لاوروف

شیرها هیچ‌گاه ماده‌گرگ‌ها را به اقلیم خود راه نخواهند داد، روس‌ها حتی اگر دو ماه نیز در جلسات کمیسیون مشترک شرکت نکرده و به‌نوعی از برجام خارج شوند، بازهم نتیجه آن به سود تهران است!

سرویس سیاست مشرق- «جناب دکتر امیر عبدالهیان، به وین تشریف ببرید و هم با هیئت آمریکایی نشست دوجانبه برگزار کنید و هم با هیئت روسی ملاقات کنید. به جهان این سیگنال را بدهید که سیاست خارجی ایران تابع هیچ کشوری نیست، تطبیق‌پذیر با شرایط روز است» این جمله را یکی از مشاوران جواد ظریف وزیر خارجه سابق نوشته و از وزیر فعلی خواسته است که با باز کردن مسیر گفتگوی مستقیم با آمریکایی‌ها مسئله توافق هسته را ختم به خیر کند!

پس از آغاز مناقشه نظامی میان اوکراین و روسیه برخی گمان می‌کردند که مسکو در مسیر مذاکرات وین سنگ‌اندازی کرده و برجام را گرو عقب‌نشینی ناتو خواهدکرد. شاهد آن‌ها نیز آخرین سخنان وزیر خارجه روسیه است. سرگئی لاوروف گفته است که کشورش از آمریکا ضمانت کتبی خواسته است که تحریم‌ها بر سر اوکراین بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق موسوم به برجام اثر منفی نداشته باشد. خبرگزاری رویترز تفسیر وزیر روسی را نارنجکی وسط مذاکرات برجامی تلقی کرده و نوشته است که مسکو توافق هسته‌ای با ایران را گروگان جنگ در اوکراین کرده است؛ اما آیا به‌راستی کاخ کرملین توافق هسته‌ای را سپر بلای خود در عملیات در کی‌یف کرده است؟ پاسخ به این پرسش نیاز به شناخت دقیق از وضعیت میدانی در جنگ در شرق اروپا و خاورمیانه دارد.

 صدای خرد شدن ناتو در گومل را از وین می‌شنوید!

درحالی‌که در یک سو عقبه ۶۰ کیلومتری ارتش روسیه با وضعیتی برتر در فاصله ۳۰ کیلومتری از پایتخت اوکراین اردو زده و منتظر نتایج مذاکرات میان زلنسکی و پوتین است، در سویی دیگر ناتو حتی توان فکر کردن به ایجاد فضای «پروازممنوع» روی مناطق جنگ‌زده را ندارد.

آمریکایی‌ها در شرایطی قرار گرفته اند که به صورت هم زمان هم باید بساط خود را از مرزهای روسیه جمع کرده و چتر خود را حداقل تا لهستان عقب کشیده و هم در وین  باید به ایران تضمین کامل از انتفاع برجامی داده و سایه شهرهای پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران را روی سر خود تحمل کنند. این وضعیت چنان اینرسی مذاکرات را بالابرده که چاره‌ای جز فرار به جلو برای رقیب باقی نمانده است. در چنین وضعیتی پیوند زدن دو مذاکرات متفاوت از هم در گومل بلاروس (مذاکرات روسیه و اوکراین) و اتریش (مذاکرات هسته‌ای) با یکدیگر نشان از یک «جنگ روانی عمیق» از سوی رسانه‌های غربی دارد!

تلاش برای تصویرسازی انحرافی از ایجاد انشقاق میان تهران، مسکو و پکن به‌عنوان محور ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی غرب نشانه‌ای بر این ماجراست. صدایی که این روزها از اختلافات میان ایران و روسیه در وین می‌شنوید، ناشی از خرد شدن استخوان‌های ناتو در شهر گومل و وین است. آمریکایی‌ها گمان می‌کنند که با عملیات روانی می‌توانند روس‌ها را به زیاده‌خواهی متهم کرده و افکار عمومی بین‌المللی را به سمت خود جلب کنند. به‌زودی با شکست سنگین دموکرات‌ها در انتخابات داخلی آمریکا بایدن نتایج اشتباهات مهلک خود را خواهد چشید.

درخواست مشترک پکن و مسکو درگرفتن «ضماتنامه کتبی» برای ادامه همکاری با تهران در صورت خروج دوباره آمریکا از برجامی شاهدی بود که از غیب رسید! اگر روس‌ها به‌تنهایی خواهان ضمانت می‌شدند شاید نشانه‌ای از آن بود که به دنبال گره زدن جنگ در اوکراین به مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند، اما ورود چین به ماجرا نشان داد که مسئله «ضمانت آمریکایی» جدی بوده و برجام بدون آن کاغذی بدون انتفاع و دستاورد چیزی شبیه توافق ۲۰۱۵ است.

معنای درخواست «تضمین» از جانب روس‌ها در حاشیه جنگ در اوکراین/ آیا روسیه مخالف توافق هسته‌ای در وین است؟

درخواست مشترک چین و روسیه برای گرفتن تضمین از غرب در ادامه مسیر مذاکرات در وین از چند جهت قابل‌تأمل است:

۱- از آغاز دور هفتم گفتگوها گرفتن تضمین از آمریکایی‌ها نشانه‌ای از «توافق خوب» در وین بود؛ ایجاد زبان مشترک میان ایران، روسیه و چین در گرفتن ضمانت‌نامه در همکاری‌های مشترک نشان می‌دهد، سطح ارتباطات میان این سه قدرت منطقه‌ای و جهانی کلامی نبوده، بلکه راهبردی است.

۲- یکی از مهم‌ترین مسائلی که در انتفاع اقتصادی ایران مطرح است آن است که شرکت‌های خارجی پس از قرارداد با ایران، در دوره قرارداد خود از تحریم‌ها معاف باشند. اگر قرار است که شرکت‌های خارجی در یک بازه زمانی کوتاه معاف از تحریم گردند، هیچ‌گاه در ایران سرمایه‌گذاری نخواند کرد. درخواست تضمین معافیت شرکت‌ها از تحریم در زمان اجرای پروژه‌ها، منطقی است برای اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود به ایران و همچنین اطمینانی برای ایران که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا اگر از توافق خارج شد، برداشت از برجام به سیاست‌گذاری‌های مقطعی گره نخورد.

۳- تجربه نشان داده است که تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها گاهی مؤثرتر از تحریم‌های سازمان ملل عمل می‌کند. اگر جنگ در اوکراین به سطحی برسد که واشنگتن اسلحه «تحریم ثانویه» را به سمت مسکو بگیرد، همکاری‌های مشترک راهبردی میان دو کشور درخطر جدی قرار خواهد گرفت. ضمانت معافیت‌های تحریمی مسیری برای دور زدن چنین ابتکاراتی است.

۴- شیرها هیچ‌گاه ماده‌گرگ‌ها را به اقلیم خود راه نخواهند داد: روس‌ها حتی اگر دو ماه نیز در جلسات کمیسیون مشترک شرکت نکرده و به‌نوعی از برجام خارج شوند، بازهم نتیجه آن به سود تهران است! درنهایت غرب مجبور است تفاهمی را بپذیرد که علاوه بر مسکو باید بیرون نشستن آمریکا از برجام را همچنان تحمل کند. برخلاف تصور عمومی تحریم روسیه باعث نزدیک‌تر شدن منافع ایران به واشنگتن نخواهد شد!

۵- هر ثانیه که از جنگ در اوکراین بگذرد؛ غرب به‌صورت غیرارادی به سمت توافق مطلوب با ایران هدایت خواهد شد. به‌زودی آمریکایی‌ها مجبورند، پیشنهادهایی چون معافیت ۳ یا حتی ۶ ماهه نفتی را در برابر ضمانت‌نامه کتبی روسی روی میز برای ایران بگذارند؛ در چنین وضعیتی ظرافت دیپلماتیک از «اصل انتخاب طبیعی» مهم‌تر است. غرب اگر از به مسیر انرژی نیاز دارد باید به‌جای دادن امتیازاتی چون UTURN بازگشت ایران به شبکه بین‌المللی پرداخت را تضمین کند. تهران در مسیر توافق راه ونزوئلا را نمی‌رود!

معنای درخواست «تضمین» از جانب روس‌ها در حاشیه جنگ در اوکراین/ آیا روسیه مخالف توافق هسته‌ای در وین است؟

اگر می‌خواهید درک دقیق‌تری از عملیات روانی آمریکایی‌ها در بازی با رگ حساس منافع ملی ایرانیان در مذاکرات وین در حاشیه جنگ در اوکراین داشته باشید، بهتر است بار دیگر سرنوشت «تحریم تسلیحاتی» را با دقت مرور کنید.

سال ۲۰۱۵ درحالی‌که روسیه و چین اصرار شدیدی بر برداشته شدن تحریم موشکی و تسلیحاتی تهران داشتند؛ به ناگهان تیم مذاکره‌کننده وقت پیشنهاد واشنگتن برای برچیده شدن این دست تحریم‌ها در بازه زمانی ۵ و ۸ ساله را پذیرفت.

در آن زمان یکی از دیپلمات‌های ایرانی در گوش ظریف خوانده بود که مسکو و پکن با این پیشنهاد به دنبال فروش جنگ‌افزارهای بُنجل خود به ایران هستند! درحالی‌که قرار بود تحریم‌های تسلیحاتی یک ماه بعد از برجام برداشته شود؛ دولت روحانی تحریم خودخواسته ۵ ساله را پذیرفت. این روزها باید جنس ضمانتنامه روسی را با نتایج پیشنهاد وندی شرمن مقایسه کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سید IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    49 13
    به گفته نیچه فیلسوف آلمانی، هرکس با دشمن دشمنش دشمنی کند، چندگام از حماقت فراتر رفته است! با توجه به این کلام نیچه ما اکنون در بین روشنفکنمایان کشورمان احمقان زیادی داریم !!!!!
    • رضا IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      9 7
      احمق اون کسی هست که نفهمه حضرت امیر بیان علی بن ابیطالب ۱۴۰۰ سال قبل نیچه این کلام رو خیلی کامل و بدون نقص بیان کردند نه نیچه
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      4 29
      می دونی که نیچه رو آخر عمر تو بیمارستان روانی بستری کردن
    • UA ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      7 4
      عالی بود
    • سید IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      18 5
      جناب 15:17 ـــ مشکل این است گه غربگدایان سخنان حضرت علی و سایر معصومین را باور ندارند اما کافی است یک مثلاً اندیشمند غربی سخنی گفته باشد حتا به غلط! دیگر در مقابل آن زبان بسته می شوند! البته سخن نیچه در این جا بسیار معقول است!!!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      5 16
      تا روسیه تکلیف اوکراین را مشخص نکند برجام هم به نتیجه نخواهد رسید
    • SE ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      7 5
      این تضمین کاملا به نفع ایران است. یعنی اگر فردا آمریکا زیر قراردادش زد ، فقط روسبه نیست که ضرر می کنند.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      2 5
      احمق تو هستی که الکویت دیوانه ای مثل نیچه است.که معتقد به قانون جنگل است .آلمان مرکز آدمهای احمقی مثل نیچه و مارکس است.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 1
      مبنای کار ما راستی و درستی است نه رفتار دشمن و دشمن دشمن .اگر ما درستکار و شرافتمند باشیم خدا کمک می کند.
  • سید IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    25 9
    به گفته نیچه فیلسوف آلمانی، هرکس با دشمن دشمنش دشمنی کند، چندگام از حماقت فراتر رفته است! با توجه به این کلام نیچه ما اکنون در بین روشنفکرنمایان کشورمان احمقان زیادی داریم !!!!!
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      8 0
      مشکل ما در ایران حماقت نیست. مشکل وطن فروشی است
  • US ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 1
    الان که ۵ سال از تحریم نظامی گذشته
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    43 48
    اون موقع که روسیه راحت نفت و گازش رو صادر می کرد نمی خواست نفت و گاز ایران صادر بشه حالا که دیگه خودش نمی تونه راحت نفت و گاز صادر کنه و قطع جریان نفت و گاز ایران براش حیاتیه ولی این روس‌ها نمی دونن دست خدا بالای دستهاست و دهانشان سرویسه
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      14 9
      پوتین به خاموش کردن گاز تهدید کرد و هشدار داد که نفت به ۳۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید ، منبع دیلی میل شما هم یکم کمتر سعودی عنترنشنال و بی بی سی نگاه کن
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      14 4
      ببینم روسیه پسته هم صادر می کرد که اروپاییها دیگر پسته ایران را نمی خرند؟ چرا خود را فریب می دهید؟ اروپا خرید همه چیز را از ایران تحربم کرده است و این ربطی به روسیه ندارد.
    • NL ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      10 1
      اصلا متن خوندی ؟ نخونده چرا شر ور تحویل میدی ؟
    • US ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      8 3
      امریکا نفت و گاز ایران را تحریم کرده . چه ربطی به روسیه داره ؟
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 2
      هم خدا را می خواهید هم خرما را .هم می خواهید اروپا از شما پسته بخرد و هم با آنها با آنها ستیزه می کنید
  • مجید IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    15 13
    از رفتار و گفتار روسها معلوم نیست؟؟!!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    47 41
    دویست ساله که بزرگترین دشمن ما روسیه هست
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      15 14
      دویست ساله که بزرگترین دشمن مردم ایران خائنان غربگدای جریان تحریف هستند
    • DE ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      20 12
      چرا اینو نمی فرمائید که حکومت ذلیل قاچار نوکر انگلیسی ها بود و حکومت پهلوی ازبکی خائن نوکر امریکا و این دو نذاشتن ایرانی قوی باقوام شکل بگیره و بتونه جلو روس تزاری در بیاد !
    • US ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      21 11
      حتما انگلیس و امریکا دوست ما هستند ؟ امریکا ایران را تحریم کرده یا روسیه ؟ امریکا دنبال برجام موشکی است یا روسیه ؟
    • عبدالله IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      ما توجه به شرایط زمان تصمیم میگیریم .با هیچ کشور عقد اخوت نبسته ایم .تامادامیکه احترام متقابل میگذارند ،مانیز رفتار مناسب با آنها داریم.البته بر همه آشکارست که دشمن اصلی ما شیطان بزرگ آمریکاست است .که از اول انقلاب تا الآن که این مطلب رو مینویسم در حال برنامه ریزی برا ضربه به کشورمان است.همین تحریم ظالمانه رو روسها بر علیه ما اقدام و اعمال کردند یا اربابتان شیطان بزرگ .مرگ بر آمریکا و مرگ بر نوکران بی غیرت و خوار و ذلیل داخلیش.
  • م.ر IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    19 22
    روسها هم فهمیدن که ایرانیان تعریف از بزرگان حکومت رو دوست دارن. روسیه بدتر از امریکا ست .
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 6
    عجب تحلیلی
  • BE ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    14 4
    خاک بر سرت زیبا کلام
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    13 10
    از سیاست نه شرقی نه غربی،به سیاست، به کجا رسیدیم. روسیه،چین و آمریکا و کلا هر کشوری به فکر کسب حداکثر امتیاز برای خود هستند،
  • BE ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    13 1
    خاک بر سرت تاجزاده که تو دیگه آدم نمیشی هیچوقت
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 13
    این تضمینی که روسها به خاطر تجاوزشان به اوکراین و تحریمشان از سوی E3 و کدخدا می خواهند این بار در قضیه برجام و توافق جدید می خواهند از کدخدا بگیرند چیزی جز اتلاف وقت و تحمیل هزینه به کشور و فرسایشی کردن مذاکرات ندارد. موضع جدید روسیه در این مورد کاملا غیرسازنده است و ایران این درخواست مسکو را هم نباید بپذیرد
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      برجام را تمام شده بدانید اروپا بیانیه داد غنای شصت در صد برجام کم ام یکم تمام شد و رفت دیگه هم بحث نکنید
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    9 4
    تحلیل در کل درست است ولی یک نقص دارد که روسیه این ضمانت را فقط برای ایران نمیخواهد و برای تحریم های اخیر خود در حوزه اوکراین نسبت به رعایت نکردگان آن تحریم ها که مصداقا ایران است را خواسته و این کار گره را کور میکند اگرچه اگر آمریکا قبول کند به نفع ما است و ما مسیر ترانزیت به روسیه میشویم و سودذهنگفت میبریم ولی آیا آمریکا قبول میکند
  • ریزبین IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    9 8
    اگر فکر شود روسیه از این عادت خود یعنی بازی با کارت سایر کشورها در برابر دشمنان خود دست بر می داردخیالی عبث و بیهوده است ایران همانگونه که آمریکا را بخاطر شرارت هایش سر جای خود نشانده است باید یکبار به روس ها تفهیم کند نبایددر خواسته مشروع ایران اخلال ایجاد کند و با کارت ایران حق دلالی بگیرد ختی اگر لازم شود از سوخوها و میگهای روسیه چشم پوشی کنیم اگر ایران در این زمینه مماشات کند مطمئن باشد روسیه از غرب برای ایران دردسر سازتر خواهد بود
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      10 14
      موافقم روسیه داره از وضعیت موجود ماهی خودش رو میگیره و ایران به هیچ عنوان نباید قبول کنه
  • محمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    26 24
    ما نباید اینقدر منفعل باشیم که روسیه برامون تعیین تکلیف کنه، قشنگ شدیم گوشت قربونی
    • US ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      3 3
      فعلا که امریکا داره برای ما تعیین تکلیف می کنه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    29 25
    روسها چقدر سر تحویل s300 ایران را سرکار گذاشتند. تا کی میخواهید واقعیات را وارونه جلوه دهید و رضایت روسیه را به منافع کشور ترجیح دهید. آیا این اسمش خیانت نیست
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    13 8
    چقدر این مقاله با ابهام نوشته شده است. درست و واضح صحبت کنید ما که بی سوادیم بفهمیم.
  • حسين DE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    15 14
    يكى از شروط سه گانه ما در مذاكرات وين خواستن تضمين از يانكيهاست و در واقع روسيه و چين با مطرح كردن تضمين به نفع ما وارد عمل شدند،ما مذاكره ميكنيم كه بتوانيم مراوده هم داشته باشيم.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    17 2
    در تاریخ میخوانیم ارتش بزرگ عثمانی با 300 هزار نیرو وارد ایران شده بود و به سمت تصرف و تخریب خانقاه اردبیل و اشغال کامل منطقه شمالغربی ایران میرفت شاه عباس کبیر به بهانه شکار از اصفهان مخفیانه خارج شد و ارتش ایران از فارس و اصفهان بسمت اذربایجان مخفیانه حرکت کردند ارتش ایران در دشت سراب به ارتش عثمانی رسید جنگ شروع شد قزلباشها با رشادت میجنگیدند در این حین سواران شقاقی از سراب رسیدند و به کمک ارتش ایران امدند ارتش عثمانی مضمحل شده روی به گریز نهاد و ایران توانست دوباره استیلای خود بر ارمنستان و قفقاز و وان را تثبیت کند
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    13 9
    اللهم عجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    19 24
    روسیه خیلی وقته در انجام توافق کارشکنی می کند
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    10 2
    تحریم های امریکا به نفع چین و روسیه و به ضرر ملت ایران بوده است.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    9 5
    دنبال ماست مالی کردن موضوع نباشید..
  • US ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    17 10
    یاداشت منطقی و درستی است.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 6
    روسیه قصد داره قیمت نفت رو به بالاترین حد ممکن برای ضربه زدن به اقتصاد اروپا و آمریکا برسونه.. با لغو تحریم ایران و اومدن نفت ایران به بازار،هم قیمت نفت پایین میاد و هم اروپا و آمریکا میتونن روی تحریم نفت روسیه مانور بدن، تو این احوالا روسیه نمیخواد برگ برندشو از دست بده و زوم کرده روی مذاکرات برجام.قبول کنین و شما هم موضوع رو توجیه نکنین.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    11 4
    این تضمین به نفع ایران است و هر کسی می فهمد این تضمین به معای قطع نشدن راه تنفس ایران در صورت نقض عهد موجود آمریکا است. اما شاهدیم که همه چیز دارد وارونه در رسانه ها معرفی می شود.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 5
    سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی جنگ زرگری رییس جمهور دلقک یهودی اوکراین ؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد.
  • از شهرستان سراب IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 12
    قطعا روسیه مخالف توافق هسته ای خواهد بود مخصوصا بعد از نبرد اوکراین ما نباید به روسیه اجازه بدهیم از ایران به عنوان اهرم فشار بر غرب استفاده بکنه
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    18 16
    روسیه کلا مخالف توافق ایران با کشورهای غربی هست چون میخواد ایران متمایل به خودش باشد نه غرب
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    6 4
    یک نفر این مطالب را به گوش عقب مانده های احمقی همچون علی مطهری، که تحت تأثیر BBC و VOA قرار گرفته و علیه نظام لجن پراکنی می کند، برساند.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    14 4
    اگر امریکایی ها واقعن می‌خوان نفت بخرن ، حتی با مخالفت روسیه هم می تونن بخرن . پول و طلا بیارن و نفت ببرن . مخالفت روسیه چه تاثیری داره ؟
    • DE ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      9 2
      امریکایی ها اگر اهل قرارداد بودند پولهای نقدی نفت ایران رو که بدهکارند اول پس میدادند. تحریم ها رو برای دراز مدت بردارند.خرید نفت از ایران پیش کش! ایران تا وقتی پولهای بلوکه شده اش روپس نگیره قرارداد نفتی مجدد با امریکا کاملا اشتباه هست و امریکا صدها بارثابت کرده نامرده و پولهای نفتی ایران رو هاپولی میکنه!
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    17 18
    معلومه که مخالفه پیشرفت ایرانه
    • h IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      13 6
      هیچ کس چشم دیدن این کشور رو نداره ، همه دنبال چاپیدن منابع ایران هستند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      9 2
      کی مخالفه پیشرفت ایرانه.تحریم های تسلیحاتی رو خودشون 5 تا 8 سال عقب انداختن معلومه که کی از تحریم نفع میبره.غرب زده ها با برجام کشور رو دچار خسارت محض کردن و هزینه های هنگفتی رو به کشور تحمیل کردن.و با همکاری غرب و سوء مدیریت و بی تدبیری و گاها عمدی شرایط کشور رو بحرانی کردن تا ملت رو مجبور به خلع سلاح موشکی و پهبادی کنن و معاهده های ننگین چون اف ای تی اف رو به ما غالب کنن.حالا هم با سنگ اندازی اجازه نمیدن ما از آمریکا تضمین کتبی و نهایی بگیریم تا تحریم ها از سر ملت ایران رفع بشه.میدونید چرا چون اصلاح طلبان با عزت ایران مخالفن.هدفشون نوکری غربه اونا تا ما رو نوکر نکنن ول کن نیستن.هدفشون خلع سلاح ماست.
    • US ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      7 1
      فعلا امریکا ایران را تحریم کرده فعلا امریکا مخالف صنعت موشکی ایران است
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 8
    صد در صد . تنها اهرم فشار روسیه علیه غرب همین گاز و نفت هست . هرچند همین الان قطر ، آمریکا ، آذربایجان و عربستان و.... هستند یعنی نه که محتاج ایران باشند ولی‌ خب صد در صد تو موقعیت فعلی روسیه نمی‌خواد برجام به نتیجه برسه تا کارزار فشار علیه غرب از بین نره .
  • FR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    16 17
    هرکس دو کلاس سیاست بداند میفهمد که این موضع گیری روسیه صد در صد بنفع ایران است.....
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      6 6
      باسواد! بانمک! توده ای!
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 2
      از پیام پیغام میدی
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    7 2
    روسیه چه با ایران تبادلاته باشه چه نه تحت تحریم غربه. فقط داره این وسط از کارت ایران برای خودش بهره برداری میکنه
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    9 0
    در این موارد با بررسی اینکه چه کسانی و چه کشورهایی شلوغ میکنند و دلسوز ایران میشوند، خیلی راحت میشه فهمید که (منافق و خائن و بی شرف) کیست....!!!!
  • US ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    9 8
    شما به نظرات پادوهای آمریکا و ارتش سایبری غربگراها توجه نکنید.خط آخر این مقاله نشون میده که ما با یکعده وطن فروش پادوی شیطان بزرگ طرفیم که برای منافع آمریکا و اسراییل حاضره امنیت کشور رو هم تقدیم غربیها کنه.چیزی که در اوکراین هم دیدیم!این آمریکا بوده که توافق رو نقض کرده تا موشکها و نفوذ منطقه ای ما رو هم بگیره بعد این وطن فروشها چین و روسیه رو دشمن معرفی میکنند!!
  • یزدیان IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 2
    اینکه تمام وقایع میدانی حکایت از تحمیل هزینه های گزاف به روسیه بابت این لشکرکشی به اوکراین است دروغه
  • آآ IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    تحلیل میدان به گونه دیگری هم قابل بیان است: عظم غرب برای تسلط بلامنازع بر روسیه به واسطه فشار شدید اقتصادی ، که آنوقت دیگر روزنه امید مردم ما، به یک سری تعابیر دهان پر کن گره خواهد خورد
  • US ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 1
    بعد توجه کنید آمریکاییها که توافق رو نقض کردن الان بخاطر قیمت نفت میخوان فقط تا زمانیکه قیمت رو پایین بیارند نفت ایران رو وارد بازار رسمی بکنند! پولها رو هم در بانکها با اجازه خودشون مقداریش رو آزاد کنند بعد که خرشون از پل گذشت بقیه پولها رو مصادره کنند و باز دوباره برجام رو نقض کنند با یه امضاء و اقتصاد ما رو همچنین گروگان بگیرند!!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 1
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
    • h IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      1 1
      تکبیر بلند شبیه بیانیه بود. هرچی بلا سر این کشور اومد از شعار بود
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 5
    هرچی ارباب بگه
  • رضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 7
    شده دایه مهربان تر از مادر !!
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 1
    کی بفکر منافع خودش نیست ، با درخواست چین و روسیه . صف تحریم غرب علیه کشورها شکسته میشه ، این بنفع ما هم هست . طبعا اروپا و بقیه با استناد به چین و روسیه . برای جانمادن از بازار ایران . بدان میپیوندند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    اگر میخواین بگین که پاتریوت آمریکاتنها سخته یااس400روس تنها پس باور373روهم ایران تنهاساخته بابا این کلا به نفع ماست حالا یاآمریکا باید خودش تمام نیازهای ایران چه اقتصادی چه فنی ونظام راتامین کنه یاباید تضمین بده که ایران بتواند این نیازها رو ازدیگران تامین کنه درضمن تبدیل شدن ایران به راه دور زدن تحریمهای روسیه که خودش مارواز فروش نفت بینیاز میکنه ورگ روسها هم گروه ما میشه پس باید اوناهم هواسشون به حال واحوال ماباشه که کسی نتونه رگشو بزنه.یاحق
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 2
    اگر بدون تعصب وجناح بازی نگاه کنیم شرایط جوری است که میتوانیم از آب گل آلود جنگ اوکراین وتحریم زوسیه ماهی بگیریم اولا با انجام مذاکرات برجام را به انجام برسانیم وتحریم ها را برداریم با افزایشقیمت نفت وگاز ومیعانات وپتروشیمی عملا درآمد کشور به دویست تا دویست وپنجره میلیارد دلار خواهد رسید که این پول وذخایر آزاد شده را در کشور سرمایه گذاری کنیم وهزینه بیمورد نکنیم به روسیه کمک کنیم تحریم ها را دور بزند ونفت وگازش را سواپ کنیم ودر آمد حاصل را از روسیه هواپیما وهلیکوپتر و سایر تجهیزات نظامی بخریم از دعوای شرق وغرب در این مرحله حداکثر استفاده را ببریم روس‌ها بدانند از طریق ما تحریم ها را دورمیزنند در برجام سنگ نخواهند انداخت حتما باید سیستم مالی موازی سواپ که در روسیه چین وغیره ایجاد میشود عضو فعال باشیم که غرب نتواند دوباره با تحریم مارا به بن بست برساند روسیه وامریکا هیچوقت شرکتی قابل اعتمادی نیستند وباید با احتیاط عمل کرد
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 3
    با تشکر از مشرق نیوز. راستش ما دیگر نا امید بودیم که هیچکس پیدا نمیشه که یک تحلیل دقیق از این شرایط انجام بده ولی خوشبختانه اینطور نبود و اشتباه میکردیم. از دست این اصلاح طلبان که آنقدر دوست دارند خودشان را به عمو سام(ایزراییل) بچسبانند دیگر واقعا کلافه شده ایم. هر حرکتی را که به نفع ایران باشد را درست برعکس میچرخانند و به مانند کودکان با لجبازی به مسیر خود ادامه میدهند. اینروزها هم که حسابی طرفدار نئونازی های دلار بگیر آمریکا در اوکرایین هستند. طی این چند سال حتی یک نظر هم در مورد کشتار مردم بیدفاع یمن توسط ولی نعمتشان آمریکا نمیدادند اما الان همه شان مدافع حقوق بین الملل و ...هستند.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    در مورد مذاکرات وین بیشتر مطلب بذارید.این موضوع از همه چی مهمتره
  • نام آشنا IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 2
    شما بایستی از این منظر به قضیه نگاه کنید که ایا ایران یک کشور معمولی است مثل کشور های دور و بر ما یا در حال حاضر یک وزنه سنگین به حساب میاید که چین و روسیه بخواهند با اقدامی حساب نشده او را از دست بدهند. ما کشور مستقلی هستیم و کار خودمان را خواهیم کرد و روسیه و چین هم برای حفظ منافع خودشان اقداماتی را انجام میدهند که به ما ربطی ندارد. این تضمین گرفتن از امریکا هم به نوعی تنبیه این کشور خاطی و متجاوز است در نزد جهانیان. روسیه و چین به خوبی از جایگاه ایران مطلع هستند و هیچگاه بیگدار به اب نمیزند چون در نهایت خودشان ضرر خواهند کرد.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    چه نظرات خوبی ، اکثرا حول منافع ملی . با شناخت عوامل قدرت . امیدواریم که برخی در مسیری قرار گرفتند که با تاسف چاه ویل است و زیبنده ایشان نیست نیست . متوجه عزم و نظر ملی که صیانت از منافع کشور است ، شده و با خودشکنی . خود را همراه مردم کنند که به صلاح و فلاح و منفعت خودشان است .
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 3
    اقای تحلیلگر برو یکم مطالعه کن
  • حسین IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    3 4
    تضمین چیه؟ ببینید اربابتون چی می گه
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 3
    به نظر می رسد سفارت روسیه کامنت نویس استخدام کرده باشد
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 1
    پیشنهاد وندی شرمن چی بود؟ این متن کامل نیست برای اعضای مذاکره کننده واضحه نه همه
    • FR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      1 3
      منم قبلا گفتم یه سری از نویسنده های مشرق یا کد دار مینویسن یا اینقدر فنی که هیچ کس نمیفهمه جز خودشون و مخاطبشون خوب برید با هم حرف بزنید چرا یادداشت مینویسید! رسیدگی شود لطفا ما هم حق داریم بفهمیمم مشرق ساده تر بنویس
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    حدس می زنم جاسوسها ی بیگانه ‌رابطه ایران را با دنیا خراب می کنند.
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 1
    مشخص شد حرفهای ظریف در آن فایل صوتی
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 1
    مذاکرات وین هم متوقف شد برجام ۲ هم بای بای
  • رزا CA ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    4 2
    تو بازار يک مثلى است مى گن آدم خوش سابقه در امور تجارت شريک مال مردم است شما يک نگاهى به تاريخ روسيه بيندازيد در رابطه با ايران اگر بتوانى يک پوئن مثبت پىدا کنى و من تعجب مى کنم
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    2 0
    معلوم تابع هیچ کشوری نیست که الان روسیه با اسراییل بسته و داره سنگ میندازه و گرو کشی میکنه کسی از مسئولین ما هیچی نمیگه
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    مشرق نیوزاف، اصل پیام مرا حذف کردید ولی باز مینویسم، چرا گاز ایران نباید ب اروپا صادر بشود؟
  • تبریزی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 1
    منفعل نشان دادن ایران کار غربیها هست برای نادون کردن کسانی که چشم و گوششان سمت غربیها هست، وگرنه ایران اگر میخواست تحت فشار تصمیم بگیره تا حالا هفتاد تا کفن پوسونده بود!!!
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 3
    آقا برجام مرد اروپا خرابکاری کرد با گزارش گروسی به کی قسم به جایی نمی‌رسد تمام شد و رفت کره شمالی دوم شد ایران
  • نه شرقی نه غربی IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 1
    همواره مملکت ما در دعوای اجنبی پرست ها قربانی شده
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 1
    بهترین زمان برای از دستور خارج کردن این قرارداد زوری و ننگین برعلیه کشورمان است . نباید بدست خودمان دست و پایمان را ببندیم .
  • بهروز GB ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 2
    همه این گفتارها اعتبار بخشیدن به سلاح بتدریج از کار افتادنی تحریم است که روز بروز آمریکا و غرب آنرا از دست میدهند اما ما خودمان هر روز آنرا بر علیه خودمان بزرگتر می کنیم.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 1
    بايدن به اصطلاح علاقه مند است به برجام برگردد ايران باقبول دوشرط از طرف امريكا دادن تضمين عدم خروج مجدد وراست ازمايى بذيراى بازگشت امريكا مى است درصورتيكه اعضاى برجام ٥ بعلاوه ١ تاكنون خواستار اجراى برجامند بودند حالا روسيه وچين هم دارند شروط ايران را تاييد وتكرار ميكنند نام اين كار همكارى است ونه سنك اندازى
  • مجید IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 1
    یعنی هنوز کسانی باور نکرده اند که روسها کارشکنی میکنند؟؟!!
  • DE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 1
    خفه شو بابا مشرق
    • DE ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 1
      به چیت مینازی نازی! به پرچمت ؟ اون که از تونیست نازی. به شعور و معرفتت نداشته ات؟ نازی . .
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 1
    ما انجمن غربگدایان به دولت هشدار می دهیم هرچه سریعتر دیپلماسی التماسی را با جهان غرب آغاز نماید. کلیه کشورهایی که غرب تاییدشان نکند پلید و خبیث هستند و رابطه حسنه با آنها باعث عصبانیت و عکس‌العمل شدید ما خواهد شد. والسلام، ختم کلام
  • رزا US ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    6 0
    مشرق٬ وقتى دارى نظريات بسيارى را سانسور مى کنى حداقل يک نفر که فارسى و دستور زبانش خوب است استخدام کن که اين قدر به نحو افتضاح مطالب را گلچين نکند. بخدا باعث شرمسارى و آبروريزى است که رسانه هاى کشور با اين وضع اسفناک خبررسانى مواجه اند و مردم ايران بايد اصل خبرها را در رسانه هاى بيگانه جستجو نمايند.
  • جواد IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    بالاخره مانفهمیدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس