کد خبر 1357179
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

به گزارش مشرق، رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: پاکستان، ششمین کشور پرجمعیت جهان و تنها کشور اسلامی دارای سلاح‌های هسته‌ای است. این کشور که نقش ویژه‌ای در تعیین معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد؛ به انتخاب استراتژیک رسیده است. 

پاکستان محل اصلی و کانونی رقابت ژئو استراتژیک آمریکا و چین در کریدور (راهرو) شرق به غرب است. طرح "یک کمربند، یک راه" چین و رشته مروارید دریائی این کشور، 60 کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی را در برمی‌گیرد. این طرح، چین را در موقعیت تعیین کننده‌ی برتر قرار خواهد داد. از نقطه عزیمت این پروژه با عنوان "پاسیفیک-ایندیا" یاد شده است. این پروژه دروازه‌ی نقشه راه صعود چین از نردبان قدرت جهانی و عقب راندن تدریجی آمریکا با کمترین هزینه احتمالی است.

در طرف مقابل، آمریکا برای مهار چین برنامه‌های خاصی را در نظر گرفته است. ایالات متحده با پروژه  موسوم به "ایندیا-پاسیفیک" که از حوزه عربی - اسرائیلی ساحل دریایی مدیترانه شروع می‌شود، حوزه انرژی خلیج فارس را پوشش داده و در ادامه، هندوستان در اقیانوس هند را در بر می‌گیرد و از طریق تنگه مالاکا راه خود را به شرق آسیا باز می‌کند تا اتحاد بلوک غرب با اتصال ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی و برخی از کشورهای حوزه آ.سه.ان را تکمیل کند و چین را در محاصره خود قرار دهد.

پاکستان، بویژه در دوره‌ی عمران خان، با انتخاب استراتژیک خود، به بازیگر تعیین کننده‌ بین چین و آمریکا از یک سو، ایران و عربستان از سوی دیگر تبدیل شده است. انتقادهای عمران خان از آمریکا و غرب در مسائل منطقه‌ای، عدم همکاری با غرب در مقابله با روسیه، همکاری بیشتر با ایران، عدم همراهی علیه محور مقاومت در یمن و... باعث شده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، طرفداران نواز شریف را برای کنار زدن عمران خان به خیابان‌ها بکشانند تا با کودتای سیاسی مانع برنامه‌های عمران خان گردند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    13 0
    فارغ از متن خبر بیایید برای ظهور دعا کنیم.___اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    10 1
    فارغ از متن خبر بیایید برای ظهور دعا کنیم.___اللهم العجل لولیک الفرج
    • سید IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      7 0
      پدرجان هرسخن جائی وهرنکته مکانی دارد سلام برمهدی مولای همه ماها
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    3 0
    پاکستان، عملیات هند و سکوت همپیمانانش رو فراموش نمیکند.
  • م ق IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    5 0
    نطق راديويي تلوزيوني ديشب عمران خان حاكي از تمام بودن استيضاح داشت . تعجب اين جاست صاحب مقاله محترم اين نوشتار را نمي توانستند چند ماه قبل ارايه دهند !؟
  • زنده باد پاکستان IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 5
    پاکستان یک کشور آریایی و باعث افتخارماست پاکستان تنها کشور اسلامی درارای بمب اتم و جزو 10 کشور قدرتمند نظامی است اقتصاد پویا و رو به رشدی نیز دارد پاکستان باعث قوت قلب مسلمانان است
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      5 1
      بابا ول کن این اریایی و نژاد پرستی رو . خود پاکستانی ها نمی گن ما اریایی هستیم.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    4 0
    هیچ غلطی نمی توانند بکننذتصمیم عمران خان در سطح سیاسی در میان تمامی مقامات ارتش پذیرفته شده است ارتش پاکستان خود را از سوی امریکا در خطر می بیند از این رو مثل ارتش ونزوئلا سیاست دوری از امریکا را سرلوحه خود قرار داده است
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 0
    آیا بغیر از نواز خانواده بوتو هم فکری چنین داشتند .
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 0
    ظاهرا اشاره مستقیم به درخواست رسمی آمریکا داشته و گرنه با مشکل مواجه میشوی .
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 0
    عمران خان در دیدار با رهبر . گفت که با زبان فارسی عجین بودیم . اما با تاسف اردو و انگلیسی زبان شدیم . چنین چیزی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس