تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایرانیک تی وی فیلمی از اعتراف مهم دو متخصص و کارشناس نجوم عربستان سعودی در مورد رؤیت هلال ماه رمضان در این کشور را منتشر کرد.

عدنان قاضی، محقق و منجّم سرشناس سعودی: بیش از 30 سال است که حکام آل سعود بدون آنکه هلال ماه رمضان و یا شوال را دیده باشند اعلام می کنند روز اول رمضان و یا عید فطر است!"

دانلود

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

• US ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    حکام عربستان کار درست و عقلانی می کنند.
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      و برخلاف حدیث پیامبر عمل می کنند...
    • شهاب IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      در دوران کودکی با یکی از دوستان بحث م شده بود، میگفت گوشت خوک قبلا که خوک بهداشتی بزرگ نمیشد حروم بود الان با پیشرفت علم و تکنولوژی که تمیزه حلال شده! حالا ظاهراً دوستان بزرگ شدن و الان میگن چرا با پیشرفت نجوم، بدون رویت ماه نمیگید عیده! یه چیزایی شریعته، بهترین کار اینه که بپذیریمشون، حالا شاید مجبور شدیم خدایی نکرده یه روز بیشتر روزه بگیریم!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      تازه الان خوک ها علاوه بر حلال شدن ساد گرفتن به نفع ارباب یانکی شون تو اینترنت کامنت هم میزارن!!! خخخخخخخ
    • من من IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      فرزندم علم نجوم مشخص می کنه ک مثلا فلان شب حتما ماه در فلان مناطق دیده میشه.. بعد تو میری بیرون هوا ابریه نمی بینی! میگی ماه دیده نشد! ... یا نه میگه فلان شب در اون مناطق دیده نمیشه ولی تو میری میگی من با چشم خودم دیدم! بنظرت کدوم روش منطقیه؟
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      هوای ابری چیه؟ جک نگو! ماه گاهی مواقع قابل دیده شدن نیست در یک سری کشورا، این علمی هم هست، یعنی برخی کشورها با چشم غیرمسلح، برخی با چشم مسلح می‌تونن ماه رو ببینن و برخی کلا نمی‌تونن. اتفاقا همین علمیه. یاد بگیر بعد تف بده.
    • به من من SE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      سواد اگر داشتی می دانستی همه این محاسبات تنها احتمال رویت را مشخص می کنند و قطعی نیستند. تازه طبق همان محاسبات در ایران دیشب روی ممکن نبود. حالا با خودتان چند چندید؟ این چه دردی است که هر غلطی سعودی می کند انتظار داری کشور شیعه هم اطاعت کند؟
    • ایرانی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      من تو مسائل علمی مثل نجوم و پزشکی و ریاضی و دین و... به ایران خودمون تا حد زیادی اعتماد دارم. چون افراد واقعا عالم و پخته و کاربلد و با وجدان در این زمینه ها داریم. اگر کسی خودش در محیط های علمی تراز بالا بوده باشه میفهمه چی میگم.
  • ناشناس IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    إن شاء الله نابودی آل سقوط
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    واقعا گناه این همه روزه خواری و حرام خوری بر عهده کیست؟
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      اشتباهی منفی دادم
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان. ____( آلب ارسلان هم یک ایرانشهری است)
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    و بیش از 30 سال است که بعضی از ایرانیان که فرق ستاره و سیاره را نمیفهمند، متخصص نجوم میشوند و حسرت میخورند که چرا ما هم مثل عربستان راحت عید را اعلام نمیکنیم!
    • ناشناس IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      هزاران تاسف برای تو و امثال تو...
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    تقویمها گفتند و.ما باور نکردیم.علم برای همه چی خوبه به جز مشخص کردن وضعیت ماه
    • SE ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      البته که نیست. چون دارای خطا و عدم قطعیت است. چند بار مفهوم سطح خطا در فیزیک را برایت توضیح دهم؟ خالا هی کامنت بگذار
  • BE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    همسايه اي داريم كه مسيحي است ميگويد مسلمان هاي شيعه در ماه رمضان دهنشان بوي عطر ميدهد ولي مسلمانان سني بوي بد ،از من دليلش را مي پرسيد به او گفتم شيعيان پيرو امام خامنه اي شامل لطف خداوند هستند .
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      :)
    • رشید بلوچ IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    البته عربستان هم امسال سی روزکامل بود وبعدازسی روز نیازی به رویت هلال ماه نمی باشد چون ماه قمری بیشترازسی روز نیست
    • US ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      در پاسخ به نظر دهنده محترم 14:24 باید بگویم همه ما های قمری با هم برابرند و به طور دقیق هر ماه 29 روز و 12 ساعت و 44 دقیقه و 3 ثانیه است. شما می توانید با استفاده از یک برنامه ساده گردش دقیق ماه را تا 10000 سال آینده اندازه گیری کنی.
    • به ۱۴:۵۰ SE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      و خیلی فرق است بین ماه نحومی و ماه قمری. ملاک تعیین وقت شرعی رویت ماه است نه تولد ماه.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    دوستان اولا محاسبات نجومی به همین راحتی نیست و ثانیا ممکنه ملاک شرعی داشته باشه نه فقط ملاک علمی. باور کنید متخصصین حوزوی و دانشگاهی به قدر شما سواد دارند
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      بله. ظاهرا دیدن ماه شرطه
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    عرب برای تعیین زمان از خورشید و ماه استفاده می کرد. ایا خنده دار نیست . انسان که اکنون میلیارد ها سال نوری را در کهکشان می تواند رصد کند. باز از زوش ابتدائی عرب استفاده کند. با اندازه گیری اندازه هلال ماه حتما ستاره شناسان خواهد گفت ماه دو روزه است. البته بهم زدن قوانین عرب از افتخارات ایرانی ها است.
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      انسان زمان رو با حرکت ماه و خورشید درک کرده، میکنه و خواهد کرد. و انسان همچنان می‌تونه به دشمنیِ خودش با دینِ خدا به اسمِ دشمنی با عرب ادامه بده.
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      اينطور كه تو ميگي بايد تمام طول سال روزه بگيريم و تمام طول سال هم عيد بگيريم چون از بيرون منظومه شمسي هر روز ميشه ماه را ديد
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    گاون دیگه! توقع از گاو داری؟!!
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    یعنی همه اشتباه می کنن شما فقط درست میگین؟
    • SE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      والله بالله تالله بله. همه اشتباه می کنند چون کورکورانه از باد معده آل سعود اطاعت می کنند. سعودی اگر جمعه را هم عید می گرفت آنها می گرفتند. معاویه نماز جمعه را چهارشبه خواند و مردم شام هم خواندند!
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    ماه امشب خودش داد میزد که شب دومشه حالا مشخص شد که عید دوشنبه بوده همه دیدن ماه چقدر درخشان بود.
    • SE ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳