استقلال نشان داد که فقط قهرمانی می‌خواهد

استقلال در حال حاضر ۴۷ امتیاز ذخیره کرده و بنابراین آبی پوشان برای اینکه بتوانند به رکورد مد نظر آجورلو برسند باید از ۳۳ امتیاز ممکن حداقل ۲۸ امتیاز را به دست آورند.

سرویس ورزش مشرق _ "به مجیدی گفتم از ۹۰ امتیاز ممکن ۷۵ امتیاز را می‌خواهم." این جمله مصطفی آجورلو در گفتگو با خبرنگاران پس از نشست با رئیس سازمان خصوصی سازی بود. شاید پس از ۸ فصل ناکامی در فتح لیگ برتر، کسب ۷۵ امتیاز از ۹۰ امتیاز ممکن دور از دسترس به نظر برسد و یک بار روانی روی کادر فنی و بازیکنان بگذارد. به همین بهانه به سراغ مقتدارنه ترین قهرمانی های تاریخ لیگ برتر رفته ایم تا ببینیم آیا آبی پوشان پایتخت با توجه به شرایط و عملکردشان در این فصل به این مهم خواهند رسید.

بیشترین پیروزی در یک فصل

رکورد بیشترین پیروزی در یک فصل متعلق به پرسپولیس در نوزدهمین فصل لیگ برتر است. شاگردان یحیی موفق شدند در آن فصل با پیروزی در ۲۱ بازی و کسب ۶۷ امتیاز جام را بالا سر ببرند. همچنین پرسپولیس برانکو در فصل شانزدهم با ۲۰ پیروزی در رده دوم بیشترین پیروزی کسب شده در لیگ برتر را در اختیار دارد.

این در حالی است که استقلال در این فصل لیگ برتر در ۱۹ بازی، ۱۴ پیروزی کسب کرده است و درصورتی که ۷ بازی از ۱۱ بازی باقی مانده را برنده باشد می توند به این رکورد تاریخی برسد.  پیش از این استقلال در آخرین فصلی که موفق به فتح لیگ شد، تجربه ۱۹ پیروزی در مسابقات را داشته اند. البته لازم به ذکر است که در آن دوره، لیگ برتر ایران با حضور ۱۸ تیم برگزار می شد.  

بیشترین امتیاز کسب شده در یک فصل

بیشترین امتیازی که یک تیم در یک دوره از مسابقات لیگ برتر موفق به دریافت آن شده، ۶۷ امتیاز است که سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان ۵ بار به این رکورد رسیده اند.

نخستین بار سپاهان در لیگ نهم موفق شد به رکورد ۶۷ امتیاز برسد. همچنین زرد پوشان سپاهان یک بار دیگر در لیگ یازدهم به این مهم رسیدند تا اولین تیمی باشند که دو بار به رکورد ۶۷ امتیاز می رسد.

اما رکورد این تیم اصفهانی چندان دوام نیاورد و استقلال با هدایت امیر قلعه نویی در فصل بعد و در لیگ دوازدهم به این رکورد رسید. آنها موفق شدند در ۳۴ بازی به رکورد ۶۷ امتیاز برسند تا نام خود را در کنار سپاهان در صدر تیم های رکورددار در کسب امتیاز در طول یک فصل ببیند. نکته جالب درباره رکورد استقلال و سپاهان این است که هر سه باری که این دو تیم به این رکورد رسیدند،‌ تحت هدایت امیر قلعه نویی بودند.

از لیگ سیزدهم، تصمیم گرفته شد که تعداد تیم های حاضر در لیگ برتر را کاهش دهند و ۱۶ تیم در این لیگ حضور داشته باشند. پس از اجرای این قانون، کمتر کسی فکر می کرد تا بازهم تیمی موفق شود به این رکوردها برسد ولی سرخ پوشان پایتخت توانستند در دو فصل پیاپی در لیگهای نوزدهم و بیستم به این رکورد برسند و در کنار استقلال و سپاهان به تیم هایی که بیشتر امتیاز را در یک فصل لیگ برتر کسب کرده اند بایستد.

استقلال رکورد می زند؟

شاگردان مجیدی در فصل جاری لیگ برتر فراتر از تصور هواداران و کارشناسان ظاهر شدند. آنها در نیم فصل اول ۱۰ برد و ۵ تساوی به دست آورند و یک نیم فصل رویایی پشت سر گذاشتند و قطعا یکی از جدی ترین مدعیان قهرمانی به شمار می روند. ولی آیا آنها توانایی شکست رکوردها را دارند؟ آیا فرهاد می تواند انتظارات آجورلو را در خصوص رسیدن به ۷۵ امتیاز را برآورده کند؟ یعنی ۹ برد و یک مساوی در ۱۱ بازی باقیمانده که با چند تیم بالای جدولی هم بازی دارد کسب می کنند؟! ناگفته نماند؛ مسابقات دشوار تیم استقلال با تیم‌های بالانشین مانند گل گهر سیرجان، مس رفسنجان، پرسپولیس، سپاهان و آلومینیوم اراک هنوز باقی مانده و این تیم در هفته پایانی باید با نفت مسجدسلیمانی بازی کند که سرمربی اش محمود فکری است و انگیزه های شخصی خودش را برای متوقف کردن استقلال مجیدی دارد.

اگر به عملکرد استقلال در نیم فصل اول نگاه کنیم پاسخ این سوالات خیر است. آنها در نیم فصل اول ۱۰ امتیاز از دست دادند و اگر در نیم فصل دوم نیز امتیازات را به گونه‌ای که در نیم‌فصل اول از دست دادند،‌ از دست بدهند نمی توانند به رکورد ۷۵ امتیاز برسند. استقلال در حال حاضر ۴۷ امتیاز ذخیره کرده است. بنابراین آبی پوشان برای اینکه بتوانند به رکورد مد نظر آجورلو برسند باید از ۳۳ امتیاز ممکن حداقل ۲۸ امتیاز را به دست آورند.

البته باید به این نکته توجه کرد که ۸ امتیاز از این ۱۰ امتیاز از دست رفته استقلال، در ۹ بازی ابتدایی لیگ رقم خورده است. این موضوع نشان می دهد که با گذشت زمان تیم مجیدی هماهنگ تر شده است و هواداران این باشگاه محبوب پایتخت می توانند به شکستن این رکوردها امیدوارتر شوند.

اینکه مدیرعامل باشگاه استقلال با چه استدلال و منطقی چنین خواسته ای را مطرح کرده قطعاً باید مهم باشد. ضمن اینکه استقلال از این پس مدافعان اصلی خودش را هم به دلیل سرباز شدن در اختیار ندارد و عارف آقاسی را نیز در نیم فصل به باشگاه فولاد منتقل کرد. از طرفی تکلیف وریا غفوری کاپیتان این تیم هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. شاید این توقع، در شرایط بد فعلی ایجاد شده برای کادر فنی استقلال بار روانی و فشار روحی بیشتری را روی فرهاد مجیدی ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید رضایی 28 IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 3
    کیسه هر کاری هم بکند پرسپولیس سرورش هست
  • سعید IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 3
    شده با خوردن حق فجر و کل کهر و تراکتور و پیکان. لیورپول چلسی را سوراخ سوراخ کرد.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    با داور نه با فرهاد!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    تو کامنتا استقلالو ول کنید دیگ بابا مسعود نیست گشاد شدید...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس