کد خبر 1346633
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵
برجام نمایه

توافق برجام، برخلاف تبلیغات انجام گرفته، تاثیر مثبتی روی سرمایه‌گذاری خارجی نداشت، بلکه در مثابه پیش از آن، موجب کاهش سرمایه‌گذاری به میزان ۶ میلیارد دلار شد.

به گزارش مشرق،‌ «روزنامه کیهان» در بخش اخبارویژه خود نوشت: 

توافق برجام، برخلاف تبلیغات انجام گرفته، تاثیر مثبتی روی سرمایه‌گذاری خارجی نداشت، بلکه در مثابه پیش از آن، موجب کاهش سرمایه‌گذاری به میزان ۶ میلیارد دلار شد.

این ارزیابی را روزنامه ایران مورد تاکید قرار داده و در توجیه ماجرا نوشته است: با اینکه دولت‌های یازدهـم و دوازدهم یکی از شعارهای اصلی‌اش جذب سرمایه خارجی و تعامل با دنیا بود، اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد دولت قبل اصلا در این حوزه موفق نبوده است. تجربه برجام نشان می‌دهد برخلاف ادعای مسئولان در آن زمان که چشم به جذب ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه بعد از برجام دوخته بودند، در ۴ سال ابتدایی دولت روحانی با وجود برجام، ۶ میلیارد دلار کمتر از دولت دهم سرمایه خارجی جذب شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا مواضع ایران در مذاکرات سخت‌تر شده است؟

بعـد از امضای برجام، سیاستگذاران، امیـد بسیاری بـه سرمایه‌گذاری خارجی داشتند. یکی از مدیران مالی دولت یازدهـم‌ اشاره می‌کرد که پس از برجام، امکان انتشار ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق بین‌المللی به‌صورت سالانه وجود دارد و آن را در کنار ۵۰ میلیارد دلار دارایی آزاد شده از دیدگاه خودشان، برابر با یک دستاورد ۱۵۰ میلیارد دلاری سالانه بعد از برجام می‌دانستند. این تازه جـدا از کنفرانس‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری بود که برگزار شد.

بعدها به‌عنوان یک دستاورد مسلم دولت وقت از حدود ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام آماردهی شد، مثلا اسحاق جهانگیری معاون اول دولت قبل در همایشی از جذب ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ۲ سال پس از اجرای برجام سخن گفت و بعدتر این آمار در کلام آقای نوبخت (رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه) به ۱۱/۵ میلیارد دلار کاهش یافت، کمی بعد معلوم شد این ۱۱/۵ دلار هـم از جنس تفاهم‌نامه اسـت نـه قـرارداد.

در نهایت رئیس سازمان گسترش دولت وقت گفت این عـدد ۸/۵ میلیارد دلار و شکل حقوقی آن، نه حتی تفاهم‌نامه اجرایی بلکه تقاضای سرمایه‌گذاری است.

در نهایت اما آمار منتشر شده از سوی سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) نشان می‌دهد که نه تنها برجام نوشدارویی برای جذب سرمایه‌های خارجی نبوده بلکه در همان سال‌ها شاهد روندی نزولی‌تر نسبت به سال‌های بدون برجام بودیم.

میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از معدود شاخص‌هایی است که سازمان کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) بعد از دریافت اطلاعات از هر کشور و بررسی و راستی‌آزمایی، میزان آن را اعلام می‌کند.

سازمانی که آمار اعلام شـده از سوی آن با آنچه مراکز آماری دولت یازدهم و دوازدهم اعلام کردند زمین تا آسمان متفاوت است.

به‌طوری که طبق آمار این سازمان، میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ (سال‌های برجامی به ‌ترتیب ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار و ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده که با ارقام اعلامی از سوی دولت یازدهم در تضاد است.

بررسی دقیق‌تر جزئیات منتشرشده نشان می‌دهد که در مجموع ۴ سال دولت دهم در حدود ۱۸ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شـده و این رقم در کل دولت یازدهم با وجود برجام ۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

بعد از خروج آمریکا از برجام یعنی از ابتدای سال ۹۷ و آغـاز سـری جدید تحریم‌های بی‌رحمانه، وضعیت سرمایه‌های جذب شده حتی به مراتب بدتر از سال‌های ۹۱ و ۹۲ شد که در آن سال‌ها نیز تحریم بودیم. سرمایه جذب شده در سال‌های تحریمی ۹۱ و ۹۲ به ‌ترتیب ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار و ۳ میلیارد دلار بوده و این رقم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بـه ‌ترتیـب بـه ۲/۳ میلیارد دلار و ۱/۵ میلیارد دلار رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس