مرور مقاطع معنادار تاریخ روابط ایران و آمریکا در یک‌کتاب

کتاب «قصه شیر و عقاب؛ تاریخ و تحلیل روابط ما و آمریکا» نوشته صادق وفایی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «قصه شیر و عقاب؛ تاریخ و تحلیل روابط ما و آمریکا» نوشته صادق وفایی به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب از خبرنگاران حوزه کتاب است که تلاش کرده در این‌اثر بزنگاه‌های تاریخی و اتفاقات معنادار تاریخ روابط ایران و آمریکا را پیش روی مخاطب خود بگذارد. او با زبان ساده، براساس منابع تاریخی قصه رابطه‌ای را روایت کرده که از جنگ جهانی دوم با یک رابطه استعماری آغاز و از مقطعی به بعد تبدیل به دشمنی شد. وفایی کتابش را یک‌اثر مستند و گزارش‌محور می‌داند که وقایع و گزارش‌هایشان در آن مثل یک‌قصه روایت شده‌اند؛ قصه‌ای که باید اسم آن را قصه شیر و عقاب گذاشت. براساس گذشته، پرچم‌ها و نمادها هم شیر این‌قصه ایران، و عقابش هم ایالات متحده آمریکاست. او به گفته خود، در این‌کتاب تکه‌های معناداری از پازل رابطه ایران و آمریکا را کنار هم چیده که می‌توانند برای کسی که این‌کتاب را می‌خواند، معنادار باشند.

مطالب این‌کتاب در قالب ۳ فصل تدوین شده‌اند که نویسنده در فصل اول، چرایی این‌دید را بین آمریکایی‌ها که منجی جهان هستند و گذشته این‌کشور را تشریح کرده است. در فصل دوم چگونگی بازشدن پای آمریکا به ایران در مقطع پایانی جنگ جهانی دوم و تعویض استعمار انگلیس با آمریکا مرور می‌شود. ملی‌شدن صنعت نفت، مبارزات ملی‌گرایانه ایرانی‌ها و کودتای ۲۸ مرداد از اتفاقات مهمی هستند که در این‌فصل از کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در فصل دوم این‌کتاب همچنین به وقوع انقلاب اسلامی و سپس آتش‌افروزی‌های آمریکا در دوران جنگ ایران و عراق پرداخته شده است. سومین‌فصل از کتاب هم تحلیل مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و چرایی رئیس‌جمهورشدن این‌چهره واقعا آمریکایی را شامل می‌شود. در این‌فصل به‌نوعی میوه و نتیجه چنددهه ابرقدرتی آمریکا در جهان هم مورد توجه قرار گرفته است.

در بخشی از این‌کتاب آمده است:

آمریکایی‏‌ها همیشه خود را مردمی جدید تصور کرده‏‌اند، ملتی برای پایان دادن به ملت‏‌ها، مردم متحدی که نیرو و توان خود را از اصل و نسب‏‌های گوناگونشان و از راه‌های بسیار متنوعشان برای دستیابی به خوشبختی گرفته‌‏اند. استقلالشان را که اعلام کردند، سخت بر این باور بودند که از راه کنش‌‏های خودساخته اراده سیاسی می‌‏توانند از خود مردمی آزاد با آینده‏ای درخشان بسازند. اما این حس سرنوشت خداخواسته به نحوی تناقض‏آمیز با آگاهی نگران‏کننده‏ای از امکان شکست و بازگشت به درون تاریخی که از آن گریخته‌‏اند همراه است.

این‌کتاب با ۳۷۴ صفحه، شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه و قیمت ۹۴ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس