موج عملیات‌های فلسطینیان و سناریوی ترسناکی که در انتظار اسرائیل است

گسترش عملیات‌های فلسطینیان در تل‌آویو منجر به وحشت نهادهای امنیتی در سرتاسر اراضی اشغالی شده و ضعف کابینه اسرائیل را دو چندان کرده است.

به گزارش مشرق، رژیم اسرائیل در روز پس از عملیات استشهادی در  تل آویو، شوکه و مجروح به نظر می‌رسید، زیرا منتظر عملیات‌های بیشتری بود که بر دوش شهرک نشینان صهیونیست سنگینی می‌کرد و آنها را مجبور می‌کرد از ترس آنچه پیش می‌آید در خانه‌های خود بمانند. آنها به تدریج احساس امنیت خود را از دست می دهند و اعتماد آنها به مسئولان خود کاهش می‌یابد، در حالی که دستگاه امنیتی و به تبع آن نهاد سیاسی ابزارهای تضمین کننده جلوگیری از  این حملات را از دست می دهد، اما در مقابل، فلسطینی‌ها با موفقیت  در شهرهای اسرائیلی عملیات استشهادی انجام می دهند .

به گزارش الاخبار، مجراین عملیات‌ها، چه افراد یا چند گروه کوچک باشند، از مقام بالایی دستور نمی‌گیرند و این چیزی است که تل‌آویو در حال حاضر توجه خود را بر آن متمرکز کرده است؛چراکه  هیچ گونه تنبیه بازدارنده‌ای که رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان به کار برده، به نتیجه نرسیده است. به عبارت دقیق تر مجریان عملیات‌ها مراکز فرماندهی ندارند که در صورت حمله به آن، انگیزه  آن ها از بین برود.

بیشتر بخوانید:

قوی ترین عملیات در قلب تل آویو/ شیشه عمر صهیونیستها در حال شکستن

بر اساس این گزارش، مجریان عملیات استشهادی در تل‌آویو همچنین هیچ نشانه‌ای از هویت خود ندارند، تا سرویس‌های امنیتی اسرائیل بتوانند آنها را از قبل بازداشت یا عملیات آن ها را خنثی کنند. مجریان از عرصه جغرافیایی مختلفی در فلسطین، چه از داخل و چه از خارج و گاه از  «خطوط سبز» می آیند. برخی از آنها قبلاً به دلیل اقدامات مقاومتی بازداشت شده بودند و برخی از آنها سابقه هیچ گونه مقاومت قبلی ندارند. برخی دیگر سابقه وابستگی به جناح های مقاومت فلسطین یا دیگران دارند و برخی دیگر مشخص نیست که آیا با هیچ یک از جناح‌ها مشارکت داشته‌اند یا خیر . برخی از آن‌ها تابعیت اسرائیل را داشته‌اند و برخی دیگر از کرانه اشغالی آمدند و به همین دلیل سرویس‌های اشغالگران و سرویس‌های متحدانشان در تشکیلات خودگردان هر دو  با شکست مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پرده‌برداری از توطئه خونینِ افغان هراسی / «مریم سما» در آلبانی چه می‌کند؟

این گزارش می افزاید: تنها شواهد تایید شده و مشترک مجریان عملیات‌ها  این است که آن‌ها فلسطینیانی هستند  که به حضور اشغالگران و سیاست‌هایشان ضربه زده‌اند. موفقیت این افراد به فلسطینیان بیشتری برای الگو برداری  از آن‌ها انگیزه می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که آنچه مسلم است این است که این موج با آنچه قبل از آن رخ داده به ویژه عملیات‌های چاقو زنی متفاوت است. تیراندازی در خیابان‌ها و میادین شهرهای اصلی اسرائیل، نیز تنها محدود به تلفات جانی نیست، بلکه شامل کاهش احساس امنیت و توانایی کنترل اسرائیل است. بر اساس گزارش‌های اسرائیلی، عملکرد مجریان عملیات‌های اخیر نشان دهنده نوعی حرفه ای بودن یا آمادگی قبلی است که به نتایج مشابهی منجر می‌شود.همچنین تمرکز مجریان عملیات‌ها، بر شهرهای اسرائیلی داخل خطوط سبز  نیز بوده است.

به گزارش این روزنامه لبنانی، معضل کنونی اسرائیل اقدامات تنبیهی جمعی و فردی است که می‌تواند علیه فلسطینی‌ها فعال شود. این موضع خود به هشداری برای سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی تبدیل شده که ممکن است کاتالیزوری برای عملیات‌های بیشتر باشد. این در حالی است که بازدارندگی آن‌ها از این اقدامات نیز منجر به همین موضوع خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که هرگونه عقب‌نشینی از آنچه دشمن آن را «اقدامات حاکمیت» در سرزمین‌های  اشغالی می‌خواند و همچنین ممانعت دسترسی شهرک‌نشینیان به حرم قدس به منظور جلوگیری از تنش‌ها، به خودی خودی انگیزه‌ای برای حملات جدید خواهد بود. این تصور ایجاد می‌شود که اقدام فلسطینی‌ها، اسرائیل را به سمت «امتیازدهی» سوق می‌دهد و در اینجا پارادوکس موجود در برابر رژیم اسرائیل نهفته است. آنچه صحنه را پیچیده می‌کند این است که این عملیات‌ها در پرتو یک بحران سیاسی اسرائیل صورت می‌گیرد که ممکن است منجر به فروپاشی ائتلاف کابینه اسرائیل شود که این به معنای ناتوانی دو برابر آن  است، به ویژه با توجه به اینکه رقبای سیاسی در کمین یکدیگر هستند.

الاخبار در ادامه نوشت: همه‌ی اینها چه معنایی میدهد؟ واضح است که این عملیات اسرائیلی‌ها را به دو دهه عقب انداخت، زمانی که شهرهای رژیم اشغالگر هدف عملیات‌های شهادت طلبانه‌ای قرار گرفتند که منجر به کشته شدن صدها نفر از آنها شد، یعنی بیست سال اقدامات سیاسی، امنیتی، نظامی و عادی سازی روابط  که با هدف ناامید کردن فلسطینیان انجام شده ، شکست خورده است.

همچنین، عملیات‌های فدایی با تأکید بر اینکه آرمان فلسطین از بین نخواهد رفت، می‌تواند  اهداف مسیر عادی‌سازی  روابط کشورهای عربی با اسرائیل را خنثی کند.

از سوی دیگر، حملات فلسطینی‌ها در شرایطی بسیار حساس از بحران‌های داخلی، موجب آزار تصمیم‌گیرندگان تل‌آویو شده تا جایی که موضع‌گیری آن‌ها را در بیش از یک زمینه دشوار می‌سازد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 0
    عمر رژیم صهیونیستی درحال پایان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس