دیده نمی شده چطور یکشنبه را عید گرفته اند؟
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 5
    سلام آقا این سوال من رو یه عالم جواب بده. ماه شعبان30روزه بود رمضان هم شده 30روزه مگه 2تا ماه قمره پشت هم30روز میشن؟؟؟ اگرم شعبان29روز بوده و اشتباهی30اعلام شده که دیگه بدتر رمضان میشه 31 روز!!!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      10 3
      بله. کاملا ممکن است دو ماه پشت سر هم سی روزه بشوند. آن سه ماه پشت سر هم است که سی روزه نمی رود. الان شوال 29 روزه خواهذ شد. این خدا می داند بار چندم است که جواب کامنت تکراریت را که هر جا و هر سایتی رسیده ای گذاشتی دارم می دهم.
    • راقم IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 2
      کامل بودن ماه قبل، برهانی نیست که ماه بعد حتماً 29 روزه باشد. زیرا در تقویم قمری مطابق نظر منجمان، حداکثر سه ماه متوالیِ ۲۹ روزه می‌تواند وجود داشته باشد، و حداکثر چهار ماه پی‌درپی ۳۰ روزه
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      9 5
      بله امکان اینکه دوماه قمری پشت سر هم سی روزه باشه وجود داره و احتمالش ضعیف هم نیست بلکه کاملا ممکن هست.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 2
    اگر مسلمانیم که باید تابع اسلام باشیم. اگر مقلدیم باید طبق نظر مراجع عمل کنیم. الان عید باشه روزه بگیریم هم گناهی بر گردن ما نخواهد بود. پس روزه میگیریم
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 6
    رصد هلال چیست در دنیایی که ماهواره سی سال است در حرکت به سوی دنیای ناشناخته است لحظه به لحظه در حال رصد است .
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 5
      ماهواره نمی تواند ماه قمری را تعیین کند. چون این ماه باید روی زمین دیده شود. دست نو نیست که معیارهای اسلامی را عوض کنی.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      تو چقدر بی سواد هستی که نمیدونی الان ماهواره ها میتونن مختصات بگیرن بهت حتی شکل و زاویه ماهی که قراره از زمین ببینی رو نشونت بدن :))))))
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 8
    فقط تنها دلیل از مردم مسائل سیاسی دخیل که من اره
  • محمد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 2
    سبحان الله
  • سید IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 17
    چرا باید حتما ماه باچشم دیده شود .مگر 1400سال پیش است الان منجمان می توانند به دقت تمام موقعیت ماه را در آسمان ایران بیان کنند ؟ برای نسل جدید قابل قبول نیست پایه های اعتقادی آنها با شک و تردید فراوان روبرو شده و کسی پاسخگو نیست . آیا امروز صلاح های جنگی ما شمشیر و اسب است یا موشک و تانک این هم باید عوض شود و از علوم روز کمک گرفته شود هر کس می تواند جواب قانع کننده ای بده ما کاملا پذیرا هستیم ولی این توجیهات الکی بدون پشتوانه علمی که فقط مردم را سر در گم می کنند را قبول نداریم
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 0
      مشکل از این است که شما سواد علمی ندارید و صرفا حرفهایی را شنیدید و کلماتی مانند علم و تکنولوژی و نحوم و تلسکوپ را ردیف می کنید. اگر سواد داشتید می دانستید ما در همه شاحه های فیزیک محاسبه ای داریم به نام محاسبه مقدار عدم قطعیت و یا تخمین خطای برآورد. دهها پارامتر مختلف در برآورد رویت شدن یا نشدن هلال ماه دخیل هستند.از طول عرض جعرافیایی تا فاصله ماه و زمین و خورشید تا درجه انحراف از دایره البروج و دهها پارامتر دیگر که همه دارای خطا هستند. فقط می شود از لحاظ علمی گفت احتمال رویت ماه دیشب کم بوده. ولی مگر حالا به خرج امثال شما می رود؟
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      جناب باسواااد!!! اون اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مربوط به موقعیت الکترون در اطراف هسته اتم است !!! میفهمی؟ نه برای یه سیاره و قمر اون.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    ممنون
  • محمد جوادی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 9
    به خدا مردم نظر مساعدی به اتفاقات چند سال اخیر استهلال ماه شوال ندارند یک جای کار ایراد دارد دیشب ضابطه های اشتراک در شب - اشتراک در بیش از نیمی از شب - کفایت رویت هلال با تلسکوپ در مناطق قریب افق - لزوم رویت هلال با چشم عادی را خواندم وتقسیم بندی فقها را هم مشاهده کردم وای بر روزی که بر تعداد ضابطه افزوده شود
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 2
    ابر باعث شده ما نبینیم هلال رو نه اینکه هلال وجود نداشته!!!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 0
      هر چند دروغ می گویی اما در این صورت وظیفه شرعی ما روزه گرفتن است. صم للرویه و افطر للرویه. یعنی ب رویت روزه بگیر از آغاز رمضان و با روی عید فطر بگیر. هوا ابری بود؟ مهم نیست. خیلی شک داری برو مسافرت تا قبل از ظهر روزه ات را بخور.
  • کارشناس IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 2
    در اصفهان دیده شده ولی اگر مسلمانیم که باید تابع اسلام باشیم. اگر مقلدیم باید طبق نظر مراجع عمل کنیم. الان عید باشه روزه بگیریم هم گناهی بر گردن ما نخواهد بود. پس روزه میگیریم
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 0
      در اصفهان دیده نشده. عده ای وابسته به آن باند سیاسی خاص یک تصویر از سالهای قبل را بارگذاری کرده اند. اصلا هوای اصفهان آلوده و خاکی است.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 12
    مولوی عبدالحمید پس چطور ماه رو دید و اعلام عید کرد
    • SE ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      15 2
      بعضی هر چه آل سعود اعلام کند را می پذیرند. کاری به دیده شدن یا نشدن ماه ندارند. شما هم آزادی در تبعیت از شیعه و یا وهابیت.
    • سعید IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 1
      خب قبولش داری امروز روزه نگیر. چرا چونه میزنی؟؟
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      14 1
      لابد از رو دست وهابی های عربستان کپی کرده
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      13 1
      حتما به عربستان اقتدا کرده همانطور که افغانستان در حکومت قبل از طالبان به عربستان اقتدا می کرد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    کار دشمن است. دشمن که بیکار نمی نشینه. داره هی برنامه ریزی می کنه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 9
    من نمی‌فهمم اگر امشب هم شرایط جوی نامساعد باشه و ماه دیده نشه باز هم عید فطر میفته برای چهارشنبه؟!
    • SE ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      17 0
      کسی که نمی داند ماه قمری بیش از 30 روز نمی شود البته دچار چنین مشکلی می شود!
  • نیما IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 3
    جالب است به پیامبر اکرم ایراد می گیرند که چرا یک زن گرفت این درحالی اتس که همه پادشاهان ایران باستان به جز کوروش همه چندهمسر بودند
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 1
    بعضیا میگن بهتر نیست امروزبا توجه به پیشرفت علم و امکا ن محاسبه دفیق تولد ماه از متخصصین نجوم کمک گرفته شود نه مساله رویت ؟ ولی اگر مسلمانیم که باید تابع اسلام باشیم. اگر مقلدیم باید طبق نظر مراجع عمل کنیم. الان عید باشه روزه بگیریم هم گناهی بر گردن ما نخواهد بود. پس روزه میگیریم
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 0
      نه عزیزم. چند بار همین جا جواب دادم. محاسبات نجومی قطعی نیست. تازه اگر قبولشان داری می گفتند احتمال رویت هلال بسیار کم است. حتی با تلسکوپ
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 5
    همه شواهد و قرائن میگن امروز عید وقتی تو ی نقطه دیده شده باید اعلام عید میکردن.‌‌
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 0
      جالب است که قرائن و شواهد شما ادعا در اینترنت از افراد مجهول است. اما 150 هیات رصدی در سراسر کشور را قبول ندارید. مشکل از خودتان است.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 3
    یعنی ممکنه عید شده ولی چون دوستان بخاطر شرایط جوی ندیدن، عید نشده!!؟
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 0
      باور کن در صدر اسلام هم هوا ابری می شد. اگر ماه دیده نمی شد عید نمی گرفتند. البته حتی بدون ابر هم قابل دیدن نبود. می دانم به خودت زحمت خواندن متن فوق را نداده ای.
  • سعیدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 0
    مقلد و مجتهد اینجا بکار میاد. مرجع اعلام میکنه و مقلد انجام میده و مسئولیتش هم با مرجع هست.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 8
    این موضوع رو هم گزارش بدید ما توجیه بشیم. واقعا الان با این همه پیشرفت علمی نمیشه فهمید وضعیت ماه چطوری هست.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 0
      هر چه حواب دادیم مرغ شما یک پا داشت. گفتیم محاسبات نجومی فقط احتمال ایجاد می کند نه قطعیت. چون همه پارامترهایش برآورد خطا دارند.
  • CA ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    بسیار تحلیل و اطلاعات خوبی بود.
  • احمدخواجوند IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    با شاقول وتراز بنایی وبا انگشت وبادراز کشیدن ماه را نمیشود دید انهم که باابر گردو خاک که هیچی قابل رویت نیست.
  • حسین LU ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 4
    بر خلاف بقیه کشورهای مسلمان، حتما ایران روی یک سیاره دیگه ست!
  • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 7
    ۲۳ استان به دلیل شرایط جوی هلال ماه دیده نشد اما ۸ استان دیگه دیده شد
    • SE ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 0
      در هیچ استانی مطلقا دیده نشد. بلکه طبق اعلام سایت Moonsighting تا خود کشور غنا در غرب آفریقا هم ماه دیده نشد. چه رسد به مناطق شرقی تر. سندت کجا است که 8 استان دیده اند؟
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      10 0
      سندشون طبق معمول اراجیف فضای مجازی هست دوستان نجوم بلد که اینقدر وارد هستند از سال بعد اونها تشریف ببرند سرکوه ماه رو رویت کنند چقدر مسخره شده که هر کس در کاری که سررشته ای در اون نداره نظر می ده
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 11
    فقط سیاسی بازی
    • SE ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      9 0
      بله. آل سعود با اینکه امسال هیچ مشکل رویت هم نبود بدون هیچ دلیلی ماه رمضان را یک روز زودتر شروع کرد. فقط برای لجبازی با ایران.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 0
    ممنون
  • SE ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 0
    از دو حال خارج نیست. یا عید هست یا نیست. اگر هست، آنها که ندانسته روزه گرفته اند گناهی نگرده اند. به هر حال برای روزه گرفتن در فطر کفاره ای هم در کار نیست. اما هم اگر عید نیست، آنها که روزه نگرفته اند هم گناه کرده اند و هم باید کفاره بدهند.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    14 0
    مراجع تقلید هرگز مردم را وادار به کار حرام نمیکنند،بنابراین امروز ۳۰رمضان هست.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 12
    در هیچ کدام ازطرق ثبوت هلال شوال ( والبته دیگر ماه ها) ، جغرافیای سیاسی جایگاهی ندارد.مثلا اگر محل زندگی شما نزدیک مرز عراق باشد و مسلمانان آنسوی مرز ، هلال ماه شوال را رویت کنند ،فردای آنروز عید فطر خواهد بود ، چه "ستاد استهلال ایران" آن روز را عید اعلام کرده باشند چه نکرده باشند.شما نمی توانید با این توجیه که در " ایران" ماه رویت نشده به روزه داری ادامه دهید و در صورت روزه گرفتن معصیت کرده اید و روزه تان باطل است.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      12 0
      خیر. اولا امسال عراق هم ماه دیده نشد. فقط اهل سنت عراق طبق دستور عربستان عید گرفتند. ثانیا می شود ادعا کرد اگر در ایران ماه دیده شود در عراق هم دیده می شود (چون ایران در شرق عراق است) اما بر عکسش صادق تیست. ثالثا سیاسی کار همان اربابان سعودی شما هستند که در شرایطی که بنا بر محاسبات نجومی هیچ مشکلی در اعلام روز اول رمضان نبود و جای اختلاف هم نبود، صرفا برای لجبازی با ایران یک روز زودتر رمضان را شروع کردند . رابعا مشخص است که نه متن را خوانده ای و و نه نقشه های علمی پیش بینی هلال را می بینی و نه کاری به گزارش های moonsighting داری. والا می دانستی در سایر کشورهایی که استهلال معتبر انجام هم ماه را ندیدند تا اولین بار در غرب آفریقا با تلسکوپ و در بارابادوس در آمریکای مرکزی با چشم عادی. یعنی در خاورمیانه از اساس رویت هلال محال بوده است. سادسا حالا باید بروی کفاره روزه خواری را هم ادا کنی.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 0
    دوستان همه چیز بلد همه فن حریف دوباره اظهار فضل کردند ماشاالله هم نجوم بلدند هم فقه بلدند بهتر نیست درباره چیزی که کمترین تخصصی نداریم نظر ندیم به حکم شرع و عقل در مسئله ای که بلد نیستیم باید به بلد اون مسئله مراجعه کنیم وقتی بیماریم به پزشک وقت ساخت و ساز به معمار وقت مسائل شرعی هم به مراجع تقلید واقعا نمی فهمم چرا بعضی اینقدر اصرار دارند در همه چیز نظر بدهند
  • US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 3
    اونایی که ایراد میگیرن اصلا روزه نمیگیرن
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    درود
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 1
    من روزه نیستم یعنی بر من واجب نیست واقع میگم، ولی امروز باید عید بود،هم خوشحاله آدم این روز،مشکلم ادارات با حقوق بالا و ثابت و 5 روز. تعطیلی هستش.کاش مثل دیروز خداوند بزرگ در نعمتش رو باز کنه و تگرگی که به اندازه یه نخود بود و وقتی بهت میخچرد انگار ساچمه تفنگ بادی میزد رو دوباره بباره
  • FR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 1
    فردا شب که هوا صاف بود یا اصلا نه چهارده شوال که از فردا باید محاسبه کنید هلال ماه و قرص ماه را نگاه کنید البته من که به شخصه ۹۰ کیلومتر خارج از شهر رفتم و روزه امروز را خوردم چون قطعا اشتباه شده البته بهتر هم هست بجا دوروز سه روز تعطیل شدیم امسال .
  • FR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 1
    من که امروز رفتم سفر کوتاه و روزه نگرفتم و کفاره اون را هم نمی دم چون مطمئن هستم امروز ماه رمضان نبوده مثل چند سال پیش اشتباه شده.
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    6 0
    عیدفطربرهمگی مبارک وطاعات قبول ان شاءالله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس