دولت قبل در قبال نقض‌های عملی برجام توسط غرب اعتراض‌های کاغذی می‌کرد

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره عملکرد دولت گذشته در مذاکرات گفت: دولت قبل بعد از توافق در مسئله اجرا در مقابل نقض‌های عملی طرف مقابل اعتراض‌های کاغذی می‌کرد که این ریشه در نگاهی دارد که دولت داشت.

به گزارش مشرق، مسعود براتی کارشناس مسائل بین الملل در مراسم «بررسی تخصصی نتایجِ مذاکرات ایران با ۴+۱» که به همت دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاههای بزرگ تهران برگزار شد؛ با اشاره به بدعهدی های آمریکا و غرب در برجام و ایرادات متن توافق برجام گفت: ما عدم توازن های مهمی در متن توافق برجام داریم مثلاً از نظر زمانبندی اجرا. شما تعریف روز اجرا در ضمیمه پنجم برجام را مطالعه کنید.

وی با اشاره به عدم توازن از منظر بازگشت پذیری تعهدات افزود: تمام تعهدات آمریکا ظرف یک بازه زمانی که به آن بستن پنجره می گفتند در مدت ۱۸۰ روز بازگشت اما در مقابل ما هنوز به میزان حجم اورانیومی که که قبل از توافق داشتیم نرسیدیم یا اینکه رآکتور اراک هنوز برای ما راکتور اراک نشده است.

براتی تاکید کرد: بعد از توافق هم در مسئله اجرا دولت قبل در مقابل نقض های عملی طرف مقابل اعتراض‌های کاغذی می‌کرد که این ریشه در نگاهی داشت که دولت گذشته داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: به نظر بنده در بحث تلاش تیم مذاکره کننده و متنی که تنظیم شود در جای خود قابل بحث دارد و قابل نمره دادن است با این حال من حتماً مدافع تیم مذاکره کننده فعلی خواهم بود چون تیم مذاکره کننده قبلی را دیدم و از فعالیت‌های تیم فعلی هم اطلاع دارم.

براتی تاکید کرد: یک مسئله مهم این است که نتیجه این توافق انتفاع اقتصادی ایجاد می‌کند یا نه! متنی که حاصل شود به اعتقاد من حتماً از برجام بهتر خواهد بود اما به واسطه تغییرات محیطی انتفاع اقتصادی ما نسبت به برجام کمتر است البته اطلاعات دقیقی ندارم ولی تا آنجا که می دانیم تحریم کاتسا باقی مانده و تضمین معتبری که بتواند نگرانی های بازیگران اقتصادی را رفع کند وجود ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • برزو IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 0
    دقیقا
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      0 0
      چرا اينقدر دروغ ميگيد؟!!! خسته نشديد اين همه به مردم دروغ تحويل داديد؟!!! من خودم شاهد بودم عراقچى و تخت روانچى كلى ايميل زدن! تازه ظريف هم خودكارش رو پرت كرد
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • حاجی IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      3 2
      یه چیزی ضبط کردی پشت سرهم هی میگی
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 0
    اصلاح طلبان واداده دولت بنفش با فشار ایمیلی و توییتری و پرتاب خودکار دنبال احقاق حقوق مردم ایران بودند که وضع کشور اینقدر اسفبار شد
  • سید فروزان CH ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 0
    هییت مذاکره کننده باید یک مهلت زمانی به طرفین بدهد و در صورت عدم نتیجه ،مرگ رسمی برجام را اعلام بازگشت به تعهدات برجامی در مورد انرژی هسته‌ای یعنی حاصل چندین سال اخیر دانشمندان را مجددا به بایگانی سپردن و متخصصان را بیکار و آنها هم بشوند مسافر کش و لوله ساز یا مهاجران به خارج
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    احسنت
  • حبیب اله منصوری IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    چرا متوجه نیستن بعضی ها آمریکا مگه جز برجام است که از تهدید هراس دارن هسته ای غنی سازی 90 ‰فقط وفقط
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    خدا و پیامبران ومستضعفین ایران از شیخ حسن وجواد ظریف نمیگذرند
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 2
    مثلا این دولت اعتراض جنگی میکنه!؟
  • محمدایوب IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    ظلمی که رسانه ملی میکند از ظلم شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار بزرگتر وبیشتر است 8سال در اختیار دولت دروغگوی روحانی بود هر مزخرف ودروغی وتهمتی وناسزایی را به خورد مردم داد ورزانه مانند آگهی های ماست ودوغ وپنیر وپفک، روحانی دائم از پیروزی برجام وفروریختن دیوار تحریمها گفت واز اوبامای باادب وبایدن حر وکدخدا آخرش چی نصیب ملت شد هیچ حالا با پاررویی افسادطلبان در رسانه هایشان دائم از روحانی تمجید میکنند آن روز روحانی هرروز با دروغهایش روی اعصاب مردم بود امروز این ... های سرمایه اسراییل. چرا رسانه ملی ظریف ویا صالحی ویا خود روحانی را به صدا و سیما نمی آورد ودر مقابل روبروی افرادی مانند این کارشناس بنشاند ومباحثه کنند تا مردمی که تا کنون نفهمیدند روحانی ودارودسته اش چه بلایی سر زندگیشان آورده بفهمند واین سرمایه های اسراییل نروند در زیر زمین ویا روی تراس خانه های چند صد میلیاردی ویا توی استخر و سونا گعده بگیرند ودر رسانه هایی که با پول دزدی از مردم راه انداخته اند اظهار طلبکاری کنند وچوب لای چرخ دولت مردمی کنند یا چرا همین نشست را پوشش نمی‌دهد
  • عباد IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    بابا بس کنید بفرما شما چه اعتراضی کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس