کد خبر 1366159
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
سفیر مشکل آفرین آمریکا در کویت در عراق چه خواهد کرد؟

کاخ سفید«الینا رومانوفسکی» سفیر مشکل آفرین آمریکا را که با مواضع و اظهارات مداخله گرانه در امور داخلی کویت بارها خشم مردم و ناخرسندی مقامات این کشور را برانگیخت، به عنوان سفیر جدید خود در عراق برگزید.

به گزارش مشرق، رسانه های کویت، انتقال رومانوفسکی از کویت به عراق را که تنها کمتر از دو سال از سفارتش در کویت می گذرد، نوعی مجازات برای او تلقی کرده اند تا کاخ سفید از مشکلاتی خلاصی یابد که این زن دیپلمات برای مناسبات واشنگتن و کویت ایجاد کرده بود.

رومانوفسکی پیش از ترک کویت در گفت وگو با برخی رسانه های کویت، چنین اتهامی را رد کرده، اما او بارها در اظهاراتی از جمله درباره حقوق زنان کویتی و نیز موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، باعث خشم مردم کویت شده بود.

درحالی که رفتن رومانوفسکی از کویت، باعث خرسندی کویتی ها شده، در مقابل رسانه های عراقی از انتخاب این زن به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق به دلیل روابط نزدیکی که با رژیم صهیونیستی دارد و همچنین تخصص اصلی او در حوزه جاسوسی و امنیتی، نگران شده اند.

رسانه های عراقی پیشاپیش یکی از ماموریت های اصلی سفیر جدید آمریکا را تلاش برای سوق دادن عراق به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی عنوان کرده اند و کانال خبری «تری نیوز» او را افسر سازمان امنیت آمریکا (سیا) و رژیم صهیونیستی نامیده است.

در  رزومه این دیپلمات آمریکایی آمده است که او دردانشگاه «تل اویو» در اسراییل تحصیل کرده و دارای مدرک مدیریت در کارشناسی ارشد از دانشگاه شیکاگو است.

رومانوفسکی علاوه بر زبان مادری خود (انگلیسی)، به زبان فرانسه نیز مسلط است، با زبان های عبری و عربی نیز آشنایی دارد  و به دلیل فعالیت ۴۰ ساله به عنوان دیپلمات در منطقه خاورمیانه درباره فرهنگ و تاریخ اعراب و یهودیان مطالعاتی داشته است. 

سفیر مشکل آفرین آمریکا در کویت در عراق چه خواهد کرد؟

آلینا رومانوفسکی در یک ضیافت شام کویتی

رومانوفسکی نخستین زن از زمان سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ تاکنون است که سفارت آمریکا را در عراق برعهده می گیرد و در طول مناسبات قریب ۹۰ ساله – از ۱۹۳۳ تا ۲۰۲۲- بین عراق و آمریکا، دومین زن در میان تمامی سفیران آمریکایی است که در عراق فعالیت خواهد کرد.

بیش از رومانوفسکی، «آبریل کاثرین گلاسبی» از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ (قبل قطع ۱۴ ساله روابط بین بغداد و واشنگتن) سفارت آمریکا را در عراق برعهده داشت.

آبریل کاثرین همان زن دیپلماتی است که گفته می شود، رژیم صدام را در ۱۹۹۰ فریب داد و این کشور را درگیر جنگ با کویت کرد تا متعاقبا آمریکا با حمایت شورای امنیت سازمان ملل و اغلب کشورهای عربی، علیه این رژیم جنگ ویرانگر به راه انداختند وتحریم های ۱۳ ساله علیه آن تحمیل کردند؛ اقداماتی که در نهایت با مداخله نظامی منجر به سقوط رژیم صدام در ۲۰۰۳ شد.

رومانوفسکی به عنوان نخستین زن بعد از سقوط رژیم صدام قرار است جایگزین «ماتیو تولر» سفیر فعلی آمریکا در عراق شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 0
    باید ترورش کرد
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    سفیر مشکل آفرین در کویت؟! والله کویت توی این همه سالهای پر تنش اوضاعش از امثال شما بهتر بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس