کد خبر 1360934
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
نگاهی به همه شگفتی‌سازان جام حذفی

جام حذفی به معنای واقعی جام شگفتی‌هاست و در ادوار گذشته این مسابقات همیشه تیم‌های گمنامی به فوتبال‌دوستان معرفی شده‌اند.

به گزارش مشرق، عملکرد فوق‌العاده تیم خلیج فارس ماهشهر در فصل جاری مسابقات جام حذفی فوتبال و حذف تیم‌های لیگ برتری هوادار، نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان، نماینده ماهشهر را به جمع چهار تیم پایانی رقابت‌ها رساند. مس کرمان نیز در همان گام اول موفق شد فولاد خوزستان، مدافع عنوان قهرمانی را مغلوب کند و با غلبه بر خیبر خرم‌آباد، دیگر شگفتی‌ساز جام حذفی امسال لقب گرفت.

اکنون نگاهی به شگفتی‌های سال‌های گذشته جام حذفی خواهیم داشت:

۱۳۹۹-۱۴۰۰:ملوان بندر انزلی فصل گذشته لیگ یک را در نیمه پایینی جدول سپری کرد و تا هفته‌های پایانی برای فرار از سقوط می‌جنگید. قوی سپید اما در جام حذفی چهره متفاوتی از خود نشان داد. ملوانان در این فصل با غلبه بر ویستا توربین به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند. شاگردان ساکت الهامی در نساجی، حریف بعدی ملوان بودند که برابر این تیم شکست خوردند و خیبر خرم‌آباد به قربانی بعدی قوی سپید تبدیل شد. ملوان در نیمه نهایی مغلوب قهرمان رقابت‌ها یعنی فولاد شد و از دور مسابقات کنار رفت.

۱۳۹۷-۹۸: چهار سال پس از وداع همیشگی داماش با لیگ برتر، آبی‌های گیلان به جای پسوند «گیلان» با نام «داماش گیلانیان» در جام حذفی حاضر شدند و درخشان عمل کردند. داماش در مسابقات فصل ۹۸-۱۳۹۷ پس از غلبه بر چوکا و مقاومت، ماشین‌سازی تبریز را حذف کرد و سپس از سد سایپا گذشت. داماش در فینال پُرحاشیه روز ۱۲ خرداد که ۲ ساعت و نیم با تأخیر آغاز شد، مقابل پرسپولیس شکست خورد.

نگاهی به همه شگفتی‌سازان جام حذفی

۱۳۹۶-۹۷: خونه به خونه بابل با هدایت جواد نکونام، از ابتدای فصل در قواره صعود به لیگ برتر بود و در جمع بالانشینان قرار داشت. این تیم در جام حذفی نیز راه‌آهنِ لیگ یکی و دو تیم لیگ برتری سیاه‌جامگان و گسترش فولاد را شکست داد و با غلبه بر استقلال خوزستان، راهی فینال مسابقات شد. جدایی نکونام و سرمربیگری دراگان اسکوچیچ اما مسیر خونه به خونه به لیگ برتر را هموار نکرد و این تیم در فینال جام حذفی هم مغلوب استقلال شد.

۱۳۹۵-۹۶: شگفتی‌ساز این فصل تا سال‌ها، سوژه کُری هواداران سرخابی‌ها بود. تیم قشقایی شیراز در ۹ مهر ۹۵ و در مراحل ابتدایی جام حذفی، در ورزشگاه حافظیه پذیرای پرسپولیس بود و پس از تساوی یک - یک دو تیم،‌ در ضربات پنالتی به برتری ۷ بر ۶ دست یافت. قشقایی اما در مرحله یک شانزدهم مقابل همشهری خود یعنی برق جدید مغلوب و حذف شد. نفت و گاز گچساران، دیگر شگفتی‌ساز فصل ۹۶-۱۳۹۵ بود که موفق به حذف فولاد و راه‌آهن شد و در مرحله یک چهارم نهایی به کار خود پایان داد.

۱۳۹۳-۹۴: تیم منحل شده صنعت ساری، در مراحل نخست جام حذفی این دوره موفق شد تیم‌های لیگ برتری ملوان بندر انزلی و پیکان را حذف کند، اما در یک چهارم نهایی مقابل نفت تهران شکست خورد. گل‌گهر سیرجان و پارسه تهران هم در این دوره برابر سپاهان و فولاد خوزستان پیروز شدند که هر دوی آنها در دور بعد با مسابقات وداع کردند.

نگاهی به همه شگفتی‌سازان جام حذفی

۱۳۹۰: شگفتی‌ساز این فصل، شاگردان عباس چمنیان در تیم شهرداری یاسوج بودند که در مرحله نخست توانستند تراکتورسازی را کنار بزنند. سیاه‌جامگان و فولاد، رقبای بعدی تیم شهرداری بودند که مغلوب این تیم شدند تا نماینده کهگیلویه و بویراحمد،‌ حریف استقلال در نیمه نهایی شود. تیم شهرداری پس از جدایی چمنیان، در تهران مقابل استقلال صف‌آرایی کرد که با شوت به‌یادماندنی حنیف عمران‌زاده مغلوب شد تا آبی‌ها در اسفند همان سال، جام قهرمانی بازی‌ها را بالای سر ببرند.

۱۳۸۹-۹۰: شهرداری یاسوج در این فصل هم شگفتی آفرید و در یک شانزدهم نهایی بر ذوب‌آهن غلبه کرد. شهرداری در مرحله بعد از سد تیم کاوه گذشت و در یک چهارم پایانی مغلوب استقلال شد. تیم ملوان در این فصل عملکرد درخشانی داشت و پس از شکست ایرانجوان و تراکتورسازی، در نیمه نهایی از سد استقلال گذشت. شکست مقابل پرسپولیس در فینال اما به ماجراجویی ملوانان خاتمه داد.

۱۳۸۸-۸۹: اولین فصل حضور گسترش فولاد در لیگ دسته اول، دربردارنده یک شگفتی بزرگ در جام حذفی بود. این تیم با فرهاد کاظمی وارد جام حذفی شد و با حذف تراکتورسازی در مرحله نخست، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. گسترش فولاد در ادامه موفق شد مس رفسنجان و ذوب‌آهن را مغلوب کند و به فینال راه یابد. این تیم در بازی فینال مقابل پرسپولیس شکست خورد و سرخپوشان با هدایت علی دایی به قهرمانی دست یافتند.

۱۳۸۷-۸۸: مرحله یک شانزدهم نهایی رقابت‌ها با شگفتی‌سازی مس رفسنجان آغاز شد. این تیم در خانه خود به مصاف استقلال رفت و پس از تساوی ۲-۲، در ضربات پنالتی به پیروزی دست یافت. مس در این فصل از بازیکنانی چون مارتین رائول، قاسم دهنوی و شجاع خلیل‌زاده بهره می‌برد که در سال‌های آینده نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاد. نارنجی‌پوشان در مرحله بعد توانستند صبا را شکست بدهند، اما در یک چهارم نهایی مغلوب صبا شدند. ذوب‌آهن در پایان این فصل جام قهرمانی را بالای سر برد.

نگاهی به همه شگفتی‌سازان جام حذفی

۱۳۸۶-۸۷: شاهین بوشهر در این دوره توانست صباباتری و ملوان بندر انزلی را از گردونه مسابقات کنار بزند و شگفتی‌ساز جام لقب بگیرد. استقلال در این فصل با وجود عملکرد ضعیف در لیگ برتر، به فینال جام حذفی رسید و با غلبه بر پگاه گیلان قهرمان شد.

۱۳۸۵-۸۶: پس از یک تجربه ناموفق در لیگ برتر و قعرنشینی در لیگ پنجم، نام تیم شهید قندی به تربیت یزد تغییر کرد. تربیت در بازگشت خود به لیگ دسته اول، در جام حذفی شگفتی آفرید و موفق به حذف فجر سپاسی و ملوان بندر انزلی شد تا خاطره فصل ناکامی خود در لیگ برتر را از اذهان پاک کند. شکست ۳ بر ۲ برابر سپاهان در یک چهارم نهایی اما به جاه‌طلبی نماینده یزد پایان داد. سپاهان در ادامه این فصل با شکست پرسپولیس و صباباتری به قهرمانی دست یافت.

۱۳۸۴-۸۵: شگفتی‌ساز این دوره، تیمی بود که نامش سال‌های بعد و قبل از آن هم چندان به گوش کسی نخورده بود. تیم نوژن ساری در دو گام ابتدایی خود در جام حذفی، فولاد و ذوب‌آهن را شکست داد و در یک چهارم نهایی حریف استقلال شد. آبی‌ها با تصمیم باشگاه، از شرکت در جام حذفی انصراف دادند تا نوژن راهی نیمه نهایی و حریف پرسپولیس شود. شاگردان رضا تقوی عرصه را بر پرسپولیس هم تنگ کردند و پس از تساوی ۲-۲،‌ بازی را به ضربات پنالتی کشاندند که پرسپولیس با نتیجه ۷ بر ۶ به برتری رسید.

۱۳۷۰-۷۱: حذف استقلال به دست ماشین‌سازی را می‌توان تنها اتفاق اعجاب‌انگیز جام حذفی در این فصل قلمداد کرد. ماشین‌سازی با پیروزی یک بر صفر در بازی برگشت، استقلال را شکست داد و حریف پرسپولیس در نیمه نهایی شد. ماشین‌سازان با تجربه شکست ۵ بر صفر برابر پرسپولیس حذف شدند، اما در پایان همین سال با سرمربیگری مرحوم حسین فکری به لیگ آزادگان صعود کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس