کد خبر 1359710
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
رئیس شورای رهبری ریاستی یمن کیست؟

رئیس‌جمهور فراری یمن، بامداد امروز از واگذاری اختیاراتش به شورای رهبری ریاستی تحت هدایت «رشاد محمد العلیمی» خبر داد.

به گزارش مشرق، بامداد امروز (پنجشنبه، ۷ آوریل)، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری ۷۶ ساله یمن که به گفته برخی منابع رسانه‌ای تحت بازداشت خانگی آل سعود به سر می‌برد، در ریاض از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود و او به نهادی موسوم به «شورای رهبری ریاستی» خبر داد.

وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت.

رئیس جمهور فراری یمن  در بیانیه‌ای درباره این انتقال قدرت گفت: «به موجب این اعلامیه، کلیه اختیارات خود را به صورت غیر قابل بازگشت به شورای رهبری ریاستی طبق  قانون اساسی، طرح ابتکار خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن تفویض می‌کنم».

اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.

به موجب این انتقال قدرت، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

پیش تر رسانه‌های یمنی گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض تحت بازداشت خانگی است، از سمتش برکنار کند.

اما رشاد محمد العلیمی کیست؟    

به نوشته رسانه‌های یمنی، وی متولد ۱۹۵۴ در استان تعز یمن است که تحصیلات ابتدایی را در روستای محل تولدش و تحت نظارت پدرش قاضی «محمد بن علی العلیمی» پشت سر گذاشت و تحصیلات دبیرستانی را از سال ۱۹۶۹ در مدرسه «جمال عبدالناصر» در صنعاء آغاز کرد.

العلیمی العلیمی زندگی سیاسی خود را در حزب «التنظیم ناصری الیمنی» آغاز کرد و در دانشکده پلیس و علوم نظامی کویت تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۵ فارغ التحصیل شد و به صنعا بازگشت و در دانشکده پلیس مشغول به کار شد و تحصیلات خود را در دانشکده ادبیات صنعاء ادامه داد.  

وی در جریان انفجار مسجد «النهدین» در کاخ ریاست‌جمهوری یمن در دوران ریاست‌جمهوری «علی عبدالله صالح» در سوم ژوئن ۲۰۱۱، زخمی شد و به دلیل جراحت وارده به بیمارستانی در عربستان سعودی منتقل شد و آن‌جا تحت درمان قرار گرفت. وی در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۲، یک سال پی از طی دوره درمان در عربستان سعودی و آلمان به صنعاء بازگشت.

پست‌هایی که رئیس شورای رهبری ریاستی یمن تاکنون برعهده گرفته است، عبارتند از: 

- کار در دانشکده پلیس صنعاء از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸

- کار در اداره بازپرسی جنایی از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱

- استاد دانشگاه صنعاء در سال ۱۹۸۹

- مدیر امور حقوقی در وزارت کشور در سال ۱۹۸۹

- رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه در سال ۱۹۹۴

- مدیر امنیت استان تعز در سال ۱۹۹۶

- وزیر کشور در سال ۲۰۰۱

- معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور در سال ۲۰۰۶

- معاون نخست‌وزیر در امور دفاع و امنیت در می ۲۰۰۸

- معاون نخست‌وزیر در امور دفاع و امنیت و وزیر اداره محلی در نوامبر ۲۰۰۸

- رئیس کمیته عالی امنیت از سال ۲۰۰۶

- عضو کمیته عمومی حزب «الموتمر الشعبی العام»

- عضو کنفرانس گفت‌وگوی ملی یمن

- مشاور ریاست‌جمهوری

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 0
    این نوکر هم زمانش تمام شد باید برود گاو چرونی بی شرف وطن فروش نوکر سعودی خیانت به هم وطنانش اورا باید اعدام کرد مرگ بر وطن فروش خائن مرگ بر امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس