جن ساکی

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری آمریکا هنوز تصمیمی درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه نگرفته است.

به گزارش مشرق، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران  در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه گفت، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هنوز تصمیمی در مورد ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا نگرفته است.

این مقام کاخ سفید در پاسخ به پرسش های خبرنگاران افزود: در حال حاضر هیچ تصمیمی از سوی رئیس جمهوری آمریکا در خصوص ممنوعیت واردات نفت از روسیه گرفته نشده است.

ساکی گفت بحث در مورد ممنوعیت احتمالی این واردات در داخل دولت آمریکا و همچنین با سایر کشورها در حال انجام است.

برخی از قانونگذاران امریکایی برای  ممنوع شدن واردات نفت آمریکا از روسیه اصرار دارند.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه گفت، اگر آمریکا و اتحادیه اروپا واردات نفت از روسیه را ممنوع کنند، قیمت نفت ممکن است به بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش مشرق از فرانس ۲۴، نواک در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، گفت: کاملاً واضح است که تحریم نفت روسیه عواقب فاجعه باری برای بازار جهانی به دنبال خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: افزایش قیمت‌ها غیرقابل پیش بینی خواهد بود. قیمت‌ها به ۳۰۰ دلار در هر بشکه نفت خام و حتی بیشتر خواهد رسید. 

یک رسانه غربی به نقل از منابعی که به نام آن‌ها اشاره نکرده مدعی شده کاخ سفید آماده است واردات نفت روسیه به آمریکا را بدون مشارکت متحدان اروپایی‌ش تحریم کند. 

دو منبع آگاه که به شرط عدم افشای نام با رویترز گفت‌ وگو کرده‌اند مدعی شده‌اند دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا آماده است واردات نفت روسیه به ایالات متحده را بدون مشارکت متحدانش در اروپا ممنوع اعلام کند. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، بایدن که در تلاش است حمایت تروئیکای اروپایی را برای ممنوعیت واردات نفت روسیه جلب کند، قرار است روز دوشنبه یک کنفرانس ویدئویی با سران انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار کند. از سوی دیگر، کاخ سفید در حال رایزنی با سران کنگره آمریکا برای سرعت بخشیدن به تصویب طرحی با همین موضوع است. 

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفته که هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است اما چنانچه تصمیمی در خصوص منع واردات نفت روسیه اتخاذ شود این احتمال وجود دارد که آمریکا به تنهایی این کار را انجام دهد. 

قیمت نفت خام در اثر به تأخیر افتادن بازگشت نفت خام ایران به بازارهای جهانی و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تحریم واردات نفت روسیه به بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است. اروپا برای تأمین نفت خام و گاز به روسیه وابسته است اما در هفته‌های گذشته حمایتش را از تحریم محصولات روسیه‌ای افزایش داده است. 

وابستگی آمریکا به نفت خام و محصولات روسیه‌ای کمتر است اما اعلام تحریم علیه نفت روسیه می‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند و مصرف‌کنندگان آمریکایی که هم‌اکنون شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت در پمپ‌بنزین‌ها هستند را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

بهای نفت با تداوم جنگ در اوکراین و تصمیم غرب برای تحریم روسیه، به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ به طوری که نفت برنت در یک بازه کوتاه مدت به بیش از ۱۳۹.۱۳ دلار در هر بشکه رسید؛ افزایش بهایی که از ژوئیه ۲۰۰۸ تاکنون سابقه نداشت.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، نفت خام آمریکا در معاملات عصر یکشنبه بیش از ۷ درصد افزایش یافت؛ در حالی که بازار همچنان به اختلالات ناشی از تداوم جنگ در اوکراین و احتمال ممنوعیت واردات نفت و گاز طبیعی روسیه واکنش نشان می دهد.

بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت که شاخص نفت ایالات متحده است، در یک بازه کوتاه مدت در عصر یکشنبه به ۱۳۰.۵۰ دلار افزایش یافت و سپس با ۱۲۴.۱۷ دلار در هر بشکه ثابت ایستاد که این رقم بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ به این سو به حساب می آید.

شاخص بین المللی نفت برنت نیز با ۸.۵۴ درصد افزایش به ۱۲۸.۲۰ دلار رسید. برنت در یک بازه از شبانه روز به بالاترین رقم یعنی ۱۳۹.۱۳ دلار افزایش یافت که بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت که واشنگتن و متحدانش در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس