قربانی جنگ آمریکا - نمایه

پایگاه آنتی‌وار می‌نویسد جنگ اوکراین و قربانی شدن غیرنظامیان اوکراینی در آن قطعاً محکوم است، اما آمریکایی‌ها باید بپرسند «قربانیان غیرنظامی جنگ‌های آمریکا چه‌طور؟»

سرویس جهان مشرق - روسیه پس از حمله به اوکراین با تحریم دولت‌های غربی و محکومیت رسانه‌هایشان مواجه شد، اما این دولت‌ها و رسانه‌ها اتفاقاً همان‌هایی هستند که دست‌هایشان به خون میلیون‌ها نفر در خاورمیانه و فراتر از آن آلوده است. البته جنگ اوکراین محکوم است، اما «جنگ‌های آمریکا چه‌طور؟» پایگاه تحلیلی اینترنتی آمریکایی «آنتی‌وار» طی گزارشی تحت عنوان «چه‌طوریسم و حمله‌ی روسیه به اوکراین[۱]» به قلم «داگ بنداو» عضو ارشد اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی کیتو» و دستیار ویژه‌ی سابق رونالد ریگان، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، می‌نویسد اگرچه باید جنگ اوکراین را محکوم کرد و روسیه را به خاطر این جنگ توبیخ نمود، اما همچنین باید به خاطر داشت که آمریکا چندین برابر روسیه جنگ به راه انداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید ترجمه‌ی گزارش آنتی‌وار است.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

مادرِ «ضیا ثامر» پیکر بی‌جان پسر شش‌ساله‌اش را که در تیراندازی به خودرویشان در شهر بعقوبه، مرکز استان دیاله، در عراق کشته شد، در آغوش گرفته است؛ کشتار غیرنظامیان در اوکراین محکوم است، اما چرا رسانه‌های غربی قربانیان غیرنظامی در جنگ‌های آمریکا را به تصویر نمی‌کشند؟ (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


تقریباً غیرممکن است درباره‌ی سیاست خارجی آمریکا صحبت کنیم، اما به «چه‌طوریسم» متوسل نشویم: جنگ‌های آمریکا چه‌طور؟ اشتباهات آمریکا چه‌طور؟ جنایات آمریکا چه‌طور؟ ... چه‌طور؟ اگرچه چه‌طوریسم اغلب تحت عنوان «هم‌ارزسازی اخلاقی» [مقایسه‌ی معمولاً اشتباه میان طرف‌های درگیری و اقدامات و تاکتیک‌های آن‌ها] رد می‌شود، اما می‌تواند برای قضاوت درباره‌ی اقدامات آمریکا مفید باشد.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

«میشل اوباما» (دوم از چپ) بانوی اول وقت آمریکا، و «هتر هیگینباتم» (راست) معاون وقت مدیریت و منابع وزیر خارجه‌ی این کشور، در مراسم تقدیم «جایزه‌ی بین‌المللی زنان شجاع وزارت خارجه» در سال ۲۰۱۴ به «روسلانا لیژیچکو» (مرکز تصویر با پرچم اوکراین) خواننده، سیاستمدار و فعال اوکراینی؛ لیژیچکو از حامیان «انقلاب نارنجی» سال ۲۰۰۴ در اوکراین و از رهبران اعتراضات «یورومیدان» علیه روسیه و در حمایت از ملحق شدن اوکراین به اتحادیه‌ی اروپا بود (+)

صدالبته انتقادات از واشینگتن نمی‌تواند رفتار نادرست دیگر کشورها، مانند روسیه‌ی امروز، را توجیه کند. و تقصیرهای آمریکا چیزی از مرگ و ویرانی‌ای کم نمی‌کند که دولت‌های دیگر، اغلب [بر خلاف آمریکا] بدون تظاهر به نیت خیر، به بار می‌آورند. با این حال، واقعیت سیاست‌های آمریکا (با نیات واقعی و تأثیرات حقیقی‌شان) نشان می‌دهد چه اندازه از کارهایی که «هیولا[۲]»ی بدنام تشکیلات سیاست خارجی آمریکا انجام می‌دهد، مبتنی بر ترکیبی از افسانه و دروغ است. بالاتر از هر چیز دیگری، سابقه‌ی ننگین آمریکا این ادعای واشینگتن را رد می‌کند که «ایالات متحده یک قدیسه‌ی پاکدامن است که پاکی و عشق در سرتاسر جهان از آن تراوش می‌کند.» اتفاقاً چه‌طوریسم شاید مهم‌ترین راه مقابله با سونامی مقدس‌سازی‌های ناصادقانه‌ای باشد که هر روز از سوی سیاست‌گذاران چپ و راست موج می‌زند.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

نقشه‌ی نقاطی در عراق که نیروهای آمریکایی فقط بین سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ در آن‌ها غیرنظامیان را کشته‌اند؛ وقتی آمریکا بارها در جنگ‌های مختلف غیرنظامیان را کشته است، دل‌سوزی‌اش برای غیرنظامیان اوکراینی برای جهان قابل‌باور نیست (+)

در مورد اوکراین هم همین‌طور است. حمله‌ی روسیه به اوکراین جنایت بزرگی است. ولادیمیر پوتین بی‌پروا جنگی بیهوده را به راه انداخته که مرگ و ویرانی را بر سر یک ملت دیگر نازل کرده است. تا همین الآن هزاران اوکراینی قربانی شده‌اند؛ چه‌بسا یک میلیون نفر پیشاپیش از کشور فرار کرده باشند. طبق گزارش‌های موجود، تلفات روس‌ها نیز (ظاهراً شامل تعداد زیادی سرباز وظیفه که انتظار و آمادگی چنین جنگی را نداشتند) بالاست. در عین حال، سیل تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها علیه روسیه منجر به مجازات دسته‌جمعی مردمی می‌شود که هیچ کنترلی بر دولت خود ندارند. اگر کسی تا قبل از ورود روسیه به بحران کنونی، قائل به نبوغ راهبردی پوتین بود، اکنون این توهمش باید از بین رفته باشد. رئیس‌جمهور روسیه با تشدید مستأصلانه‌ی حملاتش به شهرها دارد تلفات و خسارات غیرنظامی را بالا می‌برد؛ که می‌توان آن را جنایت جنگی دانست. هیچ راهی برای توجیه و جبران رفتارهای پوتین وجود ندارد. با این حال، آمریکایی‌ها باید [از خودشان] بپرسند [رفتارهای آمریکا] چه‌طور؟

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

زنان داوطلب اوکراینی، در روز چهارم جنگ،  در شهر «لفیف» در غرب اوکراین پارچه رشته‌رشته می‌کنند تا از آن‌ها تور استتار ساخته شود؛ رسانه‌های غربی حجم زیادی از اخبار و گزارش‌های خود را به ستایش «مقاومت» و «شجاعت» مردم اوکراین در مقابل ارتش روسیه اختصاص داده‌اند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› رابطه‌ی بمب‌های شیمیایی آمریکا با تولد نوزادان ناقص‌الخلقه در ویتنام

›› حملات شیمیایی آمریکا به کودکان بی‌دفاع +تصاویر(۱۸+)

››  «کودکان هیولایی» میراث آمریکا در آسیا

›› کودکان عراق؛ قربانیان فراموش‌شده

این‌که آمریکا هم برای خودش حوزه‌ی منافع [و نفوذ در نیم‌کره‌ی غربی] قائل است و بی‌رحمانه از نیروی نظامی و تحریم‌های اقتصادی برای حفظ آن استفاده کرده، چه‌طور؟ نام رسمی این سیاست «دکترین مونرو[۳]» است. واشینگتن هرگز در تحمیل خواسته‌هایش به همسایگان ضعیف‌تر خود تردید نکرده است. همین روزها هم سیاست‌گذاران آمریکایی تمام عزم خود را برای به فقر انداختن کوبایی‌ها و گرسنگی دادن به ونزوئلایی‌ها با هدف نهایی به قدرت رساندن دولت‌های همسو با آمریکا در این کشورها جزم کرده‌اند. درست است که رژیم‌های این کشورها رژیم‌های شروری هستند، اما آمریکا هرگز ابایی از همکاری با دیکتاتوری‌هایی (حتی در قاره‌ی آمریکا) هم نداشته است که حرف‌گوش‌کن باشند و اهداف راهبردی واشینگتن را اهداف راهبردی خودشان بدانند.

جنایت صهیونیست‌ها با پیکر «محمد الناعم» شهید فلسطینی (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› اسرائیل یک رژیم تروریست و آمریکا بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است

›› نتیجه «معامله قرن» ترامپ: اهانت بولدوزر صهیونیست‌ها به پیکر شهید فلسطینی

›› اعتراف دیده‌بان حقوق بشر به آپارتاید اسرائیل

این‌که «هیولا» ی سیاست خارجی آمریکا هرگز رفتاری مشابه رفتار آمریکا در اروپای شرقی را از جانب شوروی یا روسیه تحمل نمی‌کرد، چه‌طور؟ تصور کنید ولادیمیر پوتین، پس از رسیدن به قدرت، در سیاست‌های مکزیک و کانادا دخالت می‌کرد؛ توافق‌نامه‌ی ائتلافی را به مکزیک تحمیل می‌نمود که کانون تجارت این کشور را به سمت جنوب و کنفدراسیونی بین‌المللی متشکل از دوستان روسیه [در آمریکای لاتین] معطوف می‌کرد؛ علیه دولتی منتخب و طرفدار آمریکا در مکزیکوسیتی [پایتخت مکزیک] کودتا به راه می‌انداخت؛ مقاماتی به مکزیک می‌فرستاد که علناً برای به قدرت رساندن سیاستمداران دوستدار روسیه توطئه‌چینی کنند؛ و به مکزیک و کانادا قول عضویت در [اتحاد نظامی اوراسیایی] «سازمان پیمان امنیت جمعی[۴]» تحت سلطه‌ی روسیه را می‌داد. در آن صورت، تشنجْ واشینگتن را فرا می‌گرفت. و هیچ‌کس از حق مکزیک و کانادا برای انتخاب آینده‌ی خودشان دفاع نمی‌کرد. هیچ‌کس.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

یکی از مجروحان اوکراینی در شهر «چوهوئیف» در استان «خارکف» در شرق اوکراین، در اولین روز از حمله‌ی روسیه،  کنار یک آمبولانس منتظر دریافت کمک پزشکی است؛ رسانه‌های جریان اصلی آمریکا که طی بیش از بیست سال اخیر علاقه‌ی زیادی به پوشش اخبار کشتار غیرنظامیان در جنگ‌های کشورشان نشان نداده‌اند، این روزها یک‌باره به فکر دفاع و حمایت از قربانیان غیرنظامی جنگ در اوکراین افتاده‌اند (+)

این‌که آمریکا دکترین مونرو را به یک اصل جهانی تعمیم داده مبنی بر این‌که «واشینگتن حق دارد تا پشت مرزهای هر کشور دیگری، از جمله مرزهای روسیه و چین، مداخله‌گری کند»، چه‌طور؟ آن هم [دخالت و] حضوری که واشینگتن حق دارد با نیروی نظامی از آن دفاع کند. آمریکا در حالی به حداقلی‌ترین روابط روسیه و چین با کوبا و ونزوئلا اعتراض می‌کند، که سیاست‌گذاران آمریکایی دارند درباره‌ی صدور تضمین صریح نظامی در دفاع از تایوان مقابل پکن بحث می‌کنند. در واقع، مقامات آمریکایی اغلب از این هم فراتر می‌روند و اصرار می‌کنند که حق دارند به کشورهای دیگر حمله و آن‌ها را اشغال نمایند (که فاجعه‌بارترین نمونه‌اش عراق است) تا آن‌ها را متحول کنند. اگرچه هیولای آمریکایی اسمِ این کارش را می‌گذارد «ترویج دموکراسی»، اما کشورهایی که در «فهرست تسخیر» واشینگتن قرار دارند، این اقدامات را تجاوزگری می‌دانند.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

پیمان ناتو (که اعضای آن با رنگ سبز نشان داده شده‌اند)، به‌رغم وعده‌ها درباره‌ی این‌که به سمت شرق پیشروی نخواهد کرد، عملاً تا مرزهای روسیه (که با رنگ نارنجی مشخص شده) عضوگیری کرده است (+)

این‌که آمریکا منافع خود را تابع منافع برخی از نفرت‌انگیزترین رژیم‌های روی کره‌ی زمین کرده، چه‌طور؟ رژیم‌هایی مانند عربستان[۵]؛ دیکتاتوری وحشی‌ای که رتبه‌اش در شاخص آزادی از روسیه هم پایین‌تر است و در حال حاضر، جنگی به‌مراتب مرگ‌بارتر [از جنگ اوکراین] را علیه یمن، یکی از فقیرترین کشورهای جهان، رهبری می‌کند. سعودی‌ها و اماراتی‌ها هفت سال است دارند به اهداف غیرنظامی حمله می‌کنند و مردم یمن را محاصره کرده‌اند. صدها هزار غیرنظامی یمنی جان خود را از دست داده‌اند؛ میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند؛ و اکثر جمعیت این کشور از سوء‌تغذیه یا بیماری رنج می‌برد و به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد. با این حال، واشینگتن هواپیماهای جنگی سعودی‌ها را تأمین و خدمات‌دهی، مهمات آن‌ها را فراهم، اطلاعات جنگی به آن‌ها ارائه، و حتی در مقطعی جنگنده‌های آن‌ها را سوخت‌رسانی کرده است.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

اعضای گردان ۳۵۲ حمل‌ونقل هوایی سوخت‌رسان نیروی دریایی آمریکا اوایل ماه مارس سال ۲۰۱۹ برای سوخت‌گیری یک فروند جنگنده‌ی «اف‌اِی-۱۸ هورنت» بر فراز یک منطقه‌ی آموزشی در جنوب کالفرنیا آماده می‌شوند؛ آمریکا علاوه بر حمایت نظامی-تسلیحاتی از سعودی‌ها در جنگ یمن در مقطعی حتی جگنده‌های سعودی را نیز سوخت‌رسانی کرده‌اند (+)

ماجرای دردناک «یسری» دختربچه‌ی یمنی که به خاطر جنگ یک چشمش را از دست داد (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

این‌که آمریکا از مفهوم «نظم مبتنی بر قانون» برای اعتبار بخشیدن به نظامی استفاده می‌کند که عمدتاً توسط واشینگتن ایجاد شده تا منافع خودش و کشورهای دوستش را در زمانی تأمین کند که بسیاری از کشورها ظرفیت تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی را نداشتند، چه‌طور؟ آمریکا و متحدانش این نظام را تغییرناپذیر می‌دانند و اصرار دارند هر کس مقابل این نظام مقاومت کند باید با تهدید و زور نظامی آمریکا مواجه شود.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

«پروانه» ۹ ساله ، یکی از قربانیان حمله‌ی هوایی نوامبر ۲۰۱۸ آمریکا به شهر «لشکرگاه» مرکز استان هلمند در افغانستان بود؛ حمله‌ای که برادر ۱۵ ساله‌اش «عصمت‌الله» و پدرش «عبیدالله» را به قتل رساند و ۱۲ عضو دیگر خانواده‌اش را نیز مجروح کرد؛ یک غیرنظامی اوکراینی که در نتیجه‌ی حمله‌ی روسیه مجروح یا کشته می‌شود، به‌شدت موردتوجه رسانه‌های غربی قرار می‌گیرد، اما قربانیان غیرنظامی جنگ‌های آمریکا به‌ندرت در کانون توجه همین رسانه‌ها جایی دارند (+)

این‌که آمریکا مرتباً با حمله به کشورهای دیگر، حمایت از شورش‌های داخلی در آن‌ها و تلاش برای برکناری دولت‌هایشان، قوانین بین‌المللی و اصول حاکمیت ملی را نادیده می‌گیرد، چه‌طور؟ واشینگتن، تنها در قرن بیست‌ویکم، به شکل غیرقانونی به عراق حمله، و سوریه را اشغال کرد؛ و از سرنگونی دولت‌های لیبی و سوریه و تجاوز غیرقانونی به یمن حمایت نمود. (آمریکا فقط در افغانستان توجیه قابل‌باوری برای تهاجم داشت؛ آن هم نه برای ۲۰ سال ماندن در آن‌جا.) عواقب سیاست‌های آمریکا[۶] هولناک بوده است: صدها هزار کشته، شمار بسیار بیش‌تری زخمی، میلیون‌ها آواره، اختلالات اجتماعی و مشکلات مدنی گسترده، درگیری و بی‌ثباتی وسیع، تقویت جنبش‌های شورشی و تروریستی، و افزایش نفوذ ایران. طی دو دهه‌ی گذشته، سیاست خارجی واشینگتن بسیار بیش‌تر از مجموع چین، روسیه، ایران، کره‌ی شمالی، کوبا و ونزوئلا به رنج مردم منجر شده است.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

شهروندان اوکراینی در حال تمرین پرتاب کوکتل مولوتف برای دفاع از شهر «ژیتومیر» در شمال غربی اوکراین در جریان حمله‌ی روسیه؛ رسانه‌های آمریکایی این روزها تمام تلاش خود را می‌کنند تا «مقاومت قهرمانانه» ی مردم اوکراین مقابل ارتش روسیه را به مردم جهان نشان دهند. این در حالی است که اگر در همین تصویر، جای پرچم اوکراین، پرچم فلسطین بود، همین رسانه‌ها افراد حاضر در این تصویر را «تروریست» معرفی می‌کردند (+)

مداخله‌ی مستمر آمریکا در انتخابات کشورهای دیگر، چه‌طور؟ مطالعه‌ی [دانشگاه آمریکایی] «کارنگی ملون» نشان داد[۷] واشینگتن بین سال‌های ۱۹۴۶ و ۲۰۰۰، در ۸۱ انتخابات خارجی مداخله کرده است[۸]. در خود روسیه، طی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۹۶، مشهور است که آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا حتماً «بوریس یلتسین» بار دیگر بر رقیب کمونیستش پیروز شود؛ سیاستی که مجله‌ی تایم گزارش روی جلد یکی از شماره‌های خود را به آن اختصاص داد[۹]. اگرچه واشینگتن اصرار دارد کمک‌های کنونی‌اش به «دموکراسی» فراحزبی هستند، اما در عمل از احزابی حمایت می‌کند که معتقد است به تأمین منافع آمریکا کمک می‌کنند. واکنش دولت‌های خارجی به این سیاست‌ها نیز دشمن‌پنداری فعالان سیاسی داخلی و ممنوع کردن حمایت خارجی از آن‌هاست.

جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات  آمریکا چه‌طور؟ +عکس و فیلم

«نجات به دست آمریکایی‌ها: داستان محرمانه‌ی کمک مشاوران آمریکایی به یلتسین برای پیروزی»؛ جلد شماره‌ی ۱۵ جولای ۱۹۹۶ (۲۵ تیر ۱۳۷۵) مجله‌ی «تایم» آمریکا با موضوع کمک واشینگتن به «بوریس یلتسین» برای پیروزی در انتخابات سال ۱۹۹۶ روسیه (+)

البته هیچ‌یک از این نکات، رفتارهای  روسیه، یا کشورهای دیگری مانند چین و ایران را تأیید نمی‌کند. به علاوه، انتقاد از آمریکا به این معنا نیست که دولت این کشور بدتر از دولت‌های دیگر، مثلاً دولت ولادیمیر پوتین، است. با این وجود، طبق آموزه‌ی مشهور عیسی مسیح، آدم باید اول تیرِ داخل چشم خودش را ببیند و بعدْ تیغِ داخل چشم دیگران را [به عبارت دیگر، اول اشکالات خودش را ببیند و بعد اشکالات دیگران را]. وقتی واشینگتن بدون مسئولیت‌پذیری مرتکب تجاوزگری و جنایت جنگی می‌شود، بدون آن‌که [به اشتباهاتش] اعتراف کند بی‌ثباتی و تلفات گسترده به بار می‌آورد، و بی‌آنکه درکی [از پیامدهای سیاست‌هایش] داشته باشد همین فرآیند را تکرار می‌کند، جانمازآبکشی‌هایش هم دیگر اعتباری ندارد.

سخنرانی «جان مرشایمر» دانشمند سیاسی آمریکایی، درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت اول [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود با حجم ~ ۴۷ مگابایت]

سخنرانی «جان مرشایمر» درباره‌ی دلایل و پیامدهای بحران اوکراین - قسمت دوم [متن کامل و جزئیات بیش‌تر[دانلود با حجم ~ ۳۶ مگابایت]

دولت ولادیمیر پوتین مسئولیت حمله به اوکراین را به گردن دارد. با این حال، استکبار، جهل و بی‌پروایی آمریکا [با تلاش برای گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت اوکراین در این ائتلاف نظامی] زمینه را برای بحران امروز فراهم کرد[۱۰]. واشینگتن همزمان با واکنش به تجاوزگری روسیه، باید از اشتباهات گذشته‌ی خود نیز درس بگیرد. در غیر این صورت، تاریخ به‌ناچار بار دیگر، با عواقب مرگ‌بار، تکرار خواهد شد.

«جان مرشایمر» پاسخ می‌دهد:

›› چرا بحران اوکراین تقصیر غرب است؟

›› آیا پوتین به دنبال ایجاد «روسیه بزرگ» است؟

 


[۱] Whataboutism and Russia’s Attack on Ukraine Link

[۲] «هیولا» (the Blob) در محافل رسانه‌ای آمریکا، به‌ویژه میان منتقدان، عنوانی برای دستگاه سیاست خارجی این کشور است.

[۳] Monroe Doctrine Link

[۴] Collective Security Treaty Organization Link

[۵] Saudi Arabia Makes Fool of President Biden: Continues Yemen War and Domestic Repression Link

[۶] Americans Should Look at Their Conduct: China Points to US Human Rights Abuses Link

[۷] Russia Isn’t the Only One Meddling in Elections. We Do It, Too. Link

[۸] Partisan electoral interventions by the great powers: Introducing the PEIG Dataset Link

[۹] Rescuing Boris Link

[۱۰] US Should Close the Door to Ukrainian Membership in NATO Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 139
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    57 8
    ذات کثیف و دروغگوی لیبرال دموکراسی یعنی همین که جنایت و جنگهایی که ما می کنیم خوب است و جنگ های دیگران حتی اگر برای دفاع از خودشان یا به هر بهانه و دلیلی باشد بد است و محکوم
    • قریشی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      27 3
      اگر در سخنان جان مرشایمر دقیق باشیم متوجه میشویم که این فرد صاحبنظر مخالف رفتارهای کلی امریکا نیست ، مخالف جنگ افروزی و لشکرکشی امریکا نیست بلکه عنوان می کند که اهداف غلطی را انتخاب نموده است . در سخنرانی براحتی در مقابل ایران قرار دارد و تنها نگرانیش این است که ما براحتی در حال هل دادن روسیه به سمت ایران و چین هستیم! سرو ته همه سیاستمداران امریکائی تفاوت زیادی با هم ندارند همگی جنگ افروز، جنایتکار، تروریست و بدور از مسائل اعتقادی هستند
    • هانیه US ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      18 1
      تحلیل قریشی کاملا دقیق بود . اینها مشکلی با جنگ افروزی امریکا ندارن فقط با انتخاب نقاط هدف مشکل دارن
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 8
      این رفتارهای دوگانه در عمل همه هست.ایران از جنایات آمریکا و غرب انتقاد می کنه ولی در برابر رفتارهای مشابه چین و روسیه سکوت کرده و فقط به طور کلی برای خالی نبودن عریضه میگه جنگ بده ولی حتی در رای گیری نمادین هم رای ممتنع داد.
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      آنها هیچ ارزشی برای کشورهای جهان سوم و مردم این کشورها قائل نیستند.
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 1
      واقعیت اینجاست که اگر روند پنج سال اخیر دنیا را بررسی کنید، یک سری اتفاقات سلسله وار در حال رویداد بوده اند که در صورت ادامه و یا بحران بزرگتر می‌توانستند برای کل کره زمین یک تهدید باشند. شاید این نتیجه تصمیمات کسانی بوده است که در پس پرده خود را مالک دنیا می دانند. مطمئن باشید، جریان هایی مانند روسیه و یا کرونا در آینده نزدیک تکرار هایی همانند ولی با شدت بیشتر خواهند داشت
  • غلامرضا NL ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    31 7
    کاش عکسهای بیشتر بزاری از کودکان شهید شده یمن عراق سوریه افغانستان غزه تا این از خودا بی خبر ها که میان سیاست غرب رو به سینه میزنند با دیدن این عکسها خفه خون بگیرند میدانم که وجدانی نمانده براشون چون دونیای غرب کر و کور لال کرده
    • FR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 23
      یه سری عکس از کودکان اوکراینی برای شماهایی که حامی تجاوز روسیه هستید هم باید بزارن
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      21 12
      مدتهاست که اوکراین داره مردم بی دفاع دونباسک رو گلوله باران میکنه و در این جنگ همه دیدن روسیه مسیر امن برای خروج مردم بی دفاع باز کرده ولی از اونجایی که غربگداها شرافت ندارن در این مورد خفه خون گرفتن
    • FR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 20
      11:40 اوکراین اگر در دونباسک اقدامات نظامی داشته، از تمامیت ارضیش دفاع میکرده. این روسیه متجاوز بوده که ابتدا اقدام به اشغال دونباسک و کریمه کرده و الان هم قصد اشغال کامل اوکراین رو داره.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      13 4
      واقعا خیلی بیچاره و مفلوکی که روی حماقت دلقک معتاد و یهودی اوکراینی برای پیوستن به ناتو که باعث تحریک روسیه به جنگ شد ماله میکشی
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 10
      برای منحرف کردن ذهن مردم از جنایات پوتین صحبتهای بی مناسبت مطرح می کنید .
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      9 0
      پناهندهٔ ظرفشور، اولأ دونباس نه دونباسک، دومأ شما غربگداها دیگه اربابتون رکورد تجاوز و قتل عام مردم بیگناه در جهان رو شکسته و اون زمانی که اینکارو می‌کرد همه دهنتون بسته بود الانم دهنتون رو مثل همون موقع ببندین و حرف گنده تر از دهنتون نزنین، باریکلا!!
    • DE ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      یک غربگدای نفهم و بدبخت ساده لوح که فکر میکرد اختراع کرده و میتونه با گفتگوی تمدن ها با بی تمدن های وحشی گاوچران رفیق بشه این همه بدبختی را برای مردم درست کرد .منظورت ممد چاخان نیست؟ نه بابا اون عددی نیست پشت کوهی بیسواد چیزی را تقلید میکرد که کلا نمیدونست داره چی میگه . منظورم گربه چف خودمون نبود منظورم گربه چوف روسی ساده لوح خوش باور بود که اتحاد جماهیر شوروی را تکه تکه کرد که الان روسیه با یکی از استانهای خودش جنگ میکنه . سابقا حزب توده خائن وطنفروش که از کا گ ب تغذیه میشدند عین غربگداهای خا'ئن حالا بودند که از سازمان سیا هدایت میشوند. وطنفروش وطنفروش است چه به اتحاد جماهیر شوروی سابق بفروشد چه به اتحاد ایالات متحده جنایتکار و ناتوی صهیونیستی اکنون.
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 0
      دونباس و کریمه را که خود اوکراینی ها از روسبه دزدیده بودند. خروشچف اوکراینی این مناطق را به اوکراین بخشید.
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    35 18
    مرگ بر آمریکا! مرگ بر انگلیس! مرگ بر یهود که ۹۵℅جنگهای تاریخ از گور یهود برخاسته .
    • FR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 16
      تا کی می خواید این شعارهای کلیشه ای رو تکرار کنید؟ جرات دارید عمل کنید.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      17 7
      یه سرچ در مورد حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل در در نت بکن برای شفای کوری چشمات خیلی مفیده
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      9 1
      تا کی میخوای بخاطر پناهندگی که بهت دادن مزدور اجنبی باشی؟؟!
    • FR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 13
      12:31 تا کی می خواید به خاطر این شعارها و این سیاست ها زندگی 80 میلیون نفر رو به بازی بگیرید؟ چی بهتون می رسه از بدبخت کردن مردم؟
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 4
      هاسبارات و موساد کامنتی چند میدن بهتون؟ نون وطن فروشی آخرش گیر میکنه تو گلوتون!!!
  • DE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    24 5
    این کسانیکه برای مردم اوکراین دلسوزی میکنند برای هموطنان خودشان دلسوزی نکردند که زیر بمباران و موشک های صدام بودند چه برسد که حالا برای مردم یمن دلسوزی کنند . برای هواپیمای اوکراینی هم خیلی خیلی بیشتر متأثر شدند تا هواپیمای ایرانی که با موشک امریکایی سقوط کرد .وجدان این افراد به دکمه ای در کاخ سفید متصل است و هر وقت کاخ سفید دستور دهد وجدان این افراد فعال میشود .
  • DE ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    17 8
    جنگ اوکراین و قربانی شدن غیرنظامیان اوکراینی در آن قطعاً محکوم است، اما غربگداها و نوکران آمریکا و وطنفروشان و شا ه پرستهای خائن و آمریکایی‌ها باید بپرسند « میلیونها قربانی غیرنظامی جنگ‌های آمریکا چه‌طور؟؟
    • FR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 15
      هیچ اصلاح طلبی از جنگ های آمریکا حمایت نمی کنه پس بهتره دهنتو ببندی
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      14 5
      افسادطلبان خودشون سرباز و سرمایه های اسرائیل در ایران هستن و از طرف آمریکا و اسرائیل با مردم و نظام جمهوری اسلامی می جنگند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 1
      این مسئله که اصلاحاتچی ها در زمان حملهٔ گاوچرونها و نوکراشون مثل عربستان خفه خون میگیرن نشوندهندهٔ حمایت اونها از اون حمله هست. حالا شما هم دهنتو ببند برگرد تو رستوران ظرفتو بشور!!!
    • DE ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      15 0
      هیچ اصلاح طلبی از جنگها دفاع نمیکنه اصلاح طلبها فقط از تحریمهای درآور ضد مردم بی پناه ایران دفاع میکنند و از بهایی ها و اشرافیون واشرفیون . اصلاح طللبها از کودتای مخملی جورج سوروس نارنجی در اوکراین و سبز در ایران دفاع میکنند اصلاح طلبان از زرو زور و تزویر و دلالی و شیتیل و از فرهنگ غربی و غربگدایی دفاع میکنند و در یک کلام اصلاح طلبان دوستان و امید و دوست رژیم اشغالگر کودک کش آپارتاید , در ایران هستند. اصلاح طلبان میخواستند به تقلید از گربه جچف خرفت نادان غربگدا ایران را با گفتگوی بی تمدن ها خلع سلاح و تکه تکه کنند.... ای ممد چاخان خدا لعنتت کند
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    10 12
    به فرق شکافته علی ابن ابی طالب چنان انتقامی از یهودی های اسرائیل بگیریم که در جهان سابقه نداشته باشه ،خداوند هیتلر رو به حقیقت برای عذاب قوم یهود برانگیخته بود این جماعت یهود دوباره باید در کوره های یهود سوزی سوزانده شوند.و انتقام بدتر از هولوکاست را ما ایرانیان به سر صهیونیزم ویهود خواهیم اورد،وفتح خیبر تکرار خواهد شد به زودی.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 3
      ما ایرانیان با مردم جهان مشکلی نداریم و میخواهیم جهان در صلح باشد و مردم ایران مثل تو و هیتلر و بقیه جنایتکاران نیستند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      11 0
      ما نمی خواهیم با هیتلر در یک جبهه قرار بگیریم.‌هیتلر در جبهه‌ی غرب بود. او هم بخشی از فرهنگ و تمدن غرب بود و شیفته‌ی ارزش‌های غربی بود.
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 9
      همین یهودیایی که تو قصد قتل عامشون رو داری، در دوره حضرت محمد (ص) در صلح و آرامش با مسلمانان و مسیحیان زندگی می کردن. اسلام دین صلحه نه جنگ. تو به دینت باید شک کنی که هدفت از زندگی قتل عامه و جنایتکاری مثل هیتلر رو ستایش می کنی.
    • خطاب به ۱۱.۳۹ IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 0
      همین یهودی هایی که می گی در زمان حضرت محمد بار ها قصد جون پیامبر رو داشتن و بار ها صلح شکستن و با توطئه و همکاری با مشرکان مکه قصه نابودی پیامبر و مسلمانان رو داشتن
    • مجتبی US ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      3 0
      عده ای وقتی صحبت از نابودی رژیم جعلی اسرائیل پیش میاد میگن ما با دولت اسرائیل سر جنگ داریم نه شهرک نشین های صهیونیست،،در صورتی که شهرک نشین های صهیونیست حتی کودکانشان هم سلاح حمل می‌کنند و به ملت بی دفاع فلسطین با حمایت ارتش اسرائیل حمله می‌کنند..رژیم آپارتاید اسرائیل به کلی باید نابود بشود چون آنها ریشه ذهنی خود برتر بینی و حکومت بر جهان و جوامع دیگر را دارند و اگر به اندازه کافی قدرتمند می‌شدند تمام مردم جهان را برده خود می‌دانستند و هر بلایی که دلشون میخواست سر دیگر ملت ها در می‌آوردند.
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    9 24
    شماها جنگ اوکراین رو نه تنها محکوم نمی کنید بلکه از روسیه هم دفاع می کنید اما اصلاح طلبان تمام جنگ ها رو به خصوص اونایی که توسط آمریکا و متحدینش شروع شدن رو محکوم می کنن.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      31 5
      زمان حمله امریکا به افغانستان دولت اصلاحطلب حاکم در ایران( دوران خاتمی) نه تنها این جنگ را محکوم نکرد که نهایت همکاری و کمک ممکن را به امریکا کرد(شما بخون به بهانه و یا خیال رفع تحریم ها). بی زحمت از روی باد معده حرف نزنید. دو خط مطالعه کنید. حالا ما هم همچی ادعای سواد دار بودن نداریم ولی گویا شما زدی روی دست ما.
    • FR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 10
      10:17 در اون زمان نه تنها دولت بلکه کل نظام هم اظهار نظری نداشت چون خطر حمله آمریکا به ایران وجود داشت.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      زمان حمله افغانستان تصور میشد که ائتلاف شمال حاکمیت این کشور را دست می گیرد و فکر نمی شد که این کشور به اشغال آمریکایی ها در بیاید. تلویزیون مرتب از پیشروی های ائتلاف شمال صحبت می کرد ولی ناگهان دیدیم افغانستان به یک مستعمره تبدیل شده. این باعث شد که در حمله به عراق، ایران طرف عراق را بگیرد و حمله را محکوم کند
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 10
      شما چرا صدام و طالبان و بن لادن را با مردم اوکراین یکی می دانید .آیا آنها شبیه به هم عمل کردند ؟ لابد داعش هم شبیه مردم اوکراین است ؟ آن کسانی که برجهای دوقلو را منفجر کردند شبیه مردم اوکراین هستند ؟ صدام که کویت را اشغال کرد شبیه مردم اوکراین است . چرا مغلطه می کنید . بروید تحقیق کنید چه کسانی و چه کشور های در حمله آمریکا به افغانستان و عراق همکاری کردند . آیا صداقت دارید ؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      6 0
      دروغ اگه حناق بود شماها همه تا حالا خفه شده بودین!! نظام و آدم حسابی ها همه حملات آمریکا رو محکوم کردن فقط دولت اصلاحاتچی و طرفداراش بودن که خفه شده بودن!!!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 1
      اولا نوکر اون ارباب گاوچرونت یعنی عربستان به برجهای دوقلو حمله کرد نه افغانستان، بعدشم در هشت سال اخیر نازی های اوکراینی تروریست سیزده هزار نفر از مردم دونباس رو کشتن، تروریست شاخ داره یا دُم؟؟!! شما نمیخواد دم از تحقیق بزنی، شما غربگداها هرچی بی بی سی و عنتر نشنال و وی او ای........ شما غرغره میکنی!!!
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 0
      ۷۵ درصد تسلیحات تروریست ها در سوریه اوکراینی هستند که البته سعودی ها خریدند. چاه کن ته چاه است. امروز هم مرتب آویزون صهیونیست هاست این زلنسکی
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    18 11
    بین رفتار آمریکا و برخی از دشمنانش تفاوت وجود دارد و این طور نیست که همه در جهت شر قرار داشته باشند و فقط فعالان ضدجنگ در مسیر درست قرار داشته باشند. فلسطینی ها و لبنانی ها و یمنی ها سرزمینشان اشغال شده از خانه و کاشانه شون آواره شدند. مردم ایران میخواهند مستقل باشند و گوش به فرمان آمریکایی ها و انگلیسی ها نباشند مردم عراق و سوریه برای حفاظت از جانشون در مقابل تروریست های وحشی مورد حمایت آمریکا تلاش می کنند. در حالی که آمریکا اختیار کشورش را داده دست چند صهیونیست شیطان صفت شرور بی انصاف فرعون صفت
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    9 13
    این همه سال از مقاومت بد می گفتند حالا مقاومت اوکراین را ستایش می کنند.
    • FR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 12
      به حملات تروریستی نمیگن مقاومت
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      11 0
      تروریست اون ارباب گاوچرونته کلنگی!!!
  • نیما IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 8
    چرا آقای احمدی نژاد یک نامه فدایت شوم به پوتین مانند بن سلمان نمیزند از او به نام ریس جمهور محترم برادرم شماهم از این جنگ راضی نیستید نمی نویسد فرق اوکراین یمن چیست جناب دکتر احمدی نژاد عزیز چرا شماهم منحرف شدی از راه حق ؟
    • FR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 5
      جالبه احمدی نژادی که یه زمان ستایشش می کردید الان به جمع "کفار" پیوسته!
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 0
      اولا ما کسی رو ستایش نمی‌کنیم، ستایش مخصوص خداوند یکتاست. البته میدونیم که شما غربگداها ارباب گاوچرونتونو ستایش میکنین، دومأ ملاک حال فعلی افراد هست هزار بار هم گفته شده، الان جناب رئیسی هم خطوط قرمز نظام رو زیر پا بزاره مثل احمدی نژاد باهاش برخورد خواهد شد!
    • DE ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 1
      احمدینژاد برای اون مقطع بسیاربسیار صحیح و بجا بود تا بشود خطر از هم‌پاشیدگی و اوکراینیزه کردن ایران توسط میر غضب مستر چیز چیز چیز داماد لردها و اصلاحطمعکاران و غربگدایان را برطرف کرد . نیروهای انقلابی که دنیای غرب را سر انگشت میچرخانند محمود را با غربگداها به هم مشغول کردند و با سرعت وصف ناشدنی شبانه روز به ساخت زیرساخت های نظامی و علمی مشغول بودند . محمود را فرش قرمز گمراه کرد و فکر کرد میلیونها رای و پشتیبانی اصولگرایان را همیشه دارد و زد به بیراهه‌و شد محمود مغضوب و غربگداها هم مشغول ناز و کرشنه و دلدادگی با ارباب بودند که شلیک شد به برجکشون.خخخخ جفتشون خیلی ساده لوح و در سیاست بچه ای بیش نبوده و نیستند. طعمه سر قلاب در مقابل توحش غرب بودند ولا غیر کشور داری نانوایی سر نبش نیست که هر ننه قمری احساس کند سیاستمدار است.
  • نریمان جعفری SE ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    7 8
    باید چه کار کنم که برادران و دوستانم این جنایتهای امریکایی را، حتی این فیلمها ببینند. بهرحال من تشکر میکنم از کارهای انسانی شما.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 7
      کاری لازم نیست بکنی .با مناسبت حرف بزن .هر چیز سر جایش .فعلا جنایات پوتین را محکوم کن .
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      7 0
      هروقت شما جنایات اربابای گاوچرونتونو محکوم کردین بعد بیا اینجا هزیون بگو!!!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    18 8
    غربگدا: امریکا و اروپا هرکاری بکنن صحیحه چون اولأ خودتون میگین غرب پس یعنی مهد دموکراسی و آزادی و حقوق بشر (!) و ثانیا اگه به کشورت خیانت بکنی مثل مصی وز وز و یه سری ورزشکار و خواننده و اینا ویا دزدی کنی فرار کنی اونور مثل خاوری و غیره و یا آدمکش باشی مثل مریم رجوی و دارو دستش امریکا و اروپا بهت اقامت میدن و حمایتت میکنن. حالا اگه این کارها رو بکنی آیا چین و روسیه و ونزوئلا و... اینها حمایتت میکنن؟؟! نه، پس آمریکا همیشه حق داره و کشور های مخالفش چرت میگن، دیدین چه ساده بود؟!
    • DE ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 0
      +++++++++++++++++++××++++++++++++++ یک مثبت کم بود
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 6
    جنگ افروز خودشون هستن ، باید بسوزن.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 1
    جنگ و افراطی گری توسط هر کشوری در جهان یا هر گروهی باشد محکوم است، گاهی در یک کشور یک گروه فکری اقلیتی قدرت را قبضه میکند و اکثریت را در حصار عقاید خود قرار میدهد و اکثریت را سرکوب میکند و ان اقلیت یک زندان به اندازه یک کشور میسازد این هم محکوم است
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    حق وتو يعنى چه معنى ان اينست كه كشورهايى كه اين حق را دارند هركارى را بكنند از جمله هرنوع ادمكشى قانونى است چون تصميم سايرين با وتو بى اثر ميشود تازه اين ةضع درحهان دوقطبى بود حالا كه جهان يك قطبى شده وامريكا بدون مراجعه به شوراى امنيت هركاركه دلش خواشته انجام داده ولى درپروژه اكراين حسابش درست درنيامده روسيه بدون ورود به شهرها وجنكيدن درزمين امريكا شهرها را مخاصره وعملا كشوراوكراين را با چهل ميليون نفر جمعيت تعطيل وبى كاركرده است وهزينه ها ى اين كشور تعطيل شده را به گردن ناتو انداخته است به اين طريق اينده هراس انگيزى از نظر اقتصادى براى غرب رقم خورده است
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 4
    سیاست کثیف یکی به نعل زدن و یکی به میخ در اغلب به ظاهر بشردوستان غربی که تا حدودی مدعی بیطرفی هستند در این مقاله هم به خوبی دیده می شود.// نویسنده در عین اینکه قصد دارد خود را بی طرف و بشر دوست و منتقد امریکا نشان دهد، در عین حال در یک سیاست موذیانه و مزورانه به نوعی در حال پاکسازی چهره کثیف کشورش بوده، در چند جای مقاله رفتار امریکا را همتراز رفتار کشورهایی همچون چین روسیه ایران کوبا ونزوئلا و ... می داند و حتی پا را از این فراتر گذاشته و در بند آخر می گوید: «انتقاد از آمریکا به این معنا نیست که دولت این کشور بدتر از دولت‌های دیگر است»، یعنی می خواهد بگوید کشورهای نامبرده بدتر از امریکا هستند!!!!! خب دستکم یک نمونه از رفتار بدتر ایران یا مثلا ونزوئلا را نام می برد که بی سند حرف نزده باشد( که البته هیچ نمونه ای ندارد جز در حرافی و دروغ گویی). نویسنده اگرچه خود را در قالب بی طرف و بشر دوست جا می زند و در ابتدا افراد را با خود همراه می کند ولی در نهایت به آرامی تغییر مسیر داده و اقدام به پاکسازی چهره دولت امریکا و تبرئه کردن آن می کند و دیگران را بدتر از امریکا می داند و مدعی می شود که آنها به خاطر ذات پاکی که از مسیح به ارث برده اند از خطاهای کوچک خود هم چشم پوشی نمی کنند!!! /// بهتر است مشرق هم چند خط تحلیل در دنباله این مقاله های خارجی بنویسد که به آگاه سازی جامعه منجر شود نه اینکه ناخواسته بلندگوی رسانه های خارجی برای ترویج مهملاتشان شود.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    7 4
    هژمونی ملاک خیر و شر را تعیین می کند. دیدیم چطور اموال روس ها را مصادره کردند. خانه هایشان را در اروپا تصرف کردند. هیچ کسی صدایش هم درنیامد.
    • DE ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      از هژه مونی غرب فقط این مانده : تو فقط هژه موونی یا اصلا کلا تو هژه موون هم نیستی . این صحیح تره
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 6
    واقعا پوتین یک جنایتکار جنگی هست-با چند تا هواپیما هلی کوپتر وتانک ...قراضه افتاده به جان مردم بی دفاع
    • بهزاد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 9
      با مردم روسیه مشکلی نداریم ولی حکومت روسیه دقیقا نقش یاجوج و ماجوج رو داره اجرا میکنه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 0
      پس چرا نمیری با این جنایتکار جنگی بجنگی؟ چرا نمیری اوکراین برای عشقت (آمریکا) بجنگی؟ چرا زیر لحاف نشستی کامنت میدی؟! برو بجنگ و از عقیده ت دفاع کن ای سرباز آمریکا.
    • FR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 9
      13:26 همین که شماها برای ارباب پوتینتون میجنگید کافیه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 0
      تمام رئیس جمهورهای گاوچرون آمریکا متهم به جنایت جنگی هستند، اول یقهٔ ارباباتونو بگیرین بعد بیاین اینجا حرف مفت بزنین!!!
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    8 2
    بنده جرات نکردم فیلمها رو ببینم از بس این تصاویر دلخراشند...لعنت بر آمریکا
    • FR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 0
      لعنت بر متجاوز چه آمریکا چه روسیه
    • بهزاد IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      8 5
      لعنت بر آمریکا و روسیه و چین. چون چین و روسیه ازتون مراقبت میکنن چشمت رو روی ظلم و جنایتشون بستی! انتظار احترام نداشته باش پس
  • نیما IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    7 3
    اولا که هلوکاست افسانه است و دروغ ربطی به نونازی ها هم ندارد محققان زیادی این اثبات کردند به علاوه ما فقط با رژیم صهیونیستی مشکل داریم و با مردم جهان مشکلی نداریم مشکل شما این است که کفتارها را جزو مردم جهان حساب کردی
    • FR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 6
      اصلا جنگ جهانی دوم افسانست! دوره احمدی نژاد تموم شده! حتی اونم الان به راه راست هدایت شده!
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 0
      هلوکاست که افسانه هست اون که هیچ، حالا تو چرا ناراحت شدی مناخیم؟! ششصد میلیون نفر از فامیلای تو رو هم آلمانی‌ها تو یه اطاق سه در چهار کشتن؟؟!!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    6 7
    اگه جنگ اوکراین محکوم است چرا مردم را به طرفداری از روسیه تشویق می کنید .شما وطن فروش هستید .
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 12
    همه وطن فروشان یک جا جمع شدند و هوادار پوتین شدند . زنده باد ایران .زنده باد جمهوری اسلامی ایران .مرگ بر پوتین
    • بهزاد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 7
      دمت گرم با وجود اینکه در مورد جمهوری اسلامی باهات موافق نیستم ولی بخاطر اینکه جنایت پوتین رو محکوم کردی تبریک می گم.
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      9 0
      وطن فروش تر ا. غربگداهای نوکر گاوچرونهای یانکی نداریم که تا زمانی که اربابشون جنایت میکرد خفه خون گرفته بودن ولی حالا یهو نطقشون باز شده!!! در ضمن خر خودتی، معلومه از کمپ تیرانا پیام میزاری!
  • FR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    به دوست ایرانی که پاچه لیسی احمدی نژاد و کد خدا و افساد طلبان در ایران را میکند ! بگو ببینم گولی منگولی ، قیمت هر لیتر بنزین چقدر هست ؟ کمکت میکنم ، لیتری ۲ یورو و چهل سنت ! حالا انقدر جوش نخور شیرت خشک میشه و برای اعصابتون هم خوب نیست 😁✊ زنده باد ایران و حوزه تمدنی ایران زمین 💪❤️💪
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 0
      انتقادها از جنگ عراق و تاسف از کشتار غیر نظامیان به خاطر انسان دوستی آمریکایی ها نیست بلکه تاسف از حذف جلادی مثل صدام حسین هست که بهشون خدمت کرده بود و بهتر از مسئولان مستقل از غرب عراق فعلی بود. اون موقع سانسور خبری مانع از این شد که تمام جوانب جنگ عراق را ببینند وگرنه سر و ته یک کرباس هستند.
  • نیما IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    7 5
    این اوکراین بود که ۱۴۰۰۰ روس اوکراینی را که چند صد کودک جزوشون بودند قتلاعام کرد تاریخ را تحریف نکنید جنگ را اول اوکراین شروع کرد به علاوه تروریستی کسی است که ۷۰ سال ملتی را آوراه کرده است و این ملت حق دارد در دفاع از خود دست به هر حمله به دشمن صهیونیستی بزند
    • FR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 5
      این روسیه بود که دونباسک و کریمه اوکراین رو اشغال کرد و باعث ایجاد درگیری های نظامی و کشته شدن صدها انسان در اوکراین شد. دست از دفاع کردن از پوتین متجاوز بردارید. متجاوز چه آمریکا باشه چه روسیه جنایتکاره.
    • بهزاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 10
      عربها ۱۸۰۰ سال بعد یهودیها در زمان خلیفه دوم به اسرائیل حمله کردن و روی معبد اونها مسجد ساختن در زمان عثمانی هم عربها با بریتانیا همکاری کردن و ۱۵ هزار سرباز عثمانی رو شهید کردند با خیانتشون. از لحاظ تاریخی حق کاملا با اسرائیل هست. از لحاظ حقوق بین الملل هم این مشکل ترکیه و انگلستان هست. در مورد حمله روسیه به اوکراین اگر منطق روسیه رو قبول کنید ترکیه و آذربایجان هم حق دارند به ایران حمله کنند و آذربایجان رو مستقل کنن. کردستان عراق کردستان ایران رو مستقل کنه. عربستان خوزستان رو مستقل کنه پاکستان بلوچستان رو و ترکمنستان هم شمال خراسان و گلستان رو مستقل کنه. با اسرائیل ما مشکلی نداریم شما هم حق ندارید منابع و منافع ملی رو فدای ایدئولوژی به سری افراد پیر بکنید.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 0
      يهوديها طبق متون دینی خودشون از شرارت زیاد آواره و بی وطن شدن، چرا تاریخ رو چپکی روایت میکنید؟ اگر اینطوریه که تمام آسیای غربی در ۲۵۰۰ سال پیش جز خاک ایران بوده و باید به ایران برگرده نه اینکه به خاطر زبان محاوره از ایران جدا بشن
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      اسرائیل جعلی ترین رژیم خودخوانده دنیاست، اینکه نمیشه ساکنان بومی یه کشوری رو قلع و قمع کنی چون اجداد شرورت یه زمانی اونجا ساکن بودن اگر اینطوریه پس تمام مرزهای فعلی باید جابجا بشه
    • JP ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 0
      در جواب به این بهزاد عقب مونده که نه غقل داره نه اخلاق، بگم که اگه قرار به تاریخ بشه هم ترکیه هم آذربایجان برا ایرانه پس دهنتو ببند
  • نیما IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    اولا احمدی نژاد منحرف شده است و امید دانا به راه راست هدایت شده است به علاوه هر انسانی که هلوکاست را باور کند ساده لوح است بعدشم فقط احمدی نژاد درباره هلوکاست صحبت نکرده راعفی پورم درباره دروغ بودن هلوکاست سخنرانی داشته است وخیلی دیگر از محققان دیگر
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    این ها مثل خوارج هستند. زمان حضرت علی خوارج بچه را از شکم زن خارج می کردند و دار می زدند ولی در مقابل قرآنی که معاویه به نیزه زد گفتند ما نمیخواهیم خونی بر زمین ریخته شود
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 3
    برای منحرف کردن ذهن مردم از جنایات پوتین صحبتهای بی مناسبت مطرح می کنید .
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 0
      برای منحرف کردن ذهن م دم از جنایات گاوچرونای یانکی و سعودی های تروریست شما گیر دادین به اوکراین!
  • TR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 3
    جنایات روسیه آمریکا اسرائیل ایران انگلیس فرانسه محکوم است
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      جنایات امریکا، کانادا، اروپا، انگلیس، اسرائیل، سعودی محکوم است!!
  • TR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 4
    منطق شما اینه که چون آمریکا و غرب جنایت می کنند روسیه هم حق داره جنایت بکنه این چه طور منطقی هست
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      منطق ما اینه که افرادی که حد اقل بیش از چهل سال بعد از انقلابو در مقابل جنایت‌های اسرائیل، آمریکا، اروپا و کلا غربی‌ها سکوت کردن الان هم باید ساکت باشن!!!
    • FR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      مه عزیز این منطق ترکهاست ! و این ره که تو میروی به ترکستان است
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 3
    جنگ اوکراین محکوم است؛ اما جنگ‌ها و جنایات آمریکا چه‌طور؟ جواب .اساتید محترم بفرمایند .اگر محکوم است چرا پوتین را سرزنش نمی کنید و بجای سرزنش پوتین آمریکا را سرزنش می کنید . مناسبت آن چیست ؟
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    6 3
    اگر آمریکا بد است ، چرا جان آقازاده هاو فرزندان مسئولین برای آمریکا در می رود و در آنجا زندگی می کنند ؟
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      چون محل تجمع پول است. پولی که از غارت جهان جمع شده. همان طور که روستاییان به شهرستان ها مهاجرت می کنند.
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    هر که با شیطان باشد از هر کاری مجاز است از قتل و کشتار بیگناهان گرفته تا نابودی شهرهایشان ولی اینکار اگر برای دفاع از خود هم باشد خلاف و مغایر با قوانین مثلا بین المللی است
  • نیما IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    هروقت شما دست از ماله کشی رژیم صهونیستی آمریکا عربستان ورداشته اید اون وقت ما تصمیم می گیرم چیکار کنیم
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    در جواب دستمون که فکر میکنه دنباسک مال اوکراین میباشد، اگر ب عقب برگردیم، قبل از جنگ جهانی اول اکراین، نروژ، فنلاند و چند کشور دیگر جزئی از روسیه بودند اما چون همزمان شد با انقلاب روسیه استقلال آنها را قبول کردند، مردم دنبسک هم همیشه می‌خواستند از اکراین مستقل باشند. البته این خلاصه ای ناکافی است میتوانید ب تاریخ رجوع کنید.
  • FR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    12:16 تو داری روی حماقت ارباب پوتینت ماله میکشی. به روسیه چه ربطی باید داشته باشه که اوکراین عضو ناتو بشه؟ آها اینجا دیگه نمی شه دخالت در امور کشور دیگه چون اربابتونه؟!
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    6 4
    ترکیه و آذربایجان هم حق دارند به ایران حمله کنند و آذربایجان رو مستقل کنن. کردستان عراق کردستان ایران رو مستقل کنه. عربستان خوزستان رو مستقل کنه پاکستان بلوچستان رو و ترکمنستان هم شمال خراسان و گلستان رو مستقل کنه. با اسرائیل ما مشکلی نداریم/// حالا وقتی می گیم داداش نرو قبرس. اصل جنس ! اینجاس. بازم می گی نه؟ اینم مدرکش. جنس درجه 1 پای ماهواره !! خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      آخه کم خرد اولا که تمام این کشورها یه زمانی جز ایران بودن ثانیا کدوم قوم ایرانی توسط دولت، قتل و عام شده؟! چرا اینقدر ابلهی آخه تو
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 1
      البته که کردستان برای ماست و خیلی خوبه که تمام کردستان به ایران ضمیمه بشه.
    • DE ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 0
      جواب ابلهان اینست که ایران حق داره به همه کشورهای از دست رفته اش حمله کنه و باز بشه بزرگترین امپراطوریکه که فقط دنیا یکبار به خودش دیده بود و دیده است . بعد یکی دوهفته با پورشه باید تو اتوبان گاز بدهی تا از اینطرفش بری اونطرفش.زیادی ذُرَت پرت کنید شروع میکنیم.
  • FR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 1
    12:30 من برخلاف تو که از ارباب پوتینت حمایت می کنی جنگ هایی که آمریکا و متحدینش راه انداخته رو هم محکوم می کنم. تجاوز و جنگ غلطه چه آمریکا باشه چه روسیه.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      پس آسیاب به نوبت!
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    در اسلام جنگ و خون ریزی و قتل و عام و تجاوز و.......مذموم و منفور بوده و دفاع در مقابل متجاوز و دشمنان ممدوح و ستودنی است . ما هم هرگز راضی به جنگ روسیه با اوکراین را دوست نداریم چرا که آوارگی و کشتار مردم بی گناه را در بر دارد وخسارت سنگینی متوجه کشور جنگ زده خواهد شد در واقع شیرازه زندگی و آرامش و امنیت مردم به مخاطره صد در صدی می افتد و این مردم هستند که در جنگ بیشترین آسیب های همه جانبه را می بینند . اما اگر اندکی تامل و اندیشه نمائیم مسبب اصلی جنگ در اوکراین آمریکا و ناتو و اسرائیل غاصب است چرا که بطور فزاینده در مرز های روسیه پایگاه های نظامی تاسیس کردند و با این شیطنت های عیان خود امنیت روسیه را به مخاطره انداختند و روسیه علیرغم تذکرات عدیده به آمریکا و ناتو . این کشورهای یاغی و زور گو گوش به تذکرات روسیه ننمودند و درنهایت روسیه هم اقدامات عملیاتی و جنگی را بر اوکراین وارد ساخت . در هر حال مقصران جنک فعلی آمریکا و اروپا و ناتو هستند و البته آلان با تمامی توان دارند از اوکراین دفاع و حمایت تمام عیار می کنند و همه بخش های منطقه ای و فعالیت های بین المللی روسیه را تحریم کرده اند تا بتوانند روسیه را باز دارند . بدون شک اگر روسیه در این جنگ شکست بخورد ویاعقب نشینی کند دیگر به عنوان یک ابرقدرت در اروپا و ناتو و آمریکا لحاظ نخواهد شد و روی آن بعدها حساب نخواهندکرد و به نظر م روسیه هم پی برده که بایستی اوکراین را از ید قدرت ناتو و آمریکا آزاد کرد و گر نه مشکلات امنیتی و تهدیدات زیادی متوجه آن کشور خواهد شد . واین در حالی است که میلیون ها نفر از مردمان مسلمان یمن و افغانستان و عراق و فاسطین و سوریه و......... طی ده ها سال مظلومانه کشته می شوند و قتل و عام می گردند و آواره و بی خانمان شده اند و کودک و زنان مورد شدید ترین تجاوزات قرار گرفته اند و با شقی ترین وضع از بین رفته اند که البته این فجایع غیر انسانی و جنایات جنگی همه بر سر غرب و آمریکا است ودر این باره هیچگاه خودشان را محاکمه و مخاطب جنایات جنگی قرار نداده اند و به راحتی از آن همه جنایات بی نظیر ضد بشری در دنیا عبور کرده اند و سازمان ملل هم متاسفانه هیچ کاری را برای مسلمانان بی پناه و بی دفاع تاکنون به عمل نیاورده است . دنیائی که ما در آن زندگی می کنیم بدتر از جنگل است . قانون نوشته شده فقط برای منفعت آنهاست
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    مرگ بر آمریکا، روسیه، چین، ایران و هر کشور دیگه ای که به بهانه های دروغ کشورای دیگرو ویران میکنن، شما عراق و یمن و سوریه و افغانستان و اوکراین و .. این دروغگوا به آتیش کشیدن
  • نیما IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    امپراطوری عثمانی هم یک امپراطوری جنایتکار است که مردم مظلوم تبریز اردبیل آذربیاجان ما را در جنگ چالداران قتلاعام کرد و تفاوتی با دیگر امپراطوری ها نداشت به علاوه ایدولوژی ما امروزه خیلی قوی شده به علاوه بر فرض که ۲۰۰۰ سال پیش یک عدی در سرزمین فلسطین زندگی میکردند که چی اگر اینطور منطق باشد ۲۵۰۰پیش هم کل سوریه عراق ترکیه ارمنستان آذربایجان کنونی کشورما جمهوری باکو افغانستان گرجستان جزو ما باشند آیا ما باید برویم و تمام این مناطق را اشغال کنیم به علاوه شما ترکیه پرستی پانترک ها بروید همون ترکیه زندگی کنید دم از منافع ملی نیزنید وقتی که برنارد لوعیس نقشه تجزیه ایراح کشیده و اسراعیل به تجزیه طلب هایی کردترک عرب حمایت می کند ایران حق دارد بر اساس منافع ملی اش به حماس حزب لله لبنان حشدشعبی ارتش سوریه جبیش وطنی اینهاکمک بکند
  • نیما IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    خوب جمهوری جعلی باکو ترکیه پاکستان جمهوری کردستان بیان به ایران حمله کنن ببنین زورشون میرسه یانه بابا ما پایگاه عین جسد را زدیم و ۲۷۰ نیروهایی آمریکای کشتیم اون وقت جمهوری جعلی باکو جمهوری کردستان ترکیه پاکستان اینها رویی همدیگه چند بابا ترکیه زورش به چهارتا تروریست پژاکی نمیرسه اون وقت میخواد با جمهوری اسلامی دربیفتاد جمهوری کردستان جمهوری جعلی باکو که هیچی پاکستان که زورش به هند نمیرسه فعلا با هند درگیر است همه این کشورهایی که گفتی رویی همدیگه چند؟
  • نیما IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    عربستان که زورش به بچه هایی حوثی نمیرسه اون وقت میخواد به ایران حمله کند بدبخت ایران میتونه فاتحه همه کشورهایی که بخوان بهش حمله کنن بخونه ایران حتی با بشقاب پرندهایش می تواند اردوغان ساقط کند تو مغزشما کدو هست یا عقل وقتی که میخوای نام مقدس ایران بیاری وهنت آبکش
  • نیما IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    پانترک هاپانکرد ها پان فارسها پان عربها همه همه دشمنان جمهوری اسلامی اسلام امام زمان هستند امام زمان که بیاید فاتحه خودت و ارباب اردوغان خونده بدبخت همهتون میکشه مگر اینکه توبه کنید اسلام را بر نژاد ترجیح دهید
  • نیما IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    پانترک هاپانکرد ها پان فارسها پان عربها همه همه دشمنان جمهوری اسلامی اسلام امام زمان هستند امام زمان که بیاید فاتحه خودت و ارباب اردوغان خونده بدبخت همهتون میکشه مگر اینکه توبه کنید اسلام را بر نژاد ترجیح دهید
  • نیما IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    آمریکا زورش به ایران نمیرسه اون وقت چهار کشور درپتی می توانند به ایران حمله کنند بدبخت پانترک اربابت اردوغان داشت سرنگون می شد حاج قاسم نجاتش داد اگر حاج قاسم نبود اگر اردوغان تا حالا مرده بود صبرکن امام ما که بیاید فاتحه هرچی پانترک پانکرد پان عرب پان فارس بخونید وقتی امام زمان اومد اولین کاری بعد از آزادی سازی قدس شکست سفیانز میکند این است که اردوغان را به خاطر جنایاتش گردن میزند اندکی صبر سحر نزدیک است
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    گور پدر هر چی جنگ طلب ، پوتین و ترامپ هم نداره
    • DE ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      منظورت ترامپ و بایدن و زلینسکی هم نداره بود .باز یک غربگرا از پله چندم شروع کرد . پایه و اساس این جنگ را گربه چف ساده لوح غربگدای گفتگوی تمدنها گذاشت و با خریت محض شوروی را تکه تکه کرد .بایستی شرط جدایی اوکراین از شوروی را فقط و فقط جدایی تگزاس از امریکا میگذاشتند.که قرارداد‌ ۹۹ ساله ایالات متحده سالهاست سرآمده و تمدید هم نخواهد شد. چرا شوروی را تکه تکه میکنند ولی اتحادیه اروپا را با ناتوی صهیونیستی و روز بروز گنده ترش میکنند
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 2
    آقایون اگر تابعیت مسکو را گرفتند و به همین دلیل دارن پوتین را تبلیغ می کنند.بدانن مردم ایران از وطن فروش متنفرند .چه منافق باشه چه توده ای . لعنت خدا بر هر چی وطن فروش مزدور است . ما شما را دشمن خودمون می دونیم . پاینده باد جمهوری اسلامی سر بلند .لعنت خدا بر پوتین و هوادارانش .
    • DE ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      حالا دیگه ساواکی ها هم از خواب پا شدند به کمک اربابشون عموسام . ساواک کثیف اون شاه مزدور و نوکر امریکا که زیر دست صهیونیست و موساد دوره میدید هم به انقلابیون و مبارزین قبل از انقلاب تهمت توده ای میزد. حزب خائن توده مسقیم به کا گ ب شوروی وصل بود وبا فروپاشی شوروی توسط گربه چف مزدور غربگدای گفتگوی تمدنی هم شوروی و هم حزب خائن توده نابود شد. ولی امریکا و ناتو بدون توقف به جنایات دزدی ها و غارت ملتها و خونریزی هنوز مشغول هستند و غربگدایان وطنفروش خائن سرشان به فاضلاب سازمان سیا وصل است . حالا دیگه خائنین به این آب و خاک برای رد گم کنی بعد از تهمت به ملت انقلابی ایران اسلامی دوتا قربون صدقه کشور هم میروند. این اینقدر خنده دار است مانند اینکه شاهپرست های وطنفروش و منافقین و بهایی ها و دزدان و رانتخواران ادعای ایران دوستی بکنند.
  • ناشناس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    من ناراحتی قلبی دارم حقیقتش عکس اولی که مادر بچه خونی اش را بغل کرده بود بشدت اذیت شدم و نمی دونم چی بگم
  • بوسجين IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    بايد مردم جهان اگاه كرد مثلا همين يك واژه رادر نظر بگيريم انهم جنگ است اگر واقعا پايبند حقوق بشر و انسانيت و حتي اصالت انسان به ديد اومانيستي غرب هستيم هر نوع ان محكوم است امروز متاسفانه تحت تاثير رسانه ها قضاوت هاي درستي از جنگ صورت نمي گيرد و همه قضاوت ها به نفع امريكا و غرب است هر جنگ جنايتي از ناحيه انان ناديده گرفته مي شود و تمام اقدامات نظامي ان بزك مي خورد و دلقك هاي وابسته به ان را تعريف مي كنند مانند فلوجه ديرابزور و يا پايتخت داعش امريكا ماهها پشت دروازه ان سنگر گرفت كوبيد كوبيد و ويران كرد بعد تازه به كمك نيروهايي از جاي ديگر ان را تصرف كرد اما جنگ روسيه با اوكراين عليرغم بد قولي انها در مورد عدم گسترش وتحريك اوكراين انتظار دارند دو روز روسيه اوكراين را بگيرد اگر دنيا واقعي و انساني مي خواهيم كليه پيمان ها مانند ناتو بايد منحل شود و يك نيروي بين المللي قوي و چابك بايد جاي ان را بگيرد تا دنيا را از جنگ هاي تحميلي قلدران بيالمللي نجات دهد با اين اوضاع و زياده طلبي محال است جنگ اين كلمه شوم از زندگي انسان ها به حاشيه شود
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    جنگ روسیه و اوکراین این مسئله را برای ما یاد آور می شود که بایستی در هر زمینه قدرتمند باشید به خصوص در عرصه های علمی و فن آوری و اقتصادی و نظامی گری و اعتماد سازی درونی و جلب توجه و رضایت مردمی .تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور نبایستی ازمسائل و موارد اشاره شده غافل شوند و یا خدای ناکرده بی خیالی را طی کنند . نظریه نگون بخت هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه دنیا دنیای گفتگوهاست نه دنیای موشک یک نظریه دروغ و شکست خورده و کاملا افتضاح است و همه مشاهده کردیم در دنیای کنونی آمریکای تروریست و ناتو و غرب دجال چه بر سر لیبی و عراق و افغانستان و سوریه و یمن و یوگسلاوی و...... آوردند آن جنایت کاران بین المللی تمام بمب های عالم را بر سر مسلمانان و کشور های معنونه ریختند و مردم را قتل و عام و دریائی از خون به راه انداختند و کسی هم به این قاتلان جهانی حرفی نزد و سازمان ملل و شورای امنیت که بدست همین سفاکان اسیر است با سکوت مرگبار خود به تائید این جانیان پرداخت . این زور گویان خبیث و دروغ گویان مدعی دموکراسی با داشتن سلطه بر رسانه جهانی فقط با حرف های به ظاهر شیرین فریبنده افکار عمومی بین المللی را تحت تاثیر قرار داده وبا این رویه زشت مبادرت به تزویر در جهت نیل به اهداف شوم خود می زنند . ایران اسلامی هم تاکنون از بدو پیروزی انقلاب از گزند های ویرانگر و کشنده این قاتلان جنایت کار هرگز در امان نبوده و هزاغران مرتبه این افعی های لامروت مورد گزند قرار گرفته است و هر کاری که از دست شان به عمل آمده برای نابودی نظام و ملت کرده اند . لذا بایستی با همه توان و امکان کار و تلاش و تدبیر کرد و در جهات مختلف هر آنچیزی که دشمن در سر بی عقل خویش ندارد خودمان را تقویت و به استحکام بخشی و مقاومت پذیری بدنه نظام نمائیم . بایستی در زمینه صنایع دفاعی و موشکی و پهبادی و لیزری و الکترونیکی و دریائی و هوائی و زیر سطحی و زمینی و.... تقویت و تقویت و تقویت نمائیم . محدودیت در این بخش ها ممنوع و توقف در این مسائل خط قرمز است . چرا که دشمنان ما را راحت نخواهند گذاشت . زندگی و مبارزه حضرت رسول اکرم ص کاملا برای ما درس است . کفار و مشرکین چقدر بر این بنده راستین الهی سخت گرفتند و تا لحظه آخر هم از دست کافران و مشرکان و منافقان داخلی آرام و قرار نداشت . لذا شرط حیات در دنیا کنونی داشتن سلاح بازدارنده است .
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    متاسفم برای خودم که با وطن فروش های هوادار پوتین هم صحبت شدم .شما ارزش شماتت هم ندارین . ده سال دیگه از نوشته های خودتان شرمنده می شوید .
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 3
      کی به ما میگه وطن فروش مثل اینکه معنی وطن فروش هم عوض شده
    • بوسجين IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 2
      ما مخالف جنگ هستيم اما وقتي دنياي لبيرال دموكراسي بيرحمانه ملل ديگر مورد تهاجم وحشيانه قرار مي دهد به مرز هاي كشور اهميتي نمي دهد با رسانه و فريب خوردگانش ان را مشروع جلوه مي دهد امريكايي كه هنوز درد هاي حاصل از جنگ ويرانگر ويتنامش و و بمب اتمي ژاپنيش از تن انسانها در نيامده و از عمر تشكيلش ٩٣ در صد ان در راه تجاوزبه ملت هاي مختلف سپري شده وبه هيچ قاعده و قانوني هم در اين تجاوزات پايبند نبوده و ريشه اصلي همه در گيريها و حتي اكراين است اين سابقه و علت ها براي ما مهم است تا علت ها مشخص نشود درمان ها كارايي نخواهد داشت امريكا در انقلاب هاي رنگين چه ميكند در مرزهاي روسيه چه مي كند هر كجا پا گذاشته انجا خون و خون ريزي بر پا شده و ناراحت از قضا انجاست كه اذهان را رسانه ها و بوق هاي تبليغاتي غربي پر كرده و در حقيقت به جاي انها فكر كسي با علت ها كاري ندارد همه مشغول معلول ها هستند انطور كه انها مي خواهند و تجاوزات غرب حتي بدون اجلزه كشورها و حتي سازمان ملل مشروع جلوه داده مي شود صدايي از هيچ كوتوله سياسي و شبه روشنفكران در نمي ايد اما اگر ملتي خواست از خودش دفاع كند ان مذموم جلوه داده مي شود اين مشكل دنياي امروز است براي جهاني سازي به كدخدايي ديكتاتورانه امريكا در ان دوستان علت را در يابد نه معلولها اگر مي خواهيد قضاوت انساني داشته باشيد
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    بابا اوکراین که ارتش ندارد مقاومت مردمی هم که ندارد پس همین سه روز هم که دوام آورده بخاطر منفجر کردن پل هاست وگرنه الان روسیه از کیف رد شده به رومانی رسیده بودند
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    بابا اوکراین که ارتش ندارد مقاومت مردمی هم که ندارد پس همین سه روز هم که دوام آورده بخاطر منفجر کردن پل هاست وگرنه الان روسیه از کیف رد شده به رومانی رسیده بودند
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسیه باید رودخانه تریور را دور زده و شهر ژیتومیر در غرب کیف و بوریس پیل در شرق کیف و واسیلکیو در جنوب کیف را تصرف و اینچنین کیف را محاصره نمایند تا راه برای محاصره کامل و سقوط شهر کیف فراهم شود
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسیه باید رودخانه تریور را دور زده و شهر ژیتومیر در غرب کیف و بوریس پیل در شرق کیف و واسیلکیو در جنوب کیف را تصرف و اینچنین کیف را محاصره نمایند تا راه برای محاصره کامل و سقوط شهر کیف فراهم شود
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسیه طرح اولش تسلیم سیاسی کیف است طرح دومش تصرف نظامی کیف در صورت شکست دو طرح اول و دوم طرح سومش اشغال همین 5 استان 1- کیف 2- سومی 3-خارکیف 4- ماریوپول 5- خرسون و در نهایت میکولایف و جدا نمودن آن بمانند دونتسک و لوهانسک برای مدت 10 سال و دمیدن آتش ملی گرایی روسی در روس زبان های خاک اوکراین و ایجاد اوکراین شرقی و نابودی اوکراین از صفحه جغرافیا می باشد زمان هم به نفع غرب پیش نمی رود البته اوکراین غربی را هم راحت نخواهد گذاشت و این منطقه هم بمانند یا بصورت فدراسیون باعث رنج اوکراینی ها خواهد شد مثل عراق و کردها و یا بصورت کره شمالی و جنوبی جدا از هم زندگی خواهند کرد
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسیه طرح اولش تسلیم سیاسی کیف است طرح دومش تصرف نظامی کیف در صورت شکست دو طرح اول و دوم طرح سومش اشغال همین 5 استان 1- کیف 2- سومی 3-خارکیف 4- ماریوپول 5- خرسون و در نهایت میکولایف و جدا نمودن آن بمانند دونتسک و لوهانسک برای مدت 10 سال و دمیدن آتش ملی گرایی روسی در روس زبان های خاک اوکراین و ایجاد اوکراین شرقی و نابودی اوکراین از صفحه جغرافیا می باشد زمان هم به نفع غرب پیش نمی رود البته اوکراین غربی را هم راحت نخواهد گذاشت و این منطقه هم بمانند یا بصورت فدراسیون باعث رنج اوکراینی ها خواهد شد مثل عراق و کردها و یا بصورت کره شمالی و جنوبی جدا از هم زندگی خواهند کرد
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسیه بجای حمله به مراکز تجمع ارتش اوکراین به کارخانجات تولید تسلیحات حمله می کند معلوم است روسیه دنبال خلع سلاح اوکراین است
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    3 0
    روسیه بجای حمله به مراکز تجمع ارتش اوکراین به کارخانجات تولید تسلیحات حمله می کند معلوم است روسیه دنبال خلع سلاح اوکراین است
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    روسیه در 20 کیلومتری کیف دنبال وادار نمودن رهبران اوکراین به تسلیم سیاسی است وگرنه 2 ساعت موشکباران با موشک های گراد از نظر نظامی باعث سقوط هر شهری می شود
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    روسیه در 20 کیلومتری کیف دنبال وادار نمودن رهبران اوکراین به تسلیم سیاسی است وگرنه 2 ساعت موشکباران با موشک های گراد از نظر نظامی باعث سقوط هر شهری می شود
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 2
    جنگ نه عملیات ویژه
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 0
      زلنسکی ترور سردار سلیمانی رو گفت عملیات ویژه آمریکا ماهم اینو میگیم عملیات ویژه روسیه تا جونتون دراد
  • FR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    این حمله نظامی روسیه که تبدیل به جنگ شد بهیچوجه بیهوده نیست و پوتین مجبور به انجام آن شده بود از سالها پیش و بعد از ماهها قبل و حتی از چند روز قبل که امریکا و ناتو با تحریک زلنسکی احمق وفاسد لحظه حمله روسیه را هم تعیین می‌کردند
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ چقدر تو...! بعد این همه فیلم تازه میگی تایتانیک دختره بود یا پسره؟ جنگ روسیه با اوکراین و نه تجاوز روسیه به اکراین، یک حق طبیعی روسیه است.بخاطر اینکه اوکراین و ناتو حق خودشون میدونن تعهداتشون به روسیه رو مثل کاه، له کنند. اونم سالیان سال هی قدم به قدم، کشور به کشور پیشروی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس