به گزارش مشرق، معصومه نصیری، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ای طی یادداشتی که در کانال تلگرامی عصر هوشمندی منتشر کرد به بررسی حادثه تروریستی مشهد پرداخت.

خبر حمله به چند طلبه در صحن مطهر رضوی که به سرعت به سرخط اخبار داخلی و رسانه های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است، از ابعاد مختلف رسانه ای، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است و طبق اعلام نهادهای امنیتی مسوول، با توجه به اهمیت و حساسیت‌های موجود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر در این زمینه باید پرهیز شود. 

اما از آنجا که در سواد رسانه ای همواره توجه و رمزگشایی لایه های زیرین و البته مهم رویدادها دارای اهمیت است، درباره این رویداد تلخ، چند نکته از سوی مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد.

 جریانی در تلاش برای استفاده از این رخداد و اختلاف افکنی میان ایران و افغانستان هستند. طی روزهای گذشته البته همین جریان رسانه ای ـ سیاسی، اخبار متعدد دیگری را نیز در راستای آماده سازی افکار عمومی انجام داده بود که این نکته ضرورت توجه به زنجیره اخبار در تحلیل رویدادهای ثانویه را دارای اهمیت می کند.

 تلاش های جهت دار و پرمعنایی در راستای تفرقه افکنی حول محور شیعه و سنی در حال انجام است و از این روست که در رسانه های فارسی زبان خارجی به وفور شاهد استفاده از کلید واژه هایی حول این معنا و گزاره هستیم. در این راستا اقدامات تخریبی جریانات وهابی و پروژه اختلاف افکنی تکفیری ها بین مسلمانان محوری است که در تحلیل پیام های تولیدی با این محور باید مورد توجه قرار گیرد.

خط خبری رسانه های فارسی زبان خارج از کشور بر طرح‌ ادعای نفرت فزآینده جامعه از روحانیت با برجسته‌سازی حادثه حرم مطهر رضوی است. ایجاد دوقطبی و تضادآفرینی در جامعه حول این اتفاق در سرخط خبرهای این رسانه ها به وضوح دیده می شود.

هر چند رعایت این نکته از سوی رسانه ها هم دارای اهمیت است، اما لازم است از انتشار تصاویر و ویدئوهای حادثه امروز حرم مطهر رضوی پرهیز شود. انتشار تصاویر دلخراش در کشورهای مختلف خلاف اخلاق حرفه ای شهروندی دیجیتال بوده و منجر به مخدوش سازی امنیت روانی جامعه می شود. دقت شود که چه حساب ها و صفحاتی سعی در گسترش این تصاویر دارند. در سواد رسانه ای می گوییم چه کسی این پیام را ارسال کرده و چه هدف و نیتی داشته است. برخی گروهک های تروریستی در گسترش این تصاویر فعال هستند.

 طی ساعات پس از وقوع این رخداد شاهد انتشار شایعات و فیک نیوزهای فراوانی بوده ایم، اخبار را به دور از گمانه زنی ها از طریق منابع معتبر و رسمی قضایی، انتظانی، امنیتی و رسانه ای پیگیری کنید. 

با این وصف ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام های رسانه ای تولیدی حول این اتفاق و توجه به شیطنت های جدید برخی جریانات رسانه ای دارای اهمیت است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 2
    اخه بنده خدا کارشناس به اصطلاح تحلیل گر ما و افغانستان چه رابطه دوطرفه عاشقانه ومرده کشته ای بهم داریم که حالا یکی بخواد بیاد خرابش کنه ؟؟. مثلا اون رابطه ای که ما با حزب الله یا انصارالله یمن و حشدالشعبی عراقو وسوریه داریم حتی رابطه ای که ما مثلا باکشوری مثل عمان داریم هم با افغانستان نداریم ! شیعه و سنی هم که چون طرف ایرانی نبوده اصلا مطرح نمیشه . ذهن منه شیعه اصلا نرفت سمت بدی سنی های ایران مسایلو ریشه ای حل کنید . خود دولتمردان گفتن سالای قبل روزی به هشتصد تا افغانی ویزا میدادند.الان دارند روزی به پنج هزارتا افغان ویزا میدند. این روزی پنج هزارتا اموزش میخوان ومسکن میخوان وکار میخوان و اغلبشونم که تفکرات وهابی وطالباتی دارند با جامعه ماهماهنگ نیستن . این ازافغانای جدید . چندمیلیونم قبلا بودند اوضاع اقتصادی مردم خودمونم داغونه . اخرش همین میشه . صداوسیمای جمهوری اسلامی هم درحدپنج دقیقه به موضوع پرداختو جمعش کرد وتموم شد . ملت خبرشونو ازکجا بگیرند ؟! یکم خودمونو اصلاح کنیم همه چیزمون درست میشه .فرافکنی کردن مشکلاتو حل نمیکنه
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      2 1
      روزی پنج هزار ضربدر ۳۶۵ روز سال میشه سالی یک میلیون و هشتصدو بیست وپنج هزار نفر . وچقدرم غیر قانونی از مرزها داخل میشند . چه خبره ؟!!این دولت برای افغانها خیریه بازکرده .
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 0
      خب جناب استاد ! ما توی یک منتطقه زندگی میکنیم یا نه ؟ چرا حداقل نقشه جغرافیایی رو ندید ؟ چطور نا امنی در منطقه مهم نیست و منفعتی برای دشمن نداره ، استاد !
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 0
      هنوز زوده سواد رسانه رو درک کنی...صحبتهای این خانم اتفاقا دقیق و عمیقه...
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 2
    چه ربطی داره ....هویت افغانی که میاد ایران باید برای ایرانی ها کاملا مشخص باشه ....اولویت هم باید اول شیعه پشتون بعد شیعه هزاره بعد تاجیک های شیرین عقل باشه.....با این وضعیت اقتصادی ما که خیره باز نکردیم.....
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 1
      اصلا چرا باید بیاید؟مهاجر وارد کشوری میشه که امکانات داره، ما چقدر بیکارداریم .خودمون تو تامین اب وبرق وگازو برنج ومرغ وگوشتمون موندیم . اجاره مسکنامون بالاست . الان بعضی کشورها مهاجر پذیرند چون نیروی کارمیخواند. کمبود پزشک وپرستارو مهندس وکارگر دارند. یا سرمایه گذار میخواند . ماکه خودمون همه بیکاریم . جوونامون ازدواج نکردند.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    درهرصورت متاسفانه نشانه ی شکست امنیتی درصحن امام رضا ازطرف مسئولین امنیتی حرم استکه شایدازاحساس زدگی مسئولین امنیتی یافضولی برخی مسئولین روحانی دراین امرداشته است یابودجه ی امنیت کم بوده است به هرحال جلسه درباره وقوع این حادثه درمقدسترین بخش جمهوری اسلامی ایران ازنظرامنیتی ضروریست
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 1
    زوایا همون دوربینهای حرمه که باید فیلمشون بدون سانسور پخش بشه تا بیگناه را جای گناهکار جا نزنن
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    من هم یک بیانیه می خواهم بدهم/ خیلی کارِ بدی بودِ بی تربیت های بَد/ کارخانه تولید بیانیه
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    با سلام اخبار ضد و نقیض زیادی در فضای مجازی انتشار پیدا کرده است. برخی از این اخبار با ادبیات یکی از کشورهای همسایه و بر یک روایت دروغ و فتنه انگیز با محتوی داعشی در فضای مجازی به چشم می خورد. این اخبار با این روایت های مجهول نشان می دهد که حادثه ترور کور در حرم رضوی علیه السلام یک جریان سازمان یافته و به اتاق های فکر سرویس های اطلاعاتی غربی، عبری و عربی منتهی می شود. این یک پلان از یک صحنه بزرگتر درگیری شبیه سوریه، لیبی و یمن است. بنظر می رسد با استفاده از مکانیسم ماشه اتاق های فکر این پروژه نظیر مرکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل تحت فشار قرار داده شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس