کد خبر 1447451
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
علت افزایش قیمت خودرو چیست؟

سخنگوی وزارت صمت در خصوص دلایل صعودی شدن قیمت ها در بازار خودرو توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد.

آقای وزیر گفته بودند که قیمت خودرو کم می شود، اما در ۵ روز اخیر میانگین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان گران شده است چرا؟

قالیباف: از ۲ منظر باید به این مسئله نگاه کنیم، یک بخش مربوط می‌شود به مسائل درون صنعت خودرو و شرایطی که خودروسازها در آن کار می‌کنند. در کل تابستان و چیزی حدود پنج ماه بازار خودرو یک بازار کاملاً آرامی بود حتی قیمت‌ها هم کاهنده بود و افزایش پیدا نمی کرد تا رسیدیم به یک عاملی که خارج از صنعت خودرو است مثل نرخ ارز و اتفاقی که برایش افتاد.

در این شرایط دو عامل روی قیمت خودرو اثر گذاشته یکی بحث افزایش قیمت مواد وارداتی است که خودروسازها استفاده می‌کنند که شاید درصدش زیاد نباشد در افزایش نرخ خودرو، اما عامل دوم که بیشتر اثر می گذارد انتظارات تورمی است. انتظارات تورمی یعنی اینکه وقتی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند تقاضاهایی که در آینده قرار است انجام شود به حال تبدیل می‌شود ،برای این که انتظار این است که در آینده خودرو گران شود.

در تولید خودرو کنترل نسبتا خوبی روی هزینه‌ها داریم در فصل تابستان کل رشد هزینه‌های تولید خودرو یعنی شاخص تورم صنعت خودرو ، دو درصد بود البته در پاییز ممکن است که بیشتر از این بوده، اما برای سه ماه ۲ درصد یعنی اینکه خیلی خوب کنترل شده است و در همان موقع هم بازار آرام بود.

اتفاقی که باید بیفتد افزایش تولید است که با سرعت زیادی رخ می‌دهد و تولید خودرو رشد خیلی خوبی دارد. در آبان ماه ۱۲۲ هزار خودرو تولید کرده ایم که رکورد پنج سال گذشته را به صورت ماهانه زده است و این روند ادامه دارد.

یک نکته دیگر هم که باید به آن اشاره کرد ، عرضه در بورس است. اینجا یک مقداری باید ضابطه گذاری می‌شد به طوری که خودروسازان کف عرضه‌ای را به عنوان حداقل رعایت کنند تا رقابتی که روی خودروها می خورد روی تابلو بر اساس یک حجم مناسبی باشد.

بحث واردات قرار بود که انجام شود که ظاهراً انجام نشده البته آن هم سخنگوی گمرک گفت که اظهارنامه خودروهای وارداتی به گمرک ارائه نشده و ما نمی‌توانیم بگوییم که خودرویی آمده است.

قالیباف: گمرک در جایی می‌تواند صحبت کند که کالا وارد محدوده اش بشود . ایشان از این بابت درست گفتند، ولی از این اطلاعی نداشتند که این خودروها شاید بیشتر از ۳ ساعت تا مرز ما فاصله ندارد تا همان گمرکی که صحبت کردند فاصله‌ای ندارد یک کار کوچکی باقیمانده که این‌ها خیلی سریع وارد می‌شود جای نگرانی نیست.

البته واردات خودرو به کاهش قیمت ارتباطی ندارد؟

قالیباف: چرا هر عرضه‌ای روی قیمت اثر کاهنده دارد این قاعده است . ما خودرو تزریق می‌کنیم به بازار و باز هم اثر ندارد البته با فرض ثابت بودن نرخ ارز دارم صحبت می‌کنم آن را دیگر باید بروید سراغ مسئولش. ما در حوزه کاری خودمان عرض کردم در حوزه صنعت خودرو وضعیت را تشریح کردم این وضعیت ما بوده از یک طرف کنترل هزینه‌ها و از طرف دیگر افزایش تولید این‌ها با اعداد و ارقام قابل اثبات است حالا اینکه بازار به هر حال این رشد را شاهد است واقعا شرایط را باید کلان تر دید . در مورد واردات هم مطمئن باشید حتما زودتر از چیزی که گفته شده اتفاق می‌افتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    آقای میرسلیم لطفاً پاسخ دهید
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    باتورم کدوم کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس