آمار تکان دهنده از مرگ و میر کارگران آسیایی در عربستان سعودی

یک سازمان حقوق بشری گزارش تکان دهنده‌ای از آمار روزانه مرگ‌ومیر کارگران آسیایی در عربستان سعودی منتشر کرد.

به گزارش مشرق، یک گزارش حقوق بشری از سازمان Migrant-Rights.org، که در دفاع از کارگران مهاجر تخصص دارد، فاش کرد که روزانه یک آمار مرگ و میر در میان کارگران آسیایی در عربستان سعودی ثبت می شود.

این سازمان در گزارش خود اعلام کرد که عربستان سعودی روزانه یک نفر مرگ و میر در میان کارگران آسیایی به ثبت رسانده که بیشتر این کارگران از « نپال» هستند.

بیشتر بخوانید:

برده‌داری نوین در عربستان؛ از سوءاستفاده زنان تا پرکردن خزانه دولتی با پول مهاجران

این سازمان تاکید کرد که به دلیل عدم تحقیق در مورد مرگ و میرها و بی تفاوتی آشکار مقامات سعودی در این زمینه، هیچ امیدی برای تغییر وضعیت وجود ندارد.

براساس گزارش این سازمان حقوق بشری پرونده کارگر «دیپاک سینجالی» ۲۷ ساله را که هر روز عصر از اتاق خود در عربستان سعودی با همسر باردارش مکالمه تلفنی داشت، ارائه کرد ، دیپاک را یک هفته قبل از به دنیا آمدن دخترش در تابوتی به وطنش بازگرداندند.

جسد دیپاک را در تخت خود در شهر جیزان در جنوب غربی عربستان سعودی پیدا کردند.

وزارت کشور عربستان مرگ او را «ایست قلبی » اعلام کرد، درحالی که خانواده وی اعلام کردند دیپاک از نظر اوضاع جسمانی در صحت کامل بود.

خانواده دیپاک همچنین اعلام کردند که کار او آسان نبود و تمام روز را در گرما و در شرایط اسفناکی کار می‌کرد.

تعداد مرگ و میر کارگران آسیایی در عربستان احتمالاً بیشتر خواهد بود، زیرا داده‌های شورای اتباع اشتغال خارجی فقط شامل مرگ‌هایی است که خانواده‌ها غرامت پس از مرگ دریافت کرده‌اند.

برای پرداخت غرامت، فوت باید در طول مدت قرارداد کاری اتفاق بیفتد. همچنین داده‌های آنها شامل مرگ کارگران غیرقانونی یا کسانی که از طریق کانال‌های غیرقانونی مهاجرت می‌کنند، نیست.

بر اساس اطلاعات شورا ی اتباع اشتغال خارجی در ۲۰۲۰-۲۰۲۱، بیشترین تعداد مرگ و میر کارگران مهاجر نپالی در عربستان سعودی -در مجموع ۳۶۸ یا حداقل یک مرگ در روز، ثبت شده است.

بیش از یک چهارم این مرگ‌ها به‌ عنوان «مرگ طبیعی» طبقه‌بندی شدند، در حالی که ۱۸ درصد به دلیل بیماری‌های مختلف از جمله ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی و خودکشی به ترتیب ۱۴ درصد و ۱۲ درصد بوده است. ۴ درصد موارد حمله قلبی و سکته را شامل می‌شد.

« انوراگ دیو کتا » مدافع حقوق بشر که در انجمن سیاست و قانون عدالت اجتماعی کار می‌کند، اعلام کرد: «مرگ‌های طبیعی کارگران آسیایی در عربستان سعودی به طور غیرعادی بالاست».

وی تاکید کرد: «وضعیت این کارگران در عربستان سعودی نگران‌کننده است و ما واقعاً باید آن را بررسی کنیم. در حالی که میزان بالای مرگ و میر طبیعی مشکوک به نظر می‌رسد».

دیوکتا تاکید کرد: به دلیل دشواری دسترسی به داده‌ها، تنها تحقیقات اندکی در عربستان سعودی انجام شده است.

عربستان سعودی کارنامه سیاهی در خصوص رفتار با کارگران مهاجر دارد. این کارگران که عمدتاً از جنوب آسیا هستند و اغلب هزینه‌های زیادی برای استخدام می‌پردازند که این امر آن‌ها را مجبور می‌کند تا وام بگیرند و قبل از اولین روز کار، خود را در بدهی می بینند که تا چند سال اول کار خود باید این بدهی را بپردازند.

مقامات آل سعود طی ماه‌های گذشته عامدانه مجموعه‌ای از محدودیت‌های سیستماتیک در حق کارگران مهاجر در عربستان سعودی را اعمال کردند.

سازمان‌های حقوق بشری نقض‌های جدی در کمپین مقامات سعودی علیه مهاجران و بی‌توجهی به ملاحظات بشردوستانه از جمله بدرفتاری و اخراج اجباری را زیر نظر دارند.

سازمانی که در دفاع از حقوق کارگران مهاجر تخصص دارد اعلام کرد که مقامات سعودی بیش از ۸۰ هزار مهاجر غیرقانونی را در چارچوب کمپین‌های بازرسی در عربستان بازداشت کرده‌اند.

برخی از فعالان حقوق بشری تصریح کردند که کارفرمایان از میله‌های داغ آهنی برای سوزاندن بدن و حتی ریختن آب جوش روی آن‌ها برای شکنجه کارگران استفاده می‌کنند.

اگرچه از سال ۱۹۶۴ به طور رسمی برده‌داری در عربستان ممنوع شده اما بسیاری از کارگران خارجی در این کشور در حال حاضر در شرایطی مشابه برده‌ها زندگی می‌کنند و به طور معمول گزارش‌های مستندی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد کارگران خارجی در این کشور با مشکلاتی مانند کار بیش از حد، خستگی، شکنجه و حتی محرومیت آب و غذا مواجه هستند. بسیاری از کارگران زن با امید به دست آوردن پول بیشتر و تأمین معاش خانواده، کشور خود را ترک و به عربستان سعودی سفر کرده‌اند اما تعداد زیادی از آنان در این کشور حتی در برابر کارفرمایان خود نیز از مصونیت‌ و حقوق قانونی برخوردار نیستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس