image.png

اوکراین میدان نبرد دو ابرقدرت جهانی یعنی آمریکا و روسیه است. همان قدر که روسیه از پیوستن اوکراین به خودش منافع زیادی کسب می‌کند، آمریکا و شرکای غربی‌اش متضرر خواهند شد.

سرویس جهان مشرق - اوایل دهۀ نود میلادی وقتی اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، کم‌کم اولین تبعات آن در اختلاف بین جمهوری‌های تازه استقلال یافته رخ نمود. استقلال مناطقی مانند استونی، لتونی یا لیتوانی (کشورهای حوزۀ بالتیک) چندان دشوار نبود، اما جدایی مناطق وسیعی چون قزاقستان به خاطر منابع نفت و گاز و خصوصا اوکراین به خاطر وجود تسلیحات اتمی بسیار دشوار بود.

به هر حال در روز اول دسامبر ۱۹۹۱ مردم جمهوری اوکراین با اکثریت آرا (بیش از ۹۰%) رای به استقلال کشورشان دادند. اما اوکراین در آن زمان حداقل یک سوم تسلیحات اتمی دنیا را در خود جای داده بود. لذا اولین مشکل به سرعت پدیدار شد. مذاکرات خلع سلاح اوکراین تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت و بالاخره در این سال کشورهای روسیه، آمریکا و انگلستان در ازای تامین امنیت این کشور، تمام تسلیحات اتمی و اسناد مربوط به آن را نابود یا به کشور روسیه منتقل کردند (۱). این مسائل را باید در کنار تعاملات فرهنگی ناگسستنی بین این جمهوری‌های تازه استقلال یافته و روسیه ملاحظه کرد.

پردۀ اول: مشکل از کجا آغاز شد؟

 دولت اوکراین همواره در برقراری امنیت و رفاه مردم مشکل داشت. به طور ویژه مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور، جایی که به مرزهای جغرافیایی و فرهنگی روسیه نزدیک می‌شد، همواره پر از تنش بود. گروه‌های نظامی و شبه نظامی در این منطقه به راحتی رشد کردند و گاهی با حمایت روسیه برای دولت اوکراین مشکل‌آفرین شدند.

فساد نیز در درون دولت و مسئولین اوکراینی بسیار زیاد بود. تا اینکه در ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۴ مردم اوکراین به نشانۀ اعتراض به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفا یا عزل رئیس جمهور وقت، ویکتور یانوکویچ شدند. راهکارهای قانونی و صلح‌طلبانه برای انتخابات اوکراین جواب نداد و بالاخره نافرمانی‌های مدنی منجر به آشوب و عزل رئیس‌جمهور شد.

بحران اوکراین: جهان بر لبۀ تیغ/ نبرد نهایی روسیه و آمریکا بر سر ابرقدرتی در نظام بین‌الملل+تصاویر
اعتراض گستردۀ مردم اوکراین در ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۴ که در نهایت منجر به عزل رئیس جمهور وقت ویکتور یانوکویچ شد.

در این هنگام اکثریت قریب به اتفاق مردم یکی از استان‌های جنوبی اوکراین، یعنی کریمه، به پیوند مجدد با روسیه رای دادند. روسیه نیز با همین بهانه نیروهای نظامی خود را در این استان افزود و رسما آن را به کشور خود ملحق کرد. از سوی دیگر روسیه اعطای پاسپورت و مدرک شهروندی را برای استان‌های شرقی اوکراین بسیار تسهیل کرد و بخش زیادی از مردم این منطقه رسما شهروند روسیه شدند. اعتراضات در استان دونباس در همان سال ۲۰۱۴ منجر به جنگ خونینی بین جدایی‌طلبان و دولت اوکراین شد و این تنش‌ها همچنان ادامه دارد. طبق ادعای مسئولین اوکراینی تاکنون بیش از ۱۴۰۰۰ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند (۲).

پردۀ دوم: جنگ مدعیانِ ابرقدرتی‌ِ جهان

اوکراین میدان نبرد دو ابرقدرت جهانی یعنی آمریکا و روسیه است. همان قدر که روسیه از پیوستن اوکراین به خودش منافع زیادی کسب می‌کند، آمریکا و شرکای غربی‌اش متضرر خواهند شد. اوکراین علاوه بر منابع غنی انرژی و پتانسیل بسیار بالای اقتصادی، از لحاظ موقعیت ژئوپولیتیک بسیار استراتژیک است. حدود «هشتاد درصد از صادرات روسیه به اروپا از طریق خاک این کشور صورت می‌گیرد» (۳). به طور خاص خطوط صادرات گاز روسیه به اروپا از اوکراین گذر می‌کند. آمریکا نیز برای محدود کردن روسیه باید کنترل اوکراین را به دست بگیرد. در واقع اهرم فشار آمریکا به روسیه در اوکراین بسیار بزرگ است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، چند ماه قبل در مقاله‌ای «مردم روسیه و اوکراین را متحد و جزئی از یک کل» خطاب کرد، البته به شرطی که نیروهای خارجی این ارتباط عمیق را نشکافند (۴). واقعیت این است که این دو کشور از لحاظ فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. حدود یک سوم از جمعیت اوکراین که اغلب در سمت شرقی این کشور زندگی می‌کنند، به زبان روسی حرف می‌زنند و احساس تعلق به تمدن روس می‌کنند.

اما این اتحاد، برای غرب و خصوصا آمریکا بسیار خطرناک است. آمریکا برای چند دهه ابرقدرت جهان بوده و توانسته روسیه و چین را پشت سر خود نگاه دارد. اما این اقتدار روز به روز کمتر می‌شود. چین از لحاظ اقتصادی و روسیه به خاطر نفوذ روزافزون در آسیا و آفریقا برای نفوذ آمریکا تهدید محسوب می‌شوند. آمریکا (البته با احتیاط) سعی می‌کند هر روز متحدان روسیه را کمتر کند و نفوذ آنها را منطقه را با مشکل روبرو کند.

تا پیش از سال ۲۰۱۴ روسای جمهور اوکراین تا حدودی با روسیه راه می‌آمدند. به طور ویژه یانوکویچ نگاه مثبتی به غرب (از جمله پیوستن به اتحادیۀ اروپا و ناتو) نداشت و این برای روسیه بسیار مطلوب بود. اما روسای جمهور بعدی هر یک به نوعی با سیاست‌های روسیه در کشورشان مخالفت می‌کردند. به طور خاص رئیس جمهور کنونی اوکراین، ولادیمیر زلنسکی (Volodymyr Zelensky)، که پیشتر بازیگر کمدی چند سریال و برنامه‌های تلویزیونی بود، تمایل بسیاری به سوی غرب دارد. او در کمپین انتخاباتی قول مذاکرۀ مستقیم با پوتین را داد (۶)، اما بعد صراحتا از تمایل کشورش به ناتو سخن گفت (۷).

بحران اوکراین: جهان بر لبۀ تیغ/ نبرد نهایی روسیه و آمریکا بر سر ابرقدرتی در نظام بین‌الملل+تصاویر
رئیس جمهور کنونی و کمدین پیشین اوکراین آقای ولادیمیر زلنسکی رابطۀ خوبی با پوتین ندارد و به سوی غرب آمده است.

پردۀ سوم: آیا اوکراین عضو ناتو می‌شود؟

بعد از جنگ جهانی دوم برخی از کشورهای اروپایی در پاسخ به حملۀ محتمل شوروی یا آلمان کمونیستی با یکدیگر اتحاد نظامی کردند. این اتحاد کم‌کم بین کشورهای غربی گسترش یافت تا در سال ۱۹۴۹ در واشنگتن دوازده کشور با یکدیگر پیمان اتحاد نظامی-سیاسی امضا کردند و خود را در قالب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) (NATO) سامان دادند. در این پیمان آمده است، حملۀ نظامی به یکی از اعضای ناتو دیگر اعضا را ملزم به حمایت و دفاع از آن کشور می‌کند. در سال‌های بعد این پیمان کشورهای بیشتری مانند ترکیه و یونان را به خود افزود و اولین عملیات نظامی خود را در جنوب ترکیه علیه نیروهای بعث عراق انجام داد.

اما از سال ۱۹۹۷ گسترش اعضای ناتو به شرق اروپا و مرزهای روسیه رسید. ناتو در این سال از سه کشور حوزۀ شوروی سابق یعنی لهستان، جمهوری چک و مجارستان دعوت به عضویت کرد. عضویت این سه کشور در ناتو بیشتر به منظور جلب متحدان روسیه و انزوای بیشتر مسکو انجام شد. در واقع سیاست ناتو گسترش به سوی شرق اروپا و محدود کردن روسیه بود. کشورهای حوزۀ بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) به علاوۀ بلغارستان، آلبانی، کرواسی و چند کشور دیگر نیز به ناتو پیوستند. در همۀ این مدت روسیه دل‌خوش به حفظ و اتحاد با اوکراین بود. اوکراین بزرگترین و مهمترین جمهوری جدا شده از شوروی و شاه‌راه ارتباط روسیه با غرب اروپا بود. به همین خاطر درخواست صریح زلنسکی برای عضویت در ناتو (که پیشتر مخفیانه یا با احتیاط نجوا می‌شد) و حمایت تلویحی اعضای ناتو با این حرکت انقلابی، خنجری به پشت مسکو بود.  

روسیه بلافاصله نسبت به این تحرکات عکس‌العمل نشان داد. در اولین اقدام نیروهای نظامی خود را به مرزهای اوکراین آورد. این اقدام در سال ۲۰۱۴ با موفقیت روبرو شد و در نهایت کریمه را به روسیه پیوند زد. لذا روسیه با تهدید ناآرامی در اروپا و احتمالا تصاحب کلِ اکراین از غرب خواست تا جلوی عضویت اوکراین در ناتو را بگیرد و از پیشروی بیشتر در شرق اروپا خودداری کند.

به طور خاص، پوتین از اعضای ناتو خواست نیروهای نظامی خود را از کشورهایی که بعد از ۱۹۹۷ به این سازمان پیوسته‌اند خارج کند (۸). بدیهی بود که آمریکا از این خواست روسیه سر باز بزند، چرا که هم اقتدار خودش را از دست می‌داد و هم مخالف طرح پیشروی به سوی مرزهای روسیه بود (۹). اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبۀ خبری تلویحا تاکید کرد که فعلا قصد ندارد اوکراین را عضو ناتو کند و بهانۀ این تصمیم را فساد موجود در این کشور خواند (۱۰). اما این پاسخ دلخواه پوتین نبود، چرا که پیشتر، دیگر اعضای ناتو و حتی روسای جمهور پیشین آمریکا از عضویت اوکراین استقبال کرده بودند.

امروز با فشارهای روسیه و تهدیدهایش، بسیاری از اعضای ناتو از عضویت اوکراین در ناتو منصرف شده‌اند. آلمان یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز از روسیه در معرض تهدید است. خط لوله نورد استریم (Nord Stream) با حجم انتقال سالانۀ حدودا ۵۵ میلیارد متر مکعب تقریبا تمام نیاز آلمان را تامین می‌کند. همچنین خط دوم این طرح برای ارتقای حجم انتقال به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی آمادۀ بهره‌برداری است. انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نزدیک است و بعید است امانوئل مکرون دست به اقدامی ریسکی بزند. اتحادیۀ اروپا نیز هنوز با خروج انگلستان (Brexit) و افول شاخصه‌های اقتصادی کنار نیامده است. لذا بعید به نظر می‌رسد که اوکراین به عضویت ناتو درآید، اما مساله عضویت اوکراین دیگر مساله حیاتی نیست. اکنون اوکراین به عرصۀ قدرت‌نمایی روسیه و غرب بدل شده است.

پردۀ چهارم: روسیه در مقابل آمریکا

در نبرد بین روسیه و آمریکا اکنون دیگر اوکراین اهمیت موضوعی ندارد. روسیه خط و نشان جنگ و ناآرامی در اروپا می‌کشد و آمریکا خود را برای تحریم و تحدید روسیه و شرکایش آماده می‌کند. این میدان بزرگ به مرزهای باریکی رسیده است که برخی معتقدند «جهان به لبۀ خود رسیده است» (۱۱). اگر پوتین عقب بکشد به معنای افتضاح سیاسی برای شخص او و از بین رفتن اقتدار روسیه خواهد شد و اگر آمریکا و متحدانش کوتاه بیایند، اقتدار روسیه به عنوان ابرقدرت جهانی رسما تایید خواهد شد. لذا هیچ یک آمادۀ عقب‌نشینی نیستند.

بحران اوکراین: جهان بر لبۀ تیغ/ نبرد نهایی روسیه و آمریکا بر سر ابرقدرتی در نظام بین‌الملل+تصاویر
روسیه (ولادیمیر پوتین) و آمریکا (جو بایدن) روی زمین اوکراین با یکدیگر نبرد می‌کنند.

اهرم روسیه برای فشار به آمریکا نظامی است. آنها از سه جهت اوکراین را محاصره کرده‌اند. پوتین حدود ۱۰۰ هزار نیروی مسلح را به مرزهای اوکراین نزدیک کرده‌ است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تا اوایل فوریه ۲۰۲۲  حدود ۴۶۰ خودروی سنگین، ۴۵۰ تانک و دیگر ادوات نظامی و پشتیبانی به شهر یلنا در غرب روسیه و پایگاه‌های بلاورس در شمال اوکراین منتقل شده است (۱۲).

همچنین حدود ۱۳۰۰ ماشین سنگین نظامی اعم از تانک و موشک زمین به هوا و دیگر تسلیحات نظامی به پایگاه سولوتی در غرب روسیه آمده است. از لحاظ دریایی چندین شناور ترابری کلاس راپوچا که هلی‌کوپتر و تانک حمل می‌کند به بندرهای کریمه در جنوب اوکراین آمده‌اند. پایگاه هوایی ورونژ در غرب روسیه نسبت به چند ماه گذشته توسعه یافته است و بیش از ۲۰ جنگنده سوخو-۳۴ به این پایگاه اعزام شده است. در این مرحله همۀ این تجهیزات برای تهدید نظامی استفاده شده‌اند. اما در کنار این تهدید نمی‌توان از گروه‌های شبه نظامی و ارتش‌های مستقلی چشم پوشید که تحت حمایت روسیه هستند ولی رسما نیروهای دولتی نیستند و روسیه مسئولیت آنها را نمی‌پذیرد.

بحران اوکراین: جهان بر لبۀ تیغ/ نبرد نهایی روسیه و آمریکا بر سر ابرقدرتی در نظام بین‌الملل+تصاویر
چینش نظامی روسیه اطراف اوکراین (ژانویه ۲۰۲۱) : اوکراین از سه جهت محاصره شده است.

البته شیوۀ جنگی روسیه ترکیبی (هایبرید) است، بدین معنا که در کنار تهدید نظامی، به جنگ اطلاعاتی و سایبری نیز می‌پردازد. سال ۲۰۱۴ در شلوغی‌های اوکراین و حتی پس از آن، روسیه از ارسال اطلاعات غلط، حملات سایبری به زیرساخت‌های اوکراین و کمپین‌های ضددولتی استفاده فراوانی کرد. در حوادث اخیر نیز روسیه از این قدرت نرم خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال حدود یک ماه قبل برخی از وب‌سایت‌های دولتی اوکراین مورد حمله قرار گرفت و مسئولین اوکراینی ادعا کردند که شواهدی مبنی بر دخالت روسیه در این حمله دارند (۱۳).

اما در نقطۀ مقابل آمریکا نیز آرام نمی‌نشیند. چند ماه قبل (سپتامبر ۲۰۲۱) دولت آمریکا در بیانیه‌ای از تعهد خود مبنی بر کمک ۲.۵ میلیارد دلاری به دولت اوکراین خبر داد، که بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ اختصاص داده شده است (۱۴). برخی از مهمترین شرکت‌های سایبری آمریکا مانند «کینتل» (Qintel) در اوکراین حضور دارند و کمک‌های بسیاری به دولت می‌کنند. چند ماه دیگر (می ۲۰۲۲) کنفرانس «استراتژی‌های فضای سایبری در عمل» در اوکراین برگزار می‌شود و شرکت کینتل شریک برگزاری این کنفرانس است. یکی از مهمترین محصولات این شرکت، ابزار تحقیقاتی «کراسلینک» (Crosslink) است که در حال حاضر هم در آمریکا و هم در اوکراین استفاده می‌شود. این ابزار داده‌های اطلاعاتی تهدیدآمیز را شناسایی کرده و به دست افسران اطلاعاتی می‌دهد.

از سوی دیگر آمریکا همچنان بزرگترین صادرکننده تسلیحات نظامی به اوکراین است. چند ماه قبل (جون ۲۰۲۱) شرکت آمریکایی لاکهید مارتین چند فروند جنگندۀ نو و دست‌دوم F-۱۶ که یکی از آخرین و پرفروش‌ترین محصولاتش هست را به اوکراین ارائه کرد. بوئینگ نیز همچنان پرقدرت در اوکراین حضور دارد. همچنین چند هفته قبل محمولۀ موشک‌های ضدتانک «جاولین»، موشک «استینگر» و قایق‌های گشتی کلاس جزیره و ۲۰۰ میلیون دلار کمک بلاعوضِ تسلیحاتی به دولت کیِف تحویل داده شد.

برخی از نظامیان ارشد آمریکایی و ناتو نیز در اوکراین مشاورۀ نظامی می‌دهند. مثلا استفان دورف (Stephen Dorff) استراتژیست ارتش آمریکا اکنون مشاور وزیر دفاع اوکراین است. با حمایت آمریکا کشورهای دیگری چون کانادا، انگلستان و جمهوری چک نیز اعلام آمادگی کردند تا تسلیحات خود را به اوکراین تحویل دهند. سازمان ناتو برای سال ۲۰۲۲ برنامۀ ۹ رزمایش مشترک با اوکراین را ریخته است و کشور لتونی اعلام آمادگی کرد از ۵۰۰۰ سرباز ناتو در کشورش پذیرایی کند.

بحران اوکراین: جهان بر لبۀ تیغ/ نبرد نهایی روسیه و آمریکا بر سر ابرقدرتی در نظام بین‌الملل+تصاویر
رزمایش مشترک نیروهای آمریکایی و اوکراینی در غرب اوکراین (۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱)

آمریکا به طور مستقیم نیز علیه روسیه اقدام می‌کند. چند هفته قبل بانک Sovcombank که سومین بانک بزرگ روسیه محسوب می‌شود و سهامداران کلانی در مسکو، ریاض و پکن دارد، بر اساس «قانون دفاع از حاکمیت اوکراین در سال ۲۰۲۲» در لیست پیشنهادی دموکرات‌ها برای تحریم بانکی قرار گرفت. البته بانک روسی نیز شرکت واسط «مرکوری» را برای لابی‌گری استخدام کرد ولی همچنان این تهدید اقتصادی وجود دارد. همچنین آمریکا قطع سوئیفت، تحریم‌های بانکی و صنعتی را نیز در اختیار دارد. البته تحریم روسیه به سادگی تحریم ایران نیست و برای آمریکا و هم‌پیمان‌هایش گران تمام می‌شود.

فرانسه و آلمان اولین کسانی هستند که از تحریم‌های محتمل آمریکا متضرر خواهند شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه چند هفته پیش با پوتین دیدار کرد تا در صورت امکان مانع از تشدید تنش‌های اوکراین شود، اما با برخورد سرد پوتین روبرو شد. مکرون بیش از هر چیز نگران منافع کمپانی توتال انرژی است. این کمپانی در حال حاضر پروژۀ عظیم گازی «Arctic LNG۲» در روسیه را در دست دارد.

آلمان نیز در صورت تحریم روسیه در پروژۀ «نورد استریم ۱ و ۲» متضرر خواهد شد. لذا کشورهای اروپایی به هیچ عنوان طالب جنگ نیستند. اما در نهایت آنها حافظ منافع آمریکا در منطقه هستند. به عنوان مثال وزارت اقتصاد فرانسه که قرار بود برای مراسم «روز روسیه» (Russia Day) در پاریس، از صادرات و واردات بین دو کشور حمایت کند، در گام اول این حمایت مالی را لغو کرد.

پردۀ پنجم: ما و عاقبت کار

همان طور که نشان دادیم معادلۀ روسیه-آمریکا با متغیرِ اوکراین بسیار پیچیده شده است. روسیه به هیچ عنوان نمی‌خواهد و نمی‌تواند عقب بنشیند، چرا که آیندۀ سیاسی‌اش به این اتفاق گره خورده است. آمریکا نیز عقب نمی‌نشیند تا مانند جنگ سرد بار دیگر رقیب شرقی خود را به عقب براند. البته ابزارهای آمریکا در این کارزار گسترده‌تر است، اما چون روسیه به گزینۀ نظامی روی آورده است، امنیت متحدانِ آمریکا در معرض خطر است. در واقع دودِ این ماجرا اول از همه به چشم اروپای غربی خواهد رفت و آمریکا نیز توانِ پرداخت چنین تاوانی را ندارد. لذا هر دو طرف نبرد منتظر اتفاقی جدید در عرصۀ دیپلماسی یا نظامی هستند تا آرایش خود را بازطراحی کنند. اتفاق پیش رو احتمالا نظم سیاسی جهان را تغییر خواهد داد.

چندی پیش نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، نفتالی بنت، و سفیر سابق آنها در اوکراین و روسیه، زوی ماگن، در کنفرانس امنیت ملیِ اسرائیل نگرانی خود را از تنش‌های اخیر اعلام کردند (۱۵). آنها از رزمایش مشترک روسیه و سوریه در بلندی‌های جولان سخن گفتند و معتقد بودند تنش‌های روسیه و آمریکا در اوکراین بالاخره به منطقۀ غرب آسیا هم خواهم رسید. البته روسیه بارها تاکید کرده است که خواهان درگیری با اسرائیل نیست، اما رزمایش روسیه اطراف مناطق اشغالی، خط و نشانی برای آمریکا است. در واقع روسیه به آمریکا نشان داد که در صورت نیاز هم‌پیمانان او در منطقه را متضرر خواهد کرد. در واقع در بازیِ قدرت بین روسیه وآمریکا، متحدانِ هر دو طرف در معرض تهدید قرار خواهند گرفت.  

بحران اوکراین: جهان بر لبۀ تیغ/ نبرد نهایی روسیه و آمریکا بر سر ابرقدرتی در نظام بین‌الملل+تصاویر
این عکس در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۲۲ در خلال رزمایش مشترک روسیه و سوریه از یک جنگندۀ سوخو-۳۴ روسی و یک هواپیمای میگ-۲۹ متعلق به ارتش سوریه در اطراف بلندی‌های جولان گرفته شده است.

متاسفانه مسئولین و قشر نخبگان ایران نسبت به مسالۀ اوکراین بسیار منفعل عمل کرده‌اند. آنچه مسلم است آنکه عواقب تحولات سیاسی و نظامی در اوکراین، به سرعت به منطقۀ ما خواهد رسید. هر گونه چینش جدید قدرت‌های جهانی در منطقه بلاواسطه در روابط ایران موثر خواهد بود. شاید اولین و ساده‌ترین تاثیر تنش‌های اوکراین رویِ توافق هسته‌ای ایران (برجام) ظاهر شود و شاید تعاملات اقتصادی و تجاری ایران تحت تاثیر قرار بگیرد. تاریخ نشان داده است در تنش‌های بزرگ بین‌المللی، سیاست سکوت و انفعال برای ایران نتیجه‌های خوبی نداشته است. وقت آن است که ابتدا قشر نخبگان و سپس مسئولین دولتی و حکومتی مواضعی پویاتر اتخاذ کنند.


منابع:

(۱) https://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/۴۹/۷۶۵

(۲) https://tass.com/world/۱۲۸۹۰۹۵

(۳) https://www.mashreghnews.ir/news/۳۱۰۵۴۰

(۴) http://en.kremlin.ru/events/president/news/۶۶۱۸۱

(۵) https://www.nbcnews.com/storyline/ukraine-crisis/seven-reasons-why-russia-wants-keep-ukraine-all-itself-n۳۳۳۹۱

(۶) https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۰/mar/۰۶/ukraine-president-volodymyr-zelenskiy-gives-putin-one-year-strike-deal-end-war

(۷) https://www.pbs.org/newshour/world/ukraine-president-says-nation-is-ready-to-join-nato

(۸) https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۱/dec/۱۷/russia-issues-list-demands-tensions-europe-ukraine-nato

(۹) https://www.nytimes.com/۲۰۲۲/۰۲/۰۲/world/europe/us-nato-response-russia-demands.html

(۱۰) https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/biden-says-it-remains-be-seen-if-ukraine-will-be-n۱۲۷۰۸۰۷

(۱۱) https://www.vox.com/۲۲۹۱۷۷۱۹/russia-ukraine-invasion-border-crisis-nato-explained

(۱۲) https://www.csis.org/programs/crisis-crossroads-ukraine

(۱۳) https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۲/jan/۱۶/ukraine-says-evidence-points-to-russia-being-behind-cyber-attack

(۱۴) https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/۲۰۲۱/۰۹/۰۱/joint-statement-on-the-u-s-ukraine-strategic-partnership/

(۱۵) https://www.middleeastmonitor.com/۲۰۲۲۰۲۰۳-why-do-israeli-leaders-fear-a-political-vacuum-in-the-region/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • نیما IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    77 78
    بهترین موضوع را در جنگ اوکراین ایران گرفته است که نه از جنگ مانند سوریه حمایت کند ونه مانند کشورهایی اروپایی روسیه را محکوم کرده است
    • سربازمهدی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      14 27
      روسیه محکوم است و همیشه گزینه ای به جز جنگ هست و انسان های واقعی هیچگاه شروع کننده جنگ نیستند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      17 36
      بدترین اقدام را در جنگ اوکراین ایران گرفت تماسی رئیسی و تایید حمله روسیه از یک تجاوزگری آشکار به یک کشور باعث تنفر بیشتر مردم و کشورهای جهان از مسئولین ایرانی شد. جز تعداد معدودی کشور دیکتاتوری مانند کره شمالی و سوریه و کوبا و چند کشور افریفایی کشور دیگری ازاین تجاوزگری حکایت نکرد
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      23 12
      11:11 یادته با هزاری و یک دلاری و برجام قر میدادی میگفتی ریسی بیاد دلار میشه 5 تومن و سایه جنگ و دیوار کشی ؟ دلار را 32 کردین و جنگ هم با گرای حاج قاسم و صبح جمعه بنزین شروع کردید و بین اکثریت مردم و اقلیت اغنیا با دلار جهانگیری دیوار بتنی کشیدین ؟ حالا حتما مصر اسیسی و عربستان بن اره مهد دمکراسی مورد حمایت یانکی از این جنگ بد گفته
    • DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      14 6
      تو ۱۱:۱۱ حاضری تجاوزگری آشکار رژیم آپارتاید را محکوم کنی ؟؟ نوکر صهیونیست حاضری تجاوزات امپریالیست امرزیکا را که از شروع تجاوز به کشور سرخ پوستها تا کنون میلیونها انسان را تکه تکه کرده و هزاران شهر را بر سر مردمش خراب کرده و تمام گروههای تروریستی را راه انداخته و صدها میلیون مردم را غارت کرده و هنوز هم قتل و غارت و جنایت آنها ادامه دارد را محکوک کنی . اگر شوروی سابق با روش کودتای مخملی شبیه جورج سوروس صهیونیسم و کودتای نارنجی اش در اوکراین تکزاس را از امریکا جدا کرده بود به دستنشاندگان و عروسک های خیمه شب بازی شوروی در تکزاس چه میگفتی ؟ لابد از ذلیلسکی دلقک شوروی در تکزاس دفاع میکردی؟؟؟
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      شرارت آفرینی و چموشی آمریکا در دیگر سرزمین ها که دهه ها ادامه دارد و موجب خسارات عدیده بنیادی در کشورها شده باید پایان پیدا کنه و از جمله نیروهای نیابتی سرکوب تا اجازه شیوع به اطراف و اکناف پیدا نکند و وضعیت روشن شود ، تا کی نگران مداخلات با عناوین مختلف ، آمریکا جهان را نگران و متضرر سازد . از جنگ در اکراین آمریکا با کارخانجات اسلحه سازی و نفتی و غیره در اختیار فقط سود میبرد . غیر از جنبه های مربوط به نظامی مانند خسارت به شهرها و زیر ساخت ها و کشته و زخمی و آوارگی انسان ها و بیماری ها . جنبه اقتصادی آن نیز جهان را متاثر ساخته .
    • DE ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 0
      بهترین موضوع را در جنگ اوکراین ایران گرفته است که نه از جنگ مانند سوریه حمایت کند ونه مانند کشورهایی اروپایی روسیه را محکوم کرده است// شکسته نفسی می فرمائید بهترین موز را تو خودت گرفتی اگر بدونی چقدر حوالت دادن جمع بزنی چندین کیلومتر میشود.
  • US ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    11 6
    (فارغ از متن خبر) لطفا در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • امید IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    17 8
    روسیه هیچوقت علیه منافع اسراییل کاری نمیکنه ،هرچی هم با امریکا دشمن باشه باز هم از طریق اسراییل از امریکا باج میگیره چون اقتصاد امریکا دست یهودیاس،فقط از این جا خوردم که چقد شما طرفدار روسیه هستین ،مگه همینا تو بمباران مدافعین حرم با اسراییلیا همکاری نکردن؟!
    • DE ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 2
      جدا میتونی اصلا بگی در سوریه در حرم چه کسی به خاک سپرده شده است و اصلا به این چیزها واقعا معتقدی ؟ شما غربگداها چه اصراری دارین نوکری امریکا را بکنین .فکر میکنید مثلا پوتین کامنت های شما را میخونه بعد تصمیم میگره حمله کنه یا نه. چرا شماها اینقدر خودتون را سبک میکنید. روسیه مثل شماها اگر بچه بود و بچه گانه فکر میکرد تا حالا صد بار عین گربه چف امریکای جنایتکار گولش زده بود و روسیه را تکه تکه کرده بود . چقدر شماها ساده لوح هستید . پوتین مانند اون گربه چف خائن احمق نفهم غربگدا نیست که کشورش را با گفتگوی تمدنها از ابر قدرتی بکشه به جنگ روسیه با یکی از استانهاش. عین همین گربه چف احمق هم ممد چاخان گفتگوی تمدن های خودم بود که کشور را با فتنه سبز تا مرز اوکراینیزه کردن و کودتای مخملی سبز رنگ برد جلو. تاریخ ننگ شما را برای همیشه در خود ضبط کرد.
  • FR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 0
    پراگراف آخر قدری مبهم است مسئولین و نخبگان باید در مورد اوکراین چگونه رفتار میکردند که منفعلانه نباشد ؟ .....
  • FR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    7 1
    وقتی دوطرف نبرد خود منتظر اتفاقی هستند که سرنوشت جنگ را و در نتیجه چینش جدید قدرتهای جهانی را تعیین کند جز سیاست صبر و سکوت چه میتوان کرد......
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 9
    بی تردید کدخدا و ناتو بیشترین نفع را از بحران اوکراین خواهند برد
    • FR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      6 0
      معلوم نیست در نهایت اینطور باشه
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      در دو شوک نفتی قبلی که جنگ اعراب و اسرائیل و بعد هم انقلاب ایران وارد کرد غرب بازنده بود و این بار هم سومین شوک نفتی است که بر غرب ضربه‌ی آخر را وارد خواهد کرد
  • ف GB ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    10 7
    آفرین به روسیه که آمریکا و غرب را به چالش کشیده به امید پیروزی روسیه...ناراحتی غربگرایان قابل درک است
    • FR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      5 5
      دقیقا پوتین و روسیه پیروز این جنگ اند
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    8 3
    در این وضعیت ما باید خود و نیروهای مقاومت در غرب آسیا را قوی و آماده کنیم زمان حرکت ما هم خواهد رسید و آینده مال ما خواهد بود والعاقبه للمتقین
  • SE ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    11 16
    وقتی پوتین در مقابل کشور کوچکی مثل اوکراین عاجز شده چطوری میتونه در مقابل ابرقدرت نظامی جهان یعنی ناتو حتی فکر جنگ بسرش بزنه!بهترین و عاقلانه ترین اینه که پوتین با اوکراین قرارداد صلح ببنده و بیش از این خون سربازان روسی رو بزمین نریزه.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      7 4
      ممکنه از روش امریکا در برابر مقاومت بی نظیر ژاپن استفاده کنه و ماجرا را خاتمه بده و بعد از ان هم اقتصاد و علم و دانشمندان برتر جهان را قبضه کنه و خودش را بالا بکشه کی به کیه
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 1
      اوکراینی در کار نیست. روسیه در اوکراین در مقابل همه‌ی ناتو میجنگد. ناتو بدون بمب اتم زورش همین هست. آمریکا پرونده‌های از شکست‌های مفضحانه از یمن و ویتنام گرفته تا افغانستان و غزه در پرونده اش دارد
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      اوکراین تنها نیست وکل کشورهای غربی وراس ان امریکا کمک حال آن هستن بعد همین ناتو وامریکا درافغانستان درمقابل طالبان کم آوردند وپا به فرار گذاشتند
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 6
    ایران و محور مقاومت مدتهاست جلوی خواسته های آمریکا ایستاده و اسرائیل و امثال اعراب معروف طی این مدت بعنوان یاران در کنارش بودند . اگر ایران با غیر از توانائی فعلی و یا شکل دیگری میبود ، روسیه نگرانی بیشتری داشت . بعنوان لنگر ثبات و قدرت منطقه لحاظ میشود . منتظر وضعیت برجام که باید زودتر مشخص شود ، ژاپن هم پنجاه میلیارد دلار برای اولین بار در هند سرمایه گذاری میکند ، این در امتداد هدف آمریکا با اتحاد استرالیا هند و ژاپن و کره در برابر چین باید بحساب آورد در حالیکه بنظر میاد روسیه در پشتیبانی هند حساب ویژه باز کرده . یک شلم شوربائی شده ، تکلیف هند مهم است کدام سو قرار میگیرد ، اینکه چین در برابر تندید خروج سرمایه غربی ها چه میکند . بقولی سوزنی به بادکنک بزنی ، جز تکه ای بی شکل و شمایل بیربط نیست ، آنهم با جمعیتی عظیم که بتا گی شهروندان امیدوار ، مشغول بکار و زندگی نسبتا مدرن برخوردارند ، و از آن سو تکلیف انرژی موردنیاز و تایوان چه میشود ، نوبت خودش بشود تنهائی چه میکند ، شاید بعدش حتی هند . ناچار به همراهی و باج بیشتر شود ، حرکت برخورد با محجبه ها از همین جهانی شدن میآید!؟ به هر جهت تکلیف اکراین خیلی مهم است که بدست کدام نوشته شود ، مشکلات دامن گیر در حال رشد و فراگیر شدن اقتصاد جهانی . بستگی به توان و تحمل روسیه خواهد داشت ، هر چه موفقتر ، اینور طبعا ضعیفتر ، آنوقت احتمال ورود مستقیم ناتو با حامیان جدید و دوستان سابق روسیه ، ممکن است ،
  • ایرانی US ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    6 0
    جهان بر لبه هیچ تیغینی نیست دزدی تو بکن. اصلا اکرایین عددی نیست تو معادلات دنیا. حالا امریکا و اروپا دارن ازش استفاده می کنن شما نگران نباش مطمن هستم سناریو مخصوص تحویل اکرایین به روسیه هم چیده شده تو خبر نداری.
  • US ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 2
    در دورهمی از پرچم اسرائیل استفاده کرده اید برای شادیشون :)
  • موعود IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    7 1
    واقعا کسانی که له له پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو رو میزنن یادشون رفته که حدود 2 دهه پیش همین ناتو یک کشور اروپایی(یوگسلاوی) رو تجزیه کردن؟!!!!
  • رحیم IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 1
    اتفاقاً سیاست سکوت در شرایط فتنه بهترین راه حل است.
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    8 2
    ایران می داند چه کار می کند این تحلیل گران رسانه زده هستند که نمی دانند چه می گویند
  • GB ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 2
    از قرارداد مقدماتی فروش اف ۳۵ به آلمان نگفتید.
  • DE ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 5
    از شعارهای مربوط به ایالت تکزاس می‌توان به شعار شش پرچم بر فراز تگزاس اشاره نمود که نشان از ۶ کشور و حکومتی دارد که بر کل یا مناطقی از تگزاس در طول تاریخ حکمرانی کردند. از جمله این کشورها می‌توان به اسپانیا اشاره نمود. اسپانیا نخستین کشور اروپایی بود که ادعای مالکیت قسمت‌هایی از تگزاس را کرد. فرانسه هم چندی بعد تر مالک قسمت‌هایی شد. سپس تا سال ۱۸۳۶ این ایالت تحت تصرف کشور مکزیک بود تا اینکه اعلام استقلال کرد و خود جمهوری تگزاس را تشکیل داد. در پایان نیز در سال ۱۸۴۵ به خاک آمریکا پیوست و یکی از ایالت‌های آمریکا شد. اما ششمین پرچم مربوط است به ایالات مؤتلفه آمریکا که تگزاس مدتی به آن‌ها پیوسته بود. یکی از صنایع تگزاس که پس از جنگ داخلی بسیار در این ایالت رونق گرفت، صنعت گاوداری و پرورش گاو است. به‌خاطر این پیشینهٔ قدیمی در صنعت پرورش گاو، واژگانی چون کابوی ایجاد شدند که به این ایالت و مردمانش اشاره دارند. همچنین در سدهٔ بیستم با کشف شدن منابع نفتی و آغاز به استخراج آن‌ها، اقتصاد تگزاس کاملاً متحول شده و پیشرفت بسیار خوبی را تجربه کرد. از علت‌های موفقیت تگزاس می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ این ایالت بر روی مراکز آکادمیک و دانشگاهی و در نتیجه استفاده از فناوری و روش‌های نوین در صنایع خود اشاره نمود. امروزه تگزاس در صنایعی چون پتروشیمی، انرژی، رایانه، لوازم دیجیتال، هوافضا و تحقیقات پزشکی از ایالت‌های پیشرو است.....
  • DE ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 5
    تکزاس نفت خیز را امریکا دزدید و با قراردادی ۹۹ ساله کرد جزو ایالات متحد امریکا . حالا دنبال بلعیدن اوکراین است. ناتوی صهیونیستی و اتحادیه اروپا دقیقا همان روشی است که صهیونیست بین الملل برای امریکا بکار برد و تکه تکه ها را بهم وصل کرد تا از یک مرکز فرماندهی صهیونیستی آن را بچرخاند. و با توجه جهان ملعبه دست صهیونیست یا جهان زیر سلطه صهیونیست، اکنون با رشد و نمو و قوی شدن روسیه و چین و ایران و محور مقاومت .....این صهیونیستها هستند که اقتدار خود از طریق ناتو و امریکا را از دست میدهند. عادی سازی روابط صهیونیستها با سران مرتجع عرب و گاوهای شیرده هم در امتداد نفوذ به خاورمیانه و عملی کردن نقشه خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهای منطقه است. حالا نشد ۵۰ سال دیگر نشد ۱۰۰ سال دیگر . تا پوزه صهیونیستها برای همیشه به خاک مالیده نشود و مافیای اسلحه در امریکا از بین نرود جهان روی آرامش به خود نمیبیند.
  • 7891 DE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 3
    چطور وقتی گاوریلو پرنسیپ ارکدوک فرانتس فردیناند و همسرش دوشس هوهنبرگ را با یک سلاح کمری بقتل رساند و بانی جنگ جهانی اول و دوم شد جهان بر لبه تیغ قرار نگرفت. ولی حالا که زرادخانه اتمی بی صاحب در اوکراین جمع اوری می شود جهان سر لبه تیغ قرار گرفته؟ گاوریلو هیچ دینی نداشت. زلنسکی دین دار است؟ اسراییل بهش می گوید : ول کن بیا. می گوید: مقاومت میکنم ببینم چه می شود!!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 2
    مواجب بگیران پوتین می خوان ایران را وارد جنگ کنند. موضعی پویاتر و فعال یعنی منظورتان ورود آرام آرام به جنگ‌ است دیگر. از قبال هر تحرک و‌موضعی پویایی وضعیت و تحرک پویاتری خواهد آمد. داداش خودتی
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 3
    اینجا به مطلب جالبی اشاره شده که دال بر دخالت روسیه در سالهای اولیه استقلال از گروههای جدایی طلب هوادار روسیه مانند قزاقهای دن و ... است. با اینکه اوکراین در اسلهای اولیه اسقلال میکوشید سیاست بیطرفانه داشته باشد اما دخالتهای روسیه اوکراین را به سوی ناتو و اتحادیه اروپا سوق داد. این مطلبی هست که هیچ جا بدان اشاره نشده و با این اوصاف دولتمردان اوکراین حق دارند برای امنیت خود به اتحاد با ناتو روی آورند که البته گمان اشتبایه بود چون نه اروپا و نه آمریکا هیچ کدام جرات رویارویی با روسیه را نداشته اند ولی در زمینه بحران اوکراین اگر آمریکا و اروپا تقصیری داشته باشند روسیه هم بهمان اندازه مقصر هست.
  • سعید IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    6 0
    به نظر شما کدام طرف برنده این جنگ است؟ قابل توجه وزارت امور خارجه کشور عزیزمان چیزی که صددر صد نتیجه اش مشحصه را ببینند فردا دیره الان ببینید
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      برنده‌ی واقعی این جنگ ایران هست و از همین الان هم آثارش مشخص هست. دشمنان قسم خورده‌ی ملت ایران به زودی یا ضعیف می شوند یا از بین خواهند رفت.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    8 6
    اینکه روسیه پس از فروپاشی رو ابرقدرت خطاب می کنید واقعا احمقانه روسیه شاید ازنظر نظامی قدرتمند باشه اما ازنظر سیاسی اقتصادی نه حتی تجهیزات نظامی روسیه هم به روز نیست کشوری که درعرض یکماه ارزش پولش نصف شده به دید شما ابرقدرت بحساب میاد روسیه حرفی براگفتن نداره روسیه ادای ابرقدرت رو در میاره کشوری باید و پنجاه میلیون نفر روسیه چه فن آوری در دنیا داشته هیچ درعرض 50سال حتی یک شرکت مهم خودرو سازی یا کامپیوتری نداشته
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      همین اتفاق در انتظار کشورهای غربی هست. اون ها توانایی مقابله با شوک را ندارند و دارن به حدف خودشون از نظام جهانی کمک می کنند و دیگه نمی تونن جهان رو بدوش و هیچی به جز زالوصفتی نیستن
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 0
    از معدود مطالبی است که بر خلاف روزنامه های اصلاح طلب جانبدارانه قلم نزدید، بار اصلی بدوش نخبگان ودر مرحله بعد مسئولین بدور از انفعال است، اطلاع رسانی وبیان موقعیت کنونی ایران در عرصه جهانی به تفکر صحیح ودرک صحیح مردم ما کمک زیادی خواهد کرد
  • US ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 8
    مردم اکراین دنیا را حیرت زده کرده اند. مردم شجاع و با کفایتی هستند. پوتین از همین حالا شکسته خورده است. تجاوز محکوم است چه روسیه و چه آمریکا و چه عراق
    • DE ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 0
      ۱۵ میلیون فرار کردند مردها هم اجازه ندارن فرار کنند و کل داعش و تروریستهای دیگر را سرازیر کردند اوکراین تلافی شکست در سوریه را در دل روسیه در آورند. ولی کامنت تو منو بیشتر حیرت زده کرد .چون خیلی شبیه کامنت های اصلاح طمعکاران در انتخابات شد. چون میدونستند نزد مردم مردود شده اند و کسی دیگه قبولشون نداره اومدند خود زنی بکنند و اصولگرایان را اصلاحات مالی کنند و میگفتند هم اصولگرل هم اصلاحات هر دوشون خطا کارند که وقتی میدونستند رای نمیارن حداقل رای رقیب را خراب کنند ولی خدعه شون نگرفت. حالا یه چند روزیه چون دیدند دنیا از امریکا تنفر داره و کاریش هم نمیتونند بکنند دارن روسیه را بشدت محکوم میکنند حالا کنارش یک ذره هم امریکا را محکوم میکنند . خر خودتون هستید . ملت بیدارند. خدعه های شما را خدا به خودتان برمیگرداند.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 5
    بطورحتم روزگار درجهت ارزوهاى نويسنده مقاله جلونخواهد رفت وازدل درد زايمان جهان يك قطبى جهان چند قطبى خلق شده است وشما هم نويسنده مقاله مثل امريكاييان جهان چند قطبى را خواهيد پذيرفت ميشود انتظار داشت كه بجاى مذاكره باچماق مسائل موجود حل شود
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    67 6
    جهان امروز جهان آمریکاست نه روسیه روسیه نقش موثری در اقتصاد دنیا نداره ایران هیچ نفعی از روسیه پوتینی نمیبره روسیه سیستم فاسدی داره اینرو بفهمید و هر چه سریعتر روابط اقتصادی سیاسی تجاری اجتماعی با اروپا و آمریکا در چارچوب منافع ملی برقرار کنید دقیقا مثل چین چینیها اگر خودشون رو به روسیه میچسبوندن الان سالی پنجاه میلیون نفر از گشنگی میمردن ببینید نظر اکثریت مردم چیه به خواست مردم رو بیارید جهان امروز جهان تعارف نیست جهان زرنگ تر بودنه
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      3 10
      کجای کاری عمو ؟؟؟!!!!تو فکر میکنی امریکا تو را ادم حساب میکنه که اینطور حرف میزنی ؟ انقلاب یه خورده شل بگیره سه سوته ان را محو میکنه و ده تا بحرین و امارات و قطر نفت خیز و گاز خیز از دل ایران در میاره و به ال اسب و الاغ شوهر میده و تو هم در تهران و مشهد باید از سرما بلرزی و تو بیابان غاز بچرانی
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      9 0
      ایران کشور پهناور وپرجمعبتیه اگر بجای اتکا به روس و چین به مردم اتکا میکرد الان ده برابر پیشرفته تر بودیم
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      این چین نبود که دستش را به سمت آمریکا دراز کرد بلکه این آمریکا بود که در یک برحه‌ی تاریخی منافعش ایجاب کرد تا دستش را به سمت چین دراز کند و امروز هم منافعش ایجاب کرده تا چین را به زمین بزند و زور می زند و نمی تواند
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      کشور ازبکستان سفارت آمریکا را تبدیل به گاوداری کرد ولی آمریکا دستش را سمتش دراز کرد. برعکس یمن به ترامپ تبریک گفت ولی ترامپ جانب سعودی را گرفت. این ها نگاه می کنند کی رو میتونن بدوشن
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 4
    چه تحلیل اشتباهی،روسیه اقتصادش اندازه یه کشور کوچک مثل ایتالیا هم نیست،چه برسه ابرقدرت!فعلا که نتونستن حتی یه شهر مهم هم تصرف کنن بعد از یک ماه.روسیه برای همیشه گور خودشو کند و تو تله ی جنگ افتاد
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      حجم اقتصادی یه مفهوم غلط انداز هست و جمع دستمزدها و قیمت زمین ها و .. میشود. به عنوان مثال اگر هر نفر زن خانه دار برای کارهای منزل چند دلار پول بگیرد ناگهان یک کشور دارای رشد اقتصادی ۱۰۰ درصد می شود.
    • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      کشور کوک اقتصادی مثل ایتالیا؟ ایتالیا از لحاظ اقتصادی کوچیکه؟ خدایا ما را از شر این معیار بی سواد اما پر ادعا نجات بده
  • عبدالله IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 3
    از مسئولان انتظار می ره در خصوص کشتار مردم بی گناه اوکراین، بیشتر واکنش نشون بدن. ما پیرو مکتب عدالتخواه و ظلم ستیز علوی هستیم.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 2
    پوتین ۴ هفته ست در ماریوپل نمی تواند گروه شبه نظامی گردان ازوف که کلا ۷ ساله تاسیس شده شکست بدهد حالا توان درگیری با ایالات متحده را داشته باشد؟
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 2
    آمریکا اگر وارد این ذرگیری می شد که اوصاع اینطوری نبود...حیف بایدن بی عرضه و بی بخار‌ است.
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 1
      آمریکا که در درگیری یمن و افغانستان و ویتنام بود به جز شکست چه دستاورد دیگری داشت و دوم این هست که هر کاری توانسته در اوکراین انجام داده و زورش بیشتر از این نیست. همین کم مانده خاک آمریکا بشه محل جنگ تا دلار برای همیشه حذف بشه و همه‌ی سرمایه ها از آمریکا فرار کنن
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 1
    سیاستمداران ایرانی جدیدا هوشمند شدن. پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، گرفتن بدهی خود از بریتانیا و الانم احیای برجام.... مشخصه بیشتر منافع ملی رو درنظر گرفتن نسبت به قبلی ها. کم کم از سیاست جمهوری اسلامی داره خوشم میاد.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    0 1
    ایران باید منافع ملی خودش رو درنظر بگیره نه ایدئولوژی های مسخره. پیوستن به مذاکرات احیای برجام در راستای همین منافع ملی بود.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    11 4
    مرگبرپوتین نابودشود تا جهان آرامش پیدا کند مرگ برجنگ طلب وشروع کننده جنگ
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 3
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 7
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 3
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 1
    زلسنکی مثلی چارلی چاپلین-کمدینی درجنگ
    • FR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      کسی که اتحاد جماهیر شوروی را به خاک سیاه نشاند کمدینی بود به اسم رونالدو ریگان
  • کیا GB ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 8
    همه می دانند که ما و بسیاری، دهه ها است مورد تهدید غرب هستیم اما چیزی که باعث تعجب است این است که چرا غربی ها بر علیه ما اینچنین متحد هستند اما در این سوی دنیا اتحادی نیست. همه می دانیم که در صورت شکست یا تضعیف روسیه غرب با شدتی صدچندان به سراغ ما و چین و ... خواهد آمد و مانع بزرگی جلوی خود نمی بیند.
  • نیما IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 5
    نظرتون در جنگ یمن چیست چرا هیچ کشوری اروپایی یاآمریکا عربستان را محکوم نکرد
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 3
      جنگ یمن با مجوز سازمان ملل انجام شده
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    5 1
    بدانید و آگاه باشید هشتاد درصد مردم ایران نظرشون نادیده گرفته میشه اگر دنیا میدونست بجای بیست درصد هشتاد درصد پشت حکومت هستن وضع این نبود راه رو اشتباه رفتید باتکیه بر روسیه چین ایران به فنا می‌ره
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      مردم ایران به کسی رای دادند که رقبای غربگرایی داشت که رای نیاورند. کی می خواهید از جانب خودتان حرف بزنید
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 1
      عاقبت تکیه بر غرب را می خواهی ببینی زلنسکی و اشرف غنی را ببین
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      0 0
      اگر مملکت دست شما بود که الان موشک و پهباد نداشتیم و به جای اوکراین و یمن ما را بمب باران می کردند
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 4
    ارتش روسیه در جهان معاصر معادل لشکریان مغول در قرن هشتم هجری هستند
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 8
    ما متحد روسیه هستیم اینقدر انفعال واقعا عجیبه! باید با قدرت وارد بشیم. ترکیه رفته شده واسطه بین پوتین و اکراین. اونوقت ایران انگار نه انگار. یالله بجنبید بابا.
  • حسين DE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    2 3
    در طول چهار هفته گذشته جهان وارد فاز و يا مرحله ديگرى شده كه با دنياى چهار هفته پيش حداقل از منظر مناسبات نظامى كاملًا دگرگون شده و اين امر را ما در رويدادهاى جنگ اوكراين بخوبى مشاهده ميكنيم و آمريكا و اتحاديه اروپا و ناتو عليرغم همه تهديدها هيچ غلطى نتوانستند بكنند،هر انسان عاقل و متمدن و با فرهنگى جنگ را نفى ميكند اما دنيا ميداند كه روسيه چاره ائى نداشت ، روسها تقريبًا سى سال تحمل كردند و عليرغم گفتگوهاى سياسى و قول و قرارها كه بعد از فروپاشى شوروى سابق ناتو نبايد بسمت اروپاى شرقى و به مرزهاى روسيه نزديك شود ولى آمريكا طبق معمول به هيچ يك از تعهداتش در عرصه بين الملل پايبند نماند و امروزه تقريبًا تمامى كشورهاى بلوك شرق سابق عضو ناتو شدند و روسيه در محاصره ناتو قرار گرفته در اين ميان اوكراين وضعيت سوق الجيش و استراتژيك خاصى دارد كه در صورت عضويتش در ناتو محاصره روسيه بوسيله ناتو تكميل ميشود و امنيت استراتژيك روسيه دچار خطر جدى و يا صد در صدى خواهد شد،من اقدام روسيه را در راستاى مقابله با اين خطر ميبينم ،ما چرا پايگاه جاسوسى صهيونيستها را با موشك هايمان در هم كوبيديم؟و چرا بدنبال آن به كشورهاى منطقه اخطار داديم؟حضور و پايگاه هاى رژيم صهيونيستى در مرزهاى ما يك خطر بالقوه براى امنيت ملى ماست،آيا اگر روسها و يا چينى ها موشكهاى اتمى خود را در كوبا و يا مكزيك مستقر كنند واكنش آمريكا چه خواهد بود؟كما اينكه در اوائل دهه شصت جهان در آستانه يك جنگ اتمى بين شوروى آنزمان و آمريكا قرار گرفت كه بالاخره طرفين كوتاه آمدند و ماجرا بخير گذشت، اما موضع ما در قبال بحران اوكراين چگونه بايد باشد من معتقدم در شرايط امروزه توسعه روابط ما با روسيه و چين با توجه به رويدادهاى اخير تبديل به يك ضرورت عينى شده،آمريكا و شركايش چه در اتحاديه اروپا و يا ناتو تقريبًا در موضع ضعف و يا انفعال قرار دارند و توسعه روابط با روسيه و چين بويژه در عرصه نظامى نه تنها آمريكا و ناتو را به چالش ميكشاند بلكه آنها را وادار به عقب نشينى هم خواهد كرد و امروز اين فرصت فراهم شده و نبايد آنرا از دست داد،فراموش نكنيم كه هم روسها و هم چينى ها نيازمند يك ايران نيرومند هستند،دنياى امروز دنياى قدرتهاى نظامى است دولتمردان ما بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را ببرند ايجاد يك پيمان نظامى بين ما و روسيه و چين افول امريكا را سريعتر
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    4 2
    ایران باید از موقعیت بوجود امده استفاده کند و گازش را به اروپا صادر کند اما متاسفانه هیچ وقت منافع ملت ایران دنبال نمیشود دولتمردان الان ما زیر بلیط روسها هستن و رژیم قبلی زیر بلیط امریکا
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 5
      چه کسی جلوی اروپاییان را گرفته. خودشان تحریم کردند خودشان هم تحریم ها را بردارند. غربی به جای فرافکنی و تفرقه افکنی بهتر است دست از دشمنی با ملت ایران بردارند
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      1 0
      این را بدانید که صادر کردن نفت و گاز به هند و چین سود بیشتری در مقایسه با اروپا و آمریکا دارد حتی کشورهای عربی هم بیشتر سودشان از صادرات به هند و چین است
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 4
    نفرین بر آمریکا
  • نیما IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 5
    سازمان ملل غلط کرده است حملات شیمیایی صدام حسین هم به سردشت با مجوزسازمان ملل انجام شد اصلا خبر دارین تا به حال ۱۲۵۶۹ کودک در یمن به شهادت رسیده اند اگر دین ندارید لاقل آزاده باشد اگر اینطوری است جنگ اوکراین هم با مجوزپوتین برای دفاع از مردم مظلوم دونباس و لوهانسک انجام شد حالا بسوزید ابله ها
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    قدرتهای دارای بمب هستهایی باهم مستقیم مقابله نخواهند کرد بلکه بصورت غیر مستقیم در سرزمینهای کشورهای بدون بمب اتم و بصورت اجاره کار و پیمانکاری به مقابله با یکدیگر خواهند پرداخت، وای به حال ملتهایی که کشورشان را با بی تدبیری حاکمان وارد این بازی سلطه گران بکند!
  • DE ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    3 1
    اون ساده لوح هایی که فکر میکنند لشکر روسیه جلوی ۴ تا اوکراینی زمین گیر شده برند داخل اینترنت ببینند یک ستون نظامی کاملا مسلح روسیه را یک تظاهرات ۵۰ نفری جلویش را گرفته اگر مانند امریکا قصد آدم کشی و جنایت داشتند همه شان را فقط یک سرباز با یک کلاشنیکف درو میکرد ولی سربازها ایستادند با مردم اوکراین بحث میکنند چون میدونند این بیچاره ها را اون دلقک جلوی توپ و تانک گرو گان گرفته. برای همین هر جا از سکنه خالی بشه را روسها با خاک یکسان میکنند ترسی از کسی ندارند فقط ناتوی صهیونیستی و امریکای جنایتکار میخوان تا میتونند کاری کنند که کشته های مردم اوکراین بالا بره که دشمنی و‌کینه و عداوت نگذاره قرنها روسیه و اوکراین باهم آشتی کنند . اف بر غربگداهای نفهم که نفهمیده اند غرب جنایتکار هم با کشورهای اسلامی چنین کرد و همه را با هم جنگ انداخت . آن انگلیس دزد خائن غارتگر همیشه میگوید تفرقه بینداز و حکومت کن. جنگ روسیه و اوکراین را غرب چنان عمیق خواهد کرد که نسلها بگذرد و کشوری که بیش از ۱۰۰۰ سال باهم زندگی کردند تا ابد دشمن هم شوند. مرگ بر امریکا و طرفداران کور و کرش . سرطان صهیون اکنون اطراف ایران مشغول ساختن طویله است و هر بار که ایران طویله ها را با موشک میزند خطر درگیری دو همسایه بالاتر میرود .این همان کاریست که به نوعی صهیونیستها در اوکراین کردند. آنجا هم ناتوی صهیونیستی نیستی مشغول طویله ساختن بود.
  • DE ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 0
    روسیه اگر گوش صهیونیست ها رو بپیچونه خیلی چیزها عوض میشه. عربستان حساب میاد دستش ودست از سر یمنی های مظلوم برمیداره. ال سقوط ترسو ترجیح میدن نقش بی طرف روبازی کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس