کارگران

گزارشگران سازمان ملل با تاکید بر وضعیت اسفناک کارگران مهاجر در عربستان از مقامات سعودی خواستار پاسخگویی شدند.

به گزارش مشرق به نقل از الخلیج الجدید، گزارشگران سازمان ملل متحد که در مسائل معاصر برده داری، حقوق مهاجران و قاچاق افراد متخصص هستند از سوء‌استفاده مقامات سعودی از کارگران مهاجر در عربستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این موضوع در نامه تعدادی از گزارشگران سازمان ملل آمده است که خطراتی از جمله سوء استفاده از آژانس‌های استخدامی که هزینه‌های جبران ناپذیری برای کارگران دارد، تعویض قرارداد، حداقل دستمزد و عدم پرداخت حقوق، کارگران مهاجر را تهدید می‌کند.

به نوشته وب سایت الحره در این نامه آمده است: علاوه بر به حاشیه راندن کارگران زن و تبعیض در حقوق بین زنان و مردان قراردادها اغلب به زبان عربی است، که بسیاری از کارگران مهاجر این زبان را نمی‌دانند.

این نامه همچنین به مالیات‌ها و هزینه‌هایی که ریاض بر کارگران مهاجر وضع کرده بود اشاره کرد که منجر به بدهکاری آن‌ها شده است.

گزارشگران سازمان ملل متحد همچنین به محدودیت‌های اعمال شده بر کارگران مهاجر از طریق سیستم حمایتی، سوءاستفاده و تبعیض بر اساس نژاد و ملیت در محل کار، همچنین ازدحام زیاد و شرایط نامناسب زندگی که خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، اشاره کردند.

گزارشگران در ادامه در نامه خود به موارد بدرفتاری با کارگران مهاجر در عربستان پرداخته اند.

گزارشگران سازمان ملل متحد از مقامات سعودی خواستار پاسخ به تعدادی از موارد مربوط به اتهامات و خطرات مستند شده، شدند.

این سازمان در وب سایت خود گزارش داد که نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد در ۳ آگوست اذعان کرد که نامه را دریافت کرده و تمدید مهلت پاسخ را درخواست کرد.

مقامات آل سعود طی ماه‌های گذشته عامدانه مجموعه‌ای از محدودیت‌های سیستماتیک در حق کارگران خارج از کشور برای کار در عربستان سعودی را اعمال کردند.

سیستم حامی مالی جدید، که مقامات آل سعود از ماه مارس شروع به اجرا کردند، امکان سوء استفاده از کارگران خارج از کشور و کنترل بر آسیب‌پذیرترین گروه‌ها را فراهم می‌کند. گروههایی از کارگران مهاجر هستند که هنوز مشمول سیستم حمایت مالی استثماری هستند و آنها باید از کارفرمایان خود اجازه بگیرند.

سالهاست که کارگران خارجی به دلیل شرایط حاکم بر عربستان، در بدترین شرایط زیستی به سر می‌برند و در حالی که آمار کارگران خارجی به ویژه زنان به عربستان در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، اما تعداد کمی از آنان موفق به یافتن شغل و موقعیت خوب در این کشور شده‌اند، در حالیکه وضعیت بسیاری از آنان اسفناک و ناامید کننده است و کسی هم حاضر نیست برای آنها کاری انجام دهد.

اگرچه از سال ۱۹۶۴ به طور رسمی برده‌داری در عربستان ممنوع شده اما بسیاری از کارگران خارجی در این کشور در حال حاضر در شرایطی مشابه برده‌ها زندگی می‌کنند و به طور معمول گزارش‌های مستندی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد کارگران خارجی در این کشور با مشکلاتی مانند کار بیش از حد، خستگی، شکنجه و حتی محرومیت آب و غذا مواجه هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس