حال آموزش عالی کشور خوب نیست/ ۵۲ درصد از داوطلبان کنکور انتخاب رشته نکردند

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: آموزش عالی کشور وضعیت خوبی ندارد و سال گذشته ۵۲ درصد از واجدین شرایط منتخبین کنکور انتخاب رشته نکردند.

به گزارش مشرق، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری در جلسه‌ای با مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم رویداد چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ ۷ تا ۱۱ خردادماه سال جاری اظهار کرد: از ۶ ماه قبل برنامه‌ریزی برای رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و ان‌شاالله این رویداد به صورت همه ساله برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش عالی کشور وضعیت خوبی ندارد و سال گذشته ۵۲ درصد از واجدین شرایط منتخبین کنکور انتخاب رشته نکردند، گفت: مردم به این نتیجه رسیده‌اند که دانشگاه نه‌تنها بستر اشتغال آنها را مهیا نمی‌کند، بلکه دانشگاه اعتبار اجتماعی خود را نیز نزد افکارعمومی از دست داده است. امروز بسیاری از کرسی‌های دانشگاه‌های معتبر خالی است و رشته‌های علوم پایه و مهندسی در برخی از دانشگاه‌های دولتی رو به تعطیلی گذاشته است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد این موضوع را نشانه عدم کارایی دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چنین شرایطی باید به سوی دانشگاه نسل سوم و کارآفرین تغییر جهت دهد و این موضوع بسیار حیاتی و ضروری براساس سند تحول دانشگاه در حال انجام است. دانشگاه آزاد قرار است نحوه کارآفرینی و اشتغال‌زایی را به مردم آموزش دهد، همچون دانشگاه علوم پزشکی که پرستاری و پزشکی را به دانشجویان آموزش می‌دهد و سپس آنها جذب بازار کار می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تأسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی حدود چهار سال قبل به فکر ایجاد معاونت فناوری و نوآوری افتاد که این مهم بیانگر این است دانشگاه آزاد در حوزه عملیات چند گام جلوتر از دیگر بخش‌های آموزش عالی کشور است.

وی با بیان اینکه تمام معاونت‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد به دنبال اشتغال‌زایی هستند تصریح کرد: اگر این دانشگاه در نسل دوم باقی بماند از بین خوهد رفت.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند فضای یاس و ناامیدی را در جامعه ترویج دهد و آن را در میان افکارعمومی تزریق کند خاطرنشان کرد: جهاد تبیین در روابط عمومی و رسانه‌ها یعنی اقدام در خط مقدم جریان تحول دانشگاه به سوی دانشگاه کارآفرین. در ۱۴۰۱ باید قدرت و تأثیرگذاری رسانه را به مسئولین دانشگاه نشان دهیم. شاهد هستید که رسانه‌ها در دنیای غرب چطور کارِ نشده را طوری تبلیغ می‌کنند که انگار حرکتی بزرگ شکل گرفته و کار عظیم را طوری جلوه می‌دهند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی از تبدیل خبرگزاری آنا به خبرگزاری علم و فناوری خبر داد و گفت: روابط عمومی‌های واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی باید ارتباط مستقیم با خبرگزاری آنا داشته باشند و تعامل خود را به بهترین شکل با این خبرگزاری برقرار نمایند تا بستر برای پیشبرد اهداف مدنظر در حوزه اشتغالزایی ناظر به فناوری و نوآوری فراهم شود. خبرگزاری آنا برای اولین بار به خبرگزاری پیشرو در حوزه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در حوزه علم و فناوری کشور تبدیل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی ما زین پس علاوه بر مدیریت رسانه در معاونت فناوری و نوآوری در قالب ستاد، خبرگزاری آنا در قالب صف خواهد بود، خاطرنشان کرد: روابط عمومی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد باید شیوه‌های نوین را در تولید محتوا در دستور کار قرار دهند و صرفاً به چاپ خبرنامه و بنر نباید اکتفا کنند. باید اقدام و تبیین در فضای مجازی، رسانه‌های استانی و صداوسیما را در دستور کار قرار داد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت کار در اسلام گفت: ما احادیث فراوانی در حوزه کسب و کار داریم و امیرالمؤمنین اسوه و الگوی کارآفرینی است و در سیره اهل بیت عصمت و طهارت جایگاه کار را می‌بینیم که بسیار رفیع است، لذا باید از این مهم درس‌های لازم را گرفت.

وی از برگزاری تورهای "دانشگاه‌گردی" پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: برخی واحدهای دانشگاهی این کار را صورت داده‌اند و لازم است پس از ماه مبارک رمضان بازدید مردمی از واحدهای دانشگاه آزاد در قالب تورهای گردشگری صورت گیرد. باید با برگزاری مسابقات و جنگ‌های شبانه مردم را به دانشگاه آورد تا مردم را با فضا و ساختار و تجهیزات منحصربفرد دانشگاه آشنا کرد تا پس از آشنایی خانواده‌ها با حقایق و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد نسبت به ثبت نام فرزندان‌شان رغبت کنند. قطعاً تور گردشگری پیش از آغاز سال تحصیلی آتی یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه است. اینکه مردم و خانواده‌ها دانشگاه را ببینند و از ظرفیت‌های دانشگاه آگاه شوند زمینه تبلیغ ما در جذب دانشجو خواهد بود و به فضل الهی زمینه رشد ۱۵ درصدی دانشجو را در سال تحصیلی آتی فراهم می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس