رئیسی خودور

دستور رئیس‌جمهور برای رفع موانع واردات خودرو، دستور منطقی و مبتنی بر مضر بودن توقف مطلق واردات خودرو است.

سرویس اقتصاد مشرق- دستور رئیس‌جمهور برای رفع موانع واردات خودرو، دستور منطقی و مبتنی بر مضر بودن توقف مطلق واردات خودرو است چراکه میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی از زمان ممنوعیت کامل واردات خودرو در ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ تاکنون، تقریبا ۲ برابر افزایش نرخ ارز بوده است.

میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی از زمان ممنوعیت کامل واردات خودرو در ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ تاکنون، تقریبا ۲ برابر افزایش نرخ ارز بوده است.

جلوگیری از واردات خودرو به سال ۱۳۹۶ بازمی‌گردد.   ماجرا از تیرماه ۱۳۹۶ آغاز شد از وقتی که دولت دوازدهم تصمیم گرفت با توجه به رشد شدید واردات خودرو در سه‌ماهه نخست آن سال، واردات این محصول را ساماندهی کند.

درنتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیرماه ۱۳۹۶ ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد و هم‌زمان دستورالعمل جدید ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت پیگیری شد تا تصویب و ابلاغ شود.

    این ممنوعیت شش ماهی ادامه داشت و دوباره ثبت سفارش واردات خودرو باز شد تا این که نهایتا واردات خودرو در ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ به طور کامل ممنوع شد.

  بر اساس   تصمیم‌گیری آن زمان دولت دوازدهم واردات هرگونه خودرو خارجی حتی خودروهای هیبریدی ممنوع شد.

  محمد شریعتمداری وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای در تاریخ ۳۰ خرداد به رئیس سازمان توسعه تجارت فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آنها با ممنوعیت همراه است ابلاغ کرد.

در این نامه آمده بود: بدین‌وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت سفارش آن‌ها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

بر اساس لیست پیوست کالاهایی که با ممنوعیت ثبت سفارش مواجه شده‌اند، واردات خودرو کامل نیز ممنوع اعلام شد.

علت ممنوعیت واردات خودرو، جلوگیری از خروج ارز از کشور در شرایط تحریمی عنوان شد چراکه مسئولان دولتی معتقد بودند واردات خودرو سبب افزایش تقاضا در بازار ارز شده و قیمت دلار را بالا می‌برد.

در خرداد ۱۳۹۷که واردات خودرو به دلیل جلوگیری از افزایش قیمت ارز ممنوع شد، متوسط قیمت دلار در بازار آزاد ۶۶۲۰ تومان بود.

قیمت ارز در دی‌ماه امسال به طور متوسط به۲۷۸۰۰ تومان رسید. یعنی در این مدت قیمت ارز ۴٫۲ برابر شده یا ۳۲۰ درصد گران شده است.

این در حالی است که قیمت خودروهای پرفروش داخلی و وارداتی در این مدت، بسیار بیشتر از نرخ ارز افزایش یافته است، حدودا ۲ برابر گرانی نرخ ارز.

این آمار نشان می‌دهد آثار روانی ممنوعیت کامل واردات خودرو به شدت بر قیمت خودروها تاثیر گذاشته و سبب گرانی آنها شده است. توقف واردات خودرو نه تنها نتوانست جلوی افزایش بی‌مهابای قیمت ارز را بگیرد بلکه سبب گرانی شدید در بازار خودرو هم شد و گرانی مضاعفی را هم به مردم تحمیل کرد.

بنابراین دستور رئیس‌جمهور برای رفع موانع واردات خودرو، دستور منطقی و مبتنی بر مضر بودن توقف مطلق واردات خودرو است، چراکه این تصمیم صرفا سبب افزایش شدید قیمت خودرو شده و به زیان مردم شده است، ضمن آن که جلوی گرانی ارز را هم نگرفته است.

آیا برای واردات خودرو محدودیت ارزی داریم؟

طبق اعلام بانک مرکزی در سال جاری بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاها اختصاص یافته است.

دولت می‌تواند با قرار دادن سقف قیمت مبدأ خودروها در حداکثر ۱۵ هزار دلار، مانع واردات خودروهای لوکس شود. در این صورت فرضا با اختصاص ۲ میلیارد دلار در کل سال ۱۴۰۱ برای واردات خودرو، بیش از ۱۳۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور خواهد شد. با لحاظ سقف قیمت ۱۵ هزار دلار، قیمت پایه گمرکی این خودروها با ارز ۲۵۰۰۰ تومان فعلی ۳۷۵ میلیون تومان خواهد شد و اگر دولت نرخ تعرفه را هم پایین بیاورد، مردم خواهند توانست در سال آینده به جای صرف این پول برای خرید پژو پارس ال ایکس یا تندر ۹۰ با طراحی قرن گذشته میلادی، خودروهای روز با دنده اتوماتیک و کیفیت بالا و طراحی روز خریداری کنند.

آیا خودروی وارداتی، کالای غیرضروری است؟

یکی از ادله ممنوعیت واردات خودرو در دولت قبل، این بود که خودرو جزو کالاهای لوکس و غیرضروری محسوب می‌شود. این استدلال درباره همه خودروهای وارداتی، اشتباه است. قطعا از این پس هم نباید واردات خودروهای گران‌قیمت خارجی آزاد شود که مصداق کالاهای غیرضروری است.

 اما خودروهای ارزان‌قیمت چینی که هم‌اینک در کشورهای حاشیه خلیج فارس با نرخ روز کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان در حال فروش هستند در حالی که در ایران قیمت آنها به ۸۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد، قطعا هم‌رده محصولات ایران خودرو و سایپا هستند و کالای لوکس و غیرضروری به حساب نمی‌آیند.

به عنوان مثال، چری آریزو ۵ مدل ۲۰۲۲ هم‌اکنون در دوبی به قیمت معادل ۲۸۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که همین خودرو هم‌اکنون در بازار ایران ۷۰۰ میلیون تومان است!

آیا واردات خودرو، خلاف عدالت است؟

تجربه چند سال اخیر اثبات کرد که ممنوعیت کامل واردات خودرو چه بر سر بازار خودروی داخلی می‌آورد و پراید و تیبا که خودروی قابل خرید توسط اقشار متوسط رو به پایین جامعه بود را به نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان رساند تا خرید خودرو برای میلیون‌ها ایرانی تبدیل به آرزو شود.

بنابراین آزادسازی مدیریت‌شده واردات خودرو، قطعا سبب کاهش التهاب در بازار خودرو شده و با عرضه خودروهای رقیب برای محصولات ایران‌خودرو و سایپا، قیمت‌ها در بازار هم کاهش یافته و اقشار متوسط رو به پایین جامعه مجددا خواهند توانست هرچند نه به راحتی گذشته، خودرو خریداری کنند.

چرا دستورات رئیسی درباره بازار خودرو عدالت‌محور است؟/ ممنوعیت واردات خودرو به اهداف خود نرسید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    14 1
    مرگ بر مفسد اقتصادی خودروساز غارتگر
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      9 1
      سالانه نزدیک به 20هزارنفریا30هزارنفربخاطرکیفیت بدخودرو داخلی فقط داره کشته میشه خدابدادمجروحین. وهی هرروز بیشتراتفاق میافته نمیگن همش بخاطرامنیت نداشتن یاکیفیتش هست امادرصدیش 100درصدهست.یعنی حاضرن انحصاردست خودروسازان باشه ک واردنکنن ملت خودروازانطرفم افزایش دهبرابری واقعاعدالت نیست. میگن کارگربیکارمیشه. جان هزاران نفرگرفته میشه عزیزتره یایه 2یا3هزارنفری ک شایدبیکاربشن میشه کاری کردکه این تعدادهم بیکارنشن. ساخت مشترک یا... جان هزاران نفررافدای بیکارنشدن چندنفررانتی وسفارشی شده نکنید
    • علی IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      3 1
      اجبار مردم به خرید خودرو بی کیفیت، نا ایمن و گران ..... در این همه سال حرام شرعی بوده است..... مرگ افراد در رانندگی ها به دلیل ایمنی پایین خودرو به عهده کیست......
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      2 3
      13:46 با احترام به نظر شما بیچاره کارمند و تکنسین خودرو سازها تقصیری ندارند
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    15 1
    مردم رو بیچاره کردند ، امیدوارم خدا بیچارتون کنه
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 0
      اقتصاد دولتی اینه. البته اقتصاد آزاد هم باید با نظارت حاکمیت همراه باشه تا موجب رشد و توسعه بشه. باز به شرطیکه حاکمیت از در اعمال قدرت وارد نشه چون قدرت هم به طمع ثروت فساد میاره. در کل من که نمیدونم چکار کنیم جز تقوای الهی تا حق حاکم بشه.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      اقتصاد چین هم دولتیه اما نظارت شدید و برخورد بسیار شدیدترین دارند ببینید با مفسدین اقتصادی چطور برخورد می کنن؟!
  • مجید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 1
    اتفاقا"اصل عدالت است
  • محمودرضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 1
    دستورات رییس جمهوری فقط یک مسکن در حد کنترل تب هستند و شاید در حد چند میلیون تومان بتواند قیمت خودرو ها رو کاهش بده ولی مثل گذشته مسئولین از درمان ریشه ای مشکل صنعت خودرو که اتفاقا حاشیه سود خوبی برای یک عده ایجاد کرده پرهیز می کنند چون هنوز اون جسارت لازم در دولت وجود نداره و در مجموع شرایط فرق چندانی نخواهد کرد و دوباره باید برای یک پژو پارس با تکنولوژی 25 سال قبل بیشتر از 220 میلیون تومان پرداخت کرد و کف قیمت خودرو در ایران هم 120-130میلیون خواهد بود
  • تک سوار DE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    8 0
    واردات خودرو هم به نتیجه نخواهد رسید چرا که همون تولید کننده دارای شبکه خدمات گسترده الان شروع می کنه به واردات عمده. این مسیر دایروی رو ۴۰ ساله دارید امتحان می کنید. خود ایران‌خودرو می شه نماینده انحصاری تویوتا در ایران. مجددا همان آش و همان کاسه. اتفاقا برای ایران‌خودرو واردات راحت تر از تولید و بخاطر تشویق مردم به خرید خودرو وارداتی از کیفیت تولیدات مجددا بیشتر می کاهد. راه کار سازمان استاندارد. جایی که به عنوان گلوگاه صنعت شده حیاط خلوت عناصر نفوذ.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 0
    چطور کره جنوبی با منع واردات می شود آقای جهان در ماشین و بی عدالتی هم نبود ولی شما چه با منع و چه بدون منع واردات درجا زده اید و می زنید؟
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      3 0
      تو کره هیچ وقت منع واردات خودرو نبود شما تو کره به راحتی میتونید خودرو ژاپنی یا اروپایی بخرید
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      جناب آن زمان که هنوز حرکت لاک پشتی حرکت می کردن منع شده بود و الان که بازار جهانی گرفتند نیازی به منع واردات ندارن
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 3
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 1
    بقول شیخ فتنه گر تورم را ننه جان من هم می فهمد، حکایت دستورات خودرویی هم همین است عالم و آدم می داند همواره خودروی تولیدی در ایران گران‌تر از مشابه خارجی تمام می شود!! چرا بخاطر سوءمدیریت، بخاطر تولید کم، متصل نبودن به شبکه جهانی بلاتکلیفی در نوع مالکیت و... حالا که بوی دلارهای نفتی در هوا پخش شده یاد مصرف کننده افتادند ، راستی مضحکه نیست که سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دولتی است، مضحکه نیست که دولت ها خود باید نسبت به سروسامان دادن به خودرو ورود کنند!@ اگر نمی دانید ما می دانیم نه فقر مطلق را می توان دوهفته ای ازبین برد (البته با مرگ موش می شود)نه خودرو ساز در عرض شش ماه معجزه می کند
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 1
    من که راضی نیستم با ارز یارانه ای برن خودرو وارد کنن! مسخرست... با ارز بازار آزاد هرکاری میخواید کنید، هم عدالته و هم منطقی.
  • سعید IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    نگید ممنوعیت خودرو به اهدافش نرسید بفرمایید قمار و انتخاب اشتباه روی خودروساز داخلی باعث بدبختی و تلفات مالی و جانی مردم ایران شد بعضی تصمیمات بدون کارشناسی و یه یه شبه تاثیرات خیلی زیادی داره که باید عواملش محاکمه بشن
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    هر شخص در هر پُست و مقام و لباسی یخواهد با واردات خودرو مخالفت کند خائن به ملت، مزدور مافیا خودرو ساز داخلی است.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 1
    تحلیل تون فریبکارانه است خودروهای خارجی وقتی بیاد ایران انقدر گمرک و واسطه ها روش میکشن که قیمتش سر به فلک میزنه و اقشار متوسط و فقیر توان خریدشو ندارن و همون آقازاده ها و پولداراها فقط میتونن بخرن مردم نهایت بتونن تیبا و ساینا بخرن
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    واردات خودرو مشکلی از مردم حل نخواهد کرد چون مردم توان خرید خودروی خارجی را ندارند و ضرری هم به خودروسازان نخواهد زد چون آن ها از خدایشان هست که واردکننده‌ی موفق باشند همچنان که این همه سال دوست داشتند مونتاژکار موفق باشند و از تکمیل چرخه‌ی تولید سرباز زدند حتی اگر کارخانه‌ها را تعطیل کنند و زمینش را بفروشند باز سود می کنند. کالای خارجی هم باکیفیت و بی کیفیت دارد و مسلما انتخاب مردم ایران کالای خارجی با قیمت کمتر است که طبیعتا کیفیت پایین‌تری دارد و کمکی که کیفیت هم نخواهد داشت. وقتی داروی هندی بی کیفیت وارد می کنیم انتظار دارید ارابه مرگ خارجی وارد نکنیم.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    سیاست ارزان نگه داشتن قیمت ارز برای پنهان کردن افزایش نقدینگی و تورم باعث توان رقابت تولید کنندگان داخلی و یارانه ای برای وارد کنندگان و تولید کنندگان خارجی شده و ممنوع کردن واردات باعث انحصار در بازار داخل فشار به مصرف کنندگان!
  • . IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    دولت پاسخگوی ضربه ای که سازمان خصوصی سازی به هپکو زد باشه . مگر نه اینکه پیگیر طلب دولت های قبل خواهد بود ؟ پس آیا نباید پیگیر ضربه هایی که سازمان خصوصی سازی به هپکو زده هم باشد ؟
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    واردات آزاد بشه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    اصل عدالت یعنی شفافیت یعنی مشخص بودن وارد کننده
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    مجوز ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو با تعرفه ۴۰ تا ۷۵ درصد به نظرتون رقابت ایجاد میکنه؟!! تعداد کم تعرفه زیاد ، تازه باید دید تجار چه ماشین های وارد می کنن اقتصادی برای کردم عادی یا لوکس برای اشراف؟!
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    باز دوباره قیمت نفت گران شد و باید ارز وارداتی را صرف کالاهای غیرضروری خارجی کنیم
  • MD ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام خدمت مدیر گروه اقتصاد سایت یک شرکت سرمایه گذاری در قم به نام زرین سیمرغ دو سالی هست که فعالیت میکنه و به صورت مضابه ای سرمایه دریافت میکنه و سود پرداخت میکنه، به این صورت که حدود ۱۰۰ درصد سود میده. یعنی اگر شما ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه بگذارید ماهیانه حدود ۹ میلیون تومان پرداخت میکنه و این حدوددو سال است که ادامه داره و هیچ مشکلی هم پیش نیامده. در صحبتی که داشتم گفت سرمایه گذاری های ما در قسمت الکترونیک و معدن و تولید طلا از استخراج تا تولید است و موارد دیگر تولیدی دیگر نیز هست. این مقدار پرداخت سود واقعا عجیب است و بیشتر شبیه روشهای پولشویی‌ای است که تا حالا شنیده بودم. مثل بعضی لیزینگها که ماشینهای قسطی با قیمتی ناچیز بیشتر از قیمت بازار ارائه میکردند و اقساط که پول کثیف خود را که معلوم نبود از کجا به دست آمده تطهیر کنند. امیدوارم که بتوانید با راهکارهایی که دارید پیگیری بفرمایید تا حرام وارد زندگی مردم نشود و اقتصاد کشور را مختل نکنند. اقوام ما چندنفری مشارکت کرده اند و سعی میکنند که سرمایه خود را باز هم افزایش بدهند. امیدوارم که با همکاری سربازان گمنام امام زمان پیگیری بفرمایید.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    افزایش قیمت نفت اصلا به نفع اقتصاد کشورهای در حال توسعه مثل ایران نیست و در بلند مدت میتواند ما را از توسعه عقب بیاندازد (بدلیل وارد کننده بود و نبود تکنولوژی مناسب این افزایش قیمت به اقتصاد ما باز میگردد) باید ثبات در بازارهای انرژی را دنبال کنید و قیمت نفت کاهش دهید باید امنیت ابراههای دریایی را بطور کامل تامین کنیم این بخشی از تجارت ماست
  • ارش IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 1
    اقای دکتر ریسی این قسمت نباید انجام بدند وواردات وقتی خوبه که ما صادرات ماشین داشته باشیم و به ازای هر 10 خودرو یکی دو تا وارد کنیم .وگرنهاین ایران خودرو و سایپا بیچاره میشن و کلا صنعت خودرو ما متلاشی میشه الان هم از نر تعداد 1.5 میلیون ایران خودرو و هون تعداد سایپا پس میشه 3 میلیون و الباقی شرکتها هم حتما جمعا 3 میلیون میشه 6 میلیون در ماه .پس چرا واردات
    • رهام حسامی- IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      1 0
      ببینم تو از موتوری که جنس نمیگیری از از این ماشین لاکچری ها جنس میگیری .خیلی دوزش بالاست .بابا بهت ساخته.تولید ما6 میلیون در سال هست یعنی مقام سوم جهان .حتما استاندارد و بالاتر از کمپانی های معتبر .ببینم تو عالم هپروت دیگه چه نظری میدی .اخه میگم یهو فردا بلند بشی بگی ریس سازمان ملل هستی یا توانتخابات امریکا نفر اول هستی چه میدونم بگی ریس کمپانی جنرال موتورز یا فورد هستی .برو مرکز اعتیاد و ترک کن /
  • محسن IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    کسانی که در برابر واردات خودرو مقاومت می کنند دشمن اصلی ملت ایران هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس