کد خبر 1362090
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶
بایدن به مودی: خرید نفت بیشتر از روسیه به نفع هند نیست

همانطور که انتظار می‌رفت بایدن در تماس با مودی، خواستار همکاری هند برای فشار بر روسیه شد و به وی گفت که خرید نفت بیشتر از روسیه به نفع هند نیست.

به گزارش مشرق، به گفته مقام‌های آمریکایی، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند گفت که خرید نفت بیشتر از روسیه به نفع دهلی نو نیست و می‌تواند واکنش ایالات متحده به جنگ در اوکراین را مختل کند.

به نوشته رویترز، بایدن و مودی در شروع تماس ویدیویی یک ساعته دیروز (دوشنبه) خود که مقامات آمریکایی آن را «گرم و صادقانه» توصیف کردند، هر دو هشدار فزاینده‌ای را نسبت به ویرانی در اوکراین به ویژه در بوچا ابراز کردند. طبق این گزارش، یک مقام رسمی با اشاره به نگرانی هند در مورد تعمیق روابط بین روسیه و چین گفت: بایدن روز دوشنبه از طرح درخواست ملموس از مودی خودداری کرد.

مقامات آمریکایی گفتند اما او به مودی گفت که موقعیت هند در جهان با اتکا به منابع انرژی روسیه افزایش نخواهد یافت. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در همین خصوص گفت: رئیس‌جمهور به وضوح اعلام کرد که افزایش آن (خرید انرژی از روسیه) به نفع آن‌ها نیست.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه هند در یک کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه بعد از گفت‌وگوی سران دو کشور، به پرسشی درباره خرید انرژی هند از روسیه پاسخ داد و گفت که تمرکز باید بر اروپا باشد، نه هند و افزود: احتمالاً کل خریدهای ما در این ماه کمتر از آن چیزی باشد که اروپا در یک بعد از ظهر انجام می‌دهد.

این تماس در حالی انجام شد که ایالات متحده به دنبال کمک بیشتر از هند برای اعمال فشار اقتصادی بر روسیه در پی تحولات اوکراین است. به نوشته رویترز، این کشور آسیای جنوبی سعی کرده روابط خود را با روسیه و غرب را متعادل کند، اما بر خلاف سایر اعضای کشورهای چهارگانه - آمریکا، ژاپن و استرالیا - تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نکرده است. بایدن اخیراً گفت که تنها هند در میان کشورهای چهارگانه در اقدام علیه روسیه «تا حدودی متزلزل» بوده است.

جن ساکی نگفت که آیا هند تعهداتی در زمینه واردات انرژی داده یا خیر، اما گفت واشنگتن آماده است تا به این کشور کمک کند تا منابع انرژی خود را متنوع کند. یک مقام آمریکایی هم گفت: ما از هند کار خاصی نخواسته‌ایم. هند تصمیمات خود را در پی مکالمه بسیار صریح خواهد گرفت.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده هم روز دوشنبه با همتایان هندی خود در واشنگتن گفت‌وگو کردند. بلینکن در یک نشست مطبوعاتی مشترک پس از مذاکرات گفت: امروز ما قادریم و می‌خواهیم شریک منتخب هند در تقریباً هر زمینه باشیم.

وزرا گفتند که نیازهای نوسازی هند در زمینه دفاعی موضوعی کلیدی بود که دو طرف به طور طولانی در مورد آن بحث کردند. لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده گفت که دو کشور توافقنامه دوجانبه‌ای را برای حمایت از اشتراک‌گذاری اطلاعات و همکاری در فضا امضا کردند.

بایدن همچنین برای دیدار با مودی در ژاپن برای در چهارچوب نشست کشورهای چهارگانه که قرار است حدود ۲۴ ماه مه (سوم خرداد) برگزار شود، ابراز تمایل کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس