کد خبر 1352229
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۲
واکنش کمیساریای حقوق بشر به اعدام گسترده در عربستان

میشل باشله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه شب به اعدام ۸۱ تن در عربستان واکنش نشان داد و برپایی دادگاه‌ها این افراد را غیر عادلانه خوانده است.

به گزارش مشرق از شبکه "المیادین"، باشله گفت که برخی از کسانی که در عربستان اعدام شدند، در شرایطی حکم برای آنان صادر شد که تمام شرایط یک محاکمه را نداشته است.

وی اظهار کرد که برخی از این اعدام شدگان در عربستان همچنین نتوانستند ضمانت یک محاکمه عادلانه و دادگرانه را دریافت کنند.

وزارت کشور عربستان روز شنبه از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر خبر داد که اتهام آنها مواردی چون «داشتن افکار نادرست، عقاید انحرافی، همکاری اطلاعاتی با داعش، القاعده و انصارالله یمن و اقدام علیه امنیت عمومی و ایجاد شورش و هرج و مرج» ادعا شده است.

به دنبال این اقدام که بسیاری آن را محاکمه غیرعادلانه دانسته‌اند، بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌ها و احزاب سیاسی کشورهای اسلامی واکنش منفی نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

مردم شرق عربستان در طول سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

دولت عربستان هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند.

 شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۴ به اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    لعنت خدا بر آل سعود . ان شاء الله سرنگونی آل سعود با این اقدام محقق شود و پایان ظلم این خاندان منحرف و کثیف باشد. اللهم عجل لولیک الفرج
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    با سلام خطاب از سوی بن سلمان به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، لطفاً شما هم حساب اعلام بفرمایید تا بابت این جنایت بشری هم پولش را بدهم. خیالی نیست
  • اکبر IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    مهم نیست رنگ دلاررا که ببینند نظرشان عوض میشود
  • مهدی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    رژیم های صهیونیستی و آل سعود که حرمین مقدس را اشغال کرده اند جز جنایتکارترین حکومت های تاریخ بشریت است که انشاالله در آینده بسیار نزدیک بوسیله مجاهدین اسلام از صفحات روزگار حذف و به درک واصل می شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس