کد خبر 1359488
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۵

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت:

‏اجری از شما نمی‌خواهیم...

اما ظلم است بعد از سالها کنار هم بودن و جنگیدن،

ما را با وهابیت و ضدانقلاب یکی بدانید....!

درخواست یک افغانستانی از مردم ایران

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 42
  • علـی IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    52 5
    عزیز برادر! این هم ظلم است که بعد از اینهمه سال در کنار هم زندگی کردن، نظر عده‌ای معدود به همه ایران تعمیم داده شود...!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      37 46
      ما افغانها را ضد انقلاب و وهابی نمیدانیم ولی باید برید خونتون .چندروز میخواید تو کشورما بمونید ؟ خودتون وطن دارید
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      29 8
      اتفاقا افغانستان جزئی از ایرانه
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      27 9
      افغان و افغانستان هميشه بخشي از ايران بزرگ بوده
    • Arash IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      23 6
      اگر عقل و اندیشه ی درست داشته باشید میفهمید که نیروی انسانی چه افغانی باشد چه ایرانی، برای این کشور سرمایه است،، اگر مسوولین ایران نمیفهمند که باید چگونه از این سرمایه استفاده بشه، این از حماقت ماست، امااگر اهل ایمان و قران هستید، برید بخونید در قرآن ، مومنین برادر هم هستند، ما برادرمون را از خانه بیرون میکنیم؟
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      12 42
      همین که در ایران نفس میکشید اجرتون هست برگردید به کشور خودتون شما از ما نیستید
    • به arash IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      25 14
      نیروی انسانی هرکشوری سرمایه برای اون کشوره . نه نیروی بیگانه و شما برای کشور خودت افغانستان سرمایه .پس لطف کن برو همونجا بله ازنظر اسلام مسلمانان برادر یکدیگرند .اگر قران خون بودی واسلامت فقط زبونی نبود میدونستی نباید قاچاقی بیاید خونه مردم . میدونستید مهمون نمیره چترپهن کنه خونه مردم . میدونستید خدمت به وطن و عشق به وطن خودتون چقدر نزد خدا دوست داشتنیه . شما لطفا برای ماازاسلام صحبت نکن .
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      9 13
      ۱۱:۱۸ اگر امثال فاطمیون نبودن الان همه توسط داعش از ایران رفته بودیم اون دنیا
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 9
      الان خوندم دومین روحانی هم شهید شد . واقعا بی چشم ورویید . به جای تسلیت به جای همدردی فقط فکر جای خودتون تواین کشورید.
    • حاجی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      8 8
      افغانیها عشقن من دوستشون دارم نه به خاطر اینکه رفتن سوریه بلکه به خاطر اینکه هم زبان وهم مرام ما هستن
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 6
      13:08 شما کی قرار برید وطنتون! بارها گفته شده،بریدوطن خودتون امریکا و اسرائیل ،غرب ، ظرف شویی ها و رستوران و شتشو کودکان و پیرمرد و پیرزنشون ، به شما نیاز دارن!! مگه برای این کشور چه کار کردید،که تایین تکلیف میکنید! یکم از افتخارات برای ما بگیید، اگر راست می گویید..
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      10 2
      20 میلیون افغانی همه مدافع حرم هستن؟
    • به Arash / ١٦:٢٧ IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      1 4
      فقط Arash عقل و انديشه درست دارد و ميفهمد و اگر مسئولين نمي ........ و اگر ما اهل ايمان بوديم و ميتوانستيم قران بخوانيم ميفهميديم مؤمنين ( يعنى همه افغانى ها ) برادران ما هستند كه چگونه ( كه نبايد ) انها را ازخانه بيرون ميكنيم ؟ لازم است كاربران يكى دو بار نظر Arash را بخوانند و خوب بخاطر بسپارند. البته متاسفانه اينجور متفكر مثل آرش .....خيلى داريم كه خيلى درست نظر مينويسند.
  • علی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    22 0
    امیدوارم دراین زمانه ترو خشک با هم نسوزند
  • US ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    36 2
    ما با برادران افغانستانی هیچ مشکلی نداریم مشکل ما با مهاجرت غیر قانونی هست. از هر ملیت و مذهبی. مهاجرت باید با روادید و کارت و هویت مشخص صورت بگیره. و دولت مسئول سرو سامان دادن مهاجرت هاست
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      24 0
      دقیقا . مهاجرت باید از روش درست صورت بگیرد .
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      13 5
      اصولا" کشور ما و طبق قوانین ما ایران عزیز یک کشور مهاجر پذیر نیست دوستان افغانی میتونن به کشورهای غربی بروند برای مهاجرت
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    18 4
    متاسفانه حدود یک ماهه که به شکل مشکوکی در شبکه‌های اجتماعی خط نفرت‌پراکنی بین ایرانی‌ها و افغان‌ها با شدت تمام دنبال می‌شه که به نظر می‌رسه بخشی از یک پلان گسترده، با هدف درگیر کردن مردم دو کشور همزبان باشه، این در حالیه که در مجاور کشور خودمون، در جریانی عکس این جریان، دو کشور همسایه ما که زبانشان نزدیک به هم هستش، با تاکید بر همین عنصر زبان و جعل تاریخ، به شدت در حال ایجاد یکدلی و قرابت بین دو کشور، به ضرر کشور عزیز ما هستن. هوشیاری مردم و مسئولین عزیز بسیار ضروری است.
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 1
      دقیقا شبیه به جان هم انداختن روسها و اوکراینیها
    • FR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      4 1
      سکوت کن افغانی کشورتون بدید به ایران بیایید هم وطن ما بشید حاضر نیستید کشورتون بدهید به ایران حتی یک وجب خاکش حاضر نیستید آب حق آب ایران بدهید اما دهان گشادتوون باز میکنید حرف از همزبانی تاریخ بهمان می‌زنید منافع شماها چرا یکطرفه است همه اش به ضرر ایران است دوست دارید هم وطن ما بشوید کشورتون بدهید به ایران
  • محمد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    26 7
    غلط بکنن هر کس بین ما و شما تفرقه بندازه مزدور دشمنه شک نکنید
  • هادی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    24 0
    بنده ایرانی ام . خدا تمام شهیدان جبهه مقاومت اسلامی خصوصا شهید توسلی ( ابوحامد) و شهید علیرضا بخشی( فاتح) را بر درجاتشان بیفزایند. این شهدا مقام شان بلند مرتبه است و در قلب ما جا دارند. کار دشمن در تخریب شهدای فاطمیون نشان می دهد که این عزیزان راه را کاملا درست می روند.
  • مجتبی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    12 12
    چرا اغلب افغان افغان می گویند یارو که اصلا افغانی نبوده تازه تفکرات تکفیری های سعودی را داشته
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      8 5
      نه سوییسی بوده!
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 3
      شما، عبدالملک ریگی رو ایرانی میدونید؟! یا مسعود رجویی؟! کلی ارازل اوباش هم داریم الان در امریکا وغرب دارن مزدوری میکن و وطن فروشی و شرف فروشی و ..! سیستم فکرشون و نوع پرورشون ایرانی اسلامی یا افغانستانی اسلامی نبوده .. بلکه جسمش اونجا بوده ولی قلبش و روحش یک جایی دیگه! منطق فکر امریکا غرب و نوکرانشون! قتل ادم کشی، و لذت هرچه بیشتر در مسائل جنسی و شهوانی و دزدی و چاپیدن و .. گناه هرچه بدتر می باشد.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    37 7
    چرا افغان ها درهمه زمینه ها از ما طلب کارند --چرا ایرانیها همیشه ظالم وانها مظلومند --چرا حق کارگرانشان را ایرانیها میخورند --چرا ایرانیها کم اقامت میدهند --چرا کم شناسنامه میدهند --چرا ملک بنام نمیکنند --مثل اینکه مهمان هستیدچه با مجوز چه بی مجوز. نه صاحب خانه --مثل اینکه 40سال است 7میلیون مهمان عزیز داریم --مثل اینکه ایرانیها یک مهمانی 40ساله از شما طلب دارند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    21 13
    اگر برای خدا رفتید و اعتقاد به مسیر خودتان داشتید چرا دنبال اجر از مردم هستید و منت می گذارید که اجر نمی خواهید؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 12
      گیر بنی اسرائیل که میگن،یعنی این حرف شما! مگه خوابید؟! اگر یک شخصی مردم بهش گمان بد ببرن،که اهل انفاق و بخشیدن نیست! باید مقداری از پولش رو جلویی چشم مردم ببخشه! درستش هم اینه، انفاق سطح پایین تر و .. در عموم بخشیده شود .. تا هم خوبی رواج پیدا کند و هم اینکه مسلمان بهش گمان بد نبرن.(نمیشه که همه چیز مخفیانه! پس چه جوری خوبی رشد کند؟!!!!) خدا هم هرگز نگفته، خوبی کاملا در خفاء بلکه گفته در هر دو وضعیت باشه .(بدون فخر فروشی و گذاشتن منت و .. ) اگر فقط به برخی نظرات همین خبر نگاه کنید! متوجه میشه چه جهش یافته دوپا روی زمین وجود دارد! (حیف نام بردن اسم انسان بد.. کلمه رو هم زشت میکنه)
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    17 4
    عزیز جان همانطور که ما یک تکفیری ملعون سعودی صهیونی را با مردم مظلوم افغانستان یکی نمیدانیم شما هم تکاپوی شوم دنباله های معاند و جیره خوار رسانه ای را به حساب مردم نحیب و صبور ایران نگذارید .
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 1
      نظر من اینه
  • مرتضی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 2
    هرگز چنین نیست و هر که شرافت و نجابت و شجاعت فاطمیون را انکار کند قطعاً دانسته یا نادانسته منتسب به افکار وهابیت و ضد انقلاب است. این عزیزان به گردن عموم مسلمین و ملت ایران حق دارند.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    19 9
    درخواست ما مردم ایران از شما مردم افغانستان هم اینه که بعداز چهل و سه سال به کشورتان برگردید واین مهمانی طولانی را تمام کنید.
    • ثمره IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 1
      با اين كاربر بدون نام موافق هستم نظرش را تاييد ميكنم.
    • ثريا IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 1
      اين كاربر درست نوشته برگرديد به كسور خودتان با اشغال جمع كردن و جستجو كردن اقلام قابل بازيافت بچه افغان ها يكى از عوامل شيوع كرونا هستند .
    • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
      0 1
      ولایت افغانستان در زمان محمد شاه قاجار با دسیسه چینی و سپس زور کشتیهای انگلیسی از ایران کنده شد، این ولایت دست راست ایران بود و نیم تنه فارسی زبانان دنیا، انگلیس جنایتکار با این جدا سازی میهنی فارس زبانان جهان را 3 تکه کرد و.... ولایت افغانستان از نظر مردمی دارای جمعیتی کاری، سخت کوش، حلال خور و خستگی ناپذیر و از نظر بارندگی 2 برابر ایران فعلی و از نظر معادن بهشت معادن و از نظر راهبردی دست راست ایران بزرگ و میان تنه مُلک فارسی زبانان جهان و راه دسترسی زمینی به کشورهای هند و چین شامل قسمتی عمده از از جاده ابریشم و دهها و صدها امکان و استعداد دیگر بود و هست که با دست بدکار استعمار از پیکره مام میهن جدا افتاده است و از آن روز تابه حال یک روز خوش به خود ندیده است و این موارد متاسفانه درباره بقیه اجزای وطن مثل نخجوان و اران و بحرین و گرجستان و ... هم صادق است...
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      1 0
      ولایت افغانستان !!!!!! چرا ازخودت تاریخ میسازی ؟!ولایت افغانستان چیه ؟! افغانستان یه کشور مستقل و جدا درزمان قاجارها بود و همسایه شرقی ما بود .اون و لایت هرات بود که ازایران جدا شد. البته مردم هرات خودشون دوست داشتند جز کشور افغانستان باشند. چون مذهب شون باایرانیها متفاوت بود .انگلیس روباه هم به ایران فشاراورد و درحقیقت با کمک والی هرات، هراتو ازما جدا کرد. اغلب هراتیا هم خوشحال، که شدند جز افغانستان .ولی یه عده شون که دوست داشتند ایرانی باشند همون زمان هراتو ترک کردند اومدند ایران .الان چهرههای بعضی از این مشهدی هارو مثل خداداد عزیزی نگاه کنی میفهمی .اینا همونا بودند که دوست داشتند جز ایران باشند چون مذهبشونم باایرانیا هماهنگ بود.اومدند اینجا . داستانم نساز وبه جای ایرانیهاهم پیام نذار.
  • مجتبی DE ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 6
    فرق است از زمین تا آسمان میان شما مردم افغانستانی چه شیعه و چه اهل تسنن با وهابیت چه ایرانی چه افعانستانی چه هر سرزمینی. بیشمار افعانستانی های هزاره ای را میشناسم که چنان دلباخته مکتب تشیع میباشند که فرسنگها از خیل عظیمی از مردم ما جلوتر هستند. حال ان که دشمن اتحاد مسلمانان را نشانه گرفته،بیشتر به مکتب امیرالمومنین علی علیه السلام رجوع کنیم. زنده باد برادران شیعه هزاره افغانستانی با هزاران شهید جنگ تحمیلی 8 ساله و مدافعین حرم. کور باد چشمان دشمنان ایران و اسلام و مسلمانان
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    12 9
    ما مخلص همه افغانستانی های با مرام هستیم . ما و شما از ملت امام حسینیم قدم هر چی امام حسینی هست ، روی چشمان ما
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      12 0
      اگر شما افغان ها ملت. امام حسین هستید همچون امام حسین در مقابل ظلم و تبعیض در کشورتون افغانستان بایستید نبرد کنید تسلیم نشوید همچون امام حسین ( ع )
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    10 8
    مردم ایران درک می کنند که تفاله های آمریکا در ایران و افغانستان و عراق و سوریه و.... اهداف استکبار را پیش می برند و ان شاالله که مردم ستمدیده ی منطقه و جهان ، با بصیرت و هوشیارانه عمل کنند
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    11 8
    لال بشه اون زبونی که این تکفیری ها رو با آدم یکی کنه چه برسه به شما رحمت خدا بر شهدای مدافع حرم افغانستانی
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    16 8
    سال هاست از یارانه و خدمات و مهمان نوازی ما استفاده کردید تازه میفرمایید اجری از ما نمیخواهید؟؟؟ امنیت ما مرهون مدافعان حرم یعنی امثال حاجی ها و...هست.
  • DE ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    10 9
    علی اقا شما چرا بازی میخورید؟ یک عده که عمدا به همه افغانی ها بد میگن دست نشانده های ال سقوط وموسادند. به حرف اونا توجه نکنید. زیرا دقیقا میخوان رواحساس امثال شما راه برن و اذیت تون کنن. زیرا یک مسلمان واقعی هیچ وقت کلی گویی نمیکنه وهمه رومحکوم نمیکنه بلکه فقط اون فرد تکفیری تروریست رو محکوم میکنه.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      18 3
      انشاالله به زودی از افاغنه تقدیر و تشکر و قدردانی خواهیم کرد بخاطر حضور میلیونی اشون تو ایران که بصورت غیرقانونی و قاچاق آمدن باید سپاسگزار افاغنه باشیم
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    20 6
    چرا افغان ها درهمه زمینه ها از ما طلب کارند --چرا ایرانیها همیشه ظالم وانها مظلومند --چرا حق کارگرانشان را ایرانیها میخورند --چرا ایرانیها کم اقامت میدهند --چرا کم شناسنامه میدهند --چرا ملک بنام نمیکنند --مثل اینکه مهمان هستیدچه با مجوز چه بی مجوز. نه صاحب خانه --مثل اینکه 40سال است 7میلیون مهمان عزیز داریم --مثل اینکه ایرانیها یک مهمانی 40ساله از شما طلب دارند
  • ب IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    28 9
    شماها فکر نمی کنید واقعا سربار جامعه و مردم ایران شده‌اید ، کدام کشور ۸ ملیون نان خور برای خودش درست می کند با زاد و ولد بی حد و حصر و ورود روزانه به ایران آینده ایران را به فنا می برید ، آنجایی هم جنگ کرده‌اید برای سوریه و عراق بوده ،تاوانش را ایران یک عمر باید پرداخت کند و بشار اسد هم به پادشاهی اش تداوم بخشد
    • کاظمی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 15
      سلام بهتر است به جای تفرقه اندازی بین ایرانی و افغانی به فکر این باشیم که چند مدت دیگه زنده هستیم من خودم ایرانی هستم وبا افغان ها مشکلی ندارم چون اوناهم مثل ما انسانند واز روی سختی به کشور ما پناه اوردن ما همه برادریم ونباید خودخواه باشیم وبه قشر ستم دیده توهین کنیم فقط یه لحظه خودمون و جای اونا بزاریم تو کشور غریب این همه توهین واقعا ما باید طرز فکرمون و عوض کنیم و نژاد پرستی رو کنار بزاریم چون جای همه مون زیر یک وجب خاکه خدا خودش برای همه ایرانی ها و افغان ها و عراقی ها درست کنه چون ما همه مسلمانیم
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      5 1
      دوست عزیز یه جوری میگی تفرقه اندازی که انگار افغانستان برای ما سودی داشته که نگران باشیم بنیمون تفرقه نیفته! خب تفرقه بیفته به جهنم، فوقش تشریفشون رو می برند کشور خودشون و کشور ما هم یه نفسی میکشه.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    10 11
    داداش شما درقلب ما جای داری حساب تکفیری مزدور ونماینده ابله مجلس با شما جدااست
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 1
    هیچکس به جز همانهایی که شما در کنار سرداران و شهدای اسلام با آنها جنگیدید این حرف را نمی زند.برادری و فداکاری ها و وفاداری های شما را سرمشق و چراغ راه خود دانسته و می دانیم.
  • پرهام IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    35 2
    کاملا درسته. ولی مساله مهاجرت بی رویه و بی حساب افغانی ها باید سازماندهی شود.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 11
      آره همانطور که ایرانی(مشکل دار!) چند ساله که تویه کمپ استرالیا ، انگلیس و .. نگه داری میشن! و اخرشم معلوم نیست وضعیتشون چی ، اگر برن اونجا کار کن،همیشه شهروند درجه دو هستن..! (شغل ها درب داغون دارن!) مردم اونجا همانطوری نگاهاشون میکن! که اونا وقتی اینجا بودن! برخی رو نگاه میکردن! نژاد پرست،بی دین و ملحد و منافق و .. همیشه خار هستن،حالا هرچقدر هم تلاش کن ان را مخفی کنن! .. تفاخر و فخر فروشی فقط مال خداست،چرا که از هر ضعفی مبرا است .
  • محمدایوب IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    20 9
    درود بر شرفتان برادران افغانی من به یاد دارم در دفاع مقدس برادران افغان راننده کامیون های ایفاکه بسیار کند راه می‌رفت ودائم در دید دشمن وانهدام قرار داشت مهمات را به رزمندگان می‌رساندند ودر کنار ما در تیپ ابوذر از کشور. مادفاع میکردند ببخشید عده ای بی چشم ورو به شما توهین میکنند
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      13 5
      بی چشم و رو خودتی . مهاجران غیرقانونی افغانی که جرم و جنایت میکنن باید گم شن تو کشور عقب موندشون
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      9 2
      آقایون افغانی با هویت افغانی خودتون اطهار نظر کنید و از هم وطنان افغانی تون دفاع کتید چرا صادقانه با هویت خودتون حرف نمیزنید ؟ مشرق جان پاسخ این بی ادب و نشر بدهید لطفا
  • مظلوم ایرانی US ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    11 5
    اجری نمی خواهیم !؟ مگر تا الان بی اجر بوده است !؟
  • میثم GB ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 9
    افغان ها سال ها داخل ایران زندگی کردن و از لحاظ خوش اخلاقی و سخت کوشی شناخته شده ان.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 1
    افغانستانی ها برادران و ۸وا۶ران دینی و فرهنگی ایرانیان هستند و اتفاقا رفتار برادرانه و همزیستی مسالمت آمیز آنها در برایند کلی قابل توجه است.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 3
    ما هم اجری نمی خواهیم اما ظلم است بعد از چهل سال مهمان نوازی فکر کنه همه ایرانی ها همین تفکر رو دارند.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 1
      اشتباه منفی دادم
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    9 12
    ما ایرانی ها قدردان برادران افغان مان خاصه فاطمیون هستیم این دشمن است که گاهی به اسم ایرانی و گاهی به اسم افغانی به طرف مقابل جسارت میکند، ما همچنان باید هوشیار باشیم ، از نظر امام خمینی (ره) اسلام مرز ندارد و همه برادر هستیم
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 4
      محمد افغانستانی بابا ول کن .چقدر میای ازطرف ایرانیها کامنت میذاری .
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 1
    سلام عزیزم زیر این آسمان عده‌ای گل از هر قومیت و ملیتی، پرچمدار حق هستند مثل شما و عده‌ای خاشاک هستند مثل قاتل وهابی شهید اصلانی شما محبین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با وهابی‌ها و سلفی‌ها ۱۸۰ درجه تفاوت دارید
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 3
    چرا ماستا را می ریزی تو قیمه
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 4
    برادر پاره تن افغان شما هم نباید حرف بی بصیرتان ما را موضع همه ما تصور کرده و دلگیر شوید! ما «باهم» تمدن بزرگ اسلامی را خواهیم ساخت چه دشمن بخواهد چه نخواهد
  • سروش IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    8 3
    برادر ما شما را با وهابیت و ضد انقلاب یکی نمی دانیم ولی هستند فریب خوردگانی که مثل رجوی ها و مثل هزاران مفسد ضد انقلاب در آلبانی و سلبریتی هایی از دو ملت مقاوم و ستم کشیده ایران و افغانستان که از بدنه و خون مردم ایران و عزیزان افغانستان تغذیه می کنند و آب به آسیاب دشمن می ریزند. شما بیشتر مراقب نیروهای خودی و ارزشی باشید ما هم بیشتر از آنچه که تا کنون کرده ایم باید مراقب نیرو های بی ارزش و وطن فروش و غرب گرا و غرب گدا و کدخدا منش خودمان باشیم و هستیم. با سپاس از شما عزیزان باید باهم متحد باشیم.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    8 1
    شرح ماجرای تغییر اسم خراسان به افغانستان از سایت afghanpaper. com قسمت اول: خراسان، نامی آشنا برای اهل ادب و فرهنگ است. کمتر کسی است که اهل سواد باشد اما اسم خراسان را نشنیده و به آن عشق نورزیده باشد. قدمت کلمه خراسان به قبل از اسلام برمی‌گردد. خراسان در زمان ساسانیان و اوایل دوره اسلامی، اغلب به منطقه‌ای بسیار بزرگ اطلاق می‌شد که نه تنها مناطق فعلی خراسان در ایران، بلکه همه سرزمین‌های شرقی، از هرات گرفته تا قندهار، بلخ، غزنی و تا کرانه‌های کابل قدیم را در بر می‌گرفت. در منابع تاریخی، محدوده خراسان، با قبض و بسط همراه بوده ولی بیشتر خاک سرزمینی که اکنون افغانستان نامیده می‌شود، جزء خراسان شمرده شده است. خراسان که به معنای «مطلع شمس» یا محل «طلوع خورشید» است، تا منتها علیه بدخشان افغانستان و تاجیکستان و حتی قسمت زیادی از خاک‌های ازبکستان و ترکمنستان فعلی را نیز شامل می‌شده است. شاهانی که در سرزمین فعلی افغانستان حکمرانی می‌کردند، نیز خود را حاکم و شاه خراسان می‌نامیده‌اند. شاعرانی چون «عنصری»، «منوچهری»، «ناصرخسرو»، «خاقانی» و حتی «سعدی»، از سرزمینی به اسم خراسان یاد کرده‌اند که اکنون افغانستان یاد می‌شود. مورخین و جغرافیه نگارانی مثل «ابن خرداذبه»، «یعقوبی»، «طبری»، «ابن اثیر»، «استخری»، «ابن حوقل»، «مقدسی» و «حمدالله مستوفی» نیز در آثارشان از خراسان و موقعیت آن بحث کرده‌اند. سرزمین خراسان تا پس از «احمدشاه درانی» و فرزندش «تیمورشاه» نیز خراسان نامیده می‌شد اما ۲۰۰ سال پیش با پدیدار شدن سایه شوم استعمار، اسم خراسان نیز کم‌رنگ شد و جای آن را افغانستان گرفت. البته «سیف هروی» در قرن ششم هجری در کتاب «تاریخ‌نامه هرات»، از افغانستان اسم برده است اما منظور او از افغانستان، «کوه‌های سلیمان» در مناطق قبایلی در پاکستان فعلی بوده است. یکی از منابع مهمی که در آن رد پای انگلیس برای تغییر اسم خراسان به افغانستان دیده می‌شود، کتاب «افغانان» یا «گزارش سلطنت کابل» نوشته «مونت استوارت الفنستون» است. الفنستون کسی است که در سال ۱۸۰۸ میلادی یعنی ۲۱۰ سال پیش به خراسان آمد و اطلاعات فراوانی را برای دولت بریتانیا جمع‌آوری کرد. الفنستون درباره سرزمینی که بعداز سفر او، افغانستان نامیده شد، نوشته است: "نامی که توسط ساکنان سرزمین، بر تمام کشور اطلاق می‌شود، خراسان است."
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    13 1
    شرح ماجرای تغییر اسم خراسان به افغانستان قسمت دوم: او سپس به هویت حاکمان کابل اشاره کرده و آنان را خراسانی نامیده است: "اکنون حکومت در دست افغانان از قبایل مختلف است که در آن دُرانیان نیرومندترند. آنان همه افغانان سنی خراسانی‌اند.(۲) الفنستون، در شرح حدود و جغرافیای سکونت‌گاه پشتون‌ها نوشته است: "بیشتر بخش‌های سرزمین افغان در منطقه مهم و بزرگ خراسان داخل است."(۳) به رغم آن که الفنستون، پشتون‌ها یا افغانان را خراسانی و سرزمین شان را خراسان نامیده اما از آنجا که او برای یک مأموریت فوق سری و محرمانه به خراسان آمده بود، وظیفه داشت که اسم خراسان را به افغانستان تغییر دهد. او در گزارش خود که به لندن ارسال کرد، پس از شرح حدود خراسان یا سرزمین پشتون‌ها، محیلانه نوشته است: "افغانان نام عمومی برای کشورشان ندارند اما افغانستان که محتملاً نخست در ایران به کار برده شده؛ مکرر در کتاب‌ها آمده است و اگر به کار رود برای مردم آن سرزمین[خراسان] ناآشنا نیست. بنابراین من این نام را برای کشوری به کار خواهم برد که هم اکنون حدود آن را شرح دادم."(۴) دقیقاً پس از ارسال گزارش الفنستون به لندن و هند بود که حاکمان بریتانیای کبیر و نمایندگان آنان، در سخنرانی‌ها و همچنین هنگام قراردادهای خود با نوادگان احمدشاه درانی و امیردوست محمدخان، اسم افغانستان را درج کردند. این‌گونه بود که کمتر از ۲۰۰ سال پیش، کلمه افغانستان، جایگزین خراسان گردید. مرادی منبع و مأخذ: (۱) افغانان، استوارت الفنستون، ترجمه محمد آصف فکرت، صفحه ۱۵۸، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، مشهد ۱۳۷۶ خورشیدی (۲) همان منبع، صفحه ۵۵۲ (۳) مدرک قبلی، صفحه ۱۰۵ (۴) سند پیشین، همان صفحه
  • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 4
    هیچ وقت ملت ایران همچین نظری نداشته وندارد
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    9 1
    مردمان هزاره مظلوم ترین شیعیان جهان اند که از دوست و دشمن ضربه می خورند
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    16 3
    پول و تابعیت ندید اونوقت ببینیم چقدر پایبندید به اصولتان
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 2
      درود بر شما ،. دقیقا" دقیقا" ...
  • GB ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    15 9
    وقتی کلمه آریایی می آید ایرانیها با موبلوندهای آلمانی پسرخاله می شوند. اما با افغانستان که همان خراسان بزرگ است و تا دویست سال قبل با ایران یک کشور بوده می شود دشمن و بیگانه!
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    18 7
    درخواست یک ایرانی از شما اولا اجر؟ بابا روتو برم دوما برگردید اگر هر کاری کردی وظیفه ات بوده چون تو این مملکت زندگی میکردی و بهت پناه دادن و برای امنیت زن و بچه خودت رفتی پس منت نزار!!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 2
    برادر افغانی مجاهد عزیز اونهایی که اینجوری فکر میکنند یا از روی نا آگاهی و غفلت است یا با غرض که البته گروه دوم اندک است دو ملت مسلمان با اشتراکات تاریخی همیشه برادرند حساب منحرفان و تروریست ها وجنایت کاران نباید به پای ملت ها نوشته شود
  • یوسف IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 9
    ما هرگز خطای یک فرد منحرف را به چای یک ملت نمی نویسم و همیشه قدردان خون شهدای اسلام با هر ملیت و نژادی هستیم ان شاالله
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 2
    ای تف به ات اصلاحات
  • نیما IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 16
    متسفانه ادعی از مردم ایران جوگیر شده اند تا یک حمله توسط یک تروریست وهابی صورت گرفت موجی از افغان ستیزی به وجود آوردند
    • DE ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      8 2
      تابلو افغاني هستي با اين نوع نوشتارت
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 4
    عکس شهدای فاطمیون را گذاشتید فقط خواستم بگم که به کل خاندان شهدا شناسنامه ایرانی دادنددر همین مشرق ومصاحبهایش خواندم .و درحقیقت الان اینها ایرانی هستند و نه افغانی. بنظرم الان دیگر جالب نیست عکسای اینهارا شما بذاری . بعد هم مهمان بیاد خونتون چندروز نگهش میدارید یه روز دوروز؟ .چهل ساله خونه مایید . خسته شدیم برادر .خسته . اونم رسیدید به ده میلیون .
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 0
    در نهج البلاغه است كه در پايان وصيت، امام علیه السلام فرزندان خود را مخاطب ساخت و به آن‌ها فرمود: «يا بني عَبدُالمطّلب لايَلفِينَّكُم تَخُوضونَ دِماءَ المُسلمينَ خُوضاً تَقولون قُتِلَ أميرُالمؤمنين! ألا لايَقْتُلُنَّ بي إلاّ قاتلي، اُنظروا إذا اَنا مُتُّ مِن ضَربَتِهِ هذهِ فَاضربوهُ ضَربَةً، لايُمثَّل بالرَّجُلِ فإنّي سَمِعتُ رَسولَ اللَّه صلی الله علیه و آله يَقول إيّاكُم والمُثلة ولو بِالكلْبِ العَقور؛ اى فرزندان عبدالمطلب! نيابم شما را كه در خون مسلمانان فرورويد و دست به كشتار بزنيد به بهانه اين كه بگوييد اميرالمؤمنين كشته شده و بدانيد كه در برابر من جز كشنده من كسى نبايد كشته شود، نگاه كنيد چون من از ضربت او از دنيا رفتم به او يك ضربت بزنيد و او را مُثله نكنيد كه من از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: "از مُثله‌كردن بپرهيزيد اگر چه به سگ گزنده و هار باشد"».[۹]
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 0
    در نهج البلاغه است كه در پايان وصيت، امام علیه السلام فرزندان خود را مخاطب ساخت و به آن‌ها فرمود: «يا بني عَبدُالمطّلب لايَلفِينَّكُم تَخُوضونَ دِماءَ المُسلمينَ خُوضاً تَقولون قُتِلَ أميرُالمؤمنين! ألا لايَقْتُلُنَّ بي إلاّ قاتلي، اُنظروا إذا اَنا مُتُّ مِن ضَربَتِهِ هذهِ فَاضربوهُ ضَربَةً، لايُمثَّل بالرَّجُلِ فإنّي سَمِعتُ رَسولَ اللَّه صلی الله علیه و آله يَقول إيّاكُم والمُثلة ولو بِالكلْبِ العَقور؛ اى فرزندان عبدالمطلب! نيابم شما را كه در خون مسلمانان فرورويد و دست به كشتار بزنيد به بهانه اين كه بگوييد اميرالمؤمنين كشته شده و بدانيد كه در برابر من جز كشنده من كسى نبايد كشته شود، نگاه كنيد چون من از ضربت او از دنيا رفتم به او يك ضربت بزنيد و او را مُثله نكنيد كه من از رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: "از مُثله‌كردن بپرهيزيد اگر چه به سگ گزنده و هار باشد"».[۹]
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    18 2
    آیا همه شما افاغنه مدافع حرم هستید ؟ دوست گرامی افغانی بیست میلیون افغانی از هم میهنان شما بصورت غیر قانونی قاچاق وارد کشور ما شدن جرم و جنایت و بزه کاری می‌کنند باعث هزاران مشکل امنیتی در ایران شدن حالا هم که باید از شما عذرخواهی کنیم
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    4 4
    خدا نکند دسیسه های دشمن کارگر بیفتد ما قدر اتحاد و مسلمانی را می دانیم مرگ باشد بر دشمن ما یعنی آمریکا و انگلیس و آل سعود
  • نیما IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 10
    متسفانه ادعی از مردم ایران از شهادت یک روحانی در حرم امام رضا ناراحت شدند به افغان ها حمله کردند این درحالی است گناه یک شخص را نباید به گردن یک ملت انداخت برایی مثال اون پسر جوان ایرانی که اون دختر بچه افغان را کشت آیا گناهشو باید به گردن تمام ملت ایران انداخت قطعا و گناه یک شخص گردن یک ملت نیست
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      11 1
      خوب چرا نمی‌روید کشور خودتون افغانستان با ابرو با عزت تو کشور خودتون زندگی کنید ؟ مگه ما ایرانیان قاچاقی آمدیم کشور شما جنایت کردیم ..؟
    • DE ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 1
      لطفا از ايران برويد
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 1
    امثال توسلی ها عین حاج قاسم نزد ملت ایران عزیز و گرامی هستند شهدایی که مثل ستاره های شب سیاه مسیر را به ما نشان می دهند. هیچگاه ملت ستم کشیده افغانستان در کنار تروریست های دست پرورده امریکای بحران زیست قرار نخواهد گرفت، و ان شاء الله این فتنه هم با بصیرت برادران و خواهران بافرهنگ و بصیر افغانی خنثی خواهد شد. جان ایران جان افغانستان.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    11 2
    اللهم العجل لولیک الفرج
  • مهدی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    15 1
    روی سخن ما با افغانهای شیعه نیست اونها از خودمون هستن وما با اونها مشکلی نداریم لطفا تعمیم ندید وسفسطه نکنید
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 1
      دوست افغانی شیعه یا سنی شما اتباع افغانستان هستید باید به کشورتون بازگردید کشورتون رو آباد و آزاد کنید سازندگی کنید اگر شما شیعه افغانی از کشورت فرار کنی بیایی ایران پس آن سرزمین رو چه کسی باید آباد و آزاد کند ؟. آمریکایی ها ؟ طالبان پاکستانی یا قبیله آل سعود عربستان ؟
  • فریدون خواجه یار IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 8
    عزیز برادر سلام و درود برشما. اگر به شاهنامه مراجعه کنید، متوجه میشوید که فردوسی آنقدر که مردم افغانستان را ایرانی میداند ، در مورد سایر نقاط فلات بزرگ ایران کمتر صحبت کرده است. مردم ایران کنونی و مردم افغانستان پیوندی چندین هزارساله دارند. اگر رستم فرزند سیستان و بلوچستان است . مادرش رودابه فرزندکابل است. سهراب را تهمینه سمنگانی به دنیا اورده است . فرهنگ و زبان و تمدن نا یکی است. از طرفی مردم هردوکشور مسلمان هستند. و برادر ... پس نگران نباش که شما مردم افغانستان پاره تن ما ایرانیان هستید. به شما افتخار میکنیم که ظرف 200سال گذشته سه کشور انگلیس و روسیه و آمریکا را شکست داده اید . حدود 40 سال است که بیش از 3 میلیون نفر از براذدران خواهران افغانی در ایران زندگی می کنند واین نشانه پیوند خونی و برادری ماست . بالاخره در هر جامعه ای هم منافق وجود دارد . حتی در زمان پیامبر نیز دل مسلمانان از منافقین خون بود . پس نگران مباش. به امید روزی که صلح و ازادی و امنیت در سرتاسر کشورهای مسلمان و نیز فلات بزرگ ایران حاکم شود . انشاالله
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    18 1
    شما که انقدر جنگویی بدون اجر!!!! خوب تشریف ببرید برای مملکت خودتون بجنگید اینجا چی کار میکنید؟
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 8
    نمی دانیم برادر... اون نظر افرادی ان ک ب هیچی پایبند نیستن... سعی کنید کشورتان را بسازید ولی تا هر وقت خواستید قدمتان روی چشم
  • روشن IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 5
    در این حادثه مذبوحانه تروریستی یکی از اهداف همین تفرقه افکنی است برادر افغانستانی این بحث با شیطنت رسانه ای دارد همین نظر شما را تعمیم میدهد. وقتی می بینید در داخل ایران عزیز اهل بصیرت دارند این مباحث را روشنگری و توطئه نفرت پراکنی را خنثی می‌کنند لطفاً شما طور دیگری زمینه توجیه افکار ناآگاه را فراهم نفرمایید. خوب دقت کنید به بخش اخبار و تحلیل از زبان مسئولان عالی رتبه نظام و رسانه‌های داخلی موجهه که حتی یکبار ضارب را به ملت افغانستان ربط نمیدهند.
  • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 5
    با وجود این که فتنه های نزدیم ظهور هیچ کدام به منظور خود نایل نمی شوند و فقط سازندگانشان را رسوا می کنند ، هر کسی که در جای نامناسب نظری بگذارد که موجب تشدید اختلاف در جبهه دشمن بازی کرده است
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    9 2
    مثه این که طلبکارهم هستند بعد ازسال ها که درایران هستندوبدبختی برامون درست کردند!!
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      8 1
      متاسفانه همیشه همینطور طلبکار و شاکی هستند گویا ما ایرانیان رفتیم کشور اینها جرم و جنایت کردیم باید از اینها عذرخواهی و طلب عفو بخشش کنیم !
  • سیامک IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    12 3
    اگر ما ایرانیها عرضه داشته باشیم وهرات و مزار شرف وتاجیکستان را به کشور باز گردانیم مشکل ایران بزرگ حل خواهد شد انها جزئ لاینفک ایران هستند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    15 1
    برادر عزیز! جنگیدن کنار هم برای رضای خدا و حرم اهل بیت یوده ما هم از کسی اجری نمی خواهیم فقط رهبر ایران از طرف ما سخن می گوید نه هر کس و ناکس !
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      3 5
      جنگیدن برای خودشون جنگیدن ، منت سر ما نگذارید، ما خودمون بلدیم از خودمون دفاع کنیم مگه هشت سال با تمام دنیا جنگ نکردیم ، افغان ها بروند کشورشون رو آزاد و آباد کنند منت هم بر سر ما ایرانیان نگذارند
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 0
    بدون ساز وکار وبدون برگه شناسایی واقعا امنیت کشور زیر سوال میره
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 0
    جانم فدای ایران
  • نیما IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 6
    عزیزم من افغانی نیستم نمی دونم چرا هرکی از افغانی ها دفاع می کنه فکر می کنید افغانی هست
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 0
      از هویت و ملیت خودتون فرار نکنید دوست افغانی ، پذیرای هویت ملیت و سرزمین خودتون باشید برگردید کشورتون رو بسازید
  • نیما IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 7
    عزیزدلم در افغانستان امنیت نیست وگرنه افغانی ها هم نمی خواهان آوراه پاکستان ایران ترکیه اروپا غیره باشند در ضمن من افغانی نیستم
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      14 1
      شما افغانی هستی عزیزم برو کشورت رو آباد و آزاد کن ، برو کشورت امنیت ایجاد کن با فرار از افغانستان پس چه کسی باید کسور شما رو آباد کند سازندگی کند امنیت برقرار کند غیر از خود شما افغانی ها ؟ اساسن همت رو بالا بزنید غیرت کنید کشورتون رو از نو بسازید .. موفق باشید دوست افغانی ساکن ایران
  • مهران IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 6
    با سلام اگر ایرانی ها خواهران و برادران عزیزتری و بهتری همچون افغانستانیها داشتند، من دوست دارم آنها را بشناسم. من بر روی این کره خاکی، مردمی محرومتر، ستمدیده تر و زحمتکشتر از افغانستانیها نمی شناسم. درود بر مردم شجاع افغانستان.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 0
    برای اسلام رفتید یا برای ایران ؟
  • حسین IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 0
    برادر با یک حساب سر انگشتی الان هشت میلیون افغان توایرانه با این ولد اولادی که شما دارید دوسال بعد جمعیت شما دوازده میلیون می شود حالا حساب کن یکی از شما دکتر و مهندس هستید که به ایران خدمات بدهد همه دهن باز کردید فقط ولد اولادی کنید مصرف کننده هستید حالا طلبکار هم هستید هرکس هم اعتراض می کند از نظر عده ای می شود عیادی صهینیست وامریکا
  • همتى IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    14 0
    استثناء همه جا و در هركارى وحود دارد در كل صحبت بكنيم پناهندگان افغانستانى در ٣٠ سال گذشته قدردان محبت هاى ايرانى بودند يا بيشتر مزاحمت ايجاد كردند و ميكنند.
  • علیرضا احمدوند IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    8 1
    سلام علیکم عزیزان من یک کارگر ساختمانی هستم وبا افغانی‌ها از نزدیک کار کردم وآشنا هستم اگه شما هم مثل من اونا را میشناختید از فردا بچه تون تو خیابون نمیفرستادی خیلی خطرناک ب خدا
  • محسن IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    خداایییش خیلی زیاد شدن.الن چهار تا خونه روبروی خونه من مهاجرن.حداقل قانونی بیان نه ناشناس..
  • محمد.توحیدی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    شهید.قلب.تاریخ.است
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 0
    ببینید ما کاری نداریم که اون قاتل تکفیری قصدش تفرقه بوده یا نبوده و به هدفش هم نرسیده و بزودی اعدام و به درک واصل خواهد شد / اما خوبی بچه های فاطمیون رو تعمیم ندید به اینکه همه افغانها دیگه خوبند و امامزاده هستند / اگه اینطور بود که مردم ما هم در زمان جنگ‌ و دفاع مقدس چه دست گل‌هایی و چه نابغه هایی رو فدای این انقلاب کردندو شهید شدند پس آیا میتونیم نتیجه بگیریم که چون ما ایرانی ها شهدای عزیزی داشتیم که جهاد کردند پس دیگه همه ایرانی ها دیگه خطا نمیکنن جرم‌ مرتکب نمیشن قتل مرتکب نمیشن !!!؟ / پس این استدلال غلطی است که چون بچه های فاطمیون رفتند شدند مدافع حرم پس دیگه همه افغانها علیه السلام و امامزاده هستند / اگه واقعا اینطوری فکر میکنید آن شاء الله از اون افغانی‌های مهاجری که تو محله ما هستند و ازارشون به ما رسیده خدا نصیب تون کنه که بفهمید استدلال تون و دفاع تون از همه مهاجران افغانی غلط اندر غلط است / فاطمیون و شهدای بزرگ اونها که بچشم خودم عنایتی در تشییع ‌پیکر یکی از اونها دیدم رو با تمام افغانها یکی ندانید / همه جا آدم خوب و بد هست چه ایرانی باشد چه افغانی و... / به اسم اینکه فاطمیون مدافع و شهید حرم شدن. از همه افغانیها دفاع نکنید و برعکس اش هم هم صادقه خطای یک افغانی را بپای بدی همه افغانیها نمیشه گذاشت / فقط از استدلال غلطی که چندی است در رسانه ملی بعد از شهادت شهید حاج آقا اصلانی مطرح میشه که تمام افغانیها بخاطر اینکه عده ایشون رفتند سوریه و مدافع حرم شدند رو علیه السلام میدونن متعجب و متأسفیم / اگه یه شهیدی ایرانی مثل شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی خوب بود دلیل نمیشه شما نتیجه بگیرین من هم که ایرانی ام خوبم و علیه السلام هستم
  • FR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 1
    اینا همه اش حربه است افغانی برای کشور خودش افغانستان است ایرانی برای کشور خودش ایران دو ملت در یک اقلیم نمیگنجند فرهنگ آداب رسوم درست شبیه به هم هستند اما کاملا متفاوت اند و در طی سالیان بسیار این تفاوت ها بیشتر شده است برای کشور خود عرق بریزید و شهید شوید در سوریه هم برای بشار اسد و خانوم معصومش شهید شدید که بشار اسد چند سال بیشتر حکومت زورکی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس