کد خبر 1349827
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
راز افزایش آنتی‌ بادی‌ ها پس از دریافت واکسن چیست؟

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد ورزش پس از دریافت واکسن می‌تواند آنتی‌بادی‌های ساخته شده در بدن را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک تمرین ورزش ۹۰ دقیقه ای می‌تواند پاسخ ایمنی را در افرادی که به تازگی واکسن آنفلوآنزا یا کووید ۱۹ مصرف کرده‌اند، تقویت کند.

در مطالعات انسانی و حیوانی، یک فعالیت سبک یا اندکی شدید پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا یا کووید ۱۹ باعث افزایش آنتی‌ بادی‌ ها تا ۴ هفته شد.

دکتر ماریان کوهوت، استاد حرکت‌شناسی در مؤسسه ناوواکسین دانشگاه ایالتی آیووا، تیمی از محققان را برای بررسی این اثر رهبری کرد.

دانشجویان مقاطع فوق دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در این کار مشارکت داشتند. او و همکارانش یافته‌های خود را در مجله Brain Behavior, and Immunity منتشر کردند.

دکتر کوهوت و دکتر تیانز جونز، محقق پسادکتری در مصاحبه ای اختصاصی با مدیکال نیوز تودی، اینگونه نتیجه تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند: تا آنجا که ما می‌دانیم، یافته‌های ما در نوع خود اولین تحقیقات برای ارزیابی پاسخ ورزش در مورد واکسن کووید۱۹ است. گروه ما اولین کسانی هستند که نشان دادند ورزش طولانی مدت با شدت سبک [تا متوسط] پاسخ آنتی بادی به واکسن کووید۱۹ را افزایش می‌دهد.

نتایج چندین مطالعه نشان داده افرادی که قبل از تزریق واکسن ورزش می کنند، پاسخ آنتی بادی بالاتری دارند. یک فرضیه برای این موضوع این است که ورزش باعث ایجاد استرس حاد شده و جرقه یک پاسخ التهابی را ایجاد می‌کند. این پاسخ ممکن است تولید اینترفرون‌ها و آنتی بادی‌ها را تحریک کند؛ پروتئین‌هایی که با ذرات خارجی موجود در میکروب‌ها مانند ویروس‌ها مبارزه می کنند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی این است که ورزش جریان خون و لنف را افزایش می‌دهد، که باعث تقویت گردش سلول‌های ایمنی می‌گردد. این تیم با بررسی تاثیر ورزش نتیجه‌گیری کردند که چگونه ۹۰ دقیقه دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی در فضای باز یا آهسته دویدن بر پاسخ آنتی‌بادی تأثیر می‌گذارد. آنها این چارچوب زمانی را بر اساس تحقیقات قبلی انجام دادند که نشان می‌داد این مقدار ورزش باعث افزایش تولید اینترفرون و آنتی‌بادی می‌شود.

آنها افرادی را که یکی از سه واکسن مختلف را دریافت کرده بودند، بررسی کردند: کووید۱۹، آنفولانزای همه‌گیر H1N1 2009و آنفلوآنزای فصلی. شرکت‌کنندگان این بررسی ظرف ۳۰ دقیقه پس از دریافت واکسن آنفولانزا یا اولین دوز واکسن کووید۱۹ فایزر ورزش کردند. آن‌ها در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که کم‌تحرک بودند یا فعالیت‌های روزانه‌شان را پس از تزریق تغییر ندادند، آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید کردند. نتایج این آزمایش با آزمایش انجام شده بر روی موش‌ها نتایج مشابهی داشت.

دکتر کوهات در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چرا و چگونه ورزش پاسخ ایمنی را افزایش می‌دهد، لازم است. احتمالاً به دلیل تأثیر متقابل عوامل متابولیک، گردش خون و بیوشیمیایی است. علاوه بر این، نویسندگان همکار در این مطالعه فعالیت آنتی‌ بادی را در شرکت‌کنندگان ۶ ماه پس از دریافت واکسن‌ها ردیابی می‌کنند. آنها مطالعه دیگری را انجام داده‌اند تا ببینند ورزش چگونه بر افرادی که دزهای تقویت کننده واکسن را نیز دریافت می‌کنند تأثیر می‌گذارد.

منبع: بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس