کد خبر 1359648
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
علی اف و پاشینیان برای آغاز کار بر روی معاهده صلح توافق کردند

نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان پس از حدود پنج ساعت گفت‌وگو در بروکسل به توافق رسیدند کار بر روی معاهده صلح را آغاز کنند.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در جریان نشست سه جانبه به میزبانی «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در بروکسل به توافق رسیدند تا کار بر روی یک معاهده صلح را آغاز کنند.

بنا بر گزارش هفته نامه «آرمنین ویکلی»، میشل در بیانیه ای پس از این دیدار ۴.۵ ساعته ۶ آوریل (۱۷ فروردین ماه) آنها در بروکسل منتشر شد، بر «تمایل اعلام شده پاشینیان و علی اف برای حرکت سریع به سمت توافق صلح» اشاره کرد.

طبق بیانیه منتشر شده، هر یک از رهبران دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان به وزرای امور خارجه کشورهای متبوع خود دستور خواهند داد تا «روی تهیه یک معاهده صلح آینده که به همه مسائل ضروری رسیدگی می‌کند، کار کنند». در بیانیه منتشر شده، مشخص نشده است که این مسائل شامل چه مواردی می شود.

پاشینیان و علی اف همچنین توافق کردند که کمیسیون مشترک مرزی را برای «تعیین مرزهای دوجانبه بین ارمنستان و آذربایجان» و «تضمین وضعیت امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی» تشکیل دهند. انتظار می رود کمیسیون مشترک تا پایان ماه آوریل (ماه جاری میلادی) تشکیل شود.

میشل همچنین تأکید کرد که «تضمین فاصله گذاری مناسب نیروهای دو کشور ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان یک عنصر اساسی برای پیشگیری از حادثه و کاهش تنش است».

رهبران دو کشور همچنین در مورد احیای خطوط ارتباطی و حمل و نقل بین ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان گفت‌وگو کردند. میشل «از گام‌های بازسازی خطوط راه‌آهن استقبال کرد» و کشورها را تشویق کرد «راه‌حل‌های مؤثری برای احیای ارتباطات جاده‌ای بیابند».

بر اساس این گزارش، میشل علاوه بر این، «نیاز به حل و فصل کامل و سریع همه مسائل بشردوستانه مهم از جمله آزادی زندانیان باقی مانده و رسیدگی همه جانبه به موضوع افراد ناپدید شده» را اعلام کرد.

در بیانیه نهایی آمده است: «اتحادیه اروپا همچنان از اقدامات اعتمادساز میان (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان و تلاش‌های انساندوستانه مین زدایی، حمایت می‌کند و توصیه‌های کارشناسی ارائه می‌دهد و کمک‌های مالی و کمک به جمعیت جنگ‌زده را افزایش می‌دهد و در اسکان و بازسازی نیز کمک می‌کند».

میشل پیش از این در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ پس از تشدید درگیری ها در مرز ارمنستان و آذربایجان در پاییز میزبان پاشینیان و علی اف در بروکسل بود. رهبران دو کشور موافقت کرده بودند تا «تنش‌ها را در میدان کاهش دهند تا محیطی مساعد» برای مذاکرات در زمینه مرزبندی ایجاد شود و «احیای خطوط ریلی را پیش ببرند».

علی اف به طور مداوم خواستار ایجاد «کریدور» برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق ارمنستان است و مقامات ارمنستان می گویند که پیشرفت در رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل منطقه ای متوقف شده است.

پاشینیان در تاریخ ۳۱ مارس در جریان نشست کابینه ارمنستان گفت که برای امضای معاهده صلح با جمهوری آذربایجان آمادگی دارد. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان فهرستی از پنج اصل را در ۱۴ مارس منتشر کرد که چند روز قبل به همتای ارمنی خود ارائه کرده بود که این اصول شامل به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، تأیید متقابل عدم وجود ادعاهای ارضی و الزام قانونی به عدم طرح چنین ادعاهایی در آینده، خودداری از تهدید امنیت یکدیگر، مرزبندی و تعیین حدود مرزی و رفع انسداد خطوط ارتباطی و ارتباطات حمل و نقلی می‌شد.

وزارت خارجه ارمنستان نیز در پاسخ به جمهوری آذربایجان اعلام کرد از رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا درخواست کرده است تا «مذاکرات امضای توافقنامه صلح» بین دو کشور را سازماندهی کنند.

قبل از مذاکرات برنامه‌ریزی شده بین پاشینیان و علی‌اف، احزاب مخالف ارمنستان با برگزاری راهپیمایی در ایروان که هزاران نفر در آن حضور داشتند، به پاشینیان در خصوص واگذاری قره باغ کوهستانی به جمهوری آذربایجان هشدار دادند.

بر اساس این گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا یک روز قبل از نشست سه جانبه پاشینیان و علی اف و میشل، به طور جداگانه تماس‌های تلفنی با علی اف و پاشینیان برقرار کرد و «تصریح کرد که ایالات متحده آماده است تا از طریق تعامل دوجانبه و با شرکای همفکر از جمله از طریق نقش ما به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، کمک کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 1
    اللهم العجل لولیک الفرج _
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 12
    گرجستان، ارمنستان، روسیه و ایران همسایگان‌ بادکوبه باید خیلی مراقب باشند که بامکو‌ویرچس نژاد پرستی را به آنها منتقل نکند. اولین نژادپرست شیطان بود و نژادپرست از درگاه خدا رانده شده است. باید مردم مظلوم‌باکو را از ویرچس نژادپرستی با واکسن تفکر فرانژادی ایران نجات بدهیم.
    • CA ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      6 2
      یوهان واندواله زبان شناس اهل بلژیک مسلط به ۵۰ زبان : بیش از هر زبانی تورکی را دوست دارم و شیفته اش هستم ! سال ۱۹۸۷ که در مسابقه زبان بنام بابل مقام نخست را بدست آوردید ، به سوال « کدام زبان را بیش از همه دوست داری » چه جوابی دادید ؟ چنین جوابی دادم : « دوست داشتنی ترین و حیرت انگیزترین زبان برای من تورکی است . » آن زمان ۲۲ زبان می دانستم ، در حال حاضر پس از یادگیری ۵۰ زبان که دارای سیستم های مختلفی هستند ، باز هم می گویم زبانی که بیش همه حیرانش هستم که دارای ریاضی و ارترین ساختار زبانی می باشد ، تورکی است . زبان تورکی شبیه شطرنج است که دارای تعداد کمی قوانین ساده بوده و یک بچه ۷ ساله براحتی می تواند آنرا یاد بگیرد ، اما امکان بازی کردن به بی نهایت شکل وجود دارد . تورکی نیز چنین است ، مثلاً برای حالت جمع در تورکی یک پسوند ، در زبان مادری من ( فلامانی ) ۳ نوع پسوند متفاوت وجود دارد . درحالیکه یک پسوند کافی است . نبود استثنا ، زیاد نبودن قواعد زبانی ، استعداد فرمولیزه کردن قواعد بعلت داشتن ساختار ریاضی وار این قدرت به زبان تورکی می دهد که بتوان کمترین عناصر زبانی بیشترین مفاهیم را بیان نمود .
    • US ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      2 1
      ساختار ریاضی وار و هوشمند رو اون مغز غربی داره که با همین مسائل قومی نژادی زبانی یک عده رو احمق میکنه و سرزمین ها رو نابود میکنه نمونه هاش افریقا لیبی عراق سرخپوست ها و .....
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    3 2
    به سلامتی ایران فقط با آذربایجان همسایه میشه و ترانزیت تریاک به اروپا کنترل میشه
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      1 1
      ایران پس از تثبیت قدرت در سوریه و عراق، سپس باکو را بعنوان عصرانه میل میکند.
  • باقر IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    13 2
    ایران و جوامع فارس از دوستی و رفع تنش اذربایجان ترکیه با ارمنستان ناراحت هستن
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    5 0
    قاشینیان چرا اخم کرده؟
    • GB ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      5 1
      گفته بودم ارمنستان کوتاه میاد
  • CA ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    6 3
    یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسینیاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان یاشاسین آذربايجان
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 4
      امثال تو در آفریقا بحث نژاد و اسم رو پیش کشیدن و باعث جنگهای قومی قبیله ای و در نهایت بدبختی افریقایی ها شده الان وقتی در افریقای مرکزی‌بروی اقوام مختلف در حال حرف زدن از قوم و قبیله عالی خودشان هستند ولی اروپا برای خودش اتحادیه اروپا ساخته و مشغول پمپاژ ثروت افزیقا است.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      4 0
      یاشاسین کره زمین، یاشاسین قاره آسیا، یاشاسین ایران، یاشاسین آذربایجان، یاشاسین خونه خودم، یاشاسین جیب من__
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 4
      لیبی ازنظر رفاه جزء کشورهای پیشرفته بود، سالانه ۱/۵ میلیون کارگر به لیبی برای کارگری می آمدند. ولی حالا به لطف یاشاسین های عشق نژاد و عشق زبان و عشق قبیله »»» حالا لیبی شده منبع بردگان جنسی و در فقر و کثافت و تجزبه و گرسنگی در حال شنا کردن هست.
  • CH ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    7 4
    درسته که شورای امنیت قره باغ رو متعلق به آذربايجان دونسته ولی سوالی که این وسط پیش میاد اینه که پس 30 سالی که دست ارمنستان بوده و باعث آوارگی اون همه آدم شد چی میشه؟ایا آذربايجان خسارت جنگی و اشغال نمیگیره اگر توانایی دادنش رو ندارن باید ارمنی ها بخشی از خاکشان رو بدن به آذربايجان
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 1
      شورای امنیت میخواد نقشه خاورمیانه جدید رو احرا کنه در این نقشه تبریز رو جزء کشور کردستان گذاشته___ حالا از شورای امنیتت خوشت اومد؟
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 3
    من آذری هستم هرچقدر در آیینه به خودم نگاه میکنم مثل ازبکستانی ها چشم‌بادامی‌نیستم. بنظرم زبان اجدادی ما آذری ها همین زبان تاتی و فارسی بوده.
    • مهدی IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      2 0
      منم فارس هستم هر چه قدر به ایینه نگاه میکنم چره ی اریایی اروپایی نمیبینیم بیشتر شبیه عرب ها هستم
    • UA ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 1
      اتفاقا فارسها و آذری ها خیلی شبیه اینالیایی هستند. درهرصورت هرچه باشند چشم‌بادامی‌نیستند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    ماننای اهورایی پرچم ایران را اولین بار بر افراشت. چوب این پرچم رد خون اقوام بسیاری است که در دفاع از آن خون داده اند.‌زنده باد ایرانِ اوستاییِ آذری
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    ما آذری ها کاملا مشخصه از نژاد آریایی و کاملا همشکل فارس ها و ایتالیایی ها هستیم. و در دو دولت ایرانی ی ماننا و ماد میتوانی اوج شکوه آریایی ها را ببینی که بدست آذری ها ساخته شده.
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 2
    نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    در حالی کشور مادر یعنی ایران برای احیای تمدن فرانژادی و الهی ی‌ شرق، در جنک تمدنی با بازماندکان امپراطوری روم تحت فشار است این الهام سعی دارد ار پشت خنجر بزند. نام مقدس آذری از این الهام خائن دور باد.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 1
    مردم لیبی هم یاشاسین گویان به ثبیله خودشان دست به دست هم کشورشان را به آتش کشیدند و حالا در فقر و گرسنگی حتی کسی نمیداند کدامشان به کدام زبان حرف میزند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 1
    لیبی ازنظر رفاه جزء کشورهای پیشرفته بود، سالانه ۱/۵ میلیون کارگر به لیبی برای کارگری می آمدند. ولی حالا به لطف یاشاسین های عشق نژاد و عشق زبان و عشق قبیله »»» حالا لیبی شده منبع بردگان جنسی و در فقر و کثافت و تجزبه و گرسنگی در حال شنا کردن هست.
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    آن شمشیری که قفقاز و آنکارا جلوی مادرمان ایران به زانو درمی‌آورد، قبلا توسط جد تاجدار مان سلجوق شاه یکم شاه ایران تیز شده است.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 3
    ایران در قریاغ اول خون داد ولی سربازان ترکیه حتی در جنگ قرباغ دوم شرکت نکردند. ترکیه دروغ گفت تروریست های داعشی را با خوانواده هایشان در بادکوبه ساکن کرد. به زودی بادکوبه افغانستان جدیدی میشود و آذری کشی بنام شیعه کشی در باکو راه می افتد. __ هیچ وقت عثمانی برای ایرانی دل نمیسوزاند حتی سرزمین ایرانی ی بادکوبه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس