سناتور آمریکایی: خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی خواهد بود

یک قانونگذار در مجلس سنای آمریکا خطاب به دولت این کشور گفته که خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی برای دولت خواهد بود.

به گزارش مشرق،«جیمز ریش»، نماینده مجلس سنای آمریکا خطاب به دولت «جو بایدن» گفته که خروج از مذاکرات برجام برای آمریکا در حکم پیروزی خواهد بود.

جیمز ریش که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا است در جلسه استماع این مجلس خطاب به «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «در خصوص ایران، ما چند هفته‌ای است که در آستانه توافق هسته‌ای قرار داشته‌ایم.»

این سناتور آمریکایی در ادامه اضافه کرد: «با توجه به بندهای غروب آفتاب و دستاوردهای کوتاه‌مدت در بازگشت به برجام، اسرائیل، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و سایر اعضای کنگره مخالفت‌های شدید خودشان را با بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ابراز کرده‌اند.»

او اضافه کرده است: «سیاست ما در قبال ایران بایستی سیاستی باشد که بتواند در دولت‌های پیاپی دوام بیاورد و هر دو حزب بتوانند از آن حمایت کنند.»

جیمز ریش تأکید کرد: «برای رسیدن به این هدف لازم است شما مسئله را درست درک کنید. بر اساس آنچه شاهد آن هستیم و آنچه به ما گفته می‌شود شما در مرحله‌ای هستید که مسئله را اشتباه درک می‌کنید.»

سناتور آمریکایی مدعی شده هیچ مسئله دیگری بیشتر از این این موضوع میان این دولت با کنگره و متحدان آمریکا جدایی ایجاد نکرده است. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید. از این [مذاکرات] خارج شوید. برایتان در حکم پیروزی خواهد بود و بابت آن تشویق خواهید شد.

وی تأکید کرد: «عدم توافق بهتر از توافق بد است.»

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» روز گذشته در گزارشی به وضعیت رایزنی‌ها در دولت «جو بایدن» در خصوص مذاکرات وین پرداخته بود.  در حالی که شواهد متعدد حاکی از آن هستند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل مخالفت‌های داخلی و سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی قادر به تصمیم‌گیری در خصوص این مذاکرات نیست پایگاه پولیتیکو ادعا کرده این مذاکرات به دلیل اختلافات میان تهران و واشنگتن بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» به «بن‌بست کامل» خورده است.

این پایگاه خبری ادعا کرده بود علی‌رغم آنکه دیپلمات‌ها در روزهای آخر مذاکرات در وین به یک سند ۲۷ صفحه‌ای دست یافته بودند اختلاف دو طرف بر سر وضعیت سپاه پاسداران مانع از حصول نهایی توافق شده است.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

کارشناسان مستقل می‌گویند اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی تصور می‌شود که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در یک گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که لازم است دولت بایدن شجاعت اصلاح مسیر غلط کاخ سفید در دولت قبل را داشته باشد. او تأکید کرد در تمایل ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و قوی شکی وجود ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    7 3
    هر تواقفی بهتر از عدم توافق است یک بی سوادی میگفت
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      1 3
      خروج امریکا از میز و عدم رفع تحریم ها رو رو میشه با برداشتن دوربین های آژانس جاسوسی هسته ای شروع ودر صورت سر عقل نیومدن یانکی ها با غنی سازی 90 درصد ودرمحله بعد اخراج بازرسان و خروج از پیمان ودر نهایت با ساختن سلاح پاسخ داد.خلاصه اینکه به لطف خدا و با درایت نظام امروز میبینیم که گزینه های روی میز ایران واقعی ولی گزینه های روی میز اونها یا سوخته ویا غیر واقعی شده.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    5 3
    اینجور که معلومه قدرت دست دمکرات‌ها نیست. یعنی رئیس جمهور از جناح دمکرات‌ها انتخاب شده ولی تصمیم گیرنده اصلی ، جمهوریخواهان هستند!!!!!!!!!!!! چطوریه وقتی ترامپ قمار بازِوحشی و زنجیری رئیس جمهور بودند ، کسی به حرفهای دمکرات‌ها گوش نمی داد ولی اکنون جمهوریخواهان انتظار دارند که بایدن به خواسته های آنها جامه ی عمل بپوشاند!!!!!!!!!!!!!! انشاءالله که به زودی کره ی شمالی از خجالت آمریکای بی منطق ، زورگو، دروغگو، دیکتاتور و .... درخواهد آمد.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      3 1
      قدرت دست هر كي باشه و هر چقدر پول بياد تو ايران وضع ما همينه مملكتو دلال داره ميچرخونه و نابغه هامون در حال فرارن سياست مملكت بايد تغيير كنه كه نميكنه
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    5 2
    خخخخه پیروزی برای شماها هست؟ دستتان از ایران کوتاه می شود
  • س ه IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 0
    این درستترین و بهترین گزینه برای امریکاست! انها کاملا مطمئن هستن ایران به هر علتی قصد هسته یی شدن نداره جاسوسا و دوربین‌ها ی جاسوسی هم دارن کار خودشونو میکنن پس باید احمق باشن ب.......
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    5 1
    خروج از npt و خارج شدن از مذاکره با کشورهایی های حامی تروریسم و توکل بر خدا برا ایران اسلامی پیروزی است.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • رضا IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    به این میگن مجلس با دست پس می زنه امور خارجه با پا پیش می کشه و اینطور وانمود می کنند مسئله خیلی مهم نیست . ۱. ایران یه قدرت مشکی هم کروز وهم بالستیک ۲.اگر قدرت اتمی هم به موشک اضافه بشه میشه واویلا پس مثل سگ دروغ می گن و مثل خر مذاکره می کنند این سیاست کثیف آمریکایی انگلیسی است
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 1
    این جیمز ریش که ریش نداره چطوری اسمش جیمز ریش است.
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      0 2
      کوسه است!!!
  • ایران مقتدر iran IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    برجام کلاه بزرگی بود که بر سر ما ایرانیان گذاشتند قرار بود برجام اتمی رو به سمت و سوی برجام موشکی و منطقه ای کنند قدرت نظامی و دفاعی ابران رو بطور کامل نابود کنند از آنجایی که خدا نخواست ترامپ احمق و عجول همان ابتدای کار زد زیر برجام و نقشه کثیف و شوم غربی ها نیمه کاره ماند ، حالا آمریکایی ها درصدد اجرای ادامه نقشه اشون هستند ، توافقی موقت که بتوانند بحران انرژی جهانی رو کنترل کنند و هم اینکه تمام داشته ها و توانایی ها و صنعت اتمی و موشکی بنیه نظامی و دفاعی ایران رو زمین گیر و نابود کنند و سپس همچون لیبی معمرقذافی کار ایران و ایرانیان رو با یک حمله برق آسا یکسره کنند ایران بی دفاع فقط نظاره گر باشد !!! زهی خیال باطل ایران بیشه شیران است ،. ایران رهبری آزاده و هوشمند دارد ایران بزرگان و دلسوزان فراوانی دارد ، قوی شو ایرانم ، قوی شو میهنم ... پاینده ایران
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 1
    شما قبلا خارج شدین . الانم پشت در جلسات ۴ + ۱ بهتون اتاق پیروزی دادن .
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    برجام نافرجام نیرنگ و توطئه شیطان بزرگ استکبار جهانی علیه ایران و ایرانیان بود ، آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی دست از تحریم و دشمنی با ما ایرانیان بر نمی‌دارند ، باید ردی خنثی سازی تحریم ها کار کنیم باید بزرگان و دلسوزان میهن تدبیری کنند در این راستا .. قطعا" ما می توانیم ... خصوصا" شرایط کنونی جهانی هم به سود ما ایرانیان .. قوی شو ایرانم ، قوی میهنم ...
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 2
    واقعیت اینه ما به تفاهم برای گشایش اقتصادی نیاز داریم در غیر اینصورت با این اقتصاد فشل و مریض و تورم غیر قابل کنترل و هزینه های زیاد برای حفظ این ساختار حتی بحث یه حمله خارجی هم میتونه اقتصاد و در پی اون کشورو فرو بپوشانه .
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    2 0
    اگر این موضع آمریکا باشد، شک نکنید که اوضاع بنفع ایران پیش خواهد رفت. از همه مهمتر عدم بازرسی آژانس و حفظ ذخایر اورانیوم غنی شده در خاک ایران خواهد بود. در این موقعیت هم چنان در گیر با روسیه و غیره هستند که فرصت ‌شیهه کشیدن ندارند.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    منظورش اینه که خروج از برجام یک پیروزی برای ایرانه . چکار که نکرد حسن کلید ساز !!!!!!!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    امروز دیدیم که نداشتن بازدارندگی هسته ای چه بلایی سر اکراین اورد اکراینی که با قول حمایت همین یانکی ها سلاح هاشو بادست خودش نابود کرد ولی امروز فقط تنها کاری که ازدستشون برای اکراینی ها برمیاد به قول بایدن فقط دعا کردنه.!!!!!!!!!
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    برجام با توجه به مکانیسم ماشه اصلا به نفع ایران نیست دفعه بعد احتمالا ترامپ رئیس جمهور شود نباید به برجام برگردیم چون آن مرد دیوانه به بهانه موشک های بالستیک مکانیسم ماشه را فعال کند و تمامی تحریم های سازمان ملل برگردد سر و صدای احمدی نژاد تحریم های سازمان ملل و شورای امنيت را آورد روحانی باعث معطل شدن کشور با برجام شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس