کد خبر 1360978
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
هیستریک و وحشت صهیونیست‌ها؛ پس‌لرزه‌های عملیات تل‌آویو

عملیات شهادت‌طلبانه اخیر در تل‌آویو علاوه بر رسوا کردن سرویس‌های امنیتی و یگان‌های ویژه ارتش رژیم صهیونیستی یک شکست راهبردی برای رسانه‌های این رژیم رقم زد.

به گزارش مشرق، زمانی که نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در حال یورش به اردوگاه جنین بودند و زمانی که تعداد کشته‌شدگان عملیات تل‌آویو به سه نفر رسید اسرائیلی‌ها نتوانستند بر اعصاب خود مسلط شوند و شب گذشته صدای فریادشان بلند شد که بیانگر میزان درد و خشم آنها از عملیات‌های اخیر فلسطینیان است.

بارزترین نمونه در این زمینه جایی است که «رینا مازله» مجری کهنه کار  شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به مهمان این شبکه یعنی  «بوعاز یسموت» سفیر سابق رژیم اسرائیل در موریتانی که تا یک ماه پیش منصب سردبیری روزنامه اسرائیل هیوم را بر عهده داشت، گفت:  دهانت را ببند. این درگیری  در داخل استادیوم شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل که یکی از پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی این رژیم است بازتاب زیادی داشت.

بیشتر بخوانید:

چرا دولت عمران خان سقوط کرد؟ 

در همین زمینه کارشناسان  صهیونیست می‌گویند که هیستریک به وجود آمده در میان اسرائیلی‌ها و خشم آنها تنها نوک کوه یخ است.  رسانه‌های صهیونیستی  بعد از عملیات تل‌آویو اعلام کردند که اسرائیل در نبرد افکار عمومی دوباره شکست خورد. بعد از آن ارتش و پلیس و شاباک (سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی) شکایاتی به مقامات ذیربط علیه شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل ارائه کردند؛ چراکه این شبکه‌ها هویت عناصر و افسران و نیروهای یگان‌های ویژه ارتش رژیم صهیونیستی را نه تنها برای روزنامه‌نگاران بلکه برای عموم شهرک‌نشینان اسرائیلی فاش کردند؛ همان نیروهایی که در خنثی کردن عملیات‌های فلسطینیان ناکام ماندند.

در همین زمینه بسیاری از محافل امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل گزارش رسانه‌های اسرائیلی از عملیات تل‌آویو را در قالب یک فاجعه تاریخی برای اسرائیلی‌ها توصیف کردند؛ عملیاتی که موجب کشته شدن یکی از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل شد و نشان می‌دهد که فلسطینیان موفق شدند آسیب‌های امنیتی بسیار جدی به اسرائیل وارد کنند.

در این زمینه «لیلاچ شووال» کارشناس  صهیونیست با  انتشار مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم  اعلام کرد، بعد از گذشت مدت کوتاهی از حمله تل آویو قوی‌ترین یگان‌های ویژه ارتش اسرائیل به محل عملیات رفتند و چهره آنها در معرض دید شبکه‌های تلویزیونی قرار گرفت؛ درحالی که ارتش و سرویس اطلاعاتی تلاش زیادی برای پنهان کردن چهره آنها انجام داده بودند.

وی افزود، این یگان‌ها بسیار محرمانه هستند اما ناگهان همه چیز را به صورت زنده مشاهده کردیم و این نقض قانون محسوب می‌شود و دشمن از آن استفاده می‌کند. این مسئله مستلزم آن است که یگان‌های محرمانه اسرائیل تغییرات سریع در خود ایجاد کنند؛ چرا که دهان اسرائیلی‌ها بسته است اما در نهایت رسانه‌ها همه چیز را می‌سوزانند.

«بوعاز گانور»  مدیرکل موسسه  موسوم به «مبارزه با تروریسم» در دانشگاه رایشمن  در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت اعلام کرد، علاوه بر آشفتگی سرویس‌های امنیتی تل‌آویو، گفتمان امنیتی اسرائیل نیز شکست خورده است. گزارش‌های روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها منجر به  تشدید نگرانی‌های عمومی شده و آنها این حمله تاکتیکی را تبدیل به یک رویداد استراتژیک کرده‌اند که مانند هدیه‌ای رایگان به نیروهای دشمن است که در تلاش برای کسب اطلاعات محرمانه از سرویس امنیتی و نیروهای ویژه اسرائیل هستند.

«روگل الفر»  تحلیلگر صهیونیست در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز در این زمینه اعلام کرد،  گزارش رسانه‌های مختلف درباره عملیات تل‌آویو درواقع یک عملیات تروریستی علیه افکارعمومی بود و موجب ایجاد وحشت در میان اسرائیلی‌ها شد.

وی افزود، ما اکنون در برابر موفقیت تاکتیکی عملیات‌های فلسطینیان و شکست استراتژیک رسانه‌های اسرائیل هستیم. ما پیش از این با یک تهدید مسلحانه مواجه بودیم که شاید مقابله با آن کار چندان دشواری نبود اما یکی از شکاف‌های امنیتی بزرگ اسرائیل این است که یک فرد مسلح به یک مرکز تفریحی شلوغ رسید و شروع به تیراندازی کرد و چنین نتیجه غم‌انگیزی را برای اسرائیلی‌ها رقم زد. این مسئله افکار عمومی اسرائیلی‌ها را دچار یک نگرانی موجودیتی کرده و ده‌ها هزار نفر از ساکنان تل‌آویو و صدها هزار نفر از خانواده‌های آنها تحت تاثیر این نگرانی‌ها قرار گرفته‌اند.

کارشناسان معتقدند که عملیات تل آویو بیانگر شکست سیستم امنیتی اسرائیل در برابر عملیات‌های شهادت طلبانه فلسطینیان بود؛ جایی که فلسطینیان در کمتر از یک ماه چهار عملیات متوالی را در قلب اراضی اشغالی انجام داده و تلفات انسانی سنگینی به رژیم صهیونیستی تحمیل کردند.  شکست رژیم صهیونیستی در برابر این عملیات‌های فلسطینیان صرفاً  محدود به سرویس‌های اطلاعاتی نبود و فراتر از آن به شکست رسانه‌های اسرائیلی در پوشش این عملیات نیز رسید.

رسانه‌های اسرائیلی که همواره متعهد به سانسور کردن همه اخبار بوده‌اند طی بیش از سه ساعت پوشش مستقیم، جزئیات این عملیات را لحظه به لحظه به اسرائیلی‌ها منتقل کردند.  اما چیزی که خبرنگاران میدانی و شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی موفق به درک آن نشدند این بود که یگان‌های ویژه و سرویس‌های امنیتی اسرائیل همگی در حال تعقیب تنها یک جوان فلسطینی بودند ؛ آن هم در خیابانی که مرکز تل‌آویو  و نماد امنیت و ثبات صهیونیست‌ها بود.  پوشش خبری عملیات تل‌آویو توسط رسانه‌های صهیونیستی پیامدهای زیادی برای افکار عمومی صهیونیست‌ها دارد و همه آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

رفتار رسانه‌های رژیم صهیونیستی در پوشش مستقیم عملیات تل‌آویو از مرحله حرفه‌ای فراتر رفته و به مرحله تاثیرگذاری بر بعد روانی جامعه اسرائیل رسیده است که نتایج منفی آن در میان شهرک نشینان صهیونیست صراحتاً دیده می‌شود. درواقع شهرک‌نشینان اسرائیلی با مشاهده صحنه‌های این عملیات اعتماد خود را نسبت به توانایی سرویس امنیتی اسرائیل در تامین امنیت صهیونیست‌ها از دست داده‌اند و احساس عدم امنیت در آنها عمیق‌تر می‌شود. اکنون اسرائیلی‌ها در مناطق مختلف فلسطین اشغالی نگران هستند که هدف بعدی عملیات‌های فلسطینیان کجا خواهد بود.

برخی کارشناسان صهیونیست با انتقاد از شبکه‌های تلویزیونی این رژیم  در پوشش عملیات تل‌آویو معتقدند که این شبکه‌ها تلاش کردند تا به بهای امنیت جامعه اسرائیل تعداد بازدید اخبار خود را بالا ببرند.

روگل الفر، کارشناس صهیونیست در روزنامه هآارتص  در این زمینه اظهار داشت ، استراتژی شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل برای پوشش خبری عملیات تل‌آویو به این شیوه، فاجعه‌ای راهبردی برای جامعه اسرائیل ایجاد کرده که پیامدهای جدی به همراه خواهد داشت.

تحلیلگران بر این باورند که انتقاد تند کارشناسان و مقامات رژیم صهیونیستی از رسانه‌های این رژیم بنا به دلایل متعددی صورت می‌گیرد که مهمترین آنها به شکل زیر است:

-  این شکل از پوشش رسانه‌ای عملیات تل‌آویو همه تلاش‌های سرویس امنیتی و سیاسی اسرائیل در ۲ هفته گذشته برای بازگرداندن احساس امنیت به شهرک‌نشینان صهیونیست را ناکام گذاشت.  شاید پیش از این صهیونیست‌ها صرفا نگران تکرار عملیات‌های شهادت طلبانه فلسطینیان بودند، اما بعد از این مرحله نگران چگونگی برخورد سرویس‌های امنیتی و یگان‌های ویژه ارتش اسرائیل با آنها نیز هستند؛ چرا که به وضوح مشاهده کردند در حالی که همه نیروهای ویژه اسرائیلی حضور نظامی و امنیتی خود در سراسر اراضی اشغالی و مرزهای کرانه باختری را تقویت کرده‌اند اما در مقابله با عملیات‌های فلسطینیان ناکام می‌مانند.

- این پوشش رسانه‌ای صهیونیست‌ها اطلاعات جدیدی فاش کرد مبنی بر اینکه موسسات امنیتی و نظامی اسرائیل اسراری در نظر می‌گیرند که نباید منتشر شود مانند چهره و هویت عناصر یگان‌های ویژه و نوع سلاح و تجهیزات و روش کار آنها. با افشای این اطلاعات، فلسطینیان در مراحل بعدی می‌توانند عملیات‌های خود را به شکل راحت تری اجرا کنند.

- پوشش گسترده عملیات تل‌آویو در رسانه‌های صهیونیستی چالش جدیدی برای سرویس امنیتی رژیم اشغالگر به وجود آورد؛ زیرا جزئیات عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان به طور زنده در شبکه‌های اسرائیلی پخش می‌شد و همین مسئله شور و شوق فلسطینی‌ها را برای انجام عملیات‌های بعدی بیشتر می‌کند؛ زیرا آنها با چشمان خود دیدند که چگونه یک جوان فلسطینی تنها با یک اسلحه و چند گلوله توانست اسرائیلی‌ها را به مدت ۱۰ ساعت متوالی سرگردان کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس