کد خبر 1363709
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: رزمناوها (battle cruiser) بزرگترین کلاس کشتی های جنگی در حال حاضر هستند. این گروه از کشتی ها بعد از کنار رفتن نبردناوها (battle ship) از خدمت در نیروهای دریایی، به عنوان ناوهای سرفرماندهی در ارتش های دنیا به کار گرفته شدند و با تجهیزات حداکثری که روی آنها نصب شده، قابلیت انجام انواع ماموریت ها عملیات های دفاعی و تهاجمی را دارند.

تفاوت عمده رزمناوها با سایر کلاس های کشتی های جنگی همچون ناوشکن (Destroyer) یا ناو  (cruiser) در اندازه، نوع ماموریت و تجهیزات آنهاست. 

این نوع کلاس شناور جنگی نیاز به سطح و فضای زیادی برای نصب انواع سلاح ها ، ذخیره سوخت ، استقرار ملوان و کادر جنگی ، مهمات و ... دارند و به همین جهت معمولا حدود ۲۰۰ متر طول، بیش از ۲۰ متر عرض و بیش از ۱۲۰۰۰ تن جرم و افزون بر یک میلیارد دلار قیمت آنهاست.

به دلایل فوق رزمناوها از سطح مقطع راداری بالایی برخوردارند و با توجه به پیشرفت سلاح های ضدکشتی اعم از موشک های کروز و بالستیک  و همچنین هواپیماهای جت مافوق صوت به یک سیبل مناسب در شرایط جنگی برای کشور رقیب تبدیل می شوند.

اما رزمناوها نیز دست و پا بسته نیستند و از قابلیت جنگال گسترده و پدافند ضد موشکی برخوردارند لکن نمی توان از آسیب پذیری بالای آنها چشم پوشی کرد.

اتفاق مهمی که در چند روز پیش رخ داد، انهدام کامل و غرق شدن رزمناو مسکو سرفرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود که ضربه بسیار شدیدی به اعتبار روسها زد و بر اساس شنیده ها از حدود ۵۰۰ نفر پرسنل آن ظاهرا فقط ۵۸ نفر زنده مانده اند.

اوکراینی ها مدعی اند که این رزمناو را با ۲ موشک نپتون هدف گرفته اند ولی برخی منابع ادعا می کنند که موشک های کروز هارپون عامل غرق شدن مسکو بوده است.

به اعتقاد نگارنده فارغ از چگونگی انهدام رزمناو مسکو باید به عبرت های آن پرداخت.

 روسها بیش از ۴۰۰ نفر معادل یک گردان رزمی روسی در این حمله از دست داده اند.

 احتمالا با توجه به طول و عرض نه چندان زیاد دریای سیاه ، فاصله این رزم ناو از نقطه مورد اصابت چند صد کیلومتر بیشتر نبوده است.

 روسها از لحاظ قیمتی بیش از یک میلیارد دلار را بر اثر شلیک ۲ موشک یک میلیون دلاری از دست داده اند.

 پرستیژ نظامی بزرگترین نظامی قدرت شرقی به شدت آسیب دیده است و از لحاظ روانی تاثیر خاص خود را بر نفرات درگیر روی زمین خواهد گذاشت.

 تسلیحات ضد موشکی نصب شده بر روی رزمناو مسکو عملکرد مورد انتظار را نداشته اند.

در نتیجه باید گفت بهتر بود روسیه در دریای سیاه استراتژی خود را بر استفاده از شناورهای کلاس کوچکتر قرار می داد و به جای استفاده از رزمناو از تعداد بیشتری ناوچه (frigate) یا ناوجنگی (cruiser) استفاده می کرد و در شرایط نبرد همه جانبه، این رزمناو را از منطقه درگیری (باتوجه به آسیب پذیر بودن آن ) خارج می ساخت.

یادآوری می شود سرفرماندهی نیروی دریایی آمریکا که بزرگترین قدرت دریایی جهان از لحاظ کمیت و کیفیت است، تهدید موشک های کروز و بالستیک ضد کشتی را به خوبی درک کرد و پس از ترور شهید سلیمانی ناوگانش را بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از مرزهای ایران دور کرد.

بدون تردید انهدام رزمناو مسکو بر روی استراتژی های دریایی دنیا اثر عمیقی خواهد گذاشت و اهمیت بهره گیری از شناورهای چابک کوچکتر اما پرتعداد را در دریاها بیش از پیش پررنگ خواهد نمود.

البته این نکته نیز لازم به ذکر می نماید که استراتژیست های جمهوری اسلامی، مدت هاست به این مهم پی برده بودند و متناسب با نبردهای نوین، نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش را سازمان دادند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    13 6
    مشکل توی رزمناو مسکووا نیست بلکه این فن‌آوری هنوز در س،حی نیست که خود رزمناو بخواهد درگیر مستقیم گردد و بایستی به شهپاد ها و پهپادهای مختلف مجهز باشد که بطور دائم خطر را اطلاع دهد و دارای قدرت تهاجمی زیرسطحی و سطحی و هوایی گسترده و پوشش ماهواره ای داشته باشد. خود رزمناو های غربی هم همین مشکل را دارند چون فن آوری های فعلی هنوز به بلوغ نرسیده اند و کنترل این تعداد از شهپادها و رادار و غیره نیاز به هوش مصنوعی قدرتمند و غیر قابل هک شونده دارد. برای همین بایستی روی هوش مصنوعی و کوانتوم کامپیوتر ها سرمایه گذاری زیادی نمود.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      15 1
      نظر شما شده حکایت همون قضیه خودکار و مداد در فضا. از اونجایی که جوهر خودکار بر مبنای نیروی جاذبه خارج میشه در فضا عملکرد نداشت و امریکایی ها با کلی هزینه خودکار فضایی را اختراع کردند که با استفاده از فشار هوای حبس شده در پشت جوهر کار می کرد. بعدها که سردی روابط امریکا و شوروی کم شد و به ماموریت مشترک رفتند متوجه شدند که روس ها خیلی راحت از مداد استفاده می کردند. خب اون هوش مصنوعی که می فرمایین کلی هزینه داره و منطق میگه جنگ افزار تا جای ممکن ارزان قیمت و ساده باشه، چه در تولید و چه در استفاده .
    • فرید IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      9 0
      همه جای دنیا ناو هایی با این ابعاد و اندازه در قالب ناو گروه و حمایت و اسکورت تعدادی شناور محافظ اجرای ماموریت میکنن، ماموریت ناو سرفرماندهی بدون اسکورت و محافظ کافی در کمتر از دویست کیلومتری ساحل دشمن و با اطلاع از مسلح شدن دشمن به انواع جدید موشک ضد کشتی به اندازه ای عجیب هست که یا باید باور کنیم روس ها از شدت غرور و خودبزرگ بینی و دستکم گرفتن دشمن دیوانه شدن یا امریکایی ها به عالی ترین سطوح فرماندهی روسیه نفوذ کردن
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      1 0
      در ارتش روسیه جاسوس و نفوذی وجود دارد وجود رزمناو سر فرماندهی نزدیک به آب های دشمن با وجود خطر موشک های پیشرفته غربی فقط می تونه نشان از حرکت عمدی در داخل آن تا روس داشته باشه.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    20 5
    استراتژیست = راهبرددان!
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      8 1
      درود بر شما
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      7 2
      راس میگه خب چرا فارسی نمیگیم
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      3 7
      دان چندم کاراته میشه ؟
  • NL ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    22 1
    کلا هرچه سطح هدف بزرگتر باشه برای موشک هدف راحتتری هست و ایران واقعا خیلی هوشمندی کرد رفت روی قایق های تندرو که عملا وقتی کلش رو جمع بزنی می شه یک ناو ولی پراکنده و سخت در شناسایی و درگیری دوستانی که تمسخر می فرمودند که یک قایق جلو یک ناو چکار می تونه بکنه برای این مورد بود ما یک سیبل گران قیمت متحرک نیاز نداشتیم چون حکمت خدا و ذهن برتر فرماندهان بزرگ ایران ضعف این مورد رو خیلی وقته متوجه شدن و شاید همون دست خالی که نشد فکر به ناو کنیم که حکمت خدا بود در اویل جنگ 8 ساله خلاصه اون شد یگان قایقهای تندرو که قدرت یک ناو رو دارن با هم در تعداد بالا ولی با کمترین مقدار آسیب پذیری.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      8 0
      الان روباههای مکارغربی تمام تلاش راگذاشتندروی موشکهای ضد زره فراصوت!نمونه اش استاراستریک باسه دارت تنگستن،موشک دوش پرتاب مارتلت آن هم باسرعت۲٫۰۰۰دوهزارمتردرهرثانیه وبرد۸هشت کیلومتر!موشکN -lawوموشک جاولین،نوع جدیدتر که بدون برخوردمستقیم میادروی سرتانک وبعدش باموادمنفجره کاملاجدیدکه درآزمایشگاه تحقیقاتی تولیدشده باسرجنگی۴چهارکیلوگرمیش میادودقیقابه مانندسربطری نوشابه برجک یک تانک رو ازجامیکنه وبه هواپرتاب می‌کنه!ایران بایدروی این سلاح های جدیدانفرادی بیشترتحقیقات بعدتولیدانبوه کنه،مثلاً یک کوله پشتی که شش عددپهپادانتحاری به اندازه نان باگت اندازه پهپادهای بابردعملیاتی۲۵بیست و پنج کیلومتر،خودشوازهواکش سنگرواردوبعدمنفجر میشه داخل جمع نفرات
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      6 17
      خخخخ سطح شعور سایبریاتون رو ببین! اول اینکه طرف یادش رفته وی پی ان رو خاموش کنه چون داشته توییت میزده. انشالله که آنکار دیگر نمیکرده. دوم اینکه خیال کرده چهارتا قایق زپرتی رو روسیه و غرب نمیتونه بسازه!!! برای همین رفتن ناوهواپیمابر بسازن!!!! خخخ
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      10 1
      ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ اخخخخخخ حالا دلقک جان چه فرقی داره ایشون وی پی ان رو خاموش کنه یا نکنه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پشمام:))) جدیدا تو آلبانی سطح شعور شده خاموش بودن یا نبودن یادتون دادن حتما چک کنید خاموش باشه یا نه ؟ اینا برای شما مشکله نه بقیه بعد این چه جمله بندی هست استاد{ انشالله که آنکار دیگر نمیکرده}؟؟؟ اول مشکلات اصلی خودت رو حل کن بعد گیره بده به بقیه تازه ایشون منطق رو گفتن چیزی که عقل سلیم می پذیره مال شما که کلا دری وری و مسخره کردن بدون یک نقد درست به حرف ایشون بود سوم اون قایق ها اگر زپرتی بودن و حرف این برادر اشتباه آمریکا 40 سال اصلیترین تهدید دریایی علیه ناو هاش، اون رو حساب نمی کرد که اصلا توپ لیزری رو با تبلیغ خنثی کردن همین قایق از نظر شما زپرتی بسازه که اون هم موفق نبود اول طرز صحبت و نقد رو پیشنهاد دارم یاد بگیر خوبه اینجوری ضایع نشی و کلا خخخخخ هم جالب نیست از لحاظ ادبی می گن بچه سال هستی کم استفاده کن کل نظرات رو یا با خخخخ شروع کردی یا تموم یکم سطح فکر و شعورت رو بیار بالا شعور خاموش بودن وی پی ان یا روشن بودن اون نیست طرز صحبت ،نقد با منطق اینا شعور هست اگه نمی دونی پیروز باشی:))))))
  • هادی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    15 0
    بابا ماشاء الله به استراتژیستهای ایران
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    29 2
    نسخه دریایی موشک خیبرشکن،باهمین ابعادبدنه و جمع وجورش دوست داریم که درسال۱۴۰۱خودش را ازچابهاربرسونه به جزیره مارها«دیه گوگارسیا» بابرد وفاصله۴۰۰۰چهارهزارکیلوترازسواحل ایران که پایگاه اصلی بمب افکن های رادارگریز آمریکاست عالی میشداگرموشک های جدیدبالستیک وتاکتیکی ایران چنان انرژی جنبشی درلحظه شیرجه زدن روی هدف ایجادکنه که یک تیرموشک جدیدخیبرشکن ناو هواپیمابررادرفاصله ۴٫۰۰۰چهارهزارکیلومتری ازوسط بشکنه ودونیم کنه ولحظه برخاستن وجاکن شدنش ازروی سکوی پرتاب باسرعت فراصوت۵پنج کیلومترو ۵٫۰۰۰پنج هزارمتردرهرثانیه به سمت آسمان باشه یعنی سرعت۱۵پانزده ماخ درلحظه بلند شدن ازروی لانچر
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 14
      خخخخ باشه
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      42 4
      چیزی توگلوتون گیرکرده اینقدرخخخخخ میکنید؟بعد امثال شماهانبودیدکه قبلاموشکهای ایران رافتوشاپ میدونستید؟این خط،این نشون بنشین تماشاکن اگر دانشمندان باغیرت عرصه موشکی هوافضای سپاه از حالاودرآینده نزدیک موشکی بااین مشخصات که بالا گفته شدتولیدنکردند،اون روزچشمت ازحدقه دربیاد! وکوربشی بی لیاقت
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    16 11
    کی بود که دو ماه پیش از " پیروزی های ارتش سرخ " سخن می راند؟
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    8 0
    اصلا این ناوها در این جای بسته و تنگ چکاره اند ،
  • از شهرستان سراب IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    6 0
    سپاه بعد از نبرد آخوندک به این مهم دست یافت که استفاده از شناورهای کوچک با قدرت مانور بالا بیشتر بدرد کشورهایی میخوره که ناوگان عظیم دریایی ندارند و یا بیشتر سواحل انها دریاایی کوچک و کم عمق هست ازین رو قدرت دریایی ایالات متحده امریکا در خلیج فارس و دریای عمان را محدود کردند ناوها بیشتر در جنگهای جهانی کاربرد داشتند که امریکا بنابر دلایل جغرافیایی و دوری از صحنه های نبرد به هلی برن زیاد تجهیزات و نیرو نیاز داشت مخصوصا برای نبردهای دریایی گسترده با امپراطوری ژاپن همانند پرل هاربر و میدوی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    5 0
    بیخود و بیجهت یاد ناوهای هواپیمابر امریکایی افتادم...
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 11
    اون که رزمناو بود این شد شما بهتر به فکر تیکه حلب های ساخته شده تو دریا باشید
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      0 0
      متن رو بخون بعد حرفز بزن. داره میگه که قایل حلبی اتفاقا مانورش خیلی بیشتر از ناوه
  • GB ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 8
    اینقدر تحلیلای آب دوغ خیاری نذارین. این ناو 40 ساله بود و باید اوراق میشد. یک میلیارد دلار قیمت یه رزمناو نو و مدرنه
    • ایرانی GB ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 0
      چرا دوست عزیز ؟ اتفاقا" تحلیل درستی بود و روسیه بایستی از ناوچه های کوچک با قابلیت تحرک بالا و سطح مقطع راداری کوچک استفاده میکردند چون با توجه به پیشرفت های خوب سلاح های موشکی ضد کشتی , هدف قرار دادن این رزمناو بزرگ روسی برای نیروهای اوکراینی دور از دسترس نبود گرچه به نظر نمیرسه خود اوکراینی ها تونستند بدون مشورت و حتی کمک مستقیم نیروهای آمریکایی در زمان شلیک قادر به انجام اینکار بوده باشند حتی این احتمال وجود داره که اصلا" خود آمریکایی ها صفر تا صد کار رو انجام داده باشند , یکی دیگه از دلایل عدم موفقیت روسها , دور بودن نیروهای روسی از صحنه های جنگ های دریایی و خانه نشینی نیروی دریایی روسیه بود که باعث شد تجربیات بروز دنیا رو در مورد موشک های ضد کشتی و نحوه عملکردشون در اختیار نداشته باشند ... یا به اصطلاح شمشیرشون در داخل غلاف زنگ زده شده , درست مثل بوکسوری که سالها از رینگ مبارزه جدا بوده و فقط تو خونه اش به کیسه بوکس مشت میزده و خبری از نحوه تمرینات و نوع مبارزات حریفانش نداشته و یک مرتبه سر از رینگ بوکس در میاره و از حریفش و از جایی که فکرش رو هم نمیکرد یک ضربه آپرکات دریافت میکنه !
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 3
    استراتژیست چه تحلیل مسخره ای خخخخخ. مثل که ایشون نمیدونن این ناو چهل سال پیش ساخته شده
  • احمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    7 0
    به نظرم پهپادها درجنگهای نوین نقش غیرقابل انکاری دارند
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    9 0
    ناو سنگین کماکان یک ضرورت است برای امنیت دریایی. اما ناوی که با ایده های نوین ناوهای سبک ولی با اندازه بزرگ ساخته شده باشد نمی تواند تحمل ضربه دشمن را کند.بتل شیپ ها رویه بسیار مقاومی داشتند اما از زیر آسیب پذیری کماکان بالا بود.این ناوها از رو هم بدنه مقاومی ندارند. نمونه اش ناوشکن شیفیلد آبروی نیروی دریایی انگل استان که با یک تیر اگزوسه عمل نکرده غرق شد. ناو های سنگین باید طراحی برای بقا پذیری در نبرد مدرن داشته باشند از این رو ناوهای خیلی قدیمی مثل مسکوا باید مهمات رویشان کمتر شده و بیشتر به حفاظت آنها اندیشیده شود. انواع زره کامپوزیت و مایع و ... را می شود به این ناوهای قدیمی اضافه کرد. چه نیازی به ده ها موشک ضد هوایی و ضد سطحی داشت وقتی که یکی از آنها را هم لازم نبود که استفاده کند؟ چنین ناوی باید با توجه به ماموریت کمترین مهمات را با خود حمل کند یا از مهمات خاص با کمترین قابلیت انفجار ناخواسته استفاده کند. در مورد سوخت هم باید باک های سوخت در نقاط حفاظت شده و جدا از هم قرار داشته باشند. اقبال به بدنه های تریماران و خودکار کردن امور و تجهیزات پیشرفته مبارزه با آتش هم در طراحی های جدید هم از همین رو هست که ناو باید بقا پذیری خیلی بهتری بیاید با کمترین نیاز به نیروی انسانی.
  • حجت US ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 4
    آخه مگه میشه برای ماموریت های طولانی مدت و اقیانوسی از قایق موتوری استفاده کرد؟ ما چون تکنولوژی و دانشش رو نداشتیم بعلاوه بودجش رفتیم رو ساخت قایق موتوری وگرنه برای ماموریت های طولانی مدت اینا اسباب بازیم نیست
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    6 8
    عبرت بزرگتر اینه که پوتین هیچی نیست.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    11 0
    چه ایرادی داره که ستون اصلی نیروی دریایی ایران زیردریایی های اتمی جدیدواقیانوس پیماباشه؟درهر جنگی ببینیدتلفات زیردریایی چقدربوده؟ناوشکن به عنوان سیبل بیشترهدف قرارگرفته شده یازیردریایی که وقتی به اعماق آب به سمت هدف درآنسوی دریا واقیانوس هامیروددیگه کسی نمیتونه پیداشون کنه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    4 11
    خوب رسیدید به حرف من که آمریکا الکی ابرقدرت نشده حالا هی شما رو روسیه سرمایه گذاری کنید
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      4 0
      آمریکا اگه ب این حرفا میخورد تو سوریه و عراق به خره نمیخورد
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 32
    پس چرا پول ملت رو هدر مي ديد و دنا و دماوند و جماران مي سازيد؟
    • ایرانی GB ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 0
      واسه اینکه نیروهای داعش و طالبان خواهر و مادر ترو به عقد و نکاح جهادی خودشون در نیارند و تو در امنیت بتونی بیای آنلاین و نظر بدی و کامنت بنویسی ... حالا کمی صاحب عقل بشو و بفهم در دنیایی که قانون جنگل حکمفرماست بایستی قوی شد
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 2
    سبک حمله باید مورد توجه قرار گیرد. 1. ارسال پهباد بعنوان تهاجم انحرافی. 2. اعزام هواپیما یا بالگرد بعنوان تهاجم انحرافی. 3. تهاجم با موشک بعنوان هجوم اصلی.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    جنگهای آینده به طرف نبرد ریز رباتهای هوشمند پیش خواهد رفت!
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 0
    ما که کم سوادیم ، اینجا چند نظر فنی و علمی نگاشته شده . یعنی درس و علم فرا گرفتید ، هر که نظری حتی ساده یفکر خودش داره حتما راهش را پیدا میکنه در اختیار مراکز تحقیقاتی بگذارد . بالاخره تتیجه این تعاملات میشه بهترین بهره وری . مثلا در مورد بخش سوم ماهواره بر ذکر شد مخزن گوی شکل بوده ، اشکال مختلف در طبیعت و آفریده های خدا هست ، اینجا مثلا گلابی یا نارگیل ، بدتر یا بهترش میکنه ، با نوعی آزمایشگاه شبیه ساز کوچک و یا کامپیوتری در دسترس و امکانات دیگر فراهم باشه و همینطور میلیونها چیزهای دیگر مثل جنبنده های فراوان متفاوت ، هر کدام بدن و پوشش و نحوه حرکت و عکس العمل شان و غیره ، مختلف ، انشاءالله فرزندان ایران من روی چنین چیزهائی وقت بگذارند و تحقیق کنند . حتما بدلخواه و ایده آل خود برای سربلندی ایران خواهید رسید .
  • حسینی IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    باید از انهدام این رزم ناو روسی تجربه اندوخت و در ضربه زدن و فراری دادن کشتی های جنگی آمریکایی که قرار بزودی در دریای سرخ و تکمیل محاصره حوثی ها مستقر شوند استفاده کرد حوثی ها. لازمه با تمام توان راهی برای شکار و یا فراری دادن این کشتی ها پیدا کنند تا ضمن شکستن محاصره بیشتر در عسرت قرار نگیرند
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    بعد از جنگ دوم جهانی انگار فکر و استراتژی پوتین و ژنرالها تغییر نکرده و تصور میکرده که همه بدون ابزار دفاعی و پهپاد و اژدر و عقب افتاده هستند و وسایلش که مربوط به 30 سال قبله و اس سیصد و تانک الان هم کارایی دارد و فقط بمب اتم باعث پیروزی است در حالیکه همه ملل اطراف بمب اتم دارند و اگر یکی بزنه ده تا میخوره. باید از جنگ نانظم در برابر اروپا غربی و امریکای مرکزی استفاده میکرد از 20 سال قبل که نکرد
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    متاسفانه پهپادهای ساخت شرکت داماد دکتر اردوغان توازن نظامی را تغییر داده و روسیه به گلاب خوردن افتاده ولی داماد و عروس برخی افراد دیگر عمدتا دزد ارز و طلا و بیسواد و غارتگر بودند و درگیر دادگاه و رد مال و زد و بند اند
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 1
    پوتین دچار خود بزرگ بینی شده بود با تصورات 60 سال قبل و به قول شما فردی صالح است میگفت حدود 500خدمه نجات یافتند ولی الان گفتید حدود 50 نفر زنده ماندند
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 2
    الان پوتین بابت از دست رفتن ناو قراره کاری بکنه یا نکنه؟ الان تنها ابزارش بمب اتمه به عنوان اخرین حربه
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    بزرگترین عبرت اینه که رزمناوهای غول پیکر آمریکایی چه اهداف جذاب و لذیذی برای موشکهای ایرانی هستند...
  • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    از نظر استراژیست و دکترین با اختلاف رتبه اول دنیا است ایران اخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس