کد خبر 1362358
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

دوتا از کشورهایی که خیلی از ایرانی‌ها برای سفر یا حتی مهاجرت آن‌ها را انتخاب می‌کنند، کشور گرجستان و کشور ارمنستان است. اما سوال اینجاست که برای هر مقصودی که داریم، ارمنستان یا گرجستان، کدام بهتر هستند؟

مقایسه گرجستان و ارمنستان می‌تواند از چند جنبه مختلف صورت بگیرد و بررسی شود. به همین منظور در ادامه، موارد مختلف مقایسه کشور ارمنستان و گرجستان را از لحاظ گوناگون مثل قیمت تور، جاهای دیدنی و هزینه ها و موارد دیگر آورده‌ایم تا امکان انتخاب برای شما بسیار راحت‌تر باشد و بتوانید علاوه‌بر مشاهده موارد فوق، قیمت‌های حدودی هر کشور را نیز در زمینه‌های مختلف به‌طور تقریبی بدانید.

مقایسه قیمت تور گرجستان و ارمنستان

قیمت تورهای ارمنستان و گرجستان را تقریبا می‌توان در یک بازه قیمتی مشابه پیدا کرد، اما این قیمت نیز کاملا بستگی به نوع سفر شما خواهد داشت. اینکه بخواهید زمینی سفر کنید یا هوایی، خود بحثی جداگانه دارد که کاملا روی قیمت‌ها تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

جدای از این موارد، مدت اقامت و نوع هتل هم در کاهش یا افزایش قیمت تور موثر است.

قیمت تور گرجستان :

قیمت تور گرجستان در حال حاضر ( هفته سوم فروردین ۱۴۰۱ ) از حدود ۳،۵۰۰،۰۰۰ تومان شروع می‌شود که به صورت هوایی انجام می‌گیرد و برای سه شب اقامت در هتل‌های معمولی (3 ستاره و غیره) محاسبه می‌شود. این قیمت ها به صورت حدودی و میانگین استخراج شده اند و روزانه تغییر میکنند. برای اطلاع از قیمت تورهای گرجستان و پکیج های مختلف تورگرجستان میتوانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

Image

قیمت تور ارمنستان :

ارمنستان هم به ایران نزدیک است . می‌توان گفت که شروع قیمت تور ارمنستان در حال حاضر ( هفته سوم فروردین ۱۴۰۱ )  از حدود ۴ میلیون تومان است که برای ۴ شب اقامت در هتل‌های پایین‌رده محاسبه شده و سفر نیز به صورت زمینی انجام می‌شود.

پس از تور باید به موارد دیگری از قبیل مقایسه جاهای دیدنی ارمنستان و گرجستان نیز بپردازیم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید.

ارمنستان یا گرجستان؟ مقایسه قیمت تور،جاذبه ها،هزینه ها

مقایسه جاهای دیدنی ارمنستان و گرجستان

از نظر جاهای دیدنی، این دو کشور را می‌توان در دو دسته کلی طبیعی و تاریخی تقسیم‌ بندی کرد. مقایسه ارمنستان و گرجستان از حیث جاهای طبیعی، ما را به این نتیجه می‌رساند که تقریبا دو کشور با یکدیگر یکسان هستند. اما با وجود اینکه هر دو در منطقه قفقاز قرار گرفته‌اند، تفاوت‌های اندکی نیز دارند که به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارمنستان یا گرجستان؟ مقایسه قیمت تور،جاذبه ها،هزینه ها

با وجود مشابهت‌های طبیعی در مقایسه ارمنستان و گرجستان، باید گفت که کشور گرجستان کمی تنوع بیشتری در طبیعت خود دارد و وجود دریای سیاه (دسترسی به دریا) می‌تواند یکی از عمده تفاوت‌ها میان این دو کشور باشد، در حالی که ارمنستان فقط دریاچه دارد. مساحت بیشتر گرجستان نیز مهر تاییدی بر این گفته می‌زند که گرجستان، کمی تنوع طبیعی بیشتری دارد.

اما از نظر مقایسه جاهای دیدنی تاریخی ارمنستان و گرجستان، باید به این نکته اشاره کرد که دیدنی‌های تاریخی ارمنستان، قدمت باستانی‌ بیشتری دارند. می‌توان دلیل آن را در زودتر پذیرفتن مسیحیت و سریع‌تر به رسمیت شناخته شدن آن به عنوان دین رسمی کشور ارمنستان دانست. از همین روی، در مقام مقایسه ارمنستان و گرجستان باید این نکته را در نظر داشت که تعداد کلیساها و صومعه‌های ارمنستان از گرجستان بیشتر است. البته تعدادی از بناهای گرجستان نیز طی جنگ‌های مختلف، از بین رفته‌اند.

ارمنستان یا گرجستان؟ مقایسه قیمت تور،جاذبه ها،هزینه ها

مقایسه آب و هوای کشور ارمنستان با گرجستان

یکی از مواردی که باید برای سفر در نظر داشت، این است که چگونگی آب و هوای کشوری که قصد سفر به آن را داریم، بررسی کنیم. به این صورت می‌توانیم با برنامه‌ریزی بهتری سفر خود را انجام دهیم. در این رابطه باید گفت که ارمنستان هوای به نسبت سردتری دارد و این مورد باعث شده تا مقصد مناسبی برای تابستان باشد.

اما در عوض هوای گرجستان نیمه‌گرمسیری و قاره‌ای است و در هر زمان از سال می‌توان با خیال راحت به آن سفر کرد. البته نه به این معنا که پیش از سفر، هوا را کلا چک نکنید! حتی این مورد را نیز می‌توان گفت که گرجستان نیز تا حدودی در مقایسه با ارمنستان، آب و هوایی چهارفصل دارد.

مقایسه نحوه سفر به ارمنستان و گرجستان

همان‌طور که اشاره شد، یکی از راه‌های سفر به دو کشور ارمنستان و گرجستان، استفاده از تورهای مسافرتی است. اما دو روش معمول دیگری که مسافران برای سفر به این دو کشور استفاده می‌کنند: 1-تهیه بلیط هواپیما و 2-سفر زمینی با خودروی شخصی است. هر کدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خود را دارند که با جمع‌بندی آن‌ها، در آخر میتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

اگر با هواپیما سفر کنید، برای جابجایی در شهر مجبور خواهید بود که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، در صورتی که اگر با خودرو شخصی سفر خود را انجام دهید، هر جایی که تصمیم به بازدید از آن را داشته باشید، با اتومبیل شخصی‌تان، خود را به آنجا خواهید رساند.

اما اگر با اتومبیل شخصی خود بروید، احتمال خراب شدن آن وجود دارد و غیر از این مورد، باید پیش از سفر، کارهای اداری مختلفی را برای گرفتن مجوز عبور انجام دهید که این موارد خود زمان‌بر هستند و ممکن است از حوصله شما خارج باشند. ضمن اینکه طی کردن مسافت تهران تا ایروان تقریبا 17 الی 18 ساعت زمان می‌برد و برای طی کردن فاصله تهران تا تفلیس حدود 16 تا 17 ساعت زمان نیاز دارید. در مقایسه مسافت زمینی تهران تا ایروان و تهران تا تفلیس،  پایتخت‌ها مد نظر بوده است. به موارد فوق هزینه بنزین را نیز اضافه کنید که در ارمنستان هر لیتر حدود 0.95 دلار و در تفلیس این عدد برابر با 1.02 دلار است.

در مقایسه قیمت بلیط هواپیما به ارمنستان و گرجستان باید گفت که اختلاف چندانی را نمی‌توان پیدا کرد؛ قیمت بلیط از تهران به ایروان حدودا ۲ میلیون تومان است و قیمت بلیط از تهران به تفلیس نیز حدودا برابر با همین مبلغ است.

در مقایسه قیمت وسایل نقلیه عمومی ارمنستان با گرجستان نیز نمی‌توان اختلاف زیادی پیدا کرد، اما قیمت‌ها به صورت زیر است:

· قیمت تاکسی در گرجستان (تفلیس)

هزینه ورودی: تقریبا 1.02 دلار (حدود 28000 تومان)

به ازای طی کردن هر یک کیلومتر: تقریبا 0.34 دلار (حدود 9000 تومان) به کرایه اضافه می‌شود

به ازای هر یک ساعت انتظار: تقریبا 3.41 دلار (حدود 92000 تومان) به کرایه اضافه می‌شود

· قیمت تاکسی در ارمنستان (ایروان)

هزینه ورودی: تقریبا 1.25 دلار (حدود 34000 تومان)

به ازای طی کردن هر یک کیلومتر: تقریبا 0.21 دلار (حدود 6000 تومان) به کرایه اضافه می‌شود

به ازای هر یک ساعت انتظار: تقریبا 2.49 دلار (حدود 67000 تومان) به کرایه اضافه می‌شود

ارمنستان یا گرجستان؟ مقایسه قیمت تور،جاذبه ها،هزینه ها

مقایسه هزینه خورد و خوراک در گرجستان و ارمنستان

در رابطه با خورد و خوراک نیز مواردی را باید عنوان کرد که احتمالا برای سفر شما مفید خواهند بود. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که اگر بخواهیم به مقایسه غذا و خورد و خوراک در ارمنستان و گرجستان بپردازیم، شاید اختلاف خیلی زیادی را پیدا نکنیم، گفتنی است که مشابهت‌هایی نیز بین مواد خوراکی این دو کشور وجود دارد.

اما با وجود همه این موارد، تنوع و گوناگونی غذاهای گرجستان کمی بیشتر از ارمنستان است. همچنین باید افزود که از نظر تعداد رستوران نیز کشور گرجستان، در مقام بالاتری در مقایسه با ارمنستان قرار می‌گیرد.

از نظر قیمت مواد غذایی نیز تقریبا تفاوتی بین آن‌ها دیده نمی‌شود و این اختلاف بسیار ناچیز و کم است. قیمت غذا در رستوران‌ها نیز به صورت حدودی معادل قیمت‌های زیر است: (قیمت‌ها به صورت میانگین بوده و ممکن است که متغیر باشند)

· قیمت غذا در گرجستان (تفلیس)

یک وعده غذا در رستوران ارزان‌قیمت برای یک نفر: حدود 6.83 دلار (تقریبا معادل 184500 تومان)

یک وعده غذایی در رستوران میان‌رده برای دو نفر: حدود 25.60 دلار (تقریبا معادل 691300 تومان)

قیمت غذا در فست‌فودهای زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد: حدود 5.46 دلار (تقریبا معادل 147500 تومان)

· قیمت غذا در ارمنستان (ایروان)

یک وعده غذا در رستوران ارزان‌قیمت برای یک نفر: حدود 5.97 دلار (تقریبا معادل 161200 تومان)

یک وعده غذایی در رستوران میان‌رده برای دو نفر: حدود 29.05 دلار (تقریبا معادل 784400 تومان)

قیمت غذا در فست‌فودهای زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد: حدود 5.19 دلار (تقریبا معادل 140200 تومان)

برخی نکات کلی در مقایسه ارمنستان با گرجستان

اگر بخواهیم واحد پول هر کدام از این کشورها را بررسی کنیم، باید بگوییم که واحد پول ارمنستان، درام  و واحد پول گرجستان لاری است. غیر از موارد فوق می‌توان به چند نکته دیگر هم اشاره کرد، برای مثال در ارمنستان، اگر بخواهید به جاهای مذهبی بروید، حتما باید پوشش مناسب داشته باشید. یکی دیگر از قوانین این کشور، در رابطه با داروهای کدئین‌دار است که در ارمنستان نوعی مخدر به حساب می‌آید.

در مقایسه نوع برخورد مردمان دو کشور نیز باید گفت که ارمنی‌ها کمی خون‌گرم‌تر هستند و این احتمالا برای ما ایرانی‌ها خوشایندتر خواهد بود. ولی در مجموع زیرساخت‌های گردشگری کشور گرجستان چند سطح بالاتر از ارمنستان قرار دارد. با این حال، پایتخت دو کشور کاملا پذیرای گردشگر هستند و آداب آن را به خوبی به‌جای می‌آورند. اگر به‌دنبال کسی هستید که می‌خواهید به خوبی انگلیسی صحبت کند، معمولا باید سراغ جوان‌ترها بروید، افراد مسن به ندرت می‌توانند به‌خوبی انگلیسی صحبت کنند.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر آن بود که مقایسه ارمنستان و گرجستان در شاخه‌های مختلفی انجام بگیرید و یک سفر به‌طور کامل تشریح شود، به این ترتیب فردی که قصد مسافرت داشته باشد، می‌تواند به خوبی بین یکی از این کشورها مقصد بهتر را انتخاب کرده و سفر خود را برنامه‌ریزی کند. به این شکل وقت کمتری از شما بابت مقایسه کردن نیز تلف خواهد شد.

منابع اصلی :

سفر به گرجستان - تریپ ادوایزر

ارمنستان - دانشنامه بریتانیکا

تور گرجستان - لست سکند


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس