پوتین ناتو آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید ولادیمیر پوتین دنیایی که از زمان پایان جنگ سرد می‌شناسیم را اساساً تغییر داده است و آمریکا باید این واقعیت را بپذیرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - فردریک کاگان مدیر «پروژه تهدیدات حیاتی» و پژوهشگر مقیم در اندیشکده امریکن انترپرایز و مشاور تیم مسائل روسیه در اندیشکده مطالعات جنگ آمریکا طی یادداشتی عنوان کرد: نظم دوران پس از جنگ سرد بر پایه فقدان یک تهدید نظامی متعارف معنادار از طرف روسیه بنا نهاده شد. آرایش نظامی آمریکا، هزینه‌کرد و صف‌آرایی نظامی ناتو، نقشه‌های جنگی، و راهبردهای امنیت ملی به مدت سه دهه فرض را بر بعید بودن خطر جنگ متعارف تمام و عیار در اروپا گذاشته‌اند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


پوتین دنیا را تغییر داده است / روسیه به دنبال توقف گسترش بیش از پیش ناتو و نابودی ائتلاف غرب است / آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

پوتین ارتش روسیه را برای جنگ تمام و عیار بازسازماندهی کرده است

این کارشناس آمریکایی می‌نویسد: هزاران تانک روسی که امروز پیرامون اوکراین مستقر گردیده‌اند و وارد خاک این کشور شده‌اند، بر فرضیه فوق مهر باطل زدند. آمریکا و ناتو باید راهبردهای امنیت ملی، بودجه‌های دفاعی، و صف‌آرایی‌های نظامی خود را به‌طور کامل و در بلندمدت مورد بازنگری قرار دهند.

پوتین مقادیر زیادی پول طی یک دهه گذشته صرف بازسازی قابلیت‌های متعارف روسیه کرده است. تمایل وی نسبت به هزینه‌کرد این مقدار پول برای نیروهای مسلح به‌رغم مشکلات اقتصادی در روسیه نمایانگر تمایل به افزایش توان نظامی است. این روند در پی عملکرد نظامی ضعیف روسیه در جریان حمله سال ۲۰۰۸ به گرجستان آغاز شد و طی چند سال گذشته شتاب شایانی به خود گرفته است. نیروی زمینی روسیه خودش را بازسازماندهی کرده تا بتواند وارد جنگ تمام و عیار شود. پوتین مشغول تجهیز همه نیروهایش به تجهیزات مدرن است. مهم‌تر از همه، نیروهای مسلح روسیه چند بار در سال رزمایش‌های نظامی مرتب و اعلام‌نشده در مقیاس گسترده با بهره‌گیری از قوای زمینی، هوایی، هسته‌ای، و سایبری برگزار می‌کند. این رزمایش‌ها بسیار هزینه‌بر هستند. این رزمایش‌ها همچنین جهت آماده‌سازی نیروها برای جنگ ضروری هستند.

پوتین دنیا را تغییر داده است / روسیه به دنبال توقف گسترش بیش از پیش ناتو و نابودی ائتلاف غرب است / آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

پوتین مرزهای روسیه را صدها مایل جابجا کرده است

پوتین با تکمیل روند ادغام بالفعل نیروهای مسلح بلاروس در نیروهای مسلح روسیه و انتقال نیروهای روسی به مرز لهستان و بلاروس، مرز روسیه را بی‌سروصدا حدود ۳۰۰ مایل به سمت غرب جابجا کرده است. روسیه از قبل مجموعه نسبتاً بزرگی از انواع نیروها را در منطقه جدا افتاده کالینینگراد گردهم آورده و هر دو کشور لهستان و لیتوانی را در معرض تهدید قرار داده است. جدا افتادن این منطقه و فاصله آن با بقیه قلمرو روسیه موجب گردیده تا احتمال استفاده از نیروهای مزبور جهت حمله به ناتو امری بعید و بسیار پرمخاطره به نظر برسد. اما پیدا شدن سروکله بخش بزرگی از نیروهای روسیه در بلاروس این معادله را عمیقاً دستخوش تغییر می‌کند؛ قوای روسی حمله‌کننده از سمت کالینینگراد اکنون می‌توانند ملحق شدن فوری نیروهای کمکی از سمت بلاروس را انتظار داشته باشند و ممکن است حملات گازانبری به لهستان، هلند، یا هر دوی آنها را مدنظر قرار دهند.

پوتین نشان داده که قادر است در راستای تهدید ناتو از همه نیروهای مسلح خود بهره بگیرد، نه فقط نیروهایی که در نزدیکی مرزهای ناتو مستقرند. او ده‌ها هزار نیرو از مناطق شرق دور و آسیای میانه روسیه به مرز لهستان و اوکراین منتقل و در آنجا مستقر کرده است. جابجایی ــ پرهزینه ــ این همه نیرو از اقیانوس آرام تا بلاروس به منزله پیامی است که غرب باید دریافت کند و به آن پاسخ دهد: تهدید متعارف روسیه ضد ناتو یک تهدید بزرگ، واقعی، و پایدار است.

پوتین دنیا را تغییر داده است / روسیه به دنبال توقف گسترش بیش از پیش ناتو و نابودی ائتلاف غرب است / آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

خواسته پوتین مبنی بر توقف گسترش بیش از پیش ناتو

این اندیشکده آمریکایی می‌افزاید: پوتین در قالب درخواست‌هایی که در جریان این بحران مطرح کرده و صرفاً برخی‌شان به اوکراین مربوط می‌شوند، یک پیام دیگر برای ناتو ارسال کرده است. او اصرار دارد که ناتو همه زیرساخت‌های نظامی خود را از کشورهایی که پس از جنگ سرد در این سازمان پذیرفته شده‌اند ــ یعنی سرتاسر اروپای شرقی و منطقه بالکان ــ خارج سازد. خواسته وی مبنی بر توقف گسترش بیش از پیش ناتو در ادعای بزرگ‌تر او در خصوص سلطه بر حداقل همه کشورهای عضو شوروی سابق نهفته گردیده است. او هنوز درخواست خروج کشورهای حوزه دریای بالتیک از ناتو را مطرح نکرده است، اما اگر مهارش نکنند این خواسته را نیز مطرح خواهد کرد.

پوتین دنیا را تغییر داده است / روسیه به دنبال توقف گسترش بیش از پیش ناتو و نابودی ائتلاف غرب است / آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

اهداف غایی پوتین در اروپا چیست؟

در ادامه این گزارش آمده است: برای فهمیدن اهداف غایی پوتین نیازی به تلاش زیادی نیست: او همواره به ما می‌گوید که قصد دارد ناتو را از بین ببرد، آمریکا را از اروپا بیرون کند، و حوزه نفوذ شوروی را بار دیگر برقرار سازد.

مطالبات پوتین در خصوص کشورهایی که پس از جنگ سرد به ناتو پیوسته‌اند، قویاً حکایت از آن دارد که او حوزه نفوذ مزبور را واقعاً به مرزهای شوروی سابق محدود نمی‌داند؛ او هزینه هنگفتی را صرف ایجاد ارتشی کرده که بتواند نیروهایی که ناتو در حال حاضر در کشورهای عضو در شرق اروپا مستقر کرده است را به‌طور جدی به چالش بکشد و در صورت امکان بر آنها فائق بیاید.

صرف‌نظر از آنچه که در اوکراین اتفاق می‌افتد، این تهدید باید زودتر از اینها جدی گرفته می‌شد و در خصوص آن چاره‌اندیشی می‌شد. آمریکا برای شروع باید پیش‌نویس‌های راهبرد امنیت ملی و راهبرد دفاع ملی را پاره کند. چین یک تهدید فزاینده و رو به رشد است، اما قضیه روسیه فرق دارد. این دو تهدید دربرگیرنده چالش‌های عمدتاً متفاوتی هستند؛ مواجهه با آنها الزامات متفاوتی را می‌طلبد.

پوتین دنیا را تغییر داده است / روسیه به دنبال توقف گسترش بیش از پیش ناتو و نابودی ائتلاف غرب است / آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

آمریکا نمی‌تواند از نیروهای مورد نیاز برای یک جنگ مکانیزه متعارف فاصله بگیرد، آنگونه که در اسناد و بودجه‌های کنونی پیشنهاد شده است، و به سمت قابلیت‌های هوایی ـ دریایی مورد نیاز جهت نبرد در اقیانوس آرام سوق پیدا کند ــ نه حالا که پوتین تمایل جهت استفاده از قوای مکانیزه متعارف در مقیاس گسترده را به نمایش گذاشته است. نیروهای مسلح آمریکا همچنین نمی‌توانند بر روی مدرن‌سازی متمرکز شوند ــ چالشی که چین به وجود آورده است ــ و از احیای قابلیت دفاع در برابر حمله تمام و عیار از طرف قوای «بازمانده» نظیر روسیه غافل شوند.

آمریکا همچنین باید قوای نظامی خود را بازآرایی کند و آنها را برای مواجهه با یک حمله سریع و بدون اطلاع قبلی در اروپا آماده سازد. خروج بخش اعظم قوای مکانیزه آمریکا از اروپا و بازگرداندن آنها به آمریکا که در دهه ۲۰۰۰ آغاز شد، همواره یک اشتباه قلمداد می‌شد، چرا که این امر میان قوای مذکور و هرگونه منازعه احتمالی یک اقیانوس فاصله می‌انداخت. مجاز شمردن تداوم این اشتباه در شرایط کنونی هیچ توجیهی ندارد.

آمریکا باید نیروی بزرگی به‌طور دائمی در اروپا مستقر کند، آنهم در اندازه و مقیاسی که برای متوقف ساختن حمله اعلام‌نشده روسیه ضد ناتو ضروری است. آمریکا باید هواپیماهای نهانکار و سایر دارایی‌های هوایی و دریایی مورد نیاز جهت نفوذ به درون پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع هوایی و ساحلی دنیا را در اروپا نگاه دارد.

آمریکا باید حین انجام همه این کارها همزمان بر میزان قوای مستقر در آسیا بیفزاید، قوای هوایی، دریایی، و زمینی که فوراً جهت ممانعت از تهاجم چین و در صورت نیاز غلبه بر این تهاجم مورد نیازند را به وجود بیاورد، و در راستای مواجهه و پیشی گرفتن از برتری‌های فناورانه در حال پیشرفت چین دست به مدرن‌سازی بزند. آمریکا کماکان دارای منافع حیاتی و مهمی در حوزه امنیت ملی در خاورمیانه، آفریقا، و آمریکای شمالی، مرکزی، و جنوبی است؛ گذشته از این، آمریکا باید توانایی نبرد و پیروزی همزمان در مناطق چندگانه و بسیار از دور از هم را احیا کند ــ قابلیتی که از زمان پایان جنگ سرد از آن بی‌بهره بوده است.

البته، آمریکا به تنهایی قادر به انجام این کار نیست. ناتو نیز باید وارد عمل شود؛ ناتو باید هزینه‌کرد نظامی را به میزان چشمگیری افزایش دهد و آرایش نظامی قوای متعارف خود را تغییر دهد تا بتواند از اعضای شرقی خود دفاع کند. ناتو باید بار دیگر از هدف اصلی خود مبنی بر جلوگیری و دفاع در برابر یک تهدید نظامی متعارف بزرگ از سمت شرق استقبال کند. ناتو باید متوجه باشد که پوتین جنگ سرد را دوباره زنده کرده و به دنبال ایجاد مجدد پرده آهنین است.

پوتین دنیا را تغییر داده است / روسیه به دنبال توقف گسترش بیش از پیش ناتو و نابودی ائتلاف غرب است / آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند

پوتین به دنبال نابودی ائتلاف غرب است

امریکن انترپرایز در پایان با تلاش برای تطهیر چهره جنگ‌طلب آمریکا و اروپا نوشت: این پیشنهادات پرهزینه هستند و طرفدار چندانی ندارند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دوست ندارند هیچ کجا بجنگند. آنها از رقابت تسلیحاتی خوششان نمی‌آید؛ آنها از جنگ خوششان نمی‌آید، چه سرد باشد چه گرم. با این حال، ما باید با واقعیت روبرو شویم. جنگ به یک طرف محدود نمی‌شود و دو طرف دارد. پوتین نشان داده که مایل به نبرد جهت دستیابی به خواسته‌اش است و خواسته او همانا نابودی همان ائتلاف غربی است که به مدت بیش از هفت دهه حافظ صلح در اروپا بوده است. ما باید مایل به نبرد در جهت دفاع از آن باشیم ــ و باید مایل به پرداخت بهای چنین کاری باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    14 5
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      2 0
      امریکا میخواهد نیروهای نظامی خود را در اروپا مستقر کند و از مردم این کشورها هزینه اعزام سربازان خود را بگیرد و مثل گاو شیرده انها را بدوشد و کاپیتالاسیون را با سران انها امضا کند تا زنان و دختران اروپایی هم مثل زنان ژاپنی زیر دست و پای سربازان امریکایی مورد تجاوز قرار بگیرند.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    14 2
    اندیشکده آمریکایی فهمید مغزهای پوسیده و فندقی غربگدا نفهمیدن
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 0
      اونا اصلا پول میگیرن که نفهمن، میلیونها دلار که آمریکای وحشی جنایتکار صرف گسترش دموکراسی در ایران میکنه فکر کردی کجا میره
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 1
    اندیشکده آمریکایی فهمید مغزهای پوسیده و فندقی غربگدا نفهمیدن
  • DE ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 0
    مقاله جالبی است. در واقع دو رویکرد متفاوت در جنگ اوکراین به مصاف یکدیگر رفته اند. رویکرد غرب بر اساس اقتصاد ، رسانه و فضا سازی اجتماعی استوار است. رویکرد روسیه بر اساس «خون و سرزمین» بنا شده است. یکی بیشتر نرم افزار محور و دیگری سخت افزار محور است. البته در اصل هر دو رویکرد لازم وملزوم یک دیگرند. اما آنچه که سرنوشت جنگ را تعیین می کند، هوشمندی در استقامت است.
  • خلیج پارس iran IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 0
    دنیا ، خصوصا" غربی ها به سرعت به سمت و سوی جنگ و تقویت بنیه نظامی ، نظامی گری پیش می‌رود ، ما ایرانیان به لحاظ موقعیت مهم و حساس و پر اهمیتی که داریم باید روی بنیه دفاعی و نظامی توجه بیشتری داشته باشیم باید بنیه دفاعی و نظامی کسور را بیش از پیش تقویت کنیم و بازدارندگی قوی ایجاد کنیم .. جنگل واقعی است جهان ما !!! طبیعتا" به حکم قانون همین جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است !!! قوی شو ایرانم ، قوی شو میهنم ،. قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ... پاینده باد ایران بزرگ و مقتدر ..
  • ایران iran IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 0
    از وقایع اوکراین باید درس ها و نکته ها آموخت ، مسئولین سیاسی اوکراین تاکید کردند اگر قدرت اتمی اوکراین را حفظ کرده بودیم امروز دچار چنین شرایط سخت و جنگ خانمانسوز نبودیم .. ایران عزیز باید یک قدرت اتمی شود ، باید بازدارندگی اتمی ایجاد کنیم .. تنها راه زندگی و حیات عزتمندانه ا ایرانیان قوی شدن در تمامی عرصه هااست خصوصا" عرصه نظامی و دفاعی ایحاد بازدارندگی قوی اتمی .. تا دشمنان ایران عزیز جرات و جسارت فکر حمله به کشور عزیزمان را نداشته باشند ، حفظ امنیت، حفظ جان و مال و ناموس مسلمان ایرانی بر حاکم اسلامی واجب و ضروری است .. هر نوع تسلیحاتی که دشمنان ما دارند ما نیز می باید بهترینش رو داشته باشیم و تجهیز شویم بیاری خدا و همت و تدبیر بزرگان ابران عزیز ..
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 0
    قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ..
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 0
    یه بنده خدایی که تو استخر هم غرق شد میگفت دنیای فردا دنیای موشک نیست !!! دنیای گفتمان !!! ایکاش زنده بود و با دنیای گفتمان این روزگاران جهان آشنا میشد !
  • علی IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    10 2
    پوتین زنان روسی را ازتن. فروشی نجات داد، روسیه بعد از فروپاشی را سروسامان بخشید، ضــ داعش فعالیت کرد... برای همین امریکا به دسـت وپا افتاده.. ــ.
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    این همه تقلا و حب دنیا دارند بلاخرة که قرار از دنیا برند
  • DE ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 0
    یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید ولادیمیر پوتین دنیایی که از زمان پایان جنگ سرد می‌شناسیم را اساساً تغییر داده است و آمریکا باید این واقعیت را بپذیرد.خب وقتی پذیرفتید به غربگداها هم بگید بپذیرند .کاسه های داغ تر از آش. تیر مژگان تو از عینک پشت - خورد به چشم بغلی بنده را گشت. روسیه در اوکراین موشک میزند غربگداهای ایران منفجر میشن و میترکن.
  • US ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 1
    پوتین حق داره. همونطور که ایران برای دفاع از خاک خود مجبور شد در سوریه و عراق با داعش بجنگد، روسیه هم با داعش نئونازی ها به سرکردگی یهودی ها و آمریکایی‌ها وارد جنگ شد
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 2
    احتمال داره پوتین اوکراین رو به خاک روسیه ضمیمه کنه.. به احتمال زیاد رویای احیای شوروی سابق رو در سر داره.
  • رضا IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    جسارتا بارها از ترکیب تمام و عیار استفاده شده در متن که البته صحیحش تمام عیار است
  • SE ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 1
    پوتین کوزه روغن تان را در اکراین پوکاند. کوزه روغنی که 30 سال برای بدست آوردنش به هر حیله و نیرنگ و دسیسه و جنایت ممکنی دست زده بودید با یک اشاره پوتین پوکید و همزمان مغز پوک غربگراها هم هنگید
  • mojtaba SE ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 0
    ساده بگم.روسیه به امریکا و انگلیس گفت ,دیگه پررو بازی در آوردید و برید همان ناتو بازی رو برای سرگرمی خودتان بازی کنید..البته امریکا (انگلیس)سریع عقب نشینی کردن که بتونه با اجازه ظاهرا نداده روسیه همچنان نفت دزدیشون رو بکنن از کشورهای عربی و به بحران سازیهای مسخره شون تو سوریه و عراق و یمن و فلسطین ادامه بدن ..یعنی ما واقعا یک فکر اساسی بحال منطقه باید بکنیم .البته بگم روسیه از خداشه که ما رهبری منطقه رو کاملا بدست بگیریم و امریکا تو منطقه نباشه اما فعلا اقتضاعات و عقب بودن ما برای جهش بهتر ,هم دست و پای روسها رو بسته چون این ما هستیم که باید قدم اول رو برداریم تا روسیه و چین هم همراهی کنن..البته روسیه همانطور که همیشه گفتم کارگدان دنیاست و چین نقش اول مثبت و ایران نقش دوم مثبت و امریکا و انگلیس نقش اول منفی و اتحادیه اروپا سیاهی لشکر نقش دوم منفی و بقیه تماشاچی این فیلم.. بقول شاعر ایرانی در مورد فلسفه چرخش انسانهای(حیوانات دو پا) دنیا میگه:دولت به خران دادیو نعمت به سگان پس ما به تماشای جهان آمده ایم...البته دنیا نیاز به رمانتیک و رهبران داره..و ما امروز ابر قدرت هستیم پاینده رهبر ابر قدرت ایران عزیزم
  • US ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 1
    آقایان ملی گرای ایرانی! اگر تجاوز بد است و حمله به کشوری دیگر بد است، چرا شما به امثال کوروش و نادرشاه افتخار می کنید؟ بگذارید پوتین هم 2500 سال بعد بشود پوتین کبیر!
    • ایران iran IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 0
      مجازی جان، سایبری فارسی نویس و ایرانستیز توصیه میکنم تاریخ ایران را مطالعه کنی همانطوری که زبان و نوشتار فارسی رو آموختی ! جهت اصلاع فیک سایبری ایرانستیز نادر شاه هیچگاه به قصد کشور گشایی به هیچ کشور بیگانه ای حمله نکرد، بفهم نفهم، یاغیان و متجاوزین افغان که در ایران قتل و غارت و جنایت و کشتار کرده بودند به هندوستان گریختند نادرشاه از پادشاه هندوستان درخواست کرد یاغیان متجاوزین افغان را به ایران تحویل بدهد پادشاه هند از انجام اینکار خود داری کرد و پیک نادرشاه را نیز به قتل رساند ! نادرشاه به هند یورش برد یاغیان افغان را مجازات ( اعدام ) کرد ، نهایتا" به ایران بازگشت، نادر شاه سرزمین های همیشه ایرانی فلات ایران بزرگ را متحد و به زیر یک پرچم کشید ، خدا رو شکر دشمنان کوچک و حقیر و نادان و بیسوادی داریم ما ایرانیان .. جانم فدای ایران بزرگ
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 0
      تاریخ مطالعه کن بیسوادی درد بزرگی است برای ایرانستیزان بی خرد و بیسواد مجازی و فیک ! سطح معلومات رو بالا ببر فیک جان !
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 2
    متجاوز در هر لباسی واهل هرکشوری که باشه زور گو ومستبده.چه میخواد آمریکا وانگلیس ویا روسیه باشه اینها همه جنایتکار جنگی هستند وباید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه بشوند.به چه حقی زن وبچه خانواده هارا نابود می‌کنند کثافتها.امروز پوتین همان جورج بوش همان بن سلمان همان.نتانیاهوست.ابنها همه مستکبران عالمند خدا لعنتشون کند
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 1
      بله همینطوره ! ولی چرا این احساسات انسانی و بشر دوستانه شما رو قبلا" در جنگ های خاورمیانه مشاهده نکرده بودیم !!!
  • DE ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    آمریکا و ناتو باید آرایش نظامی خود را تغییر دهند/ بهترین آرایش برای آمریکا و ناتو : پودر سفید کننده کرم زیرسازی ماتیک سرخاب ضمنا برداشتن زیر ابرو و فر ششماهه هم جزو آرایش باید باشد.
  • US ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 4
    پوتین هیچ تغییری ایجاد نکرد جز تحریم خودش و جنگ فرسایشی در اوکراین که باعث نابودی خودش خواهد شد اه ملت مظلوم ایران که این کفتار کمونیست را گرفت عده ای تندرو توسط همین پوتین تحریک شدن و به دنبال مفع ملی ایران باشن بازیچه دست این کفتار شدن تا روس ها از گرسنگی نمیرن و کشورما شد کارت بازی روسیه
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 5
    پوتین بدبخت شد. هیمنه خودش و ارتشش به فنا رفت
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 1
    اینجور موقعیتها که پیش میاد نظرات اندیشکده های غربی میشه حرف درست و حسابی . خود باختگی و بیچارگی مشرق به نهایت رسیده
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 0
    دم جناب پرزیدنت پوتین گرم ، حالا که ایشون داره راهو باز میکنه، یه ائتلاف ضد غربی با ایشون و کشورهای دیگه تشکیل بدین و دهن امپریالیست ها و گاوچرونها رو سرویس کنین، الان وقتشه!!!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      چشم الان با برو بچ کنترات بر میداریم دهن همه رو آسفالت میکنیم
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 2
    البته بزرگترین تغییر از حالا به بعد اتفاق خواهد افتاد.منتظر تولد کشورهای جدیدی از درون جغرافیای کنونی روسیه باشید.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    آمریکا به شدت نگران جنگ داخلی است اکنون با این وضعیتی که پیش آمده با این حجم تبلیغاتی هم که راه انداخته کاملا مشخص است که واقعا نگران افول و جنگ داخلی و فروپاشی است که با سناریو که مثل روز روشن است که اوکراین بهترین بهانه برای تحریک روسیه از سالیان قبل برنامه ریزه شده بود با استفاده از ابزار گسترش ناتو به سمت روسیه، آمریکا اکنون به هدف خود که اقناع افکار عمونی خود که دشمن در بیرون مرزها ایستاده رسیده است و همه اینها برای برون رفت از شرایط رو افول و جنگ داخلی که خودشان هم داشتند به آن اعتراف می کردند طراحی شده این مقاله اینترپرایز هم برای همین منظور در آمده آمریکا که تا دیروز می خواست به افکار عمومی خود حالی کند که آمریکا در بیروک مرزها دشمنانی قهار نظیر روسیه و چین دارد امروز به راحتی به افکار عمومی خود این دشمن را نشان بدهد و این همه برای ترساندن مردم خود بوجود آمده تا مانع از جنگ د اخلی و فروپاشی خود بشود.
  • حسین IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 0
    راستی بدهی امریکا داره سربه فلک می کشه به نظرم شما آرزو هاتو بیان کردی نه راهبرد بدی به سرانتون انشالله باشیم و نابودی آمریکا رو ببینیم به امید اون روز
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 1
    براي غرب چيزي به جز رسانه نمونده
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    توصیه هایی که این مقاله به آمریکا نموده،، با وجود بدهی های فعلی این کشور،،،، باعث افزایش چند برابری بدهی های آمریکا خواهد شد و در نتیجه، آمریکا این دفعه غزل خداحافظی می‌خواند، انشاالله
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    مولف این مقاله به آمریکا پیشنهاد خودکشی می‌دهد
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    "آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دوست ندارند هیچ کجا بجنگند. آنها از رقابت تسلیحاتی خوششان نمی‌آید؛ آنها از جنگ خوششان نمی‌آید، چه سرد باشد چه گرم" ]چقدر اینا وقیح اند!! ما افغانستان و عراق و لیبی و ... رو به اتیش کشیدیم و گرنه امریکایی ها از هزینه جنگ و خونریزی فراری اند
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    یاشاسین اکرایین. تفکر پوتین کمونیستی وفاشیستی هست ایشان هنوز قرن نوزدهمی می کند ...تجاوز به یک کشور دیگر توجيه ناپذير هست .....باید اقتصاد روسیه نابود شود.....هیتلر زمان هست ....انشالله به درک واصل خواهد شد ..
    • آذری iran IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون بالا .. روسیه یا آمریکا یا اوکراین برای من اهمیتی ندارند فقط زنده باد ایران عزیر و ملت بزرگ ایرانم
  • FR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 2
    از اینکه پوتین غرب را گرفتار کرده و آنها را به جلز و ولز انداخته بسیار خشنودیم. پوتین هم حتما حساب همه عوارض این حمله را کرده فعلا برایش آرزوی پیروزی داریم
  • FR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    امریکا و اروپا جنگ دوست ندارند نه سرد نه گرم ؟! عجب !!! تمام جنگ های جهان را همین امریکایی ها و اروپایی ها راه انداخته اند
  • رضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    جنگ خوب نیست ولی پوتین هم خوب کاری کرد آخه این زلنسکی کیه با تیشرت میاد جلو دوربین این اعراب هم حالیشون نیست همه با هم متحد شوند علیه آمریکا و غرب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس