کد خبر 1368616
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
 ترکیه: عملیات «قفل پنجه» در شمال عراق ادامه دارد

آنکارا از ادامه عملیات فرامرزی ارتش ترکیه در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد که ده ها غاز و پناهگاه گروه تروریستی «پ.ک.ک» را نابود کرده است. 

به گزارش مشرق از آناتولی، مقام های ارتش ترکیه امروز (جمعه) گزارش دادند که از آغاز عملیات قفل پنجه، ارتش تاکنون ۸۱ غار و پناهگاه را از وجود گروه‌ تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق پاکسازی کرده است. 

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش از آغاز عملیات قفل پنجه در ۱۷ آوریل به منظور جلوگیری از حملات گروه تروریستی پ.ک.ک و تامین امنیت مرزی کشور، تاکنون ۸۱ غار و پناهگاه تروریست‌ها را پاکسازی و ۳۶۹ فقره مواد منفجره دست‌ساز متعلق به آن‌ها را منهدم کرده است.
همچنین در ادامه این عملیات تعداد زیادی از اسلحه و مهمات متعلق به عناصر تروریستی توسط نظامیان ترکی…

آنکارا عملیات نظامی «قفل پنجه» را به بهانه تعقیب اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) در میان محکومیت و واکنش های شدید در بغداد و اربیل از دوشنبه هفته گذشته آغاز کرده است.

وزارت دفاع ترکیه دوشنبه این هفته از پایان مرحله نخست عملیات نظامی (قفل پنجه) ارتش این کشور در شمال عراق خبر داد؛ آنکارا هفته گذشته اعلام کرده بود که عملیات نظامی فرامرزی با مشارکت نیروهای هوایی و زمینی را در اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است.

«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه با اعلام اینکه مرحله نخست عملیات قفل پنجه در شمال عراق پایان یافته است در عین حال مدعی شد که عملیات نظامی ترکیه تا رفع تهدید در مرزهای کشورش با عراق ادامه خواهد داشت.

وزیر دفاع ترکیه افزود: در این عملیات نظامی، دسته های کماندویی و نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پشتیبانی پهپادها، بالگردهای تهاجمی و توپخانه شرکت دارند.

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این باره گفت که طرف ترکیه ای قصد دارد امنیت مرزهای خود را تضمین کند.

عملیات قفل پنجه آنکارا علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان که ترکیه آنها را در ردیف سازمان های تروریستی قرار داده با مشارکت نیروهای ویژه زمینی و هوایی در حالی  گذشته آغاز شده که حملات زمینی و هوایی این کشور از تابستان سال ۹۹ در شمال عراق در حال انجام است.

خلوصی آکار می گوید که نیروهای مسلح ترکیه در مرحله نخست عملیات به مکان ها و اهداف مورد نظر خود دست یافته و موفق شدند که از زمین و هوا اهداف عملیات را اجرا کنند.

در مقابل دولت عراق با فراخواندن سفیر ترکیه یادداشت اعتراض شدید بغداد را به نقض حاکمیت سرزمینی عراق تسلیم وی کرد.

عراق در دو سال گذشته چندین بار سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به عملیات نظامی و نقض حاکمیت کشور را به وی تسلیم کرده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که از جولای ۲۰۱۵ تاکنون ۶۰۰۰ عضو حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در داخل و ۶۹۰۰ نفر در خارج از کشور کشته شده اند در مقابل  شمار کشته های نیروهای نظامی ترکیه بیش از ۱۲۰۰ نفر بوده است.

ترکیه و پ. ک. ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۵۰ هزار کشته داشته است.

ترکیه به ویژه در طول سه سال اخیر به حملات زمینی و هوایی موسوم به پنجه ببر و پنجه عقاب در شمال عراق دست زده که با واکنش شماری از مسوولان و جریان‌های سیاسی عراقی حتی اتحادیه عرب روبه رو شده است و آنها بارها نقض حاکمیت عراق و حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به شمال این کشور را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به آن و برچیدن پایگاه‌های نظامی آنکارا در شمال عراق شده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 15
    اینا هم با اون ارتش بی عرضه و کودتاچی که اکثرشون جاسوسای ناتوهستن از پس چندتا تفنگچی بر نمیان
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 5
    تا اینجرلیک است ارتش ترکیه غرور ندارد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 8
    چقدر حقیر زورش یا به ارمنستان ۴میلیونی رسیده یا چندتا زن و بچه فقیر عراق، #ترکیه حقیر
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    6 8
    ترکیه ۳۰میلیون کرد داره و حداقل ۱۰میلیون غیرترک دیگر اقوام داره‌ ترک های ترکیه نهایاتا ۵۰درصد جمعیتش رو تشکیل میده. و اردوغان نیز از نژاد گرجی است.
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      9 4
      کرد ها در آنجا میهمانند خیلی جدی نکیرین
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      1 2
      وقتی کرد ها در آناتولی تمدن داشتند، ترک ها در حال متولد شدن از مغول ها بودند.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    4 8
    ۴۰درصد مردم ترکیه را کردهای ایرانی تبار تشکیل میدهند. ترکیه بوسیله ایرانی ها از درون محاصره شده.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 2
      شما مطمئنی که همه کرد ها خودشان رو ایرانی می دانند؟ خوب اگه ایرانیند چرا اجازه تحصیل به زبانشان در کشورشان ایران را ندارند؟چرا دوتا مسئول رده بالا از اونها در ایران وجود ندارد؟
    • علیرضا IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      2 1
      شاید خود را ایرانی نداند اما اشتراکات تاریخی مانند نوروز و....برای ابراز وجود خود مرتبت با ایران میداند نه ترکهای مهاجر دشت قبچاق ،فرمانده کل ارتش و نیروی دریایی کرد هستند ،زبانشان هم بعلت لهجه وگویشهای زیاد منسجم نیست نگاهی به تفاوتهای زبانی کردها کرمانشاه با کردستان یا عراق بیندازید ،مسولان نظام اکثرا از قومیت شمال غرب که اتفاقا باکو و ترکیه برادر میداند هستند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 3
    ایران یک اسم آذری از کتاب اوستای آذری ها بود. ولی رضا شاه اسم پرشیا را در سازمان ملل به ایران تغییر داد‌ ولی فارس ها اعتراضی نکردند زیرا آذری جان فارس ها هستند و قرنها دوش به دوش هم از این سرزمین دفاع کرده اند.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    3 5
    بسیاری از فرماندهان و افسران ارتش ترکیه ی جعلی، کرد هستند و هیچگاه برای یک کلمهدی نژادی ترکیه جانفشانی نمیکنند
  • پان آریایی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    2 6
    زمان ان فرارسیده تا آریایی ها از هند تا آمریکا بار دیگر متحدشوند سرافراز ترین قوم تاریخ پرچم داران علم تقریبا تمام اختراعات و اکتشافات به دست آریایی ها بوده است از خط و تقویم و دولت و کشور داری تا موشک و هواپیما و انتی بیوتیک و پنسیلین از اینترنت و کامپیوتر اتم تا ماهواره و زیر دریایی و خودرو..... ملتی که آفتاب در سرزمین آن ها غروب نمیکند وارثان تمدن ایران و روم اولین نژادی که به فضا رفت و تنها نژادی که فضا در سیطره اوست به هر زبانی که یکدیگر را بخوانیم برادر،Brother،Brothe ،Brude،Berar
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      0 1
      تمام دنیا بجز پانتورک ها میگویند کانال سوئز را ایرانیان حفر کرده اند. و همه دنیا بحز پانتورک ها میگویند کوروش از مادری به قوم اریایی ماد (آذری) میرسد.
    • مهدی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      0 1
      خوب تلاش میکنید خودتونو بکنید تو اروپایی ها و اریایی بشید در حالی که اریایی بودن شما و تحقیر تسلیم کشور توسط راضا خان اریایی ابروی هرچی اریایی رو بده در ضمن انگلیس خوب سرتون رو با اریایی بازی گرم کرد یه نکت هی دیگه علم و ازمایش ثابت کرده دی ان ای اریایی کمتر از ده درصد در ایران هستش و مردم ترکیه از شما بیشتر دی ان ای اریایی دارن همش واقعیت هستش
  • زنده باد آریایی IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 2
    باید ایران و هند و پاکستان به عنوان کشور های آریایی آسیا در مناطق کرد نشین نیرو پیاده کنند کشور های عربی انگیزه ایی برای دفاع از برادران آریایی ما ندارد هر روز خبر کشتار و مهاجرت و اوراگی برادران کرد ما از سوریه و عراق مخابره میشود ولی بغداد و دمشق و اعراب خفه قان گرفته اند البته دیر نیست که بار دیگر آناتولی به آریایی ها بازگردد کشوری که 50 درصد جمعیتش اریایی هستند و از نام فاشیستی و جعلی ترکیه که نماد شونیسم و نژاد پرستی است نفرت دارند
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 1
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها، کردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 1
    ای بادکوبه ای ها و ای کرد های جهان سرزمین هایتان را در آغوش بگیزید و زیر چادرمشکی مادرتان بیایید تا دست به دست هم دوباره جهان بگیریم.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 1
    ایران از اقیانوس هند تا مدیترانه پخش شده است و مشکغچل محکم کردن جای پای خودش است. مسئله ایران زنده کردن امپراطوری شرق مقدس است نه ۴متر زمین شمال عراق سوریه که ترکیه‌درگیرش شده.
  • پاسخ مهدی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    پس طبق گفته خودتان این نشان میده که بیشتر مردم ترکیه آسمیله شده اند و در اصل آریایی میباشند ما هم این را خوب میدانیم برای از بین بردن زبان مهاجم و مهاجر برادرانمان در آذرباییجان و ترکیه برنامه ها داریم حالا تازه اولش است!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس