کد خبر 1358063
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
نقشه ایران و اسرائیل

ایران علیه اسرائیل یک جنگ ‌ترکیبی راه انداخته و اگر بخواهد می‌تواند از محورهای گوناگون ضربه بزند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه گاردین با تأکید بر مطلب فوق نوشت: در یک کلیپ ویدئویی مربوط به ماه‌های پس از خروج دونالد ‌ترامپ از برجام که به تازگی منتشر شده، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل بر خود می‌بالد که در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران، در برابر همه جهان ایستاده، کوتاه نیامده و شخصا ‌ترامپ را متقاعد کرده که از آن خارج شود. اکنون چهار سال پس از آن، هم نتانیاهو از دفتر نخست‌وزیری بیرون انداخته شده و هم ‌ترامپ از کاخ سفید و در ایران هم یک رئیس‌جمهوری میانه‌رو، رفته و یک تندرو به جای او نشسته است. پیروزی ژئوپولیتیک نتانیاهو هم، اکنون به سرچشمه نگرانی فزاینده ساختارهای امنیتی و سیاسی اسرائیل تبدیل شده است.

دانی سیترینوویچ که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ رئیس بخش پژوهشی اطلاعات ارتش اسرائیل بود، می‌گوید: «فشار حداکثری، ‌ترورها و حملات خرابه‌کارانه اسرائیل، هیچ کدام تأثیری نداشتند و تنها کاری که کردند این بود که برنامه هسته‌ای ایران را به پیش راندند.»

توافق احیاشده هسته‌ای، همان چارچوب زمانی برجام را حفظ می‌کند به این معنی که محدودیت‌های وضع شده بر غنی‌سازی اورانیوم ایران، در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد. برای اسرائیل، این نتیجه بسیار بدتر از توافق ۲۰۱۵ است. تهران، نه تنها به پیشرفت فنی چشمگیری دست یافته که تنها برای سه سال آینده تحت نظارت قرار خواهد داشت بلکه به‌زودی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش را نیز به دست خواهد آورد ضمن آنکه تحریم‌های این کشور از جمله در زمینه صادرات نفت هم برداشته می‌شود.

یک مقام رسمی ارتش اسرائیل می‌گوید: «ایران اکنون در بخش‌های زیادی از منطقه، جای پای خود را محکم کرده آن هم نه فقط در جنبه نظامی بلکه همچنین با پیوندهای اقتصادی و فرهنگی. اگر تکثیر پهپادها را هم به این وضعیت اضافه کنیم، به یک جنگ‌ترکیبی می‌رسیم. اگر آنها بخواهند به اسرائیل صدمه بزنند، محورهای پرشماری برای این کار دارند.»

سیترینوویچ می‌گوید: «این مسائل، دیگر از هم جدا نیستد. برای مثال، در جنگ ماه مه گذشته میان اسرائیل و حماس، شاهد بودیم که نمی‌توانیم تنها به حماس حمله کنیم. حزب‌الله هم درگیر بود و دیدیم که راکت‌هایی از لبنان شلیک شد. ما درگیر یک جنگ سایه هستیم اما باید قواعد بازی را رعایت کنیم. اگر در برخورد با ایران زیاده روی کنیم، مثلا به تاسیسات هسته‌ای‌اش حمله کنیم، با تشدید درگیری در بسیاری از جبهه‌ها روبه‌رو خواهیم بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 14
    اسراییل چرا باید توسط ایران نابود بشه جواب روشنه چون ایران هیچوقت قصد نابودی اسراییل رو نداره
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      5 1
      بهتر است امثال زیباکلام برای حفظ سلامتی شان این مطلب را نخوانند!!!
    • محمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 1
      الحمدالله کور نیستی و شهدای ما رو میبینی پس حرف نزن
  • عزیزشاهی IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    4 19
    ۴۳سال که مگیداسرایل نابودمیشه شعارپشت شعار نمیتونیدحرف نزنید ایرانیم ایران وخیلی دوست دارم بجز مسولینش بقیه همه شون عالین
  • DE ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    2 1
    تهران، نه تنها به پیشرفت فنی چشمگیری دست یافته که تنها برای سه سال آینده تحت نظارت قرار خواهد داشت بلکه به‌زودی حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش را نیز به دست خواهد آورد ضمن آنکه تحریم‌های این کشور از جمله در زمینه صادرات نفت هم برداشته می‌شود.// این ۷ میلیاردی که با چه خون دلها و مشکلات و بدبختی و بیجارگی مردم احیا میشود را بدهید به اون حیف نون که ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هیجده میلیارد پول بیت المال را آتش زد داد به چند‌تا رفیق رفقا تا باز بده به دوستاش
  • DE ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    13 2
    تاچشم صهیونیست های جنایتکار کور بشه! ایران هزاران سال امپراطوری بزرگ منطقه بود درکنار امپراطوری روم و یونان و صهیونیست های قارج صفت بهتره دست و پاشون رو جمع کنن!
  • فرهاد IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    6 10
    یه جنگ ترکیبی هم علیه گرانی و مسکن مردم راه بندازین که خدا رو هم خوش بیاد،،،کجای کارین مسئولین محترم شدیم مقام هشتم بدبخت دنیا تا پایان سال به اولی هم می رسیم..
    • ناشناس IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 13
      اونها مهم نیست....مردم در فقر باشند مگه اهمیتی داره؟تا زمانی که مقامات در خانه های شمال شهر زندگی میکنند و از بهترین امکانات برخوردار هستند!نماینده مجلسی که خبر از مردمانش ندلره تا وزیر و...
    • محمد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      5 1
      این مشکلات مدیون رای درخشان شماییم همون رایی که برای رقص و .... دادید
  • .. IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 2
    ب وقتش اسرایل از زمین محو خواهد شد... هر چند همین الان هم ب چشم نمیاد با زمین خواری کلی جنایت کرده تا الان..وای ب روزی ک تثبیت بشه ک نمیذاریم و نباید
  • سهراب IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 2
    سیاست خارجی ایران باعث تقویت اسرائیل شده رژیمی کا ۴۰ سال پیش درمحاصره اعراب بود وتحریم انها الان از تشکیل دولت فلسطین جلوگیری کرد پایتخت اورد اورشلیم روزی خط قرمز اعراب بود سفارتخانه‌های اش دارد درتمام کشورهای عربی باز می شود
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      1 1
      اگر سران صهیونی کشفت کنند برای روحیه دادن به صهیون های جنایتکار ساکن فلسطین اشغالی استخدامت خواهند کرد! به شرطی که برای دیوارهایی که به دور مرزهایشان کشیده اند هم بتوانی داستانی سرهم کنی!!!!
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    5 1
    مرگ بر اسراییل
  • خدا پرست واقعی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 2
    احمقانه ترین و بی شرمانه ترین شعار کل کائنات نیست؟ در زمان حمله صدام حسین به ایران با تسلیحات روسیه و با چراغ سبز شوروی این اسرائیل بود که تسلیحات مافوق فرانسوی صدام حسین را در خاک عراق بمب باران و با خاک یکسان کرد تا صدام حسین نتواند بر ایران مسلط شود . . یک مشت احمق ایران پاک و مقدس را یک تهدید کننده می نویسند . سیاست یعنی احمق کردن و دروغ را بر مردم تلقین کردن . ما مسلمان هستیم و میدانیم خداوند به اشتباه انسانهایی را خلق نکرده تا ما با کشتن خلق الله اشتباه خداوند را پاک کنیم . اما خمینی فرمودند سیاست از دین جدا نیست یعنی اسلام مقدس به جای جنگ و خونریزی سیاست به کار ببرد درسته
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 1
      مشمئز کننده ترین چیز می تواند این باشد که یک بهائی منحوس و نجس و مزدور ظالمان بخواهد عقاید کثیف خود را با تحریف سخن پاکان و نیکانی که هرگز نمی توانند با ستمگران و جنایتکاران دوست باشند، همسان و هم راستای این بزرگان بنمایاند!!!
    • محمد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      2 1
      فکر نکن با آوردن جمله از امام خمینی میتونی مارو بپیچونی اولا چرا اسمی از آمریکا اروپا در کمک به بعثی ها نیوردی؟ دوما اسرائیل موقعی تجهیزات عراق زد که جنگ تموم شده بود و عراق برای جذب حمایت اعراب سعی کرد با موشک بدون کلاهک اسقاطیل بزنه سوما سیاست یعنی اعمال قدرت برای سامان دادن کارها و اسلام سیاسی همون اسلام واقعیه اسلامی که با سیاست کاری نداشته باشه اسلام انگلیسیه
  • حنانه IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    1 1
    اسراییل که نابود بشه بشریت راحت میشه
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس