قرن پانزدهم از فردا آغاز می شود/کسوف جزئی مهمترین رویداد سال جدید

کارشناس نجوم با بیان اینکه از اول فروردین ماه ۱۴۰۱، قرن پانزدهم آغاز می شود، گفت: مهم ترین رویداد امسال کسوف یا خورشیدگرفتگی جزئی است که از سراسر ایران قابل رویت خواهد بود.

به گزارش مشرق، مرصاد جعفری در خصوص تحویل سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه از لحاظ نجومی لحظه تحویل سال، زمانی است که مرکز خورشید از دید ناظر زمینی در حرکت ظاهری سالانه خودش از نقطه اعتدال بهاری عبور می‌کند، گفت: امسال این لحظه یکشنبه ۲۹ اسفندماه ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه رخ می‌دهد.

کارشناس نجوم با تاکید بر اینکه تقویم ایرانی یکی ازدقیق ترین تقویم‌های جهان است و علت آن همزمانی شروع سال نو با یک پدیده نجومی است، گفت: در واقع تحویل سال، به نوعی تولد زمین محسوب می‌شود زیرا زمین یک دور کامل طی یکسال به دور ستاره‌اش چرخیده و آماده می‌شود تا چرخشی دیگر را به مدت ۳۶۵ روز آغاز کند.

جعفری افزود: در لحظه اعتدال بهاری طول روز و شب در سرتاسر زمین برابر است و در هر دو نیم کره زمین ۱۲ ساعت روز و ۱۲ ساعت شب خواهد بود.

لحظه سال تحویل؛ عبور ظاهری مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری

قرن پانزدهم از فردا آغاز می شود/کسوف جزئی مهمترین رویداد سال جدید

نقطه اعتدال بهاری کجاست؟!

وی افزود: در حقیقت اعتدال بهاری از تلاقی دو دایره وسیع «استوای سماوی» (ادامه استوای زمین در آسمان با مرکزیت ناظر زمینی یا مرکز زمین) و «دایره البروج» (مسیر ظاهری حرکت خورشید در آسمان یا همان صفحه نداری زمین) که با هم زاویه ۲۳ و نیم درجه در آسمان می‌سازند، ایجاد می‌شود.

چرا روز یکم فروردین، فردای سال تحویل است؟

به گفته وی، مبدا سال جدید شمسی، سال تحویل است که همان لحظه عبور ظاهری مرکز خورشید از نقطه اعتدال بهاری است. هر زمان که لحظه سال تحویل بعد از نیمروز (ساعت ۱۲) باشد، فردای آن روز، یکم فروردین و روز اول سال جدید خواهد بود (همانند امسال) و زمانی که لحظه سال تحویل پیش از ظهر باشد (قبل از ساعت ۱۲)، همان روز یکم فروردین خواهد بود.

سال ۱۴۰۱؛ آغاز قرن جدید

جعفری با بیان اینکه عموم مردم به اشتباه، سال گذشته را پایان قرن می‌دانستند، گفت: در واقعیت امسال پایان قرن ۱۴ شمسی است و قرن جدید از اول فروردین ماه ۱۴۰۱ شروع می‌شود.

به گفته کارشناس نجوم، معمولاً شروع سال جدید بر اساس مبدا تقویم است از این رو اولین روز از نخستین قرن، روز جمعه اول فروردین ماه ۱۳۰۱ بوده است و با محاسبه‌ای ساده مشخص می‌شود که آخرین روز قرن چهاردهم، ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ است و یکم فروردین ۱۴۰۱، نخستین روز قرن ۱۵ شمسی خواهد بود. از این رو اول فروردین مصادف است با آغاز قرن پانزدهم.

مهم‌ترین رویدادهای نجومی قرن ۱۵

وی در خصوص رویدادهای نجومی سال جدید گفت: بارش‌های شهابی جوزایی و برساووشی، ماه گرفتگی و خورشید گرفتی از جمله مهم‌ترین رویدادهای سال ۱۴۰۱ به شمار می‌رود.

جعفری با بیان اینکه دو ماه گرفتگی که در اردیبهشت و آبان ماه ۱۴۰۱ رخ می‌دهد که از ایران قابل رؤیت نیست، گفت: امسال بارش‌های شهابی برساووشی و جوزایی در مرداد و آذر ماه همزمان با حضور ماه کامل در آسمان، رخ خواهد داد و با این شرایط شهاب‌های کمتری قابل رؤیت خواهد بود.

کارشناس نجوم تاکید کرد: مهمترین رویداد سال ۱۴۰۱، خورشید گرفتگی جزئی آبان ماه است. این خورشید گرفتگی، در تمام پهنه ایران قابل رؤیت است و میزان گرفت در پایتخت، ۵۵ درصد خواهد بود. آغاز کسوف ۱۳ و ۴۱ دقیقه و اوج گرفت ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه در سوم ابان ماه خواهد بود.

به گفته وی، بیشترین میزان گرفت خورشید، در ایران، در شمال شرق رخ خواهد داد و ۶۲ درصد سطح خورشید توسط ماه پوشانده خواهد شد.

اوج کسوف سوم آبان ماه ۱۴۰۱

قرن پانزدهم از فردا آغاز می شود/کسوف جزئی مهمترین رویداد سال جدید

وی با اشاره به سایر رویدادهای قابل رصد در فروردین ماه گفت: سحرگاه اوایل فروردین ماه در افق شرقی سه سیاره مریخ، سیاره زهره و زحل در نزدیکی هم در آسمان قابل رؤیت هستند.

کارشناس نجوم با بیان اینکه در تیرماه هم رویداد زیبایی قابل رؤیت خواهد بود، گفت: سوم تیرماه ۱۴۰۱ اجتماع زیبای سیارات در آسمان سحرگاهی قابل مشاهده خواهد شد.

اجتماع سحرگاهی سیارات در سوم تیرماه ۱۴۰۱

قرن پانزدهم از فردا آغاز می شود/کسوف جزئی مهمترین رویداد سال جدید

وی افزود: در این تاریخ، سیارات عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل در کنار هلال ماه اجتماع زیبایی را در آسمان صبحگاهی رقم خواهند زد. این منظره کمی قبل از طلوع خورشید در شرق آسمان با چشمان غیر مسلح قابل رؤیت خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    امشب ساعت یک ساعت جلو میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس