هشدار اوکراین درباره خطر نشت مواد رادیواکتیو در چرنوبیل

شرکت دولتی هسته ای «انرژواتم» امروز چهارشنبه اعلام کرد مواد رادیوکتیو ممکن است به دلیل خنک نشدن سوخت خارج شده پس از قطع ارتباط با نیروگاه هسته ای چرنوبیل نشت کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «رویترز» به دلیل جنگ در اوکراین ممکن نیست که خط نیروی ولتاژ بالا که در تاریخ ۲۴ فوریه به دست نیروهای روسی افتاده است فورا تعمیر شود.  

شرکت دولتی هسته ای «انرژواتم» گفت نزدیک به ۲۰ هزار مونتاژ سوخت در چرنوبیل مورد استفاده قرار می گیرد که نمی توان با قطع برق آنها را خنک نگه داشت.  

در بیانیه این شرکت آمده است ممکن است مواد رادیواکتیو در طبیعت آزاد شوند و یا با وزش باد به کشورهای اطراف از جمله بلاروس و روسیه و مناطق دیگر اوکراین برسد.  

بدون برق سیستم تهویه در نیروگاه نیز کار نمی کند و کارکنان در معرض تشعشات خطرناک رادیواکتیو قرار می گیرند.  

دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد روز گذشته هشدار داد سیستم های رصد مواد اتمی در مراکز زباله رادیواکتیو در چرنوبیل انتقال اطلاعات را متوقف کرده است.  

سایت  هنوز فعال رادیواکتیوی فاجعه بارترین اتفاق هسته ای جهان در ۱۰۰ کیلومتری «کی یف» واقع شده است.  

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد، یک موج ناگهانی نیرو درجریان آزمایش سیستم های راکتوری، واحد ۴ نیروگاه چرنوبیل در شمال اوکراین را، که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، نابود کرد.

حادثه و آتش سوزی پس از آن مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو منتشر کرد که باعث تخلیه جوامع مجاور شد و ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع (۶۰۰۰۰ مایل مربع) زمین در بلاروس، روسیه و اوکراین را آلوده کرد.

انفجار اولیه دو کارگر کارخانه را به کشتن داد و ۲۸ نفر دیگر طی سه ماه آینده جان باختند. بر اساس گزارش کمیته علمی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۰۵، بیش از ۶۰۰۰ سرطان تیروئید در میان کودکان و نوجوانان در منطقه آسیب دیده گزارش شد که به احتمال زیاد بسیاری از آنها ناشی از تشعشعات بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    فکر کن اگر ایران حمله کن به دیمونا چه نورعلی نور بشود
  • NO ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    خودت منفجرش کن انتحاری تا نیروهای روس نابود بشن و بلاش هم دامان اروپا را بگیره تا اینطوری پشتت را خالی نکنند اگر هم وسایلش را داری یکی دوتا هم به سمت مسکو بفرست
  • NO ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    آنوقت ممکنه 300تا کلاهکش بیاد سمت ایران اشکال نداره دستور بدم بزننش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس