شهباز شریف؛ از آزادی به قید وثیقه تا انتخاب به عنوان نخست وزیری

شهباز شریف سیاستمدار سرشناس و متمول پاکستانی و رئیس حزب مسلم لیگ شاخه نواز درحالی به عنوان نخست وزیر تعیین شده است که به دلیل محکوم شدن به پولشویی به قید وثیقه آزاد است.

به گزارش مشرق، «میان محمد شهباز شریف» متولد ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۱ سیاستمدار سرشناس و متمول پاکستانی است که به عنوان بیست و سومین نخست وزیر کنونی پاکستان تعیین شده است.

شهباز شریف که رئیس فعلی حزب مسلم لیگ (نواز) است پیش از این رهبری احزاب اپوزیسیون در پارلمان پاکستان را به عهده داشت و پس از استیضاح عمران خان و تحریم انتخابات توسط حزب تحریک انصاف و استعفای اعضای آن از پارلمان با ۱۷۴ رأی از مجموع ۳۴۲ رأی ممکن به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان انتخاب شد.

بیشتر بخوانید:

نخستین تبریک‌ها به نخست‌وزیر پاکستان

شهباز شریف برادر کوچکتر نواز شریف تاجر و سیاستمدار پاکستانی است که برای ۳ دوره غیر متوالی و در مجموع به مدت ۹ سال نخست وزیر پاکستان بود.

بیشتر بخوانید:

درخواست عمران خان برای برگزاری انتخابات فوری

شهباز شریف ۷۰ ساله تاکنون سه دوره سروزیری ایالت پنجاب، دومین ایالت بزرگ پاکستان، را نیز بر عهده داشته است.

وی قبل از حضور در سیاست، تاجر بود و به طور مشترک مالک شرکت چند میلیون دلاری فولاد «گروه اتفاق» است.

ارزش دارایی‌های شهباز شریف در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲ میلیون دلار تخمین زده می‌شد و برخی رسانه‌های پاکستانی اکنون مجموع ثروت او را بین ۳ تا ۶ میلیون دلار برآورد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟

شهباز شریف پس از کودتای نظامی سال ۱۹۹۹ به همراه برادرش نواز شریف بازداشت و روانه زندان شد اما پس از مدتی به همراه اعضای خانواده به عربستان سعودی تبعید شدند و در سال ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشتند.

وی پس از سلب صلاحیت نوازشریف از سوی دیوان عالی پاکستان و محاکمه برادرش به اتهام پولشویی و فساد، ماه مارس ۲۰۱۸ به عنوان رئیس حزب مسلم لیگ (نواز) منصوب شد، اما در دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۳ ملک متعلق به او و پسرش «حمزه شریف» توسط اداره حسابرسی ملی پاکستان به اتهام پولشویی منجمد شد.

وی در دسامبر سال ۲۰۲۰ شهباز به اتهام پولشویی توسط حکم دادگاه عالی لاهور بازداشت شد و درحالیکه در حبس در انتظار محاکمه بود برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش در نوامبر سال ۲۰۲۰ بطور موقت با آزادی مشروط از زندان خارج شد. شهباز نهایتاً آوریل سال ۲۰۲۱ نیز به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

گفتنی است که تاکنون هیچ اتهام و جرمی علیه شهباز اثبات یا از سوی دادگاه تایید نشده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    3 1
    شریف آمد
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    آمریکایی‌ها برای آزادی اش وثیقه گذاشتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس