روسیه از تولید تسلیحات بیولوژیکی با بودجه آمریکا در اوکراین پرده برداشت

وزارت دفاع روسیه فاش کرد، اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین بدست آمده که طبق آنها کی‌یف درصدد نابود کردن فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی در این کشور است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که حقایقی از دستور کی‌یف برای پاکسازی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی که در اوکراین و با بودجه وزارت دفاع ایالات متحده اجرا می شود، فاش شده است.

بیشتر بخوانید:

نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۱۰ آتش‌بس اعلام می‌کنند

این مقام نظامی گفت: «ما از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین اسنادی در خصوص نابودی اضطراری در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) از پاتوژن‌های خطرناک طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده دریافت کرده‌ایم. اکنون این مدارک توسط کارشناسان روسی نیروهای حفاظت رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی در حال تجزیه و تحلیل است.»

کوناشینکوف یادآور شد که پس از آغاز عملیات روسیه برای محافظت از غیرنظامیان در دونباس، پنتاگون در خصوص افشای اطلاعات مربوط به آزمایشگاه‌های بیولوژیکی، میکروبی و سمی مخفی در خاک اوکراین نگرانی‌های جدی داشت.

به گفته وی، طی اطلاعات روسیه وزارت بهداشت اوکراین دستورالعملی را برای تمام آزمایشگاه‌های بیولوژیکی درباره حذف فوری ذخایر ذخیره شده پاتوژن‌های خطرناک ارسال کرده است. کوناشینکوف افزود: وزارت دفاع در آینده نزدیک نتیجه بررسی اسناد دریافتی را به جامعه جهانی ارائه خواهد کرد.

درخواست روسیه از سازمان ملل برای توجه به توسعه سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین

ر همین رابطه، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز شب گذشته در توضیح اطلاعات وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که فعالیت آزمایشگاه‌های آزمایشگاه‌های بیولوژیکی تحت حمایت ایالات متحده در اوکراین، که در آن ویروس‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند، نقض هنجارهای بین‌المللی است و این موضوع باید از جمله در سازمان ملل مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

این مقام پارلمانی گفت: «به نظر می رسد صحبت بر سر یک "پروژه "ضدروسی" بسیار چندوجهی بوده است. جزئیات تکان دهنده بیشتری در مورد چگونگی استفاده از موقعیت اوکراین توسط شرکای غربی خود به عنوان سکوی عملیاتی نه تنها برای بازدارنگی روسیه، بلکه برای حمله مستقیم به کشور ما وجود دارد.»

اسلوتسکی یادآور شد که "مسکو بارها هشدار داده بود که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی ایالات متحده، به دور از اهداف صلح‌آمیز، در تعدادی از کشورهای استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی مستقر هستند. ولی  جامعه به اصطلاح "جهانی" که دچار روس‌هراسی جدی شده در این خصوص سکوت کرده و به سادگی این احتمال خطرناک را نادیده گرفت. اکنون نقض آشکار تعهدات بین المللی واشنگتن و کی‌یف، و در وهله نخست در خصوص کنوانسیون منع، توسعه، تولید و انباشت سلاح های باکتریولوژیک (بیولوژیکی) و سمی و انهدام آنها مشخص شده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر گفته بود که این کشور اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پنتاگون در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌های نظامی و تاسیسات شیمیایی و بیولوژیکی آمریکا در شهرهای کی‌یف و اودسا بسیار نگران است، زیرا ممکن است کنترل خود را بر آنها از دست بدهد.

هشدار روسیه درباره امکان تحریکات نیروهای امنیتی و افراطی با خطر تشعشعات هسته‌ای در شهر خارکوف

وزارت دفاع روسیه همچنین از آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز توسط نیروهای امنیتی و افراطی با خطر تشعشعات هسته‌ای در شهر خارکوف خبر داد.

طبق این اطلاعات، سرویس امنیت اوکراین به همراه نیروهای ملی‌گرای افراطی در حال آماده سازی یک اقدام تحریک آمیز با آلودگی احتمالی رادیواکتیو در منطقه‌ای نزدیک شهر خارکوف هستند. بدین ترتیب، ملی گرایان راکتور مرکز آزمایشی هسته‌ای در مرکز علمی-ملی "موسسه فیزیک و فناوری خارکوف" را بمب گذاری کرده و قصد دارند با منفجر کردن این رآکتور، "نیروهای مسلح روسیه را متهم به حمله موشکی به تاسیسات هسته‌ای کنند.

وزارت دفاع یادآور شد که روزنامه نگاران خارجی روز شنبه، برای ثبت عواقب این اقدام تحریک آمیز وارد خارکوف شدند.

این در حالی است که روز گذشته یک مقام آگاه دولتی در روسیه (که نامش برده نشده) فاش کرد: کی‌یف برای ایجاد تاسیسات غنی سازی اورانیوم به شرکت‌های خارجی روی آورده بود و طرح "اوکراین هسته‌ای" می توانست ظرف چند ماه به واقعیت تبدیل شود. به گفته وی، اوکراین پلوتونیوم با کیفیت لازم برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود را از خارج دریافت کرده است و دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم این کار بدون مشارکت ایالات متحده امکان پذیر نبوده است. این مقام افزود، کی‌یف تلاش کرده تا اسناد مربوط به برنامه هسته‌ای خود را یا از بین ببرد یا آنها را به شهر لووف منتقل کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از این گفته بود که استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در اوکراین آینده این کشور را زیر سئوال می برد و روسیه نمی تواند نیات یک کشور همسایه برای دستیابی به وضعیت هسته‌ای را نادیده بگیرد.

علاوه بر این، یک کارشناس نظامی در گفتگو با این خبرگزاری یاداور شده، اوکراین هنوز هم برخی امکانات عقب افتاده شوروی را در اختیار دارد، بنابراین ساخت سلاح هسته‌ای برای آن آسان‌تر از ایران یا کره شمالی است. در این راستا، این کارشناس معتقد است که عملیات روسیه در دونباس بسیار به موقع بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پری مجرد 45 ساله IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    9 2
    چقدر رژیم ایالات متحده و پادوهای غربی و پادوهای بی جیره و مواجب بگیر ایرانی این رژیم، فرومایه و کثیف و احمق اند
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      1 0
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    قبلا گرجستان هم گفته می شد ، حالا فکر می کنید دنیا چگونه برخورد می کند ، احتمالا انگار نشنیدن . چند تا هم که بگن ، بخواد گوش کر و چشم کور باشه ، میشه همان . لعنت بر شیطان
  • DE ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    6 0
    این آشی است که خود اروپاییها برای خودپختن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس