استقبال «علی‌اف» از حضور شرکت‌های آمریکایی در بازسازی قره‌باغ

علی‌اف در پیامی به بایدن، خواستار مشارکت شرکت‌های آمریکایی در بازسازی اراضی آزادشده قره‌باغ شد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز سه شنبه در پیامی به «جو بایدن» همتای آمریکایی خود، خواهان مشارکت شرکت‌های آمریکایی در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» از دست ارمنستان شد.

 به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» در بخش از پیام «الهام علی‌اف» آمده است: «امروز  آذربایجان دولتی است که سیاست‌های مستقلی را بر اساس خواست و منافع مردم خود دنبال می‌کند. آزادسازی اراضی تاریخی آذربایجان به تهاجم نظامی تقریباً ۳۰ ساله ارمنستان پایان داد، زیرا کشور ما خود  قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که تقریباً ۳۰ سال تنها روی کاغذ مانده بود، اجرا کرد. ما به‌عنوان طرفدار صلح، آماده‌ایم تا مذاکرات بر سریک معاهده صلح با ارمنستان بر اساس اصول اساسی حقوق بین‌الملل مانند تمامیت ارضی، حاکمیت و عدم تخطی از مرزهای شناخته شده بین‌المللی کشورمان را آغاز کنیم.  امیدواریم که ایالات متحده از دستور کار صلح آذربایجان بر اساس چشم انداز آینده حمایت کند.»

علی‌اف با تشکر از جو بایدن به خاطر نامه تبریک به مناسبت عید نوروز، گفت: «کار بازسازی پس از جنگ در سراسر سرزمین‌های آزاد شده ما در حال انجام است. ما خوشحال خواهیم شد که شرکت‌هایی از ایالات متحده نیز در این فرآیند مشارکت داشته باشند. من معتقدم که به عنوان دوستان و شرکا، به تلاش‌های مشترک بیشتر برای توسعه همکاری‌هایمان با توان بالقوه  قابل توجه در همه زمینه‌ها به خاطر منافع و رفاه مردم دو کشور ادامه خواهیم داد.»

آمریکا چندی قبل از اختصاص کمک ۵۰۰ هزار دلاری برای مین روبی در جمهوری آذربایجان، خبر داده بود. باکو  پیشتر نیز علاقمندی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در روند بازسازی سرزمینهای آزاد شده این کشور در قره باغ را اعلام کرده بود.

جنگ بین باکو و ایروان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌ دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 0
    یا حضرت عباس
  • بیشتر بدانیم IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    6 3
    آیا میدانستید نماد کشور آذربايجان به دلیل وجود اسب های زیاد در جنگل هایش اسب است و گرگ نماد ترکيه است که سعی در غالب کردن آن به آذربايجان دارند؟
    • محسن US ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 0
      نماد اصلی آذربایجان از قدیم شیر،گرگ و ماه وستاره بوده
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    سوره مبارکه النساء آیه ۱۳۹ الَّذينَ يَتَّخِذونَ الكافِرينَ أَولِياءَ مِن دونِ المُؤمِنينَ ۚ أَيَبتَغونَ عِندَهُمُ العِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلَّهِ جَميعًا﴿۱۳۹﴾ همانها که کافران را به جای مؤمنان، دوست خود انتخاب می‌کنند. آیا عزّت و آبرو نزد آنان می‌جویند؟ با اینکه همه عزّتها از آن خداست؟!
    • احسان US ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      5 0
      اینو به دوستداران شرق،روسیه و چین بگین حالا چرا ایران با آمریکا مذاکره میکنه شما در هر شرایطی دشمن ملت آذربایجان و ترکان هستید که عصر جدیدتون هم نژاد پرستی سازمان یافته رو نشان داد.
    • تقی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 4
      بشین نژاد پرستی شما اتراک باعث کشتار و تحریف و جعل تاریخی شده است مهاجران جایی در تمدن ایران ندارند
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    سوره مبارکه فاطر آیه ۱۰ مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا ۚ إِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ يَرفَعُهُ ۚ وَالَّذينَ يَمكُرونَ السَّيِّئَاتِ لَهُم عَذابٌ شَديدٌ ۖ وَمَكرُ أُولٰئِكَ هُوَ يَبورُ﴿۱۰﴾ کسی که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست؛ سخنان پاکیزه به سوی او صعود می‌کند، و عمل صالح را بالا می‌برد؛ و آنها که نقشه‌های بد می‌کشند، عذاب سختی برای آنهاست و مکر (و تلاش افسادگرانه) آنان نابود می‌شود (و به جایی نمی‌رسد)!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس