کد خبر 1369008
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱

به گزارش مشرق، محمد رستم‌پور فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: ساعاتی است که نادر طالب‌زاده از دنیا رفته. هنوز به خاک سپرده نشده، در وصف او مطالب، اظهارنظرها و محتواهایی ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همگی قابل تأمل و ارزشمند است. نادر طالب‌زاده در دوره‌ای که افراد به محض باز کردن یک حساب کاربری، «فعال رسانه‌ای» می‌شوند، اعتباری فراتر از یک فعال رسانه‌ای داشت. اگرچه او به همراهی و همکاری با شهید آوینی شناخته می‌شود، اگرچه او به دلیل ساخت آثار مکتوب، سینمایی و تصویری، یک چهره ممتاز و درخشان رسانه‌ای است، اگرچه او نگاهی فراتر از مسائل و رویدادهای جامعه امروز ایران را داشت، اگرچه و اگرچه و اگرچه، اما نادر طالب‌زاده ویژگی ممتازی داشت که هر چه می‌گذرد، مثل خود نادر، نادرتر و دست‌نیافتنی‌تر می‌شود.

مرور عالم و اصحاب رسانه‌ای غرب نشان می‌دهد باهوش‌ترین و مبتکرترین و خلاق‌ترین چهره‌ها و افراد در عالم رسانه که کارکرد هدایت و تدبیر جامعه دارد، مشغول می‌شوند. هنر، فرهنگ، ارتباطات و هر آنچه به جامعه مربوط می‌شود، بایستی توسط تیزبین‌ترین، عاقل‌ترین و فهیم‌ترین انسان‌های آن جامعه اداره شود. رسانه از جنس موضوعاتی است که هوشمندی و فراست بالایی می‌طلبد. چون با ذهن و زبان سر و کار دارد، باید پیام تولید کند، باید ارتباط بگیرد و باید اقناع کند. اقناع پیش‌شرط‌ها و اقتضائاتی دارد که از جمله آنها توانایی طراحی راهبرد و همچنین قدرت برقراری گفت و شنود است. از سنخ کارهایی که معلم‌ها و روحانیون می‌کنند. در نتیجه رسانه، برخلاف آنچه مشهور شده، کار نخبگان است.

درخشندگی و تمایز و ارزشمندی نادر طالب‌زاده، نه به آثار سینمایی اوست و نه به دیدگاه‌های مترقی و پیش‌برنده او. نادر طالب‌زاده، هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از مطالعه ندید. هیچ‌گاه کتاب را کنار نگذاشت و هیچ‌گاه تیم و دفتر و تشکیلات نساخت که برای او بنویسند و گزیده کنند و پاورپوینت بسازند. او هیچ‌گاه از تجربه فاصله نگرفت و هیچ‌گاه به بهانه ذخیره زمان، برای خود صندلی و درجه و پاویون نتراشید. نادر طالب‌زاده، از ابتدا تا انتها دست از دوربین و قلم و گچ و ماژیک نگرفت. او تا پایان به لوازم آموختن پایبند بود.

یک بار دیگر برنامه «عصر» او را ببینیم. او در جریان تهیه برنامه قرار دارد. او مدیریت و اجرا را جدا از تهیه و تدوین نمی‌بیند. تو گویی خودش رفته و پلی‌بک‌های برنامه را ضبط کرده، دست به تدوین برده، کت و شلوار پوشیده و رو به دوربین نشسته، سؤالات مصاحبه با مهمانان را نوشته و در نهایت خودش است که سه، دو، یک می‌گوید و کات می‌دهد. اینها همه به این معنا نیست که نادر طالب‌زاده تشکیلات نمی‌دانسته یا تیم‌داری نکرده، به این معناست که هیچ یک از اجزای کار رسانه‌ای را بازیچه و سرگرمی نمی‌دانسته و خود در متن هر یک از آنها حضور داشته.

از همه پیشینه و سابقه نادر طالب‌زاده، تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیون مهم‌تر است. برنامه‌سازی، کاری از جنس و سنخ مدیریت، هدایت و تدبیر اذهان است و اتفاقاً باید باهوش‌ترین و نخبه‌ترین افراد را جامعه به گونه‌ای سامان و سازمان داد که برنامه‌سازی و تهیه‌کنندگی کنند. نادر طالب‌زاده با همه هوش و سابقه و اسم و رسمی که داشت، از مطالعه، نوشتن و خط زدن و یاد گرفتن و تجربه کردن دست نکشید و این مهم‌ترین درس او برای فعالان رسانه‌ای است. فعالان رسانه‌ای که دیگر مطالعه را در شأن خود نمی‌بیند یا برایش وقت نمی‌گذارند. خدایش بیامرزد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    5 0
    اللهم العجل لولیک الفرج
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 0
      ضمن تسلیت درگذشت و فقدان این مجاهد تبیین انقلاب اسلامی، باید گفت خوشبختانه هنوز هم از این مجاهدان متعدد هستند که باید قدرشان را تا به ایشان دسترسی داریم بدانیم؛ امثال آقایان: محمدمرندی، خوش چشم، رائفی پور، فؤاد ایزدی، حسن عباسی، حامدکاشانی، یامین پور، امیرحسین ثابتی، پناهیان، نبویان، رحیم پورازغدی و .....
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    3 0
    نادر طالب زاده بزرگوار به چه علت یا عشقی آمریکا با دار و ندارش رها کرد و به وطن باز گرداند و بیش از چهل سال تلاش خالصانه و مجاهدانه صرف آن کرد با آن چه می دانست . جامعه و تاریخ ایران از وی بعنوان فردی بسیار موثر و اثر گذار و شایسته و فهیم مانند سرداری سرافراز در عرصه بسیار با اهمیت فرهنگ و رسانه یاد می کند . امیدواریم آینده با همت دوستان بیشتر از او بدانیم . یاد و نام و راه او پاینده باد ... نثار روح پر فتوحش . صلوات بر محمد و آل محمد
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    3 0
    خواهم ز سوز دل به سوگ جان نشینم، در بستر تب با غم جانان نشینم، اندوه را با غمگنان در دل نشانم، افسوس را با همگنان بر خوان نشینم، پیمانه در کف گیرم از خونابه‌ی دل، با یاد سرمستان هم پیمان نشینم؛ رفتند یاران، چابک سواران، دشمن شکاران، آن حق‌گذاران، شد کاروان عشق و بر جا مانده ام من، رفتند همراهان و تنها مانده ام من.
  • احمد IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    خداوند او را با ائمه اطهار (ع) محشور گرداند. فوت ایشان واقعاً برای مردمی که او را می شناختند و دوستش داشتند سخت و جانگداز است. قطعاً در بین افرادیکه کار رسانه انجام می دهند افرادی حضور دارند که توانایی های خوبی دارند اما بایستی میدان برای آنان باز شود. حالا نوبت صدا و سیما و وزارت ارشاد است این افراد شناسایی و بها داده شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس