کد خبر 1367067
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
پاسخ منفی ترکیه به «پیشنهاد ضد روسی آمریکا»

وزیر دفاع ترکیه با هشدار در زمینه عدم به‌هم خوردن امنیت دریای سیاه گفت که آنکارا مخالف گشت زنی ناتو علیه فعالیت‌های روسیه در دریای سیاه است.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع ترکیه گفت، کشورهای ثالث، به ویژه متحدان ناتو در طول جنگ بین اوکراین و روسیه، ناوهای جنگی خود را به دریای سیاه اعزام نکنند.

به نوشته شماره دوشنبه روزنامه «حریت» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه  هشدار داد که دریای سیاه به منطقه رقابت تبدیل نشود. وی گفت: «ما خواهان این هستیم که توازن در دریای سیاه به هم نخورد. اگر توازن بهم بخورد ، احتمال اینکه رویدادها از کنترل خارج شوند بسیار زیاد است. دریای سیاه را به محیط رقابت تبدیل نکنیم. این چیزی است که ما آشکارا می‌گوییم.»

آکار بار دیگر تاکید کرد که ترکیه به گونه‌ای دوستانه از طرف‌های ثالث می‌خواهد که در زمان جنگ بدون نیاز به لغو «کنوانسیون مونترو» که عبور از تنگه های ترکیه را در زمان جنگ و صلح تنظیم می‌کند، از منطقه دور بمانند.

آکار با یادآوری اهمیتی که ترکیه برای ثبات منطقه قائل است، گفت: «ادامه جنگ ممکن است حساسیت هایی را در صورت ورود ناوهای جنگی ناتو به دریای سیاه ایجاد کند. ما چند پیشنهاد برای حفظ ثبات دریای سیاه داریم. بیایید به مرزها و حاکمیت اوکراین احترام بگذاریم، اما از سوی دیگر کاری نکنیم که از سوی طرف مقابل به عنوان تحریک تلقی شود.»

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده برای ایجاد یک ماموریت گشت زنی ناتو علیه فعالیت‌های روسیه در دریای سیاه مطابق با انتظارات رومانی و بلغارستان، تلویحاً گفت که ترکیه موافق چنین ابتکاری نیست. وی گفت: «ما به بلغارستان و رومانی می‌گوییم که با خویشتنداری رفتار کنند.»

ترکیه مدت هاست در تلاش است تا دریای سیاه را از نفوذ ناتو دور نگه دارد تا اوضاع بین این ائتلاف و روسیه پیچیده نشود. آکار در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر کشتی جنگی ناتو در دریای سیاه وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: «خیر.»

آکار درباره روابط با آمریکا، ادامه حمایت واشنگتن از گروه تروریستی «یگان‌های مدافع خلق» وابسته به گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» اظهار داشت: «مهم‌ترین مشکل ترکیه و آمریکا این است که ترکیه اعتراف به تروریستی بودن یگان‌های مدافع خلق را رد می‌کند. ما می‌گوییم پ. ک.ک با وای. پ.جی برابر است. این استدلال که این دو گروه باهم فرق دارند، نادرست است.»

وزیر دفاع ترکیه  جمعه گذشته با اشاره به عملیات نظامی جدید ترکیه در عراق تاکید کرد که عملیات فرامرزی ارتش ترکیه در شمال عراق تا زمانی که تهدید تروریستی ناشی از آن در منطقه از بین نرود ادامه خواهد داشت.  

ارتش ترکیه، چند روز پیش، عملیات جدیدی را در شمال عراق با اسم رمز «قفل پنجه»   با هدف نابودی گروه «پ. ک.ک» آغاز و در این عملیات از جنگنده، توپخانه و نیروهای ویژه زمینی استفاده کرد. این این اقدام واکنش شدیداللحن مقامات و سیاستمداران عراق را در پی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • M IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 8
    عجب آکار آقا ! ناامنی توی دریای سیاه خوب نیست ولی ناامنی واسه سوریه عراق و ایران خوب هست, شما خودتون مادر تروریست هستید
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      0 0
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 13
    آمریکا اراده کرده کشور کردستان از شکم ترکیه متولد شود‌
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      9 0
      اون فرزند یک فرزند معلول و کودنی است که اول زایمان مرده.
    • حسام IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      2 1
      به ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ عجب گروهک و کشوری که وجود و شکل گیری ان به اراده آمریکا وابسته هستش..... راستی کجای تاریخ از خودتون اثری گذاشته اید؟ البته به غیر قاچاق و قتل عام و کشتار غیر نظامیان؟
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 2
    فرمان همان است که سلجوق شاه مالک‌ جان های ترکهای باستانی صادر کرد: گسترش مرزهای ایران
  • زنده باد قهرمان استقلال ترکیه اردوغان IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 0
    ترکیه مدت هاست در تلاش است تا دریای سیاه را از نفوذ ناتو دور نگه دارد تا اوضاع بین این ائتلاف و روسیه پیچیده نشود. آکار در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر کشتی جنگی ناتو در دریای سیاه وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: «خیر.»
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 0
    فقط شما نوکرهای اسرائیل و انگلیس از تجزیه عثمانی نفع می برید
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    همه به اردوغان می گویند موضع گیری او در برابر جنایات اسرائیل عربستان مصر و امارات در سالهای گذشته باعث نابودی اقتصاد ترکیه شد او باید حقایق خاورمیانه جدید را نمی گفت و با ان موافقت می کرد به به ممنون از روشنگری های مشرق
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    خوب بانک های ترکیه تحریم هستند اردوغان خودش این را بارها بدون نام بردن از کشوری اعلام کرده منظور از فشار بر اردوغان اینست که لائیک ها و کسانی که پایگاه اینجرلیک را اجاره داده اند قصد دارند قبل از پایان زمان اجاره قدرت را در ترکیه بدست بگیرند و حتی روسری از سر مردم بکشند پایین منظور از لجبازی اردوغان همین است
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    همه می دانند اردوغان 1- بخاطر شکست در سوریه و کنار امدن با ایران و روسیه 2- کندوکاو قایمکی دریای مدیترانه 3- تولید قایمکی موشک های بالستیک همانند شهاب 5 و 6 ایران که تولید شده اما رونمایی نمی شود 4- پولشویی برای ایران تصفیه طلا برای ونزودلا 5- حمایت باطنی از فلسطین گرچه در ظاهر بخاطر ترس از ائتلاف امارات و مصر و یونان و فرانسه گاهی از اسرائیل تعریف می کند دچار تحریم های اقتصادی شدیدی شده است - من از هم از سقوط بزرگترین دشمن اسرائیل اول و دوم همین عثمانی دوم مثل شما خوشحالم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 1
    این خبر،به زور فقط تیترش قابل خواندن،چون همه میداند رژیم ترکیه نوکر غرب. و از این فیلم سینمایی ها زیاد بازی میکن و در نهایت،بله ارباب میگوید و انجام میده! این رژیم اینقدر مفلوک است، که رفته دست بوسی اسرائیل بلکه ارزش بیشتر از این سقوط نکنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس