کد خبر 1351770
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
.

روزنامه غربگرا به‌جای اعتراض به کارشکنی آمریکا در مذاکرات وین نوشت: وقت آن رسیده که ایران از روسیه فاصله بگیرد(!)

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه شرق با اشاره به تحریم نفت و گاز روسیه از سوی آمریکا می‌نویسد: «شاید مهم‌ترین اثرپذیری ایران از بحران این‌ روزهای دنیا، ماجرای انرژی و در رأس آن نفت باشد؛ هرچه تهاجم روسیه به اوکراین وارد مراحل تازه‌تر و بحرانی‌تر می‌شد، سمت‌وسوی تحلیل‌ها هم به سمت فرصت کم‌نظیر برای انرژی ایران بیشتر می‌شد و همچنان هم این روند ادامه دارد. اما اینکه تا چه اندازه ایران می‌تواند جایگزین این بازارها باشد، محل بحث و اختلاف است. ماجرای توافق و توقف ایجادشده در احیای برجام نیز بر این سردرگمی اثر فراوانی گذاشته است.

شرایط بحرانی و این بازار پیچیده اگرچه به نظر می‌آید در مجموع برای بازار انرژی ایران مفید است، ولی کارشناسان لازمه سودبردن از این فضا را دیپلماسی و سیاست قوی و چندجانبه می‌دانند. تحلیلگران می‌گویند ایران حالا باید تصمیم بگیرد تا چه اندازه منافعش را بر روابط با کشورهای دوست ترجیح می‌دهد و حتی بعضی می‌گویند وقت آن رسیده که ایران از روسیه فاصله بگیرد. البته تاکنون و در بین اخبار رسمی، اثری از این فاصله‌گرفتن ایران از روسیه دیده نمی‌شود.

تنها منبع گازی قابل اعتماد غیر از روسیه، ایران است که بکر هم هست؛ یعنی درست است که از تولیدکنندگان بزرگ گاز دنیا هستیم، اما از صادرکنندگان نیستیم؛ یعنی نت‌بالانس ما منفی است. قبل از قضایای روسیه و اوکراین، ایران تا حدی توانسته بود برای نفت خود به‌خصوص در مارکت چین جا باز کند و تصور این است که پیچ تحریم‌ها شل شده و اجازه داده شود که ایران نفت را بفروشد.

موضوع مهم‌تر اینکه به نظر می‌رسد اگر در وین توافق شود، سرمایه‌هایی که از منابع نفت و گاز روسیه دور می‌شوند، به میادین و تأسیسات نفتی ایران سرازیر شوند. درحال‌حاضر ایران حدود ۱/۲ میلیون بشکه روانه بازار می‌کند که این رقم به‌سرعت می‌تواند به ۲/۵ میلیون بشکه در روز برسد.

در چنین شرایطی بیش از هر چیز باید منتظر تصمیم مسئولان ایرانی از یک سمت و تصمیم کشورهای درگیر بحران هم از سمت دیگر باشیم؛ باید دید آیا ایران می‌تواند از این فرصت ایجادشده نهایت استفاده را ببرد یا اینکه مانند چند سال گذشته سهم ایران از این بازار بزرگ محدود و ناچیز خواهد ماند».

درباره تحلیل غلط‌انداز شرق گفتنی است که مقاومت ایران در مذاکرات در کنار عملیات تلافی‌جویانه مقاومت یمن و سپس بحران اوکراین موجب شد قیمت جهانی نفت ظرف چند ماه دو برابر شود. از سوی دیگر با وجود اصرار آمریکا بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، کشورمان توانسته تدریجا صادرات خود را بدون احیای برجام و نیاز به لغو تحریم‌ها، به ۱/۵ میلیون بشکه در روز برساند. در عین حال مدیران ذی‌ربط توجه دارند که دلیلی ندارد در شرایط افزایشی شدن قیمت نفت،‌ به بازار نفتی آمریکا و غرب (و به ضرر خود و دیگر صادرکنندگان) آرامش بدهند. بنابراین ایران اصرار ندارد که در سیاست‌های اعلامی، در زمین آمریکا بازی کند و بنابراین ورود خود را به بازار نه اعلام بلکه (به شکل تدریجی) اعمال می‌کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که برخلاف ادعای روزنامه شرق مبنی بر ضرورت توافق هرچه سریع‌تر، دولت آمریکا درباره مطالبات اصلی ایران که شامل لغو موثر تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین معتبر است کارشکنی کرده و مانع پدید آمدن توافق خوب شده است. اما در عین حال نمی‌خواهد مسئولیت این شیطنت را بپذیرد و سعی می‌کند تقصیر خود را گردن روسیه بیندازد.

به بیان دیگر تحلیل روزنامه شرق، خدمت چندمنظوره به آمریکاست. هم رفع نیاز راهبردی آمریکا و غرب برای کاهش قیمت نفت (از طریق ایران) را توجیه می‌کند و هم لزوم تدوین توافق قوی (برای بستن راه‌های کلاهبرداری آمریکا) را منتفی می‌کند و برای توافق مطلوب آمریکا توجیه می‌تراشد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجتبی US ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    2 0
    در درازمدت در شرابط بحران اوکراین به نفع ایران نیست که صادرات نفت خود را افزایش دهد و از افزایش قیمت نفت ایران بهره کافی خواهد برد و غرب هم در مقابل ایران تضعیف خواهد شد. در بحراین اوکراین باید غرب به مقاصد خود نرسد و اوکراین از بحران خارد شود و به یک کشور بی طرف یا مخالف غرب تبدیل شود بنابراین ایران به نفع غرب وارد پایین نگه داشتن قیمت نفت نباید بشود و عرضه نفت را محدود نگه دارد.
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    این افساد طلبا آمریکا رو خیلی دوست دارن
  • مجتبی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    در درازمدت در شرابط بحران اوکراین به نفع ایران نیست که صادرات نفت خود را افزایش دهد و از افزایش قیمت نفت ایران بهره کافی خواهد برد و غرب هم در مقابل ایران تضعیف خواهد شد. در بحراین اوکراین باید غرب به مقاصد خود نرسد و اوکراین از بحران خارج شود و به یک کشور بی طرف یا مخالف غرب تبدیل شود بنابراین ایران به نفع غرب وارد پایین نگه داشتن قیمت نفت نباید بشود و عرضه نفت را محدود نگه دارد.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    اصلاحاتی ...
  • نیما IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    باید به این غرب گراها خندید
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    امريكا وانگليس درجنگ جهانى دوم منافع ايجاب كرده بود كه با شوروى دوست وشريك شوند ودرسازمان مللى كه قواعدش را خود نوشته بودندًشوروى با حق وتو دران بپذيرندً حالا چرا بايد ما بايد از روسيه كه همسايه ماهم هست فاصله بگيريم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس