کد خبر 1358522
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۴

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: در روز اول حمله روسیه به اوکراین ، یگان های هلیکوپتری و هوابرد این کشور در یک عملیات متهورانه و موفق توانستند با با رعایت اصل غافلگیری، فرودگاه گوستومل در ۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کی یف را تصرف کنند.

تسخیر این فرودگاه که هواپیمای معروف آنتونوف ۲۲۵ نیز در آن مستقر بود، امیدهای کرملین را برای تصرف پایتخت اوکراین و براندازی دولت زلنسکی بالا برد.

اما در ۲ روز گذشته ارتش اوکراین توانست این فرودگاه و سایر مناطق تصرف شده ی پیرامون پایتخت را از روسیه پس بگیرد و روسها نیز در این جبهه تمامی نیروهای خود را تا نزدیکی مرز بلاروس عقب کشیده اند.

سوال بسیاری اینست که چرا ارتش روسیه با وجود تلاش های بسیار و از دست دادت تعداد زیادی نیروی ویژه و زره پوش، در تصرف پایتخت اوکراین ناموفق بود؟

به اعتقاد نگارنده پاسخ این پرسش را باید در کتاب های استراتژیست های نظامی دنیا جستجو کرد؛ زیرا اصل مهمی در جنگ ها وجود دارد به نام سرپل گیری ؛ که به معنای خیزی بلند و تصرف نقطه ای در کرانه رود یا در عمق خاک دشمن است. 

سرپل خود یک هدف نیست بلکه پایگاهی موقت در نظر گرفته می شود تا از آن نقطه نیروها و تجهیزات بتوانند عملیات آفندی را تداوم بخشند.

نکته مهمی که در سرپل گیری وجود دارد گسترش سرپُل و هجوم پی در پی نیروها به سایر نقاط است و اگر این اتفاق رخ ندهد با توجه به فاصله زیاد این نقطه با جبهه خودی، طرف مقابل می تواند با تجمیع نیرو و عملیات های پدافندی و پاتک های سنگین ، تمام نقاط تصرف شده را در اندک زمانی باز پس بگیرد.

برای مثال در جنگ ۱۹۷۳ نیروهای مصری توانستند از کانال سوئز عبور کرده ، خط پدافندی بسیاری محکم بارلیف را بشکنند و سرپُل بزرگ و مهمی را در شرق کانال تصرف کنند و به حرکت خود ادامه دهند.

فرمانده وقت ارتش مصر سپهبد سعد الدین شاذلی معتقد بود باید هر چه سریعتر سرپُل تصرف شده را گسترش داد و ۳ گذرگاه قفقفه، قیدی و متیلا را تسخیر و به سمت شمال (جنوب فلسطین) حرکت کرد.

اما انور سادات رئیس جمهور وقت مصر با ایده شاذلی مخالفت کرده و معتقد بود نیروها باید متوقف شوند و در ۲۰ کیلومتری کانال سوئز خط پدافندی احداث کنند و همین عاملی گردید تا اسرائیلی ها ظرف ۳ روز خود را بازیافته و نقاط سقوط کرده را مجددا تصرف نمایند و در نهایت اعراب در این جنگ ناکام گشتند.

روسها نیز اگر چه در روزهای اول توانستند گوستومل، ایرپین و ایوانکیف در اطراف کی یف را تصرف کنند اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست ( احتمالا عدم برآورد صحیح از توان پاتک های اوکراین و عدم پشتیبانی مناسب از نیروهای درگیر و تقویت آنها ) نتوانستند بلافاصله سرپل های تصرف شده را سریعا گسترش دهند و در همان نقاط باقی ماندند.

اوکراینی ها نیز پس از بیرون از شوک اولیه با سازماندهی حملات سنگین و آتش دقیق توپخانه و هواگردهای سرنشین دار و بدون سرنشین به نقاط حضور نظامیان روسی حمله برده و تلفاتی به شدت سنگین به آنان وارد آوردند.

در نتیجه فرماندهی ارتش روسیه که ملتفت گردید توان تصرف کی یف را ندارد و نگه داشتن مناطق تصرف شده جز با تلفات بالا میسر نیست، دستور عقب نشینی کامل از اطراف پایتخت اوکراین را صادر کرد.

به اعتقاد نگارنده اصل تصرف سرپل و لزوم گسترش سریع آن از سوی روسها به درستی در خصوص پایتخت اوکراین اجرا نشد و در نتیجه تمام دستاوردهای آنها در ۲۴ ساعت از دست رفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • توران US ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 2
    دلیل موفقیت اوکراین در دفاع از پایتخت را اوکراینی ها با ساختن آهنگی برای بایراکتار به وضوح گفته آمد. تو اینترنت آهنگ اوکراینی بایراکتار را جست و جو کنید هست
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 2
    قدیما یکی بیرون گود زورخونه می نشست و به طرف میگفت لنگش کن حالا این عمو از این فاصله بعید داره میگه سر پل را بگیر انگار خود روسها اگه میتونستن بگیرن نمیگرفتن
  • SE ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 6
    حضور نیروهای روسی در شمال اکراین و اطراف کیف برای مشغول کردن توان نظامی اکراین در جبهه شمالی بود تا در جبهه های جنوب و شرق در پیشروی خود با مقابله ضعیفتری مواجه باشد. شیوه جنگ روسیه در عدم نابودی زیرساختهایی نظیر پلها، مراکز راه آهن و حمل و نقل و تاسیسات مخابراتی و غیره در اکراین و آزاد گذاردن ولادیمیر زلنسکی حکایت از آن دارد که هدف روسیه وادار کردن زلنسکی به پذیرش شروط روسیه و پایان موفقیت آمیز مخاصمه است
  • US ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 3
    به نظر من برای درک شکست روسیه احتیاج به رو نویسی از تاریخ نیست. باید متوجه بود از اینکه الان در قرن بیست و یکم هستیم و دوران لشکر کشی و تجاوز به همسایگان برای کشور گشایی پایان گرفته است.شکست ارتش های آمریکا در عراق و آمریکا و عربستان در یمن نمونه های دیکری از این دست هستند. دفاع مثال زدنی مردم و ارتش اکراین را هم نباید دست کم گرفت
  • ابوالفضل IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 1
    چون امریکا نمیخواست
  • رضا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 7
    در روزهای اول جنگ کا کیف تحت محاصره روسیه درآمد اما برای ورود به داخل شهر مستلزم جنگ شهری با نیروهای اوکراینی می شد که در کل ساختمانهای شهر مستقر شده و از ملت برای خودشان سنگر درست کرده بودند لذا این جنگ باعث کشته شدن ملت شهر کیف می شد و تلفات غیر نظامیان بشدت افزایش می یافت لذا روسیه از ورود به داخل شهر خودداری کرد
    • من من IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      4 0
      باشه.. فیلمهای زنده و لایو از بمبارانهای نیروهای روسی هم ندیده کسی :)))
  • ح IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 3
    بنظر میرسد که از ابتدا هدف روسیه تصرف کیف نبوده بلکه بعنوان طعمه جهت تمرکز سازی قوای اوکراین در کیف و پاکسازی استانهای بخش شرقی و جنوبی اکراین جهت ایجاد حاشیه امنیتی و تشکیل کشور مستقل میباشد
  • DE ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 7
    صحنه جنگ را از این زاویه نگاه کنید که ارتش روسیه شاید‌دهها برابر این خسارت میدید اگر نیروهای خود را در یک محیط یعنی بنادر و شهرهای بندری ..ماریوپول...متمرکز میکرد. احتمالا روسیه با عریض کردن صحنه نبرد نیروهای اوکراین را در تمامی نقاط اوکراین پخش نمود و وقتی ارتش اوکراین وارد عمل شد و در حقیقت از سنگر خود بیرون آمد تمام مناطق نظامی و ستونهای نظامی و زیرساخت ها و کارخانجات صنعتی را نابود کرد و اکنون با یک ارتش متلاشی شده اوکراین لیکن با هزاران تروریست و مزدور جنگی روبروست که از بین بردن دسته جمعی آنها برای روسیه مشکلی نیست به شرطیکه مردم ساختمانها را ترک کنند و بعد از آن از هر ساختمانی به سربازان روسی شلیک شود در کمتر از چند‌دقیقه با موشک و توپ از راه دور تل خاک میشود. لذا‌ ارتش اوکراین از خروج مردم جلوگیری میکند و در حقیقت پشت سر آنها سنگر گرفته است. ۲۰ میلیون نفر فرار دسته جمعی تاریخی از ترس روسیه نبود .اینها منتظر فرصت بودند تا از زیر بار فشار و ترس و تهدید و ارعاب و فقر و ذلتی که دلقک صهیونیست برایشان آورده بود فرار کنند. کافی بود یک میلیون نفر از آنها مسلح میشدند لیکن نخواستند به دیکتاتور کودتای نارنجی کمک کنند.بعد تعدادی کاسه داغتر از آش شده و برای دلقینسکی اشک تمساح میریزند جاییکه خود ملت اوکراین برای این دلقک تره هم خورد نمیکنند و درها را بسته و از خروج مردها جلوگیری میکند وآنها را به زور به جنگ میفرستد و چون اراده جنگیدن در آنها نیست هزاران تروریست و مزدور از ۱۷ کشور خریده است. نمونه کوچک آن را در همین سایت ببینید. طرفداران مزدور قلم بدست دلقینسکی با چه زور و فشار و توهین به مقدسات و حکومت و مردم و با هوچیگری و شانتاژ و رعب و وحشت قصد دارند هر گونه صدای مخالف دلقک صهیونیست را خفه کنند حالا ببینید در اوکراین چه خبر بوده که ملت اوکراین حاضر نیست به دلقک کمک کند و فرار دسته جمعی کردند. گروهای فاشیستی و آزوف و هیتلری در اوکراین هر مخالفی را ترور میکنند .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    6 1
    پوتین هم گیر مشاورهای احمق افتاده چی میگین واسه خودتون چطوری میشه کشوری که نزدیک به پنجاه ملیون نفر جمعیت داره وبا اون پشتیبانی قوی که ازطرف کشورهای اروپائی میشه رو ظرف چند روزگرفت بهتون قول میدم حتی اگه روسیه چندسال هم بجنگه بازاوکراین تسلیم نمیشه احمق ها فکر کردن مثل عراقه که هیچ کس از صدام حمایت نکردوظرف چهارروزسقوط کرد
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 1
    یعنی نگارنده فهمید اما ژنرال‌های روسی نفهمیدن؟
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 3
      حرف نگارنده درست است
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 4
    چون نمی خواهد تصرف کند
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 5
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    6 2
    پوتین یک خودکامه است و خو را عقل کل می داند.فکر می کرد با یک هجوم سریع و زهر چشم اوکراین تسلیم می شود ولی برعکس شد.اگر آبرومندانه عقب نره حتی ممکنه کریمه را هم از دست بده
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 0
    علتش این بود که دست خداوند همیشه با صابران و مظلومان است فارغ از این که کجای دنیا زندگی کنند
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 2
    خاک بر سر رضاه شاه و صدام حسین که کشورهایشان را سه روزه تحویل دشمن دادند .
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 1
    فرمون فرمون که میگن همین بود روسیه همین بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • م.ر. IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 1
    اشتباه پوتین همان اشتباه عربستان در مورد یمن بود. رویکرد و استراتژی شان هم یکی بود. ایراد هم به موضع گیریهای شما است که فکر میکردید پوتین ظرف یک هفته اوکراین را اشغال می کند و زلنسکی هم در همان روزهای اول فرار میکند! روی اخبار فرار زلنسکی در رسانه های منتسب به نظام از جمله مشرق خیلی مانور داده شد. اما در عمل زلنسکی فرار نکرد و با وجود همه بدعهدی هایی که از غربی ها دیده بود، مثل یک وطن پرست در کشورش ماند. عامل موفقیت زلنسکی و شکست پوتین، اشتباه در ترسو لحاظ کردن زلنسکی بود. پوتین هم برای پوشش شکستهای خود ممکن است راه صدام حسین را در پیش بگیرد. عمر سیاسی پوتین به سر آمده و در تله غربی ها در اوکراین گرفتار شده و این آخرین ماجراجویی پوتین زیرک خواهد بود!
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 1
    تحلیل گر مسایل سیاسی لزومی نداره مسائل نظامی که هیچی ازش نمی دونه رو بیان کنه.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 1
    همین روسیه ناتوان و ناشی ، آمال و آرزوی خیلی ها در داخل بوده است و با اتکا به آن مردم را بدبخت کردند
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 1
    اوکراین ابتدا غافلگیر نشد بلکه کاملا هدف‌مند روسیه را به داخل مرزهایش کشاند تا آنجا با پاتک ها و نبرد چریکی و غیر متقارن روسیه را زمین گیر کند که تا حدودی موفق بوده است. روسیه اگر به جای محور شمال از جنوب حمله میکرد موفق تر می شد.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 4
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 3
    اگه حمله میکردن تلفات زیاد مردم اوکراین داشتند.روسها نمیخواستن ادم بده باشند
  • حسین IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 2
    اشغالگر محکوم به شکسته ،حتی اگر امریکا و یا روسیه باشد.
  • محراب IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 1
    دیگه شما هم کم کم فهمیدین عنوان "عملیات ویژه نظامی " همان حمله و تهاجم نظامی به خاک یک کشور است افرین..... در سال جدید معلومه کمی عاقل شدین
  • نیما IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    دقیقا
  • حسين DE ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 3
    باعتقاد نگارنده روسيه به اهداف نظامى و سياسى خود كه همانا جلوگيرى از عضويت اوكراين در ناتو ميباشد صد در صد موفق بوده و نيازى به تصرف كيف نيست، اوكراين فعلى هرگز تبديل به اوكراين قبل از ورود ارتش روسيه نخواهد شد،آمريكا و EU و ناتو به جزء پروپاگانداى تبليغاتى بر عليه روسيه هيچ غلطى نتوانستند بكنند و نخواهند توانست ،عمليات گذار به يك نظم نوين جهانى و دنياى چند قطبى بر عليه هژمونى آمريكا سرعت بيشترى يافته،روسيه وارد فاز مرحله جنگ هيبريدى شده كه بعضاً ميتواند بمراتب بيشتر از عمليات نظامى تأثير گذار باشد،بعنوان مثال فروش گاز و نفت در ازاء دريافت روبل و اين يعنى سقوط ارزش دلار و حذف تدريجى آن از مراودات اقتصادى در سطح جهانى،روسها آس هاى زيادى در آستين دارند،بعنوان نمونه اگر آسمان كشورشان را به روى هواپيما هاى مسافرى غربى ببندند در كوتاه مدت اكثر شركتهاى هوائى مسافربرى ورشكست خواهند شد و اين تازه آغاز كار است روسيه مايل است گلوى آمريكا و EU و ناتو را بتدريج فشار دهد و در اين مور تا بدينجا موفق عمل كرده ،پيروز اين ميدان روسيه است و اين امر فوق العاده به نفع ما هم خواهد بود،ما بايد در اين روند وزن و جايگاه تأثير گذار خود را در تنش هاى بين المللى نشان دهيم و تثبيت كنيم،ما در حال گذار از يك قدرت منطقه ائى بيك قدرت جهانى هستيم،من بزرگ نمائى نميكنم بلكه ما در عمل نشان داده ايم كه داراى اين پتانسيل هستيم،در هر حال پيروزى روسيه پيروزى ما و حتى پيروزى چين هم خواهد بود،دوران تك قطبى و يكه تازى يانكيها و صهيونيستها به پايان رسيده و نظم نوين جهانى ديگرى شكل گرفته و نبايد اين فرصت را از دست داد،جامعه اروپا دچار تنشهاى اقتصادى گشته، در آلمان برخى از مواد خوراكى نظير روغن مايع و آرد بشدت كمياب شده و در بازار سياه به قيمتهاى وحشتناك بفروش ميرسد،ساير اقلام خوراكى بين ششصد تا نهصد درصد گرانتر شده ،رئيس جمهور آلمان چند روز پيش رسمًا خطاب به ملت آلمان اعلان كرد منتظر روزهاى سختر باشيد،خبرهائى در راه است منتظر باشيم……………..
  • FR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 1
    من در جنگ بودم و دیدم که وقتی توازون نیرو و سلاح نباشد چه فشاری روی حکومت و نظامیان هست ولی باز دم نیروهای اوکراینی با این پایمردیشون در مقابل متجاوز تا دندان مسلح جنایتکار روس گرم
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    به نکته خوبی اشاره کردید، اما ضعف های دیگری هم دیده می شه مخصوصا تو تاکتیک های میدان، که نشان از عدم آمادگی کامل نیروهای روس برای چنین درگیری هایی را نمایان می کند. در ضمن به نظر می رسید روسیه در روزهای اول از فناوری های جدید استفاده خاصی نکرد گو اینکه بخواهند صرفه جویی کنند که این تصمیم به ایجاد فرصت برای اوکراین شد...
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 1
    شما كه تبليغ ميكرديد ارتش سرخ به اوكراين حمله كرده حالا مدعى هستيد ارتش روسيه شكست خورده است اين نتيجه گيرى را فكر ميكنيد چند ميليون نفر درجهان باور دارد
  • ایرانی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    بعیده، ارتش روسیه خیلی قوی تر از این حرفهاست، باید عمیق تر به مساله نگاه کرد...
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 1
    مهمتر اینکه روسها متوجه شدند سردار سلیمانیهای ایران چه در عراق و چه در سوریه بر روی زمین چه معجزاتی خلق کردند.البته نباید منکر کمکهای بزرگ روسیه شد چرا که اگر روسیه به کمکمان نمی امد بسا جنگ در حالت فرسایشی قرار میگرفت.اما جنگ بر روی زمین چیز دیگریست.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    قدرت ارتش روسیه بیشتر روی کاغذ است تا واقعیت، فرماندهان میدانی ارتش روسیه سابقه عملیاتی ندارند، قدرت اصلی روس ها بیشتر در گردان های زرهی است که در جنگ های امروزی به علت وفور موشک های ضد زره، کارایی زیادی ندارند. یکی دیگر از علل شکست روس ها عدم بمباران وسیع شهرها و عدم کشتار وسیع غیرنظامیان است. آمریکایی ها با استفاده از بمباران شهرها و کشتار غیرنظامیان معمولاً پیروز جنگها می شوند. در هر صورت روس ها یک فرصت دیگر دارند و می توانند با کمک ارتش بلاروس غرب اوکراین که گذرگاه اصلی تدارکات ناتو است را تصرف کرده و مانع انتقال تسلیحات ناتو به اوکراین شوند، در آن صورت می توانند خیلی راحت کیف را تصرف کنند.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 3
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 17 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 6
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی داعشی و جبهه النصره استفاده کند با کلت کمری فقط شکست درو خواهند کرد
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    روسیه باید استان سومی و میکولایف و اودسا را نیز تصرف نماید بعدمساله فدرال کردن اوکراین را مطرح نماید
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به سه بخش غربی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    افرادی که دور و بر پوتین هستند نمی گذارند او از روش ازادسازی دانش آموزان مدرسه روسلان استیای شمالی استفاده کند همیشه در جنگ از مردم عادی نیز می میرند تروریست های اوکراین در شهرها مخفی شده و از مردم عادی بعنوان سپر انسانی استفاده می کند مردمی که خودشان روس هستند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    چیزی به نام ارتش اوکراین وجود ندارد ارتش روسیه فقط تروریست ها را در پیش رو دارد و می تواند براحتی شهرای محاصره شده در شرق و جنوب اوکراین را دور زده و خود را به روخانه دنیپر برساند
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    افرادی که دور و بر پوتین هستند نمی گذارند او از روش ازادسازی دانش آموزان مدرسه روسلان استیای شمالی استفاده کند همیشه در جنگ از مردم عادی نیز می میرند تروریست های اوکراین در شهرها مخفی شده و از مردم عادی بعنوان سپر انسانی استفاده می کند مردمی که خودشان روس هستند
  • US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 2
    روسیه از اول هم بدنبال تصرف کیف نبود. روسیه ب ای گ،راه کردن اکراین، و تمرکز قسمت قابل توجهی از ارتش اوکراین در جبهه شمال، تمرکز آنها را در جبهه وشرق و جنوب به هم زد تا در آنجا به پیروزی برسد. وقتی روسیه در شرق و جنوب موفق شود، آنگاه با فاصل کمتر از و در مساحت کمتری در جبهه درگیری در سه جبهه می‌تواند بسمت شمال و غرب پیشروی کند و این در حالیست که احتمالا قبل از کیف روسیه تمایل دارد بندر اودسا رو اشغال کند. اینجوری کنترل میدان در وسعت و پراکندگی کمتر و پشتیبانی و امنیت بهتر صورت می‌گیرد. مخصوصا با قطع ارتباط اوکراین و پشتیبانی کشتی‌های خارجی از آن در دریای سیاه. این مطلب روسیه را از یک کاربر محدود به یک سلطان در دریای سیاه تبدیل می‌کند که قلمرو سرزمینی دریایی آن بسیار گسترده و نیمی از دریای سیاه را جهت کنترل و بی اثر کردن و حتی محدود کردن نیروی دریایی ناتو در آنجا شامل خواهد شد که خود اهرم فشاری بر ترکیه هم خواهد بود.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 2
    روسیه توان جنگ رو نداره بقولی روسیه باید بیاد داشته باشه پمپ بنزینی بیش نیست
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 3
    به وضوح مشخص است که روسیه نمی خواهد این جنگ را تمام کند. چون نفعش از ضررش بیشتر است. در پاییز و زمستان آینده منافعش را خواهی دید. روسها ان قدر هم که فکر می کنید بی گدار به اب نزدند
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    6 0
    اگه نقشه شمال و غرب کی یف را در گوگل مپ نگاه کنید میبینید پر از رودخانه های عریض و حور مانند است. اکراینی ها که از دو ماه قبل انتظار حمله روسها را داشتند بلافاصله بعد از فرار مردم از کی یف پلها را تخریب یا مین گذاری کردند و در سواحل و کرانه ها هم مین گذاری انجام گرفت و همین کار جلوی پیشروی زمینی روسها را در اطراف کی یف گرفت. همانطور که به لحاظ جفرافیایی جزیره ای بودن آبادان میان حور و اروند رود جلوی پیشروی ارتش بعثی عراق را گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس