انواع سرطان، نقص‌های مادرزادی، عوارض پوستی، بیماری‌های خودایمنی، اثرات روانی، نقص‌های عصبی، و بیماری‌های دستگاه گوارش، از جمله مشکلاتی است که «عامل نارنجی» و اورانیوم ضعیف‌شده آمریکا در بدن میلیون‌ها ویتنامی، عراقی و افغان به وجود آورده است.

گروه بین‌الملل مشرق- استفاده گسترده آمریکا از ماده شیمیایی "عامل نارنجی" Agent Orange یکی از بزرگ‌ترین جنایات جنگی و نسل‌کشی‌های تاریخ به شمار می‌رود و شاید بتوان آن را در کنار حمله هسته‌ای به هیروشیما و ناکازاکی، دو جنایت بزرگ آمریکا علیه بشریت دانست. مردم ویتنام و به خصوص کودکان و نوزادان این کشور به‌رغم گذشت ده‌ها سال از پایان جنگ، همچنان با پیامدهای دردناک استفاده ارتش آمریکا از عامل نارنجی دست و پنجه نرم می‌کنند.

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"فان دان هونگ دوک" 19 سال دارد و از "میکروسفالی" رنج می‌برد؛

کوچک بودن غیرطبیعی و مادرزادی جمجمه در اثر رشد ناقص مغز

البته کودکان ویتنامی، تنها قربانیان آزمایش‌های تسلیحاتی آمریکا نبوده‌اند، بلکه از آن زمان تا کنون، کودکان عراق و افغانستان هم به شکلی مشابه با پیامدهای جنگ‌طلبی آمریکا مواجه شده‌اند.
پدیده "کودکان هیولایی" در این دو کشور، با حمله آمریکا موضوعیت پیدا کرده است. کودکان هیولایی، کودکانی هستند که بر اثر قرار گرفتن والدینشان در معرض اورانیوم ضعیف‌شده‌ای که در بمباران‌های آمریکا استفاده می‌شود، ناقص به دنیا می‌آیند. استفاده آمریکا از بمب‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده در افغانستان، برای اولین بار توسط "محمد داوود میرکی" تبعه افغانستانی مطرح و پیگیری شد.

تأثیر اورانیوم رقیق‌شده روی جنین در هنگام بارداری مادر، رشد آن را دچار اختلال می‌کند و منجر به تولد نوزادانی می‌شود که به طور مادرزادی معلول هستند. بسیاری از نوزادان در مناطق تحت بمباران آمریکا، وقتی به دنیا می‌آیند، ممکن است یکی از اعضای بدن یا حتی سر نداشته باشند. از آن‌جا که عمر اورانیوم به کار رفته در بمب‌های آمریکایی معادل 4.5 میلیارد سال است، افغان‌ها تا نسل‌های متمادی از معلولیت‌های مادرزادی و سرطان رنج خواهند برد.

40 سال از پایان جنگ ویتنام می‌گذرد و این کشور باید تا کنون می‌توانست دوباره روی پای خود بایستد. اما همچنان شاهد کشوری هستیم که اثرات جانبی "عامل نارنجی" (ماده شیمیایی به کار رفته توسط آمریکایی‌ها که جنگل‌ها را به عنوان پوشش ویتنامی‌ها از بین برد) آن را به شدت آزار می‌دهد. این ماده، شامل دیوکسین، یکی از سمی‌ترین مواد شیمیایی شناخته‌شده، است و اکنون در اکوسیستم ویتنام که شامل خاک و رودخانه‌ها می‌شود وجود دارد. لذا، ماهی مصرفی مردم، سرشار از این سم است.

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"ترا می" 9 ساله دچار "هیدروسفالی"؛ وقتی مایع مغزی-نخاعی

در شبکه کوروئید، بیش از اندازه در مغز انباشته می‌گردد

و منجر به افزایش حجم و صدمه شدید به مغز می‌شود

تقریبا 4.8 میلیون ویتنامی تاکنون در معرض این ماده سمی قرار گرفته و 400 هزار نفر از آنها مرده‌اند. بیماری‌های مرتبط با این سم، شامل انواع سرطان، نقص‌های مادرزادی، عوارض پوستی، بیماری‌های خودایمنی، اثرات روانی، نقص‌های عصبی، و بیماری‌های دستگاه گوارش است. طبق گزارش صلیب سرخ ویتنام، هم‌اکنون در حدود یک میلیون نفر که 100 هزار نفر از آنها کودک هستند، دچار معلولیت یا عوارض مختلف ناشی از عامل نارنجی هستند.

"نسل‌کشی" یا "کشتار جمعی" یکی از جنایت‌های به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی است که ماده 5 اساس‌نامه رُم، صلاحیت صدور حکم توسط دیوان بین‌المللی کیفری برای محکومیت این جنایت را اعلام کرده است. ماده 6 همین اساس‌نامه‌، نسل‌کشی را "قتل یا وارد کردن صدمات شدید جسمی یا روحی به اعضای یک گروه،‌ قرار دادن اعضای یک گروه در معرض وضعیت نامناسب زندگی، جلوگیری از توالد و تناسل در یک گروه و یا انتقال اجباری کودکان یک گروه به گروه دیگر با قصد نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی" تعریف کرده است.

این در حالی است که "منیر العکش" پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی در کتاب خود "آمریکا و نسل‌کشی" آمار قربانیان نسل‌کشی‌های آمریکا را از زمان تأسیس این کشور تا سال 2007، معادل 112 میلیون نفر اعلام و تأکید کرده که آمریکا تا کنون دست‌کم 400 نژاد و تمدن را در جهان از بین برده است.

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"هونگ تو" 5 ماهه، مبتلا به آنسفالوسل است؛ نقص عصبی نادر

که در اثر آن مغز و غشاءهای آن به شکل یک کیسه از جمجمه بیرون می‌آید

در پرورشگاه "گوواپ" شهر "هو چی مین" ویتنام، "هونگ تو" که دختربچه‌ای 5 ماهه است (تصویر بالا) از تخت فلزی حفاظ‌دار خود، به یک عروسک خرسی "تدی" خیره شده است. بالای سر "هونگ تو" یک توده گوشت رگدار بیرون زده که (نقص عصبی نادری به نام "آنسفالوسل" است و) تحقیقات نشان داده که در اثر عامل نارنجی ایجاد می‌شود. اگر عمل جراحی وی، به درستی صورت نگیرد، آینده غم‌انگیزی در انتظار او خواهد بود. عوارضی چون فلج اندام، اختلال بینایی، ناتوانی ذهنی، و تشنج، گریبانگیر این دختربچه خواهد شد.

در بیمارستان "تو دو" در "هانوی" پایتخت ویتنام، نوجوانی به نام "تران" را که دچار "سندرم فریزر" بود، دیدیم. این سندرم، یک اختلال ژنتیکی است که شامل محوشدگی پلک‌ها، به هم پیوسته بودن انگشتان دست و پا، و ناهنجاری دستگاه تناسلی می‌شود. پرستارانش از فریادهای هر روزه و بی‌پایان او و اینکه خود را به تخت می‌کوبد، برایمان گفتند.

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی
"تران" دچار "سندرم فریزر" است؛
محوشدگی پلک‌ها، به هم پیوسته بودن انگشتان دست و پا،
و ناهنجاری در کلیه و دستگاه تناسلی
از پیامدهای سندرم فریزر هستند

نام عامل نارنجی از نوار نارنجی رنگ دور بشکه‌های نگهداری این ماده گرفته شده است. ارتش آمریکا، از سال 1961 تا 1971، تقریبا 80 میلیون لیتر از این ماده را بر 78 هزار کیلومتر مربع از ویتنام جنوبی ریخت. هدف، تخریب منابع غذایی نیروهای شمالی ویت‌کونگ و در نتیجه "بیرون راندن" و تضعیف آنها بود. مطالعات نشان می‌دهند که هنوز می‌توان دیوکسین را با غلظت بسیار نگران‌کننده در خاک، غذا، خون، و شیر (مادر) افرادی که در مجاورت پایگاه‌های نظامی سابق آمریکایی واقع در ویتنام زندگی می‌کنند دید.


میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"نگوین مین آن" 21 ساله دچار "ایکتیوز" و بیماری روانی؛ پوست پولک‌مانند

او باعث شده که در ویتنام به او لقب Ca به معنی "ماهی" بدهند

اما فقط خانواده‌های ویتنامی نیستند که مبتلا به این عوارض هستند. در استرالیا، 60 هزار نیرو در جنگ شرکت کردند و تعداد فزاینده‌ای از این کهنه سربازان و فرزندان و اکنون نوه‌های آنها از عوارض عامل نارنجی رنج برده و می‌برند. خانم "هوپ وایت" 39 ساله که در منطقه "سانشاین کست" سکونت دارد، از "فیبرومیالژیا" و مشکلات مربوط به ستون فقرات و ناباروری رنج می‌برد. پدر او، در سال 1968 در ایالت "فوئوک توی" در ویتنام، که به شدت مورد حمله عامل نارنجی قرار گرفت، جنگیده بود.

خانم "وایت" در مورد وضعیت خود اینچنین اظهار می‌کند: "از سنین کودکی با مشکلات عدیده‌ جسمانی (بالاخص مربوط به ستون فقراتم) دست و پنجه نرم کردم. اگر الان روی پا هستم، فقط بخاطر مصرف دارو، فیزیوتراپی بسیار، و درمان کمرم است. احساس می‌کنم که بدنم همیشه در حال مبارزه با خود است. بعضی از روزها، اصلا قادر به بیرون آمدن از تخت‌خوابم نیستم".

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی
"هوو لاک"، سه ساله

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی
"تو"، 5 ساله

هر چند که تعداد "افراد" آلوده شده به عامل نارنجی و میزان عوارض ناشی از آن در استرالیا، در جایی ثبت نشده، مطالعات حیوانی نشان داده که دیوکسین می‌تواند موجب ناباروری در زنان شود. "هوپ" می‌گوید: "وقتی با دختران کهنه‌سربازان ویتنامی گفتگو کرده، متوجه شده که عارضه ناباروری در آنها رایج است. ناباوری من اثر سنگینی بر زندگی‌ من و همسرم داشته و آن را در معرض خطر قرار داده است".

دکتر "وین دوئرنیچوک" متخصص ارشد بازنشسته که مشاور در "هاتفیلد" آمریکا و یک متخصص در شناخت عامل نارنجی است- هشدار داد که نسل‌های آینده ویتنامی‌ها نیز به دیوکسین دچار خواهند بود. تحقیقات نشان می‌دهد شش تا دوازده نسل دیگر طول می‌کشد تا اثر این ماده در کد ژنتیکی ویتنامی‌ها از بین برود.

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"تروئونگ مین هیپ" 16 ساله که دچار نقصان فیزیکی است

به "تران تی نگوک نهو" 8 ساله که دچار "سندرم داون" است، صبحانه می‌دهد

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"تران تی وی" 6 ساله دچار فلج مغز و اندام


میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"تائو" 16 ساله ساکن "کوچی" از بدو تولد دچار مشکل فلج پا است؛

وی نمی‌تواند بدون کمک دیگران راه برود و چشم انتظار پول برای عمل

جراحی است. در این تصویر، تائو در کنار برادر سالمش "هیو" نشسته است

بیماری‌های مربوط به عامل نارنجی در بین هم‌خون‌ها و حتی

نسل‌های مختلف یک خانواده، متغیر و نسبی است

خدمات پشتیبانی برای قربانیان عامل نارنجی در ویتنام افزایش یافته است. "شورای قربانیان عامل نارنجی ویتنام" که یک سازمان مردم‌نهاد در "دا نانگ" است، اقدام به احداث دو مرکز روزانه برای کودکان معلول کرده است. در این مراکز، آموزش‌های حرفه‌ای داده می‌شود، اقدامات توانبخشی صورت می‌گیرد، و فرصتِ پیدا کردنِ دوست در اختیار معلولین قرار می‌گیرد. این مراکز را می‌توان بهشت کودکانی دانست که به خاطر ناتوانی‌های جسمی و روحی در انزوا قرار گرفته‌اند.

کمک‌های خیریه نیز می‌تواند به کودکانی چون "تائو"ی 16 ساله که در انتظار تامین هزینه عمل جراحی به سر می‌برد، کمک کند. تائو روزانه دو مرتبه در گردشگاه توانبخشی پدرش که توسط حصار چوبی محافظت می‌شود تمرین می‌کند. تائو پسری خجالتی است و به سبب ناتوانی‌اش نتوانسته در مدرسه تحصیل کند. "هیو" برادر "تائو" می‌گوید: "وقتی برادرم را اینطور می‌بینم، دلم برایش می‌سوزد. در خانه کمکش می‌کنم. گاهی به او غذا می‌دهم و در محوطه اطراف خانه با هم تیله بازی می‌کنیم".

از تائو پرسیدیم: "معمولا در خانه چه کارهایی می‌کنی؟" وی پاسخ داد: "کاری ندارم که انجام بدهم. غمگین نیستم. دیگر به این وضعیت عادت کرده‌ام". سپس با متانت گفت: "فقط یک آرزو دارم و آن این است که یک روز بتوانم راه بروم".

میراث آمریکا در ویتنام: فرزندان عامل نارنجی

"هی‌ین" که 12 فرزندش به دلیل عوارض ناشی از عامل نارنجی از دنیا رفته‌اند

مقبره‌ای را بر فراز تپه شنی مجاور منزلش برای دفن فرزندانش ساخته است

جنایت‌های آمریکا به همان اندازه که بزرگ هستند، متأسفانه به همان اندازه هم تحت تأثیر فضاسازی‌های رسانه‌ای غرب، از چشم مردم دنیا پنهان می‌مانند. نمونه‌ای از این فضاسازی‌های رسانه‌ای را در دو تصویر زیر می‌بینید که دو جنایت شبیه به هم را نشان می‌دهند.

تصویر اول متعلق به دختری جوان به نام "عایشه محمدزی" است که نیروهای طالبان، بینی و گوش‌های او را بریده‌اند. این تصویر به طور گسترده توسط رسانه‌های آمریکایی پوشش داده شد. این فضاسازی تا جایی ادامه پیدا کرد که تصویر محمدزی سال 2010 روی جلد مجله "تایم" قرار گرفت تا عنوان "اگر ما افغانستان را ترک کنیم، چه می‌شود" توجیهی برای بمباران مردم افغانستان توسط آمریکا شود.

کودکان هیولایی
تصویر عایشه محمدزی روی جلد مجله "تایم"

محمدزی پس از فرار از خانواده‌اش در افغانستان، به آمریکا منتقل شد و تحت مداوای پزشکی قرار گرفت. در بیمارستان که بود، "لورا بوش" همسر رئیس‌جمهور وقت آمریکا به ملاقات او رفت. حتی بینی مصنوعی برای او ساختند تا نشان دهند، زندگی یک انسان تا چه اندازه برای دولت آمریکا ارزش دارد.

کودکان هیولایی
عکس کودک افغان که تحت تأثیر اورانیوم ضعیف‌شده در بمب‌های آمریکایی
ناقص به دنیا آمد و جان خود را از دست داد


اما تصویر دوم، متعلق به یک کودک افغان است که مانند صدها کودک دیگر، تحت تأثیر اورانیوم ضعیف‌شده بمب‌های آمریکایی، ناقص به دنیا آمد و در بدو تولد، جان خود را از دست داد. این تصویر در هیچ‌یک از رسانه‌های جمعی غربی منعکس نشد و بنابراین مردم در غرب هم‌چنان تصور می‌کنند که دولت آمریکا با حمله به کشورهایی مانند افغانستان و عراق، به "وظیفه ذاتی و رسالت خود" برای گسترش عدالت در دنیا عمل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • علی حقجو ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    30 3
    لعنت بر این آمریکا. مرگ و ننگ بر این آمریکا
  • سعید ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    10 4
    ایران بین عراق و افغانستانه پس حتما اثراتش به ایران هم رسیده و خواهد رسید
  • سعید ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    6 3
    ایران بین عراق و افغانستانه پس حتما اثراتش به ایران هم رسیده و خواهد رسید
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    16 1
    کشوری که به هیچ اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیست فقط به خاطر ثروت پول منفعت دنیا طلبی اینها نمونه های کوچکی از جنایت های امریکا در جهانه فقط فقط فقط به خاطر ثروت جای تعجب داره به امید نابودی حکومت فاسد جهانی
  • روستایی بیچاره ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    15 2
    مشرق نیوز از خدا بترس! من شما رو به تقوا و عمل صالح دعوت می کنم یک بار هم که شده کسانی که در ایران به خاطر اشتباه پزشکی مواد غذایی سمی و شیمیایی داخلی ایران که امروز دیگه حتی عراق و افغانستان هم بازاری نداره مثل مرغ ایرانی که زمانی حتی از اروپا و امریکا هم مشتری داشت بنویسن... می دونی یک روستا در ایران کلا همه سرطان گرفتن به خاطر آلوده شدن آب های اون منطقه به فلزات سنگین و نیترات ها!؟ والعاقبه المتقین
  • مهدی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    13 5
    ببین عزیزم آمریکا اون چیزی نیس ک تو سریالاش خوش رنگو آبش میبینی سهم ما از آمریکا فقط بمباشه کل عکسارو ببین اگه ذره ای وجدان تو وجودت مونده واسه این حرفم منفی نزن مرگ بر آمریکا
  • ندا ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    9 2
    قابل توجه عشاق امريكا !بوش در يك سخنراني گفت من تمام مردم جهان را براي امريكا ميخواهم!!!!
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    11 1
    حرمله زمان به امید ظهور مولا و صاحبمان حضرت ولی عصر (عج) که صد البته نزدیک است
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    12 1
    هرگز نباید از چنین کشورهایی مواد خوراکی وارد کنیم! مرگ بر امربکا
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    12 1
    پناه میبرم به خدا ازشرشیطان رانده شده و وسوسه گر
  • مجید ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    9 1
    لعنت بر این حرامزاده های جنایتکار ... خدایا ریشه این ظلم رو با آوردن منجی آخرینت خشک کن ...
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    10 2
    ویتنام و ژاپن بیشترین صدمه را از امریکایی ها دیدن اما الان بیشترین رابطه تجاری و سیاسی را با امریکا دارن نمی دونم چرا ما باید سنگ اونا به سینه بزنیم
  • مجید ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    10 1
    لعنت بر این حرامزاده های جنایتکار ... خدایا ریشه این ظلم رو با آوردن منجی آخرینت خشک کن ...
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 0
    يه روز ميرسه که "و هم یصلون النار". اون روز چهره ی آمریکاییا دیدن داره.
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    4 3
    عنوان خوبی برای تیتر خبری به کار نبرده اید لطفا اصلاح فرمایید.ضمنا مرگ بر آمریکا
  • قاسم ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    9 0
    چرا دولتمردان ما تاکنون تلاش نکرده اند تا آمریکا بعنوان جنایتکار جنگی شناخته و محاکمه شود؟چرا ما باید تاوان سلاح هسته ای نداشته مان را بپردازیم اما کسی آمریکا را به خاطر این همه جنایت بازخواست نمی کند؟
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 0
    واقعا شیطان بزرگ برای این نظام خبیث کمه رگ و ننگ بر این آمریکا
  • مهدي ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    7 0
    خدا جاي حق است بايد تاريخ انتهاي اين جنايتها را شاهد باشد اين مواضع من وتوست كهنشان ميدهد با شيطانيم يا بر شيطان شيطان(آمريكا) رفتارش ثابت شده است ما بايد مواضعمان روشن باشد. امام خميني آن عارف فرزانه چيستي وماهيت اين قدرت را به درستي تشخيص داد از ابتداي بوجود آمدنش تا كنون جز جنايت ما چيزي را در كارنامه او نميبينيم با جنايت بوجود آمد وبا جنايت كار خود را ادامه ميدهند
  • جواد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    9 0
    خدا لعنتشون کنه ، جانیهای انسان نما . خدا هرچه زودتر ظهور امام زمان (ع) رو برسونه تا این حیوانهای پست رو از روی زمین محو کنه و انتقام ملیونها انسان بی گناه رو ازشون بگیره .
  • کاوه اهنگر ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 0
    هیچ فرقی بین حقوق انسانی افراد نیست چرا کسی در فضای مجازی برای این کودکان دل سوزی نمی کند و تنها برای چند بخیه خود زنی می کنند؟ اگر آن کودک ایرانی درد کشیده کودک عراقی هم درد کشیده مرگ بر حقوق بشر امریکایی
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 0
    قران در معرفی این پادشاهان ستمگر اینگونه میفرماید: " ان الملوک اذا دخلوا قریه افسدوها و جعلوا اعزه اهلها اذله و کذلک یفعلون " هنگامی که پادشاهان به دیاری و کشوری حمله ور شوند دست یه فساد وتباهی و ویرانی میزنند . و عزیزان ان دیار را ذلیل میکنند البته روش انان اینگونه است . امام امیر المومنین ع فرموده اند : ما اکثر العبر و اقل الاعتبار . چقدر زمینه عبرتها زیاد و عبرت گیرندگان اندک اند .
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 0
    این هم حقوق بشر آمریکایی!
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 0
    خدایا به خون حسینت ، به جگر پاره پاره ی امام مجتبی ، به فرق منشق شده ی علی (ع) از ساعه از ساعه مرگ امریکائیان واسرائیلیان را برسان 0
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    11 0
    خدایا تمام این دردها وناراحتی ها را به مسببیّن این جنایات عاید وواصل بفرما
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    14 0
    مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرگ بر امریکا مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرگ بر اسرائیل
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    10 0
    مرگ بر آمریکا نگین بعضا ها بدشون میاد
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    15 0
    رابطه تجاری و سیاسی؟ بگو بردگی تجاری و سیاسی البته درکش واسه بعضیا سخته
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    14 0
    اینجا هست که آدم یقین پیدا میکنه یه منجی باید باشه یه قیامت...یه حساب و کتاب!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 0
    حرف شما درست ولی الان بحث آمریکا ست و جنایت هاش که بر هیچکس پوشیده نیست . شما هم سعی نکن بحث و منحرف کنی و جو بدی. هر نکته جای خود داره
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    شما اون اطلاعات دقیقتو برای خودت نگه ندار کدوم روستا بوده که همشون سرطان گرفتن الهم الشف کل مریض
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    3 0
    منم نمیدونم شما با این عکسایی که دیدی چرا 2 دقیقه حداقل بیخیال نشدی و سنگ آمریکا رو به سینه زدی
  • ایرانی مسلمان ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    امار این روستا رو از من وتو گرفتی یا بی بی سی فارسی
  • حامد ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    6 0
    به قول رهبرمون که در مورد گریه عوام فریبانه " کری " فرمودند : فتبارک الله که گربه هم عابد شد !!! . اینها همشون جانی و جنایتکارن . چه عزتی از این بالاتر که ما جلوی اینها واستادیم !!!
  • وحید ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    22 0
    نزنید این حرفارو، الان یه عده حس امریکا پرستی شون گل میکنه اول کلی بد و بیراه به مشرق میدند به خاطر افشای حقیقت شیطان بعدم از اونجاییکه حرف حق تلخه و توی سر احمق ها نمیره و منطق هم لا موجود، برای بزک کردن چهره شیطان بزرگ رو می آرند به فرافکنی و حاشیه پردازی
  • وحید ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 0
    چه ربطی داره این گزارش به ترس از خدا و مشرق و تقوا و ... .یکم با فکر حرف بزنیم ضمن تشکر از مشرق عزیز شما روستایی بیچاره هم میتونی با دادن اطلاعات دقیق از موارد ادعایی تون در همین سایت مشرق؛ اقدام به رساندن پیام و اطلاع رسانی صحیح و دلسوزانه بکنی
  • مجید ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    10 0
    لعنت بر این حرامزاده های جنایتکار ... خدایا ریشه این ظلم رو با آوردن منجی آخرینت خشک کن ...
  • معصومه اسدی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    9 0
    لعنت بر شیطان بزرگ
  • منتظر ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    4 0
    لعنت بر امریکا واسراییل کودک کش همدستان امریکاهم در این جنایات سهیم هستند امریکا مرگت باد
  • علی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 0
    مرگ بر امریکا واستکبر جهانی
  • حسین ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    2 0
    ننگ بر تو ای امریکا
  • محبوبه ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    2 0
    لعنت بر امریکا وهمه ابرقدرتهایی که از امریکا حمایت میکنند واین جنایات را کور هستند ونمی بینند ننگ بر امریکایی که حقوق بشر را تضییع کرده است
  • کریم ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    2 0
    خدایا امام زمان را برسان
  • رضا ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    3 0
    من این جنایات رو که می بینم بیشتر ازاینکه از آمریکایی ها متنفر باشم بیشتر از داخلی هایی که سنگ این جنایتکاران خونخوار تاریخ رو به سینه میزنند و اینها رو خدای خودشون میدونند و همه آمال و آرزوهاشون شده آمریکا متنفرم ایرانی هایی که وقتی ما میگیم مرگ بر آمریکا عصبانی میشوند اینها منزجر کننده هستند اینها منافقند و منافقان از کفار بدترند ان شاالله که با کدخدای خودشون آمریکا محشور بشوند
  • استکبارستیز ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 0
    جناب روستایی بیچاره.شاید این نظری که دادیدکمی درست باشه اماتمام بدبختیهایی که سرنوزادان ناقص الخلقه درجهان هست مسبب اصلی آن دست بشریت است که درصف مقدم آن آمریکااست که نمونه بارز آن درویتنام وژاپن و...رامشاهده میکنیم.بعد والعاقبه للمتقین درسته.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    منشا همان هوای نفس است تجلی های مختلف داره شهوت، قدرت، خشم ، حسد، ... باید این دوره آخر زمان، خیلی کلاه مون رو سفت بچسبیم رفقا خیلی هامون آب نداریم شنا کنیم! خدا نکنه که یه استخر بزارن جلومون !!!!
  • پسر ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 0
    کشوری که جز بدبختی برای کشورها هیچ چیزی دیگر نمیخواهد مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا مرگ بر آمریکا
  • سعید ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    ایران بین عراق و افغانستانه پس حتما اثراتش به ایران هم رسیده و خواهد رسید
  • سینو ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    2 0
    امریکا تروریستِ وحشی تر از داعش است. هر کس از این جنایات دفاع کند نیز شریک آن است، و قطعا مردم امریکا [این سرزمین ملت ندارد!] هم باید پاسخگو باشند. شوخی نیست.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    0 0
    مقایسه اشتباهی است. این برای چی، آن برای چی.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    2 0
    مرگ بر امریکا
  • سرخوش ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    0 1
    تسلیم شو تا شیطان لذت های این دنیا رو بهت بچشاند. این راه روشن است!
  • صادق ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    3 0
    هرچه ازخباثت امریکا بگوئیم کم کفته ایم مرگ برامریکا وهواداران داخلی وخارجی آنها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس