روسیه: تمام مناطق ماریوپول از نیروهای اوکراینی پاک‌سازی شد

وزارت دفاع روسیه شنبه شب اعلام کرد، نیروهای نظامی این کشور تمام مناطق شهر ماریوپول را از نیروهای اوکراینی پاک‌سازی کردند و تنها تعداد کمی از نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ازووتسال باقی مانده‌اند.

به گزارش مشرق از "فرانس ۲۴" درگیری‌های شدید در شهر بندری ماریوپول به مدت چند هفته ادامه داشته و تسخیر این شهر برای روسیه یک پیروزی راهبردی محسوب می‌شود.

شهردار ماریوپول اوکراین با گذشت بیش از ۶ هفته از محاصره و حملات گسترده نیروهای روسیه، مدعی شد که دستکم ۲۱ هزار تن در این شهر راهبردی که قطب صنعتی اوکراین به شمار می‌رفت، جان خود را از دست داده‌اند. 

به گزارش مشرق، در ماریوپول که پیش از آغاز جنگ اوکراین از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) با حمله همه جانبه نیروهای روسیه، ۴۵۰ هزار شهروند داشت، اکنون ۱۲۰ هزار تن باقی مانده‌اند و اجساد هزاران قربانی درگیری‌های شدید در خیابان‌هایش پراکنده شده‌اند. 

کمبود تسلیحات، تدارکات و پشتیبانی توانایی نیروهای مدافع ماریوپول را برای ادامه مقاومت در برابر نیروهای روسیه تهدید می‌کند. 

در پی ادعای حمله هوایی نیروهای روسیه در اوایل مارس به یک بیمارستان و زایشگاه در ماریوپول، این شهر در معرض توجه جهانی قرار گرفت و کشورهای غربی این اقدام را جنایت جنگی دانستند. 

همچنین گفته می‌شود که در حمله هوایی به یک تالار نمایش در همین شهر که به پناهگاه شهروندان تبدیل شده بود، ۳۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند. 

روسیه و اوکراین روز شنبه برای ایجاد ۹ گذرگاه انسان‌دوستانه در چند شهر این کشور توافق کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدامات نظامی را که «عملیات ویژه نظامی» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌های جهانی شامل تحریم‌های گسترده علیه روسیه به این اقدام همچنان ادامه دارد.

پوتین سه روز پیش از آن در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس اوکراین به رسمیت شناخت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • احمد US ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    8 14
    درود بر پوتین شجاع امیدواریم تیر خلاص را بر فرق پیشانی زلنسکی بزنه
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    10 3
    پوتین، تو که درگیر جنگ شدی بیا و مردونگی کن به اروپا حمله کن
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    8 22
    تبریک میگم، به امید خدا بزودی ترتیب اون چندتا نازی هم توی کارخونه فولاد داده میشه و شهر از لوث وجود صهیونیست‌ها و غربگداها پاک میشه!! اوچِن خاروشی!!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 1
    ایرنا هنوز تیم روحانی و غربگداها حاکمند؟ هرچی اتهام غربی بود به عنوان واقعه ثابت شده فرض کرده. آمارهای یکطرفه غربی.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    مرک بر چکمه
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    100 نفر در ماریوپول در برابر ارتش روسیه دارد 40 روز است مقاومت می کند این نشان دهنده خیانت ها و حجم اشتباهات ارتش روسیه نیست کافی نیست آیا زمان ان نرسیده پوتین یک خانه تکانی در ارتش روسیه بدهد فرمانده ارتش روسیه باید کسی باشد که بتواند دستور اتش به تررویست ها بدهد نه فرصت برای فرار آنها
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    خبر اینکه انگلیس گفت کاماندوهای انگلیسی وارد اوکراین شدند نشان می دهدناتو بتدریج وارد جنگ با روسیه می شود جز این را شما می بینید و هنوز عمو پوتین اجازه شلیک گلوله های تانک و کاتیوشا را به سوی شهرها را نمی دهد
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    به تانک های ارتش روسیه اجازه تیراندازی به تروریست ها نداده اند هلی کوپترها اجازه شلیک موشک ندارد چون جان غیرنظامیان در خطر است این می شود جنگ فرسایشی سوریه که ارتش سوریه را به نابودی کشاند به این شکل نمی توان یک شهر را حتی تا دو سال دیگر ازاد کرد ابتدا باید ارتش روسیه شهر ها را با تهدید بمباران تخلیه می نمود سپس انها را تصرف می کرد نه اینکه وارد شهری همراه با مردمش می شد احتمالا خیانت هایی در راس ارتش روسیه وجود دارد اگر هم در راس ان مشکلی نیست خیانت هایی توسط مشاوران ارتش صورت می گیرد در هر صورت باید پوتین روسای ارتش را در بخش زمینی تغییرات زیادی بدهد
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    روسیه 60 روز است نتوانسته یک شهر 30 هزار نفری کراماتورسک را با ارتش 160 هزار نفری تصرف کند معلوم می شود در ارتش روسیه خیانت به اوج خود رسیده و باید بنی صدرهای ارتش روسیه و سران ارتش برکنار شوند
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    ایران باید مانند بحران سوریه که با روسیه و چین ائتلاف وداعش و ناتو را در سوریه شکست داد در بحران خطرناک اوکراین نیز باید ایران و چین صراحتا از روسیه اعلام حمایت و پشتبانی نظامی و مالی کنند چرا که شکست روسیه جرقه بیداری و موج سواری دوباره داعش در سوریه و منطقه خواهدبود . و شکست روسیه دومینوی شکست ایران وچین را موج سواری برای ناتو و امریکا خواهدساخت . ایران باید داوطب های افغان و مدافین حرم و حزب الله سوریه را برای کمک به روسیه به شرق اوکراین گسیل کند
  • مجید IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    مهم همون تعداد کمیه که هنوز روسیه نتونسته کاری کنه؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس