کد خبر 1369594
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
مترو تهران

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در خصوص آخرین وضعیت ساخت مترو پرند، ورود واگن جدید؛ تجهیز ایستگاه ها به پله برقی و آسانسور، راه اندازی خطوط جدید و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، ساخت مترو پرند در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و دولت در بودجه سال جاری اعتباری برای این منظور در نظر گرفته و به گفته مدیران شهری به احتمال قوی این اعتبارات تخصیص می یابد.

مدیریت شهری تصمیم دارد برای رفع آلودگی هوا و ترافیک تهران حمل و نقل عمومی را توسعه دهد و برای این منظور برنامه های جدی دارد. بسیاری از قطارهای مترو که فرسوده و از رده خارج شده بودند در حال اورهال هستند.

راه اندازی خطوط جدید مترو از دیگر برنامه‌های مدیریت شهری است که مطالعات آن باید انجام شود.

در خصوص آخرین وضعیت مترو تهران، ساخت متروپرند، تجهیز ایستگاه های مترو، توسعه زیرساخت ها، خرید واگن و ... با مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم.

مترو پرند تا پایان سال به فرودگاه امام متصل می‌شود

نواقصی در خطوط ۶ و ۷ مترو وجود دارد آیا در سال جاری این نواقص برطرف می‌شود؟ایا توسعه جدیدی هم دارید؟

تکمیل خطوط مترو در اولویت کاری در سال جاری است/تمام خطوط توسعه می‌یابند/وسعه خط چهار به سمت غرب پیشرفت خوبی داشته است

تمرکز ما امسال بر این است که نواقص خطوط ۶ و ۷ را برطرف کنیم و به عبارت دیگر در این خطوط تا یک تا دو سال آینده نواقصی وجود نداشته باشد. ایستگاه‌هایی را افتتاح می‌کنیم و تمرکزمان را بر روی تکمیل خطوط می‌گذاریم. 

تمام خطوط توسعه می‌یابند. در خط چهار از دو سمت شرق و غرب توسعه داریم. توسعه خط چهار به سمت غرب پیشرفت خوبی داشته است. امیدوارم امسال بتوانیم کارهای خوبی در مترو انجام بدهیم.

البته توسعه‌ای هم به سمت پایانه سرخه‌حصار و بیمارستان شهید لواسانی داریم و همچنین در خط هفت هم به سمت دانشگاه علوم تحقیقات توسعه داریم. تأکید دارم که تمرکز اولیه ما بر روی رفع نواقص است. با تمام اختیاراتی که داریم و در صورت تأمین منابع مالی توسعه خطوط انجام می‌شود.

آیا خط جدیدی  در  مترو  تهران راه‌اندازی می‌شود؟

کلنگ زنی خطوط جدید ۸، ۹، و ۱۱ مترو در سال آینده/در حوزه مطالعات محیط زیست خط ۱۰ نواقصی دارد

تکمیل مطالعات چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ در دستور کار است. باید نواقص آن هم برطرف شود و در اولین فرصت کلنگ‌زنی صورت می‌گیرد.

کلنگ خط ۱۰ قبلاً زده شده بود آیا برنامه جدیدی برای این خط دارید و یا کار متوقف است؟

بله، کلنگ خط ۱۰ بر زمین زده شده بود عملیات اجرایی هم آغاز شده بود  اما در حوزه مطالعات محیط زیست نواقصی دارد که اولویت ما رفع آن است اما سه خط دیگر کلنگ‌زنی می‌شود. امسال تمرکزمان بر روی مطالعه این خطوط است و به احتمال زیاد در سال آینده کلنگ‌زنی صورت می‌گیرد.

مترو پرند تا پایان سال به فرودگاه امام متصل می‌شود

در مورد تکمیل ایستگاه‌ها در خطوط ۶ و ۷ توضیح دهید. در چند سال گذشته توسعه‌ای در خطوط مترو نداشته‌ایم و بارها مسئولین در این زمینه هشدارهایی داده‌اند. چه برنامه‌ای در سال جدید برای راه‌اندازی ایستگاه‌ها در این خطوط دارید؟

 تا یک ماه آینده بهره‌برداری از ایستگاه ۱۷ شهریور انجام می‌شود/تکمیل برخی ایستگاه در صورت تامین منابع مالی/ظرف یک ماه آینده در خط ۷ به یکپارچگی می‌رسیم

در خط ۷ حد فاصل ایستگاه بسیج  تا میدان صنعت یک ایستگاه دیگر باید راه‌اندازی شود و تا یک ماه آینده بهره‌برداری از ایستگاه ۱۷ شهریور انجام می‌شود. با راه‌اندازی این ایستگاه ۲۲ الی ۲۳ کیلومتر از خطوط مترو تکمیل می‌شود. سه ایستگاه بیرونی هم از جمله ایستگاه استادیوم تختی و دو ایستگاه دیگر بعد از میدان کتاب هم داریم که در صورت تأمین اعتبار امسال امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد. امیدوارم امسال منابع تأمین شود.

اولویت ما اتصال خط ۷ است/ در حال حاضرخط ۷  جزیره‌ای است اما این ارتباط را برقرار می‌کنیم

ظرف یک ماه آینده در خط ۷ به یک یکپارچگی می‌رسیم و حدفاصل بسیج تا میدان صنعت یکپارچه می‌شود سه ایستگاه بیرونی هم با تأمین اعتبار راه‌اندازی می‌شود. در خط ۶ هم از جنوب خط تا میدان امام حسین (ع) چند ایستگاه داریم که بهره‌برداری شده  است اما در امام حسین دوباره ارتباط قطع و از ایستگاه تربیت مدرس تا ستاری ادامه دارد. در حال حاضر این خط دو تکیه است. اولویت ما است که این خط را به هم متصل کنیم و یک یکپارچگی در این خط ایجاد کنیم که قطار از مبدأ جنوب که حرکت می‌کند تا ایستگاه ستاری برود. در حال حاضر این خط  جزیره‌ای است اما این ارتباط را برقرار می‌کنیم. 

براساس قانون دولت باید بخشی از هزینه توسعه خطوط مترو را پرداخت کند. در ادوار گذشته این کار به درستی صورت نگرفته است. آیا در سال جاری رایزنی‌هایی با دولت برای تأمین اعتبار صورت گرفته است؟

 ۱۹ کیلومتر خط مترو حدفاصل فرودگاه امام تا پرند آماده بهره‌برداری می‌شود/ نزدیک به هزار میلیارد تومان بودجه دولتی در نظر گرفته شد

امسال یک حرکت خوب در بودجه زده شده است. ۱۹ کیلومتر خط مترو حدفاصل فرودگاه امام تا پرند آماده بهره‌برداری می‌شود و نزدیک به هزار میلیارد تومان بودجه دولتی (با توافقات صورت گرفته با وزارت راه و وزارت کشور) قرار است تخصیص یابد. در حال تأمین اعتبار هستند. بنده به شخصه نگران نیستم با جلساتی که داشته‌ایم صددرصد بودجه جذب می‌شود و این حرکت خوبی است و دولت این کار را برای متروی پرند انجام می‌دهد و این اقدام سنگ بنای خوبی برای سال‌های آتی است که از دولت بتوانیم خدمات بگیریم. امسال خوشبختانه در بودجه وضعیت در این زمینه خوب بوده است.

آیا برای ساخت مترو شهرک‌های اقماری مانند پردیس و اسلامشهر هم برنامه دارید؟ 

 خط پردیس توسط وزارت راه انجام می‌شود /متروی اسلامشهر از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز توسط شهرداری اسلامشهر ساخته می شود

در سایر خطوط اقماری متروی تهران وظیفه‌ای ندارد. خط پردیس توسط وزارت راه انجام می‌شود و از تجربیات ما استفاده می‌شود اما ساخت آن برعهده شهرداری تهران نیست. در خصوص متروی اسلامشهر هم باید بگویم که از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز شهرداری اسلامشهر در حال فعالیت است. البته با ما هم هماهنگی‌هایی برای یکپارچگی خطوط می‌کنند. در خصوص متروی شهرک‌های اقماری فقط خط متروی پرند با ما است.

آیا برنامه‌ریزی‌های لازم برای ساخت خط پرند تا پایان سال صورت گرفته است. منقاصه جدیدی قرار است در این زمینه برگزار شود؟

هر طور شده اتصال خطوط مترو پرند انجام می شود/قرارداد پیمانکار رو به اتمام است

در حال حاضر پیمانکار در حال فعالیت است ولی قراردادش روبه اتمام است. نسبت به شناسایی پیمانکار جدید اقدام و مناقصات برگزار می‌شود اما بدون وقفه کار تا پایان سال انجام می‌شود. قول داده‌ایم هر طور شده اتصال برقرار می‌شود.

آیا دولت به متروی تهران در سال جاری هم کمک کرده است؟ اوراق مشارکت ۱۴۰۰ به کجا رسید در این زمینه توضیح دهید.

عاملیت  اوراق مشارکت ۱۴۰۰  با بانک شهر است و به زودی جذب خواهد شد

اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای مترو دیده شده بود که در سال ۱۴۰۱ هزینه شود البته بخشی از اوراق هم پشتوانه دولتی دارد. ردیف‌هایی هم برای این کار در نظر گرفته شده است. همانطور که گفتم برای متروی پرند اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم بتوانیم از توان دولت در بخش توسعه مترو استفاده کنیم. اوراق ۱۴۰۰ عاملیتش با بانک شهر است و به زودی جذب خواهد شد و مشکلی نداریم.

بخشی از اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ هنوز وصول نشده است در این زمینه توضیح دهید؟

در پایان سال ۱۴۰۰ صد میلیارد تومان از  اوراق مشارکت سال ۱۳۹۸ وصول شد

۲۲۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول نشده بود مشکلاتی در این زمینه داشتیم در پایان سال ۱۴۰۰ صد میلیارد تومان وصول شد و امیدواریم الباقی هم امسال وصول شود تقریباً مشکلی در زمینه اوراق نداریم. 

مشکل وثیقه در اوراق ۱۴۰۰ برطرف شده است؟

مشکلی نداریم.

در خصوص تکمیل پایانه‌های مترو توضیح دهید چرا که ساخت پایانه‌ها می‌تواند در جابجایی مسافر نقش خوبی داشته باشد.

افتتاح بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور تا ۱۰ روز دیگر/ پایانه دولت‌آباد و آزادگان هم وارد مدار شود

فکر می‌کنم تا ۱۰ روز آینده پایانه اکباتان که گفته می‌شود بزرگترین پایانه زیرزمینی کشور است افتتاح می‌شود و با  این کار شرایط خط ۴ بهبود می‌یابد البته پایانه دولت‌آباد و آزادگان هم وارد مدار شود تا بتوانیم کیفیت خدمت‌رسانی را ارتفاع دهیم. 

در دوره قبلی مدیریت شهری وعده خرید ۶۳۰ دستگاه واگن داده شد اما کار به نتیجه نرسید در دوره فعلی اعلام شده رایزنی‌هایی برای خرید این واگن‌ها انجام شده و قرار است دولت پیش پرداخت را بدهد در خصوص آخرین وضعیت این واگن‌ها توضیح دهید؟

اتفاقات خوبی در چند ماه گذشته  در زمینه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن رخ داده است/کارگروه تشکیل شد

بله، چند سالی است که ماجرای خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مطرح شده است دستگاه مجری دولت است نه شهرداری تهران و براساس شرایط باید بخشی از پول به صورت پیش‌پرداخت تأمین شود تا قرارداد جاری شود. در چند ماه گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. دولت حرکت‌هایی کرده و قرار است ۱۵ درصد پیش‌پرداخت داده شود. کارگروهی هم در این زمینه با مشارکت وزارت کشور و شهرداری تشکیل شده و تقریباً هر یکی دو هفته جلسه‌ای داریم. امیدواریم این گره باز شود و قرارداد عملیات اجرایی ساری و جاری شود. اگر این امر رخ دهد اتفاق خوبی شکل می‌گیرد.

قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن با شرکت واگن‌سازی به کجا رسید. آیا در سال جاری این موضوع به نتیجه می‌رسد؟

دیگر تابوی واردات  واگن شکسته می‌شود/قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن بر پایه قطار ملی بسته شده است

قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن بر پایه قطار ملی بسته شده است پیگیری‌های لازم صورت گرفته است. باید منابع تأمین و در اختیار پیمانکار قرار گیرد. قرارداد خوبی است و پایه آن برمبنای قطار ملی است و دیگر تابوی واردات شکسته می‌شود و خیال ما از ساخت داخل راحت می‌شود. 

مترو پرند تا پایان سال به فرودگاه امام متصل می‌شود

آیا شرکت واگن‌سازی در حال حاضر فعال است؟

بله، فعال است. چه قرارداد ساخت داشته باشند یا نداشته باشد؛ در حوزه اورهال همیشه فعال هستند و خدمات خوبی به متروی تهران ارائه می‌کنند.

چند دستگاه قطار در حال اورهال است؟

بخشی از قطارها در حال اورهال است و قطارهایی هم که از کرج گرفته شده در حال اورهال است.

مشکل پله برقی و آسانسور در برخی از خطوط مترو وجود دارد چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارید؟

 بدون نصب پله برقی و آسانسور نباید ایستگاهی افتتاح شود 

چند سالی است که اعلام شده بدون نصب پله برقی و آسانسور نباید ایستگاهی افتتاح شود اما در گذشته ایستگاه‌هایی داشتیم که افتتاح شده اما آسانسور نداشته‌اند و افتتاح شده اند تلاش می‌کنیم به مرور برای آنها آسانسور نصب کنیم. 

چه افتتاح‌هایی در سال جاری دارید؟

تا دو هفته آینده پایانه اکباتان افتتاح می‌شود که تأثیر خوبی در خط چهار دارد و همچنین تا یک ماه آینده ایستگاه ۱۷ شهریور آماده می‌شود اما به نظر من مهم‌ترین اقدام در سال جاری ساخت خط مترو از فرودگاه امام به پرند است که با ایجاد زیرساخت‌ها شرایط زندگی برای مردم تسهیل می‌شود و هزینه رفت و آمد آنها کمتر می‌شود.

چند واگن تا پایان سال جاری وارد خطوط می‌شود؟

 امسال واگن جدیدی وارد خط نمی‌شود

امسال واگنی وارد خطوط نمی‌شود قراردادها زمان‌بر است اگر قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن ظرف یکی دو ماه آینده بسته شود تا دو سال آینده اولین واگن وارد خطوط می‌شود همچنین قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن‌سازی هم یک تا دو سال آینده وارد خطوط می‌شود. امسال واگن جدیدی وارد خط نمی‌شود اما در دو سال آینده واگن‌های جدیدی وارد خطوط می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    متروی ایستگاه میدان خراسان چراافتتاح نمی شود؟
  • طبا IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    آخر شما چقدر ترسو و بزدل هستید؟
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 0
      چی میگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس