برجام

رسانه‌های بزک‌کننده برجام، دیروز را در سکوت و سانسور خبری برگزار کردند.

به گزارش مشرق، دیروز ۲۷ دی‌ماه، طبق «برنامه جامع اقدام مشترک/ برجام»، سالگرد «روز اجرای توافق» بود. تیم مذاکره‌کننده ظریف، برخلاف نام غلط‌انداز «برنامه اقدام مشترک»، پذیرفت که ابتدا طرف ایرانی تمام تعهداتش را به شکل نقد، یکجا، غیرقابل برگشت (یا با امکان بازگشت طولانی‌مدت) و در کمتر از دو ماه انجام دهد. این روند که از جمله شامل انتقال ۹۷۰۰ کیلو گرم (۹۷ درصد ذخائر) اورانیوم غنی‌شده به خارج از کشور، اوراق کردن و ازهم‌گسیختن ۱۵هزار سانتریفیوژ از مجموع ۱۹هزار سانتریفیوژ، و بتن‌ریزی در رآکتور اراک بود، ۲۷ مهرماه ۹۴ آغاز و تا ۲۶ دی‌ماه به انجام رسید.

تازه پس از واگذاری نقد همه این امتیازات قرار بود، روز ۲۷ دی‌ماه ۹۴، «روز اجرای توافق» برای لغو تحریم‌ها باشد؛ روزی که هرگز فرا نرسید؛ نه در دولت اوباما و نه در دوره ‌ترامپ و بایدن! دولت آمریکا از همان ابتدا به تعبیر آقای صالحی که خود از مذاکره‌کنندگان بود، «دبّه» کرد. تعلیق را جایگزین لغو تحریم‌ها کرد و در ازای نمایش تعلیق یک تحریم، یک یا چند تحریم دیگر را اعلام یا اجرا کرد! تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا و همچنین تدارک تحریم‌های کاتسا، محصول این دوره دغلکاری دولت آمریکاست. پس از آن هم که ‌ترامپ روی کار آمد، به واسطه کسب اطمینان از اینکه دولت روحانی در صورت خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌ها، از توافق خارج نمی‌شود، اقدام به خروج از برجام و زیرپا گذاشتن تمام تعهدات کرد. خانم موگرینی می‌گوید او این تضمین را از روحانی گرفته بود!

دموکرات‌ها هر چند اقدام ‌ترامپ را تخطئه می‌کردند و موجب توقف اجرای تعهدات ایران می‌دانستند، اما در یک سال گذشته که سر کار آمدند، همچنان از اجرای تعهدات حداقلی طفره رفته و برجام را گروگانی برای مطالبه امتیازات جدید قرار دادند!

مرور زمان آشکار کرد که برخلاف تبلیغات دهان‌پرکن درباره فتح‌الفتوح بودن برجام، این توافق پر از خسارت برای کشور بوده و منافذ بسیاری دارد. از جمله اینکه فاقد تضمین، و مکانیسم شکایت موثر برای مطالبه حقوق و خسارات ایران است، توازن ندارد، تکلیف لغو تحریم‌ها در آن معلوم نشده بلکه به نحوی تنظیم شده که طرف مقابل توانسته در همین دوره اجرا، تحریم‌ها را از ۸۰۰ مورد به بیش از ۱۷۰۰ مورد افزایش دهد!

این فاجعه در حالی رقم خورد که آقای روحانی چندبار گفته بود همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو خواهد شد؛ از جمله: ۲۰ فروردین۹۴ در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای: «ما هیچ توافقی را امضاء نخواهیم کرد، مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های اقتصادی، همان روز و بالمرّه (یکجا) لغو شود».

 ۲۳ تیر ۹۴ در گفت‌وگوی مستقیم به مناسبت امضای برجام تأکید کرد: «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا ... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق، در روز اجرا (دی‌ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق. امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند همه تحریم‌ها برداشته و شرایط عادی در روابط با ایران آغاز خواهد شد». 

یادآور می‌شود روزنامه‌های بزک‌کننده برجام، شش سال قبل در تاریخ ۲۷ دی ماه، تیتر و عکس تمام قد صفحه اول خود را به عناوین اغواکننده اختصاص داده بودند؛ تیترهایی مانند: «اعتماد: صبح بدون تحریم»، «شرق: اینک بدون تحریم»، «قانون: خلاص شدیم»، «ایران: فروپاشی تحریم»، «آفتاب یزد: تحریم رفت»، «آرمان: تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «همدلی: تحریم تمام شد»، «ابتکار: تحریم‌ها هم رفت»، و...

این روزنامه‌ها اما دیروز در ششمین سالگرد «روز اجرای برجام»‌ترجیح دادند روی‌شان را سمت دیگری بچرخانند و به یاد مخاطبان نیاورند که چگونه به کلاهبرداری آمریکا کمک رساندند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بهروز IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 11
    الان که دوستان وهمپالگی های شما درکوبورگ شب وروز میگذرونن با تیم حرفه ای ؟!!! همراه چی می گید؟ فراموشی یا خجالت
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      6 9
      لعنت به دولت روحانی ووطن فروشها
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      بیبین داداش یه جاهل نادان وقتی شکم یه بدبخت را با چاقو پاره کنه اگه طرف نمیره باید بره بیمارستان 20- 30 تا دکتر و متخصص و پرستار و تکنسین یه 5 ساعت سرپا بالاسرش وایستند تا گندی که یارو زده را رفع و رجوع کنند اینه داستان و لاغیر
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      از نظر تو تیم حرفه ای فقط باید خودکار پرت کنه یا با کری قدم بزنه ؟؟ اونوقت بعد از امضای برجام رسما اعتراف کنه متن برجام رو من نخوندم دوستان نوشته بودن ؟؟؟؟ یا بعد از ۴۰ سال زندگی تو آمریکا فرق کلمه ی تعلیق و تحریم رو نفهمه ؟؟؟؟ بسه دیگه ببندید عجب رویی دارید شما !!!
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      چی حرفی زدی مزدور خودت فهمیدی؟ خخخخ
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      رئیسی و روحانی ندارد همه دریک کشتی به نام ایران هستیم.
  • داریوش IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 7
    جوجه ها را آخر پائیز میشمارند
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    10 2
    روزنامه های اصلاح طلب اصلا نه خجالت می کشند و نه فراموشکارند. بلکه مغرض و عنود و دنبال تطهیر غرب می باشند.
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    8 5
    خدا نیامرزد مقصرین را مخصوصا حسن روحانی را وهمه پاچه خورانش را که دل مردم ورهبری را خون کردند در ان هشت سال افتضاحی
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    10 6
    لعنت به دولت روحانی ووطن فروشها
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    7 3
    به جای شادی روز توافق باید بنویسی اف بر روحانی
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    4 8
    جوجه راآخر پاییز میشمارن دست گل تیم جدید راهم خواهیم دید
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    4 2
    ۲۳ تیر ۹۴ در گفت‌وگوی مستقیم به مناسبت امضای برجام تأکید کرد: «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا ... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق توافق، در روز اجرا (دی‌ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق. امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند همه تحریم‌ها برداشته و شرایط عادی در روابط با ایران آغاز خواهد شد»./// کذاب سرخه ای نفوذیی بود بدتر از کشمیری. کشمیری فقط نخست وزیری رو منفجر کرد اما کذاب سرخه ای و همدستای اصلاحاتچی او ایران رو ویران کردن. اینا نباید حساب پس بدن؟ مستند "جانور گرسنه" را حتما ببینید. کارهای اینا کاملا حساب شده و عمدی بوده.
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      اشکم را دراورد و لحظاتی برای احمدی روشن مظلوم و غریب از ته دل سوختم
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 0
    خدالعنت کند همه خائنین وقیح وشارلاتان وزبان بازوطلبکارراکه دست بردارهمنیستندازدربیرون برندازپنجره میان تو
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    7 0
    اگه ظریف مسئول مذاکره کره شمالی بود،الان عبرت بقیه شده بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بهلول IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 0
    لعن و نفرین بر دورویی و نفاق...
  • ایثارگر IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 0
    چراعاملان این خسارت بزرگ به کشوروظلم به ملت مظلوم ایران محاکمه نمیشوند
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    خیانت که شاخ و دم نداره که، یعنی فکر میکنین آدم میتونه اینقدر ابله باشه؟؟ برو به هرکدومشون خواستی بگو بیا ماشینتو بزن به نام من چهار ماه دیگه پولتو میدم اگه گفت نه بفهمین خنگ نیست خائنه!!!!!
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    7 2
    کیهان تا چند ماه قبل به برجام میگفت بدبو
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      هنوز هم بدبو و متعفن هست برجام ولی احمق های بنفش چنان گندی زدن که نمیشه به راحتی از دستش خلاص شد
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 1
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر برچسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند؛
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس