کد خبر 1352867
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
انگلیس نمایه

در این روزهایی که روایت نازنین زاغری داغ است به پیشینه سیاست خصمانه انگلیس و دیگر جاسوسان آن در این سرزمین می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، در سرتاسر تاریخ بودند کسانی که به کشور خود خیانت کرده‌اند و در طول تاریخ ایران هم شخصیت‌ها و گاه خانواده‌هایی بودند که راه‌ و رسم جاسوسی را در مقابل‌ میهن انتخاب کردند.

شایدبه‌ جرئت بتوان گفت که در این میان به‌ویژه در ۲۰۰ سال اخیر جاسوسان عملهٔ انگلیس در ایران رقم قابله توجهی داشته‌اند. "انگلوفیل‌هایی" که با تطمیع در صحنه‌های حساس به کشور خیانت کردند و البته در جاهایی موفق و در دیگر جاها ناموفق بودند.

در همین روزهای اخیر روایت نازنین زاغری یکی از جاسوسان MI6 داغ شد که مشتی از خروار سیاست خصمانه انگلیس نسبت به وطن ما یعنی ایران است؛ البته این موضوع پیشینه تاریخی دارد و روباه پیر همیشه در صدد ضربه‌ زدن به این حریم ایرانی اسلامی بوده است.

استانداری که جاسوس انگلیس از آب درآمد! +عکس

نازنین زاغری جاسوس انگلیسی در بم در پوشش شرکت ژاپنی جایکا

در استان بوشهر نیز شخصیت‌هایی که در راستای سیاست انگلیسی عمل می‌کردند کم نیستند و نکته قابل‌ تأمل آن است که وجه اشتراک همهٔ جاسوسان انگلیسی تطهیر کردنشان است؛ میرزا احمدخان دریابیگی حکمران چند دورهٔ بوشهر است که به روایت مشاهیر مقاومت استان بازیگری در راستای منافع بریتانیا بوده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بوشهر پایتخت مقاومت است؛ تمام ارزش‌ها و فرهنگ مردمان ساحل‌نشین در همین یک جمله چهار کلمه‌ای خلاصه می‌شود؛ مقاومتی که خار چشمی در چشمان غرب‌گرایان و استعمار پلید می‌باشد اما هنوز هم عده‌ای وجود دارند که با شیطنت‌های عامدانه در پی کم‌رنگ جلوه‌دادن این نقش عظیم هستند.

زمزمه‌هایی از تطهیر شخصیت احمدخان دریابیگی یکی از حاکمان مواجب‌بگیر انگلیس در بوشهر شنیده می‌شود درصورتی‌که ده‌ها چهره ملی - مذهبی این استان در خفقانی عجیب به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و اگر هم پرداخته شود گروهی با کارشکنی‌هایی مانع از دیده‌شدن آن می‌شوند.

اما احمدخان دریابیگی که بود؟

میرزا احمدخان دریابیگی در تبریز زاده شد و تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون تهران به انجام رساند؛ وی در سال ۱۳۱۰ ق در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار از طرف دولت به حکمرانی بوشهر و بنادر منصوب شد و تا سال ۱۳۱۴ ق در این سمت باقی ماند.

دریابیگی در دوران انقلاب مشروطیت ایران مبارزه سختی را با هواداران مشروطه در بوشهر آغاز می‌کند؛ او با همکاری انگلیس سیدمرتضی علم‌الهدی اهرمی را از بوشهر به بصره تبعید کرد و بعد از مدتی بساط مشروطه‌خواهی را در بوشهر و نواحی برچید.

با پایان دوران استبداد صغیر دریابیگی در پی مبارزات مشروطه خواهان از بوشهر فرار کرد اما دیری نپایید که دوباره به سمت حکمران بوشهر منصوب شد.

احمدخان دریابیگی؛ جاسوس!

سید قاسم یاحسینی در توضیحات کتاب لوایح و سوانح تألیف آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری درباره شخصیت احمدخان دریابیگی می‌نویسد: در دوران جنگ جهانی اول با ریا و نیرنگ خود را در صفوف مجاهدین قرارداد و با فریب‌دادن آزادی خواهان شیراز از طرف آنان به برازجان اعزام شد؛ در برازجان بین گروه‌های مجاهدین اختلاف ایجاد کرد و همواره اخبار ضروری را برای انگلیس‌ها ارسال می‌نمود آن‌ها نیز به‌پاس جاسوسی‌ها و خدمات او پس از ترک بوشهر با همکاری قوام سمت حکمرانی بوشهر را به او بخشیدند!

وی ادامه می‌دهد: دریابیگی در این دوران همکاری نزدیکی با انگلیسی‌ها داشت و برای سرکوب مجاهدین فعالانه تلاش می‌کرد؛ در یک نگاه کلی میرزا احمدخان دریابیگی را می‌توان یکی از حکمرانان انگلیس پرست دانست که خیانت‌های فراوانی به ایران کرد.

احمدخان دریابیگی؛ خائن!

آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهر در کتاب لوایح و سوانح در مورد شخصیت دریابیگی این‌گونه می‌نویسد: با بودن یک حاکمی در عربستان مثل خزعل و در بنادر مثل دریابیگی و قوامی در شیراز که اگر تمام ایران و حکام خائنین آن‌ها بخواهند نظیر این سه تن در خیانت و ائامت و شئامت پیدا نمایند نخواهد شد.

بلادی ادامه می‌دهد: با کمال بی‌شرفی این سه تن ... از هیچ‌گونه خدمات صادقانه برای دشمنان این آب‌وخاک فروگذار نکرده و نخواهند کرد.

استانداری که جاسوس انگلیس از آب درآمد! +عکس

علامه بلادی

علیمراد فراشنبدی در کتاب جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری درباره انگیزه اصلی قیام سیدمرتضی اهرمی در بوشهر و تصرف این بندر می‌نویسد: سید مرتضی علم‌الهدی اهرمی مردی مبارز به شمار می‌رفت و به‌خاطر داشتن تمایلات شدید آزادی‌خواهی مورد توجه ملی‌یون قرار گرفت؛ این روحانی متعهد و برجسته در زمان استبداد صغیر پس از وصول فتوای آخوند ملامحمدکاظم خراسانی بر آن شد که بوشهر را از تصرف مستبدین خارج و طرفداران محمدعلی شاه قاجار را از آن بندر بیرون کند.

سید مرتضی علم‌الهدی اهرمی بزرگ‌مردی است که در بحبوحه انقلاب مشروطیت زمانی که محمدعلی شاه به‌ منظور جلب نظر او لقب نظام العلما و ماهی ۵۰۰ تومان مقرری را برای او منظور داشت وی قویاً از آن امتناع ورزید و به آرمان‌های مشروطه وفادار ماند.

احمدخان دریابیگی؛ فاسد!

با این اوصاف و آشنایی از شخصیت بزرگ سیدمرتضی علم‌الهدی اهرمی وی در نامه‌ای به آخوند خراسانی درباره مسأله غارت بوشهر و عایدات گمرک با دسیسه‌ چینی انگلیسیان انجام‌گرفته می‌نویسد: مخلص این است که بعضی از مفسدان به‌صورت مجاهدین و در باطن اجزای دریابیگی تعمید نموده و چند دکان را غارت کرده بودند.

احمدخان دریابیگی؛ خبیث!

شخصیت مهم و وزنهٔ دیگر تاریخ بوشهر محمدحسین سعادت یکی از دو برادر مؤسس دبیرستان سعادت است که درباره انقلاب مشروطه و احمدخان دریابیگی می‌نویسد: همین که خبر انتهاض اهالی بوشهر به تهران رسید احمدخان دریابیگی وقت را مغتنم دانسته در باغ شاه نزد محمدعلی شاه مخلوع رفته و در حضور اولیای حکومت باغ شاه متعهد گردید که هرگاه حکومت بوشهر را به وی بدهند به‌ مجرد ورود به بوشهر سیدعبدالحسین لاری و سیدمرتضی اهرمی را اعدام و یا دستگیر نماید.

سعادت به نگاهی به دیگر ابعاد این مسأله می‌نویسد: این بار آقای دریابیگی با امتیاز حکومت بوشهر و لقب سرداری از راه بغداد عازم بوشهر گردید ولی قبل از آن که به بوشهر بیاید به نجف اشرف رفته و به هزار حیله و دسیسه امر را بر حضرت آیت الله خراسانی - طالب ثراه - مشتبه نمود امضای حکومت ملی خود را از آن جناب گرفته به‌اتفاق جهت حجت‌الاسلام آقا سید اسدالله خارقانی در هفتم ربیع‌الثانی ۱۳۲۷ وارد بوشهر گردید.

استانداری که جاسوس انگلیس از آب درآمد! +عکس


میرزا احمد خان دریابیگی

دریابیگی حکومت جنوب را همواره به دلیل دور بودن از حکومت مرکزی بر حکمرانی دیگر مناطق ترجیح می‌داد چرا که استفاده از دوری مسافت می‌توانست افزون بر داشتن حکومت مطلقه در منطقه ظلم و جورهای خود را نیز نزد اولیای امور دولت خدمت قلمداد کند و سودهای سرشاری به دست آورد.

مؤلف کتاب تاریخ بوشهر در پرده‌برداری دیگر می‌افزاید: آقا سید اسدالله خارقانی پس از ورودش به بوشهر و مصاحبت دو ماه با احمدخان دریابیگی از نیات سو و خبث سریرت وی مطلع گردید و از مصاحبت و معاشرت با احمدخان دریابیگی اجتناب نمود.

علی‌ای‌حال دید که با استناد به ۳ شخصیت مهم، موثق و اثرگذار تاریخ جنوب چهره حقیقی دریابیگی چگونه بوده است.

در زمانی که شیخ حسین چاه‌کوتاهی که یار غار انگلیسیان بود و رابطه تجاری مهمی با آنان داشت برای وطن دست به تفنگ به مخالفت از آنان پرداخت دریابیگی با سیاستی مزدورانه زیست.

در مطالبی که آورده شد دیدیم که محمدحسین سعادت که خود معلم این مدرسه بوده دریابیگی را خائن می‌نامند، ایجاد عمارت امیریه نیز که برای خود بوده هم نمی‌تواند کار شاخصی برای بوشهر باشد؛ اگر با دید تساهل به این موضوع نگاه کنیم دریابیگی شخصیتی ابن‌الوقت بود که برای منافع خود حاضر به وطن‌فروشی نیز می‌شده است.

تاریخ استان بوشهر به‌ اندازه کافی شخصیت‌های مبارز و مؤثری دارد که حتی به آنان توجه نشده است؛ نباید به‌جای پرداختن از قهرمانان این مرزوبوم در پی بزرگ‌نمایی از شخصیتی مواجب‌بگیر باشیم که این پیشامد زنگ خطری بزرگ برای فرهنگ این استان که داعیه پایتخت مقاومت بودن دارد می‌باشد.

منابع:

محمدحسین سعادت؛ تاریخ بوشهر
آیت الله سید عبدالله بلادی بوشهری؛ لوایح و سوانح
علیمراد فراشنبدی؛ جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری
محمدعلی رنجبر؛ فارس از مشروطیت تا جنگ جهانی اول

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • نادر IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    25 43
    فعلا" که نازنین زاغری جاسوس به دلایل انسان دوستانه (!) آزاد شد البته از گاندو 4 و 5 و6 خبری نیست دلواپسان اینها را برای دولت های بعدی ذخیره کرده اند .
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      17 9
      کسی از لفظ انسان دوستانه استفاده نکرده ،یکم درست خبرارو بخونی همه جا نوشته انگلیسی ها برای آزادی مزدورشون چقدر مجبور شدن پیاده بشن .
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      24 6
      حالا حد اقلش اینه که بازم شما اعتراف کردی که گاندو وجود داره
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 0
      تراژدی ،تلخ، تکرار، تاریخ ایران... همزمان بادو حریف میجنگیم... یکی دشمن مهاجم خارجی... و یکی هم خائنین مزدور، داخلی... ای کاش فقط با دشمن خارجی میجنگیدیم...
    • ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      فراشبند یا فراشنبد؟
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    29 8
    امان از خائنین دیروز و امروز به ایران و اسلام عزیز
  • فراهانی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    26 10
    لعنت ابدی بر خائنان به ملت ایران ،که با همراهی انگلیس خبیث ،مردم ایران را طی دو دوره قحطی کشانده ونیمی از مردم از گرسنگی جان باختند
  • ناشناس IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    11 14
    این خائن ها نباشند چطور می خواستند ۵۰۰ میلیون دلار را جرینگی بدست بی اورند.؟؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      28 4
      این خائن ها نباشند 500 میلیون دلار نمی رود که به خواهیم پس بگیریم.
    • سعید IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      14 5
      اون ۵۳۰ میلیون دلار همون طلب ۴۰۰ میلیون پوندی هس که ایران از انگلیس طلب داشت و گرنه چیزی دریافت نشده جز حق خود ایران
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 1
      دلتو خوش نکن ملیونها برابر این مبلغو ازاموال ایران مصدود ومصادره کرده اند
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      7 0
      تانک های که زمان جنگ تحویل نشد باعث شد ایران اول جنگ شکست بخوره و خیلی از مردمش جانشون را از دست بدن ....غرامت ایران بیشتر 500 میلیون دلار است .....ویرانی خرمشهر حداقل نصفش گردن انگلیس است ....جنگ را باید بداخل انگلیس کشوند.....
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      4 1
      کوفت بخوری ریسی قراره 150 هزار تومان امشب برات بریزه
  • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    8 5
    خیلی به عقب برگشتی مشرق ، امروزی ها را بگو و تکرار کن تا مردم یادشون نره ، البته اونهایی که باید بدونند می دونند.
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      2 0
      حسن همین الان راست راست میچرخه حقوق ماهی 500 میگیره .
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    11 6
    همیشه برای من علامت سوال بزرگیه که چرا در میان ما ایرانی ها اینهمه جاسوس و وطنفروش هست؟ وطنفروشی به نفع رژیم اسقاطیل..به نفع انگلیس..به نفع آمریکا..و.. راستی چرا؟ چرا انگلیس وطنفروش نداره یا المان یا فرانسه و امثالهم؟
    • DE ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 3
      تاریخ آلمان را مطالعه کن میفهمی چقدر جاسوس هم برای شوروی هم برای آمریکا حتی زمان هیتلر هم بود ولی حالا آلمان چون کشور اشغال شده توسط آمریکا است
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 1
      مشخصه چون غربیها دشمنی مثل انگلیس هفت خط و هفت رنگ و آمریکای مکار و جنایتکار ندارن. چه کشوری میتونه جنایات انگلیس و آمریکا و فرانسه و تا حدودی روسها رو مرتکب بشه و جاشون رو بگیره?؟؟؟؟?
    • افتخار AU ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      2 0
      علت وجود این همه وطن فروش در بین ایرانیان علاقه مفرط ایرانیان به پول است - در بین فرنگی ها هم وطن فروش هست ولی کمتر و نرخ آنها از ایرانیان وطن فروش ( مانند انهائی که در بی بی سی و منوتو و سعودی است نشنال) بیشتر است.
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      کمبود عقل، آن‌هم ژنتیکی است ۵۷۲۲
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    10 5
    ان شاالله عبرت بگیرن غرب دوستان
    • احمدی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      7 3
      کسانی که با نظام سلطه همکاری میکنند و یا غربگدا هستند بویی از ایرانی نبردند و باید گفت کثیف ترین انسانهای روی زمین هستند
    • فرزاد IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 0
      استاندارد که برا خودت ببین چقدر روباه پیر نفوذ داشته که جاسوسشون رو رئیس جمهور مملکتی کرده
    • خسرو IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      هم طرفداران غرب هم طرفداران شرق خائن هستند در هر پست و مقامی
  • ناشناس IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    5 2
    من از انگلیس متنفرم. مردم سرخپوست، بومیان نیوزلند و استرالیا، مردم آفریقای جنوبی همه و همه قربانی این کشور کثیف شدند.
  • محمد IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 4
    به برکت جاسوسان 400 میلیون یورو نصیب رانت خواران می شود
  • اشنا IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 1
    گناه‌خودمان‌رادریابیم‌گناه‌دیگران‌پیشکش‌ همه‌دنیا‌فرزندان‌ادم‌هستندکاش‌ انسانها‌همدیگررادوست‌داشتند.
    • کاک آرژین IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      من آخر نفهمیدم هابیل قابیل کشت یا قابیل هابیل کشت . فقط میدانم قابیل کلاهبردار بود و هابیل اون مظلومه - ضمنا ما فرزندان هابیل و قابیل هستیم و از نوادگان آدم .
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 5
    خاندان هاشمی خاتمی روحانی مجموعه دولت روحانی احمدینژاد همه اینهاسرسپرده اندکه براحتی ازاول انقلاب نفوذکردند زاغری ودیگران پیش اینها پشم هم نیستند
  • م IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    واقعا چرا باید 500 میلون دلااار برای یک نفر داده بشه؟ یعنی واقعا اییین همه ارزش داشته که انگلیسی مجبور شده این هم پول بده؟؟ خیلب در عجبم
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 0
      انها یک سنت هم در قبال مزدوران خود خرج نکرده اند این پولهای بلوکه شده خود ایرانیان است که سالهاست در کشورهایی همچون امریکا انگلیس میباشد
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    امان از چهارصد میلیون پوندی که انگلیس به ایران پرداخت کرد
  • M.M IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    خیانت،جاسوسی بزرگترین جنایت است... هیچ کشوری خیانت و جاسوسی را قبول نمی‌کند...
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 1
    چه بر سر تشیع آوردید!!؟؟
  • قدرت اله یسلیانی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    سلام،خوب است یادآوری شوداز خائنین و خادمین سال های دور،همیشه همینطوربوده ولی از هائنین حال حاضر چیزی گفته نمی شودوقتی طرف مردآنوقت میگیم چه و چه وچه
  • اسماعیل IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 0
    دوستان پیشنهاد میکنم فیلم یتیم‌خانه ایران رو ببینید دولت انگلیس با خباثت تمام باعت کشته شدن نیمی از جمعیت کشورمان شده فقط کافی مقایسه با اینکه تو کل چندین سال جنگ کشور سوریه ششصد هزار نفر کشته شدن ولی حدود نه میلیون از مردم کشورمان با جنگ نه با گرسنگی جان دادن . یا اینکه اسراییلیها هر ساله جشن پوریم دارن و به مناسبت کشتن ایرانیها جشن میگیرن . ایشالا که نابود بشن و ایران و ایرانی سلامت و موفق با یاری امام زمان عج
  • احمدرضا باقری IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    با سلام کاشکی بجای پول تجهیزات بروز شده میداد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    سلام. ایرانی اصل هیچگاه وطن فروشی نمیکند . کسانی که دستمال مزدوران می شوند مطمئنن به زباله دان تاریخ انداخته خواهند شد. دورود بر شرف ایرانیان یکتا پرست و وطن دوست.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    این قضیه جاسوسای پوششی کشور ثالث قابل پیگیریه
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 2
    حالا بگید این پولها کجا خرج میشه بیمارستان جاده و راه کلانتریها مدرسه ها ..
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      چقدر شوتی شما برو گزارش تفریغ بودجه سالانه را بخوان ببین کجا خرج شده
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    خوب حداقل ترکیه مثل ایران دوربین های جاسوسی اسرائیل را در مراکز نظامی اش در کرج و فردو مجددا نصب نمی کند
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    روحشان ناشاد و راهشان بی رهرو
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 1
    چرا ما در ایران این همه جاسوس می گیریم ولی در بقیه کشورها مثل خود انگلیس و امریکا که اینقدر آزادی است جاسوسی نمی گیرن. برای مثال در امریکا هر خبرنگاری حتی از کشورهای دشمن می تواند به هر قسمت کشور سفر کند و از جاههای مخنلف کاخ سفید و سازمان ملل و مراکز حساس عکس تهیه کند در تظاهرات ضد دولت حضور و از انها فیلم تهیه کند و کسی مزاحمش نمی شود و او جاسوس نمی داند مگر اینکه صد در صد جاسوسی او تایید شود. چرا این همه جاسوس دنبال جاسوسی از ما هستند و در بقیه کشورها خبری از جاسوس ها نیست و یا تعداشان خیلی کم است. حدود نیمی از جاسوسان دنیا در ایران کشف می شود.
    • حیدر صالح IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      بهتره بگی چرا بابت جاسوس این همه پول رد و بدل میشه!
  • حامد IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 1
    جاسوس امنیتی باید اعدام شه ، یا باید قطع عضو شه ..
    • باقر IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      جون ما
  • مهدی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    زاری هرگزجاسوس نبوده این تهمتهارا ایران به اتباع دوتابعیتی می‌زند!
  • امیر مهدی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    برای ۵۳۰ میلیون دلار همان طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ملکه بریتانیا باید نازنین زاغری جاسوس وطن فروش هزینه می شد این وطن فروش را باید اعدام می کردید ما ایرانیان کم از انگلیس خبیث ضربه نخوردیم که بخاطر چند صد میلیون دلار وطن فروش مزدور را رها می کردید درک می کنیم بخاطر مسایل اقتصادی که اینها برایمان ایجاد کردند الان این بهترین راه کار می باشد پس برای گرفتن بدهی 973 میلیارد دلاری امریکا به ایران چند تا جاسوس وطن فروش باید هزینه کنیم.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 0
    خاوری ها زیادن و تمومی ندارن.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    هیتلر گفته بود درهفت تیر شش گلوله برای مقابله بامزدور داخلی درنظر بگیر فقط یک گلوله برای مقابله بادشمن خارجی کفایت میکند
  • نظر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    اینقدر به مردم دروغ گفتید و دروغ نوشتید که دیگر بجز عده ای اندک فکر کنم کارکنان نشریه خودتان باشند که نظر میگذارند کسی حرف های شما را در هیچ زمینه ای باور نمی کند نمونه اینقدر تبلیغات روی صفه جلو قسمت نظری قرار می دید کهاعصاب نظری دهندگان را خرد کنید
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 0
      این مشرق کلا اعصاب کمپ نشینان زندان تیرانا در البانی رو خراب میکنه بعد هم رو اعصاب اصلاحاته...
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    حالا که این پولها گرفتید خرج مردم ضعیف کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس