تصرف فرودگاه و بازداشت مقام نظامی ماریوپل توسط نیروهای روس

نیروهای روس فرودگاه شهر ماریوپل را تصرف کرده و یک فرمانده ارشد نظامی اوکراینی را که قصد داشت از این شهر بگریزد بازداشت کردند.

به گزارش مشرق، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین ادعاهای شنبه شب رئیس جمهور آمریکا علیه همتای روس خود واکنش نشان داد و کاخ سفید نیز ناچار به ارائه توضیح شد.

*روزنامه «نیویورک پست» نزدیک به حزب جمهوری‌خواه آمریکا نوشت، «هانتر بایدن» پسر رئیس جمهور این کشور و شرکایش در شرکت گاز اوکراینی «بوریسما»، ۵۰۰ هزار دلار به شرکت «متابیوتا» منتقل کرده بودند که در اوکراین درباره میکروب‌های عامل همه‌گیری تحقیق می‌کرده است.

علاوه بر نیویورک پست، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نیز گزارشی از نقش هانتر بایدن در تحقیقات پنتاگون بر روی سلاح‌های زیستی تهیه کرده است.

گفته می‌شود اسناد مربوط به ارتباط پسر بایدن با تحقیق بر روی تسلیحات زیستی از لپتاپ متعلق به او کشف شده که سال ۲۰۱۹ آن را در تعمیرگاهی در آمریکا رها کرده بود.

* ریاست جمهوری خودخوانده «لوهانسک» واقع در شرق اوکراین اعلام کرد ممکن است همه‌پرسی پیوستن این منطقه به روسیه در آینده نزدیک برگزار شود.

*خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار تصاویری اعلام کرد فرودگاه شهر ماریوپل توسط نیروهای روسی «از چنگ نیروهای اوکراینی و ملی‌گرایان، آزاد شد».

*خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار تصاویری اعلام کرد یکی از فرماندهان نظامی ارشد اوکراینی که قصد داشت با لباس غیرنظامی از حوالی شهر ماریوپل بگریزد توسط نیروهای روس بازداشت شده است.

*وزارت دفاع روسیه تأیید کرد که اهدافی نظامی پیرامون شهر لویو واقع در غرب اوکراین به‌وسیله موشک‌های کروز با دقت بالا منهدم شدند.

*سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به ادعای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «به بایدن ربطی ندارد که در این‌باره تصمیمی بگیرد. رئیس جمهور روسیه توسط مردم روسیه انتخاب می‌شود».

بایدن شنبه شب حین سخنرانی در لهستان گفته بود «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نباید بر سر قدرت بماند. کاخ سفید نیز برای دومین بار در یک روز، برای توجیه اظهارات بایدن دست به کار شد و اعلام کرد منظور بایدن تغییر رژیم در روسیه نبوده بلکه او قصد داشته بگوید پوتین نباید از قدرت خود علیه همسایگان و کشورهای منطقه استفاده کند.

*سفیر روسیه در لهستان اعلام کرد با توجه به تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور ممکن است سفارت روسیه در ورشو مدتی بسته شده و لهستانی‌ها نیز دست به همین اقدام بزنند.

* «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست دوحه با تأکید بر عدم پیروی کشورش از تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: «افراد پرنفوذ روس یا هر شهروند روسی که بخواهد از ترکیه دیدن کند، البته که می‌تواند این کار را انجام دهد».

* «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس گفت، در صورتی که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و آتش‌بس اعلام شود، می‌توان تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روس را رفع کرد اما این تحریم‌ها همچنان به‌عنوان یک اهرم فشار در اختیار لندن باقی خواهد ماند.

* «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن اعطای صد میلیون دلار در قالب کمک به امنیت غیرنظامیان اوکراینی را در نظر دارد.

* «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیمه شب شنبه در پیامی ویدئویی درخواست ارسال تحهیزات نظامی از سوی غرب برای مقابله با روسیه را تکرار کرد و گفت، کشورش فقط یک درصد از تانک‌ها و جنگنده‌های ناتو را احتیاج دارد.

رئیس جمهور اوکراین خطاب به متحدان غربی گفت: «ما ۳۱ روز است که منتظریم. چه کسی بر جامعه اروپا و حوزه اقیانوس اطلس ریاست می‌کند؟ آیا واقعاً هنوز روسیه به‌خاطر ارعابی که انجام می‌دهد رئیس است؟»

*درپی افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب، وزارت امور خارجه جمهوری چک سفیر روسیه را فراخواند و اعتراض به «تحریکات علیه کارکنان مأموریت دیپلماتیک سفارت چک در مسکو» را اعلام کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • الف IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    9 15
    زنده باد اکراین
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      برای ارتش غربگرا افغانستان هم همین رو میگفتید! زیادم نگذشته! همین چند ماه پیش بود! چنان محو وو نابود شدن! که امریکا و غرب توش موندن! حالا به وقتش خواهید دید این ارتش درب داغون(که بیشتر نوکر غرب هستن) شرایط محیاء بشه، چطور فروپاشی میکنه!
    • DE ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      نیروهای روس فرودگاه شهر ماریوپل را تصرف کرده و یک فرمانده ارشد نظامی اوکراینی را که قصد داشت از این شهر بگریزد بازداشت کردند. نه نه نه نظامی ارشد اوکراین هیچگاه پشت به دشمن نمیکند .او داشته عقب عقب میجنگیده شما فکر کردید پشت به شما داره در میره. اگه میخواست فرار کنه که مانند اون ۲۰ میلیون فرار میکرد.والا به جان جان کریه مثل اون سربازی که کلاهش را وارونه گذاشته بود سرش از پادگان رفت بدون مرخصی بیرون دژبانی فکر کرد داره میاد داخل کاریش نداشت.
    • DE ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      خب برو برای اوکراین بجنگ ولی اول موهاتو رنگ بلوند کن تا از نژادپرستای اوکراینی کتک نخوری . یه کم هم سرخاب بمال.
    • DE ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      1 0
      زنده باد مردم عادی و صلح دوست اوکراین قبول ولی مرگ و ذلت باد بر فاشیست‌ها و نازی ها و گردان جنایتکار آزوف و ارتش آدمکش و سیاستمداران فاسد آن. اینها باید نابود شوند و می‌شوند.
    • DE ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 1
      زنده باد اوکراین .نه لبنانی نه ایرانی .فقط قربون اوکراینی . رودست استامبول را آورندند کلی درآمد برای کشور اوکراین داشتند همه اش را این روسهای مسیحی اوروتودکس زدند داغون کردند.اِ اِ اِ عجب حالا ما‌کجا بریم !!! ای نفرین بر تو پوتین چرا‌ .....
  • US ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 1
    زنده باد روسیه وپوتین. دنیا مدیون پوتین هست .در آزمایشگاههای اوکراین ویروس هایی تولید میشده که هزار بار کشنده تر از کرونا هست درود بر پوتین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس