کد خبر 1358629
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳
روزه داری افطار سحر ماه رمضان

در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و حالا، با استمرار شیوع کرونا و همه گیر شدن کووید ۱۹، این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته که حکم روزه در ایام کرونا چیست؟

به گزارش مشرق، هر کدام از مراجع تقلید عظام فتوایی در این باره صادر کرده اند که در ادامه به سمع و نظرتان خواهیم رساند. نظر آیت الله العظمی خامنه ای روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است. در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و حالا، با استمرار شیوع کرونا و همه گیر شدن کووید ۱۹، این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته که حکم روزه در ایام کرونا چیست؟ هر کدام از مراجع تقلید عظام فتوایی در این باره صادر کرده اند که در ادامه به سمع و نظرتان خواهیم رساند.

نظر آیت الله العظمی خامنه ای

روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.

از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.

روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:

ایجاد بیماری
و یا تشدید بیماری
و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.

در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.

نظر آیت الله العظمی سیستانی

وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است و هرکس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد ولی اگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، باعث ابتلایش به کرونا می شود، وجوب هر روزی که می ترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا می شود، از او ساقط می گردد.

اما اگر بتواند درجه احتمال ابتلا به بیماری را کم کند تا آنچا که از نظر عقلا دیگر احتمال ابتلا مورد اعتنا نباشد- ولو از طریق ماندن در خانه و عدم اختلاط نزدیک با دیگران، استفاده از ماسک و دستکش های پزشکی و رعایت موارد ضد عفونی مکرر و نظیر آن – و موجب مشقت شدید و غیرقابل تحملی نیز نباشد، وجوب روزه از او ساقط نمی شود.

اما درباره آنچه گفته شد که پزشکان نوشیدن مکرر آب را در فاصله زمانی نزدیک به هم جهت جلوگیری از کمبود آب بدن و خشکی حلق توصیه می کنند – به این دلیل که احتمال ابتلای به ویروس کرونا را مرتفع می کند – این امر مانع وجوب روزه نمی شود، غیر از  کسانی که به آن رسیده باشند و در صورت روزه گرفتن، ترس ابتلای به بیماری وجود داشته باشد و هیچ راهی برای کاهش احتمال آن هم وجود نداشته باشد – ولو با ماندن در منزل و اتخاذ سایر راههای احتیاطی پیشرفته- اما افراد دیگر غیر از چنین فردی باید روزه بگیرند.

البته چه بسا بتوان با مصرف سبزیجات و میوه های سرشار از آب پیش از سحر، کمبود آب بدن ناشی از روزه داری را جبران کرد همچنانکه می توان با جویدن آدامس بدون قند،  جلوی خشکی حلق را گرفت- البته به شرطی که ذرات  آن در دهان جدا نشده،  وارد حلق نشود_  بنابراین جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می شود و مانعی از آن در صورت روزه داری وجود ندارد.

بنابرین کسانی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کرده و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به بیماری مذکور در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود اما افرادی که نمی‌توانند کار خود را رها کنند- بنا به هر دلیلی- و از ابتلا به ویروس در صورت ترک نوشیدن آب در بازه‌های زمانی در روز بیم دارند و نمی‌توانند اقدامات دیگر برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا را اتخاذ کنند، روزه بر آنان واجب نیست، هر چند مجاز به روزه‌خواری در ملا عام هم نیستند.

نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی

اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.

همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.

نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی

کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی] داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است.

اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا] نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    0 1
    حضرت علی فرمودند لا يجتمع‌ الجوع‌ و المرض‌. یعنی گرسنگی و مرض با هم جمع نمی‌شوند. لذا مردم مومن با خیال راحت و بدون استرس روزه شون رو میگیرن اونایی که دنبال بهانه می گردن که همیشه بهانه است
    • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      اینکه روزه گرفتن خیلی هم اتفاقا برای سلامتی خوبه حرفی توش نیست و کرونا مجوز روزه نگرفان نیست مگر یک شخصی شرائط خاصی داشته باشه و خوف عقلایی ضرر داشته باسه که الان هم نادره اما بحثم سر اینه که این چه بر داشتی هست از روایت!!!؟ مگه حضرت میخواستند بفرماند گرسنه بیمار نمیشه؟ مگه روایت گفته گرسته بیمار نمیشه که شما همجنین حرفی برداشت می کنید از روایت اونی که نقل کردید این هست که گرسنگی و بیماری با هم جمع نمیشه که احتنالا کنایه از این هست که کسی که اهل پر خوری نیست مریض نمیشه )و احتمالا هم بیشتر امراض گوارشی( نه اینکه یک نفر روزه باشه در معرض ویروس باشه بعد استتناد بکنید به این روایت و بگید نه نریض نمیشه. خواهش میکنم اگه شنا از آقایون مسلک به اصطلاح طب اسلامی هستید بزارید اون عزیزانی که اجازه برداشت و جمع و.... از روایت مثل مجتهدین دارند کارشون رو بکنند جدای از اینکه اصلا مجموعه مدون به نام طب اسلامی طبق نظر بعض علما بزرگ نداریم اینطور نیست که حضرات معصومین برای تمامی بیماری ها درمان هایی رو گفته باشند حتی بیماری های عصر خودشون جرا که اولا حضرات در فشار حکومت ها و زندان ها بودند ثانیا وظیفه بزرگواران این بوده آیا حتی در صورت امکان و عدم وجود حکومت های ظالم؟! بله در اسلام آداب سبک طندگی سالم برای رهایی از بیماری ها و بیمار نشدن گفته شده که قطعا این مسائل هست و عالی هم هست مثل نمک قبل و بعد غذا مثل غذا نخوردن در هنگام جناب مگر در ورت انجان کار هایی اینکه تا گرسنه نشدی غذا نخور و قبل از سیر شدن دست از غذا بکش اینکه با دست چپ غذا نخور اینکه عسل مثلا برای چه چیز هایی خوبه یا کاسنی برای جه جیز هایی خوبه و خیلی خیلی دستورات دیگه و اما آیا به این دستورات میشه گفت طب اسلامی که مثلا شخصی میاد پیش یکی از این آقایون داعی این طب بعد فلان برداشت اشتباه رو بکنه و فلان نسخه رو برای همه بمیچه و شخص رو حالش رو بد تر کنه.در کل بگم آموزه های طبی اهل بیت علیهم السلام عالی هست و آتجه که مشخص بشع از حضرات معصومین صادر شده و به طور عام و برای همه آدم هاست شکی در درست بودن و عالی بودنش نیست اما اینطور نیست که ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس